Jump to content
Annons

AD/DA omvandlare?


jontah

Recommended Posts

Hej!

Jag har varit extremt sugen på att införskaffa mig en Crane Song Hedd 192 på sista tiden.

Dels för att en av mina favoritproducenter använder sig väldigt mycket av saturation delen av enheten samt att jag har läst att AD/DA omvandlare skall hjälpa till att förbättra ljudet och mixarna m.m.

Så frågan är:

Är det värt för mig som är hyfsat rookie på mixning och sånt och har ej något stort mixerbord, utan kör nästan allt in the box, att skaffa mig en Crane Song Hedd?

Har enbart läst och hört gott om enheten och många säger att det är en av dem bästa convertersena på marknaden.

Vad hade det förändrat för mig som producent och vad kan jag göra med den (om man tänker endast AD/DA converten i sig och skippar själva saturation delen)?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte själv testat HEDD är dock sugen på att själv prova den... har du satt ribban höggt visst köpp HEDDen, även om omvandlarna är bra i denna HEDD så finns det bättre för det priset.

Har ej hört saturation delen ännu, tape emulation delen är baserad på en plugg.

Men jag skulle köpt den först om jag hade ett par bra högtalare en bra dac/monitor controller sedan kan man tänka på HEDD. Har du ett bra system tror jag HEDD kan göra stor skillnad, är själv väldigt sugen på testa den..trots att den är ganska gammal nu.. men samtidigt finns det så många andra saker att köpa...finns väldigt många olika Summerings mixar att köpa för det här priset... det är väl dock hyffsat unikt att ha så många olika typer av ljudförvrängare...så mångsidigheten är nog ganska unik..Synd att den inte hade någon tube simulering.. vore nice

Men har du pengar köp den tror knappst du kommer bli missnöjd men tror effekterna är hyffsat subtila men har du bra högtalare osv lär det göra stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

så om jag t.ex. sitter med studiolurar för tillfället och apogee duet ljudkort så kommer detta alltså göra NADA skillnad för mig?

Du har nog börjat i fel ände...då HEDDen är främst avsedd för att sitta i slutet på kedjan på slutmixen..

Men samtidigt kan en sådan produkt maskera kanske andra brister i kedjan också..men.. för de pengarna kan du nog köpa något annat istället kanske..satsa t.e.x på en Prism Sound Orpheus . Den har bra AD/DA omvandlare och monitor controller i en box förmodligen best band for the buck pga av den har en monitor controller... Alternativt köp en Antelope Orion32 och en monitor controller t.e.x dangerous source som kostar runt 8500. Då landar priset på samma som EN HEDD. Vill du ej kompromissa på monitor controllern kan du lägga till 12 000 extra då får du en Cranesong Avocet, ett annat alternativ är Burl B26 Orca något dyrare... Du kan ju köpa t.e.x Dangerous soruce till att börja med den kostar ju inte så mkt och Dangerous släpper bara bra prylar för de som vill ha en äkta ljudkedja.

Sedan kan du fundera på att köpa en bra sumerings mixer.

http://www.youtube.com/watch?v=fijuOpmLxiQ

Denna kanske kan vara intressant kostar 7500... ska låta lika bra som deras "nicerizer" boxar som kostar mer än dubbelt så mkt. men denna NICE DI har ett "hemligt vapen" som du hör i videon (4.34). Den kan alltså användas vad den kanske primärt inte var avsedd för att göra..

EDIT: Glömde nämna Apogee Symphony kan nog vara ett bra val också om du vill ha omvandlare och monitor controller i samma box...den är förmodligen mest prisvärd...igentligen mer prisvärd än Prism.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du har redan bra ADDA i ditt ljudkort. Så pass bra att du troligen inte kommer att höra skillnad på ett nytt ljudkorts ADDA oavsett hur mycket pengar du lägger. Skulle vara för HEDD funktionen som man köper Cranesong enhetern men det finns en massa saker man kan göra innan man ger sig åstad och köper en så pass dyr produkt.

Lägg pengarna på på saker som gör ordentlig skillnad ljudmässigt. Ett par högtalare av rang gör det roligare att jobba och kommer troligen göra det lättare för dig att mixa.

Spelar du in sång? I så fall kommer en bra mick göra nytta.

ADDA är sist på listan på förbättringar man skall göra och gör väldigt liten skillnad på ljudet.

Det blir lite som att köpa en varm korv med bröd maskin innan man ens har en spis i köket, om du får står vad jag menar, 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tveksam till om du verkligen kommer känna speciellt stor skillnad faktiskt.

För ett gäng år sedan köpte vi ett lynx aurora till studion, som då kostade 27000 allt som allt. Dom hade ganska nyligen släppt Auroran då. Lite senare, något år efter eller så, hade jag skaffat ett apogee duet1 hemma. Av ren nyfikenhet tog jag med det till studion för att jämföra. Inget speciellt korrekt genomfört test, utan mest bara för att känna av om man uppfattade någon direkt skillnad. Det både jag och min kollega slogs av var att, även om vi tyckte oss kunna särskilja dom två åt baserat på något väldigt subtilt i toppfrekvenserna, så kunde ingen av oss peka ut vilken vi lyssnade på om man gjorde lite enkelt blindtest, och vi kunde heller inte säga vilken vi föredrog framför den andra. Lyssningen var Genelec 8040.

Kort sagt: Förvänta dig ingen natt&dag-skillnad, även om HEDD kanske är bättre än Aurora, vad vet jag. Å andra sidan är säkert Duet2 snäppet bättre än Duet1(?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa ett par monitorer för 20.000 kr + kommer underlätta ditt arbete och ge dig en ofantligt mycket bättre inspelnings och mixningsupplevelse, än att köpa en ny ad/da. Som ovanstående nämnt, med den utrusningen du sitter på så ligger en ny omvandlare väldigt långt ner på listan. Köpte själv nyligen en Burl B2 ADC, men detta först efter att jag har "allt" annat - Fina monitorer, bra akustikbehandling, bra ljudkort, bra dac, bra preamps, bra kompressorer, bra instrument, bra mickar... ja du fattar...

mvh Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa ett par monitorer för 20.000 kr + kommer underlätta ditt arbete och ge dig en ofantligt mycket bättre inspelnings och mixningsupplevelse, än att köpa en ny ad/da. Som ovanstående nämnt, med den utrusningen du sitter på så ligger en ny omvandlare väldigt långt ner på listan. Köpte själv nyligen en Burl B2 ADC, men detta först efter att jag har "allt" annat - Fina monitorer, bra akustikbehandling, bra ljudkort, bra dac, bra preamps, bra kompressorer, bra instrument, bra mickar... ja du fattar...

mvh Jon

Absolut. Känns som folk börjar i fel ände när de skall uppgradera.

1. Akustikbehandling

2. Monitorer

3. Allt annat så som mickar, backline etc

4. Ad/da

5. Hårdvara, summering kompressorer etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har redan bra ADDA i ditt ljudkort. Så pass bra att du troligen inte kommer att höra skillnad på ett nytt ljudkorts ADDA oavsett hur mycket pengar du lägger. Skulle vara för HEDD funktionen som man köper Cranesong enhetern men det finns en massa saker man kan göra innan man ger sig åstad och köper en så pass dyr produkt.

Lägg pengarna på på saker som gör ordentlig skillnad ljudmässigt. Ett par högtalare av rang gör det roligare att jobba och kommer troligen göra det lättare för dig att mixa.

Spelar du in sång? I så fall kommer en bra mick göra nytta.

ADDA är sist på listan på förbättringar man skall göra och gör väldigt liten skillnad på ljudet.

Det blir lite som att köpa en varm korv med bröd maskin innan man ens har en spis i köket, om du får står vad jag menar, 🙂

Bra högtalare i all hära, men att ha en DAC som är bra är lika viktigt, ett bra DAC kan få dina högtalare att låta som nya Högtalare. så DA omvandlaren är nog den viktigatse i hela kedjan, AD omvandlingen där finns det mer tolerans nivå för förvräning, ofta är källan redan förvrängd till att börja med via t.ex en mikrofon. Men självklart har du dyra mickar så behöver man ju AD omvanlding av samma klass..

men DA omvanldingen är precis lika viktig som monitorerna anser jag.. AD omvanlding är mer relativt beroende på behov, men om man inte kan kan lita på DA omvanldingen då famlar man i mörkret då spelar det ingen roll om du har högtalaren har den plattaste frekvens kurvan i världen. Så ja en bra monitor controller det kommer man inte ifrån dessvärre..satsa på det om du vill satsa på bra lyssning i första hand tillsamans med bra högtalare... bra lyssning är iallafall i min värld prioriterat framför ADC.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nej Ekstatisis, en ny DA kommer inte att få dina högtalare att låta som nya.

https://dl.dropboxus..._vs_digital.wav

Ovan är en billig ADDA ihop med en billig mixer och billiga skarvade kablar. Ihopklippt slumpmässigt med original "oförstörd" wav. Skulle en dyrare ADDA höras tydligt skulle den färga. Här hör man knappt var klippen ligger trots budgetutrustning. Så natt och dag blir det inte med ny ADDA.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra högtalare i all hära, men att ha en DAC som är bra är lika viktigt, ett bra DAC kan få dina högtalare att låta som nya Högtalare. så DA omvandlaren är nog den viktigatse i hela kedjan, AD omvandlingen där finns det mer tolerans nivå för förvräning, ofta är källan redan förvrängd till att börja med via t.ex en mikrofon. Men självklart har du dyra mickar så behöver man ju AD omvanlding av samma klass..

men DA omvanldingen är precis lika viktig som monitorerna anser jag.. AD omvanlding är mer relativt beroende på behov, men om man inte kan kan lita på DA omvanldingen då famlar man i mörkret då spelar det ingen roll om du har högtalaren har den plattaste frekvens kurvan i världen. Så ja en bra monitor controller det kommer man inte ifrån dessvärre..satsa på det om du vill satsa på bra lyssning i första hand tillsamans med bra högtalare... bra lyssning är iallafall i min värld prioriterat framför ADC.

för mycket gissningar och självuppfyllda sanningar i detta, har ingