Jump to content
Annons

Håkan Hellström textplagiat


Groovebox

Recommended Posts

Vad är det som är så heligt med konst egentligen som gör att ekonomiska brott inte bör vara straffbara? Tycker du samma sak skulle gälla om jag skulle sälja Koka-kola med blå förpackning, men med coca-colas orginalrecept? Känslan av produkten ändras ju.

Det är ju trots allt bara olika typer av sinnesstimuli, musik och läsk skiljer sig i den mån inte särskilt mycket.

Konst är heligt för att det är tankar, drömmar, minnen, känslor gestaltade i annan form och ett försök att förmedla dom till andra. Sen att det finns en handel inom konst är en annan sak, men som jag ser det är det en tråkig biprodukt. I en perfekt värld är konsten gratis, så som böcker är gratis att läsa ur i ett bibliotek. Men det är ju så klart min åsikt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Konst är heligt för att det är tankar, drömmar, minnen, känslor gestaltade i annan form och ett försök att förmedla dom till andra. Sen att det finns en handel inom konst är en annan sak, men som jag ser det är det en tråkig biprodukt. I en perfekt värld är konsten gratis, så som böcker är gratis att läsa ur i ett bibliotek. Men det är ju så klart min åsikt...

Nä exakt, idag är inte konst gratis. Varför ska vi applicera koncept från ett annat system än det vi har, utan att faktiskt ändra systemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är så heligt med konst egentligen som gör att ekonomiska brott inte bör vara straffbara? Tycker du samma sak skulle gälla om jag skulle sälja Koka-kola med blå förpackning, men med coca-colas orginalrecept? Känslan av produkten ändras ju.

Det är ju trots allt bara olika typer av sinnesstimuli, musik och läsk skiljer sig i den mån inte särskilt mycket.

Bara en fotnot:

Just recept når inte verkshöjd, däremot varumärken 😉.. det är därför det är så mycket hyschpysch runt Coca Colas recept.. och receptet på mustaromen om jag fattat det rätt.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä exakt, idag är inte konst gratis. Varför ska vi applicera koncept från ett annat system än det vi har, utan att faktiskt ändra systemet?

Inte att vi ska applicera andra koncept men att vi bör ha ett väldigt stort överseende.

Det är mer värdefullt att konst inte ska behöva styras av lagar och ekonomi.

Om man börjar begränsa konst och göra upp ramar så blir det inte längre konst, det blir kommersiellt - och oftast så känns det rätt själlöst och dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mer värdefullt att konst inte ska behöva styras av lagar och ekonomi.

Om man börjar begränsa konst och göra upp ramar så blir det inte längre konst, det blir kommersiellt - och oftast så känns det rätt själlöst och dåligt.

Som jag ser det är det främst de kommersiella intressena man reglerar genom upphovsrätten. Hur många företag tror du skulle betala för musik till exempelvis reklam om den var fri att ta? Hur många majorbolag skulle ersätta låtskrivare och mindre artister om deras verk var fria att ta. Redan idag stjäls det en del och fanns det inga spärrar så skulle omfattningen förmodligen vara enorm. Jämför nedanstående. Tycker du att det är ok också?

Och det där med Morrisey bör du nog hålla för dig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det är det främst de kommersiella intressena man reglerar genom upphovsrätten. Hur många företag tror du skulle betala för musik till exempelvis reklam om den var fri att ta? Hur många majorbolag skulle ersätta låtskrivare och mindre artister om deras verk var fria att ta. Redan idag stjäls det en del och fanns det inga spärrar så skulle omfattningen förmodligen vara enorm. Jämför nedanstående. Tycker du att det är ok också?

http://www.youtube.com/watch?v=lcyXbLPj-Bk

Och det där med Morrisey bör du nog hålla för dig själv.

Men reklam styrs ju av ekonomi, syftet med reklam är att sälja sin produkt mer. Om musik var fri att ta så skulle ingen betala för den, såklart.

Jo, systemet är inte utformat för att konst ska vara gratis, tyvärr.

Angående klippet du skickade. Om skaparen till originallåten förlorade något på detta är det ju dåligt och synd. Men annars ser jag inte att det skulle vara något problem.

Varför är det så otänkbart att Morrissey och The Smiths fick ett andra genombrott (många år efter att dom varit stora) i Sverige pga Håkan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det så otänkbart att Morrissey och The Smiths fick ett andra genombrott (många år efter att dom varit stora) i Sverige pga Håkan?

För att svårmodiga ungdomar i de sena tonåren har upptäckt och lyssnat på Smiths sedan 80-talet. Alla som är sådär lite tonårsreflekterande tycks förr eller senare hamna hos Smiths och Morrissey och det har pågått i 30 år. Att du upptäckte det hos din bekantskapskrets har förmodligen mer att göra med din och dina vänners ålder än att Morrissey fick ett uppsving genom Håkan Hellström.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att svårmodiga ungdomar i de sena tonåren har upptäckt och lyssnat på Smiths sedan 80-talet. Alla som är sådär lite tonårsreflekterande tycks förr eller senare hamna hos Smiths och Morrissey och det har pågått i 30 år. Att du upptäckte det hos din bekantskapskrets har förmodligen mer att göra med din och dina vänners ålder än att Morrissey fick ett uppsving genom Håkan Hellström.

Jo så kan det ju också vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo du har en poäng där. Men som jag ser det kan man låna utan att be om lov, eftersom originalet finns kvar trots lånet.

Men då "lånar" jag din bil då!

Jag tänker inte fråga heller den finns ju kvar efter lånet.

Jag lägger en slant för bensin. Man är ju just! Bara låna lite..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte samma sak!

Väntar för övrigt fortfarande på att du ska hänvisa till det domslut där Hellström dömts för det brott du syftar på?

Han har väll aldrig blivit stämd eller dömd. Men det var väldigt nära, men då bangade håkan ur och man valde att inte släppa låten. Och cornelis vreswijks stiftelse stämde inte honom i ett annat solklart fall.

Håkan Hellström sa i en intervju i aftonbladet den 9 okt 2002.

- Att sno från andra är en bra grej om man vill att likasinnade ska lyssna på musiken.

http://mobil.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article10311741.ab?partner=wwwredirect

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Han har väll aldrig blivit stämd eller dömd. Men det var väldigt nära, men då bangade håkan ur och man valde att inte släppa låten.

Om du syftar på b-sidan på singeln "Kom igen Lena" som herr Webber tyckte var för lik Pie Jesu så antar jag att det var musikens likhet, inte ett eventuellt textplagiat som diskuteras i denna tråd, som upprörde. Sedan är det ju lustigt att det var just Webber som blev upprörd när han snott (eller lånat då) Pie Jesu själv i första hand:(http://sv.wikipedia.org/wiki/Pie_Jesu).

Så nej, Håkan har aldrig blivit dömd för textplagiat. Och ärligt talat, kan vi inte gå vidare med våra liv nu. Några gillar det han gör, andra inte. Lyssna eller lyssna inte, whatever floats your boat.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du syftar på b-sidan på singeln "Kom igen Lena" som herr Webber tyckte var för lik Pie Jesu så antar jag att det var musikens likhet, inte ett eventuellt textplagiat som diskuteras i denna tråd, som upprörde. Sedan är det ju lustigt att det var just Webber som blev upprörd när han snott (eller lånat då) Pie Jesu själv i första hand:(http://sv.wikipedia.org/wiki/Pie_Jesu).

Så nej, Håkan har aldrig blivit dömd för textplagiat. Och ärligt talat, kan vi inte gå vidare med våra liv nu. Några gillar det han gör, andra inte. Lyssna eller lyssna inte, whatever floats your boat.

- Jag brukar vara försiktig med att peka ut likheter. Men i det här fallet är de mycket slående, säger Per-Erik Brolinson.

Han har, för Aftonbladets räkning, analyserat "När jag ser framåt" och "Pie Jesu".

- Det är samma grundtempo, rytmiska rörelser, andhämtning och frasering i dem.

En gitarrslinga i "När jag ser framåt" är enligt Brolinson direkt hämtad ur "Pie Jesu". Samma sak med ett trumpetsolo.

- Trumpeten spelar helt enkelt "Pie Jesu". Både det instrumentala och det vokala uppvisar stora likheter, säger Per-Erik Brolinson.

Men det är väll inte upp till dig att bestämma vad folk skall diskutera. Gillar du inte denna diskussion behöver du ju inte skriva eller ens läsa tråden.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar googla mina egna textrader ibland. Om jag ser att textraden är starkt kopplad till en annan låt, tex "guldet blev till sand", där den enda varianten som inte länkar till "K från Duvemåla" är "vetenskapliga" försök att just göra guld av sand, ...så skriver jag om texten.

Slutsatsen av detta kan vara att om en unik låtfras lånas/kopieras/inspirerar andras låtar så kanske så många träffar till slut dyker upp i Google att man kan förledas att tro att det är ett vanligt talesätt, fritt att använda. Man skulle kunna säga att det då råder inflation i originalartistens unika uttryck ( <- se där! En unik fras kanske?). Frasens "värde" urholkas, och kanske t o m förvrängs.

Jag bryr mig inte så mycket om vad HH sysslar med, men jag kan spontant känna att det förefaller lika märkligt som om en ståuppkomiker skulle sno någon annan ståuppkomikers skämt för att han inte kan komma på några egna. Sedan om det är konstnärlig frihet eller inte låter jag någon annan bedömma. Jag skulle i alla fall ha svårt att framföra en låt ihopsnickrad av andras tankar. Man/jag vill ju känna den där stoltheten av att man skapat nåt eget.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Säga vad man vill om Håkan H, men något märkligt är det med hans storhet i Sverige/skandinavien. Om någon annan hade haft samma sångstil som han och lånat melodier och textrader som han så hade denne knappast slått igenom tror jag. På denna punkten är han ju unik 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du syftar på b-sidan på singeln "Kom igen Lena" som herr Webber tyckte var för lik Pie Jesu så antar jag att det var musikens likhet, inte ett eventuellt textplagiat som diskuteras i denna tråd, som upprörde.

Så han stjäl musiken oxå alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

frma (oregistrerad)

Så här säger Sveriges lagstiftning om verk som skapats med beståndsdelar av andra verk - gäller till exempel vid collage i bildkonst. Knäckfrågan är förstås vad som kan anses vara ett nytt självständigt verk.

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

4 § Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det till annan litteratur- eller konstart har upphovsrätt till verket i denna gestalt, men han äger icke förfoga däröver i strid mot upphovsrätten till originalverket.

Har någon i fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av rätten till originalverket.

http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19600729.htm

För övrigt anser jag att Håkan Hellström är en bra artist som är värd sin uppmärksamhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

- Jag brukar vara försiktig med att peka ut likheter. Men i det här fallet är de mycket slående, säger Per-Erik Brolinson.

Han har, för Aftonbladets räkning, analyserat "När jag ser framåt" och "Pie Jesu".

- Det är samma grundtempo, rytmiska rörelser, andhämtning och frasering i dem.

En gitarrslinga i "När jag ser framåt" är enligt Brolinson direkt hämtad ur "Pie Jesu". Samma sak med ett trumpetsolo.

- Trumpeten spelar helt enkelt "Pie Jesu". Både det instrumentala och det vokala uppvisar stora likheter, säger Per-Erik Brolinson.

Men det är väll inte upp till dig att bestämma vad folk skall diskutera. Gillar du inte denna diskussion behöver du ju inte skriva eller ens läsa tråden.

Det är lite fint att du väljer att inte kommentera att Webber själv "använt" Pie Jesu i sitt eget requiem. Och jag har inte bestämt någonting, jag uttryckte bara min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite fint att du väljer att inte kommentera att Webber själv "använt" Pie Jesu i sitt eget requiem. Och jag har inte bestämt någonting, jag uttryckte bara min åsikt.

Webber inkluderade det ursprungliga verket i sitt verk och var helt öppen med saken. Hellström stal Webbers verk och mörkade det som vanligt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske är lite OT, men i slutändan handlar det väl ändå om att skapa ett resultat som någon tycker om att lyssna på?

Ta t ex Wax Audios mashup-mixar. Han snor ju uppenbarligen andras musik (även om han är helt öppen med det). Men samtidigt kommer man inte ifrån att resultatet i en del fall är mycket bättre och roligare musik än de enskilda originalen, som t ex i fallet med "Thunder busters":

https://www.youtube.com/watch?v=jiH1wNmZTII

Gillar dessutom hur han lekt med videorna och t ex låtar Agnus karaktäristiska hoppande övergå i en sekvens där Peter Venkman gör likadant (ca 0:59 in i videon). Stor humor! 🙂

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan favorit är "Lady Judas". Tycker att det blir en riktigt kul mix av stilar. Skulle lika gärna kunnat vara ett äkta samarbete:

https://www.youtube.com/watch?v=Q-ZlRl1_4Ws

Även denna tycker jag är en mycket bättre låt en de enskilda originalen.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Han har väll aldrig blivit stämd eller dömd. Men det var väldigt nära, men då bangade håkan ur och man valde att inte släppa låten.

So now we'll never now, will we?

Nära skjuter aldrig harar.

Link to comment
Dela på andra sajter

So now we'll never now, will we?

Nära skjuter aldrig harar.

I mina ögon är han skyldig eftersom låten drogs in, han hade blivit fälld i domstol. Och att inte cornelis stiftelse stämde honom beror nog mest på ren jävla tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...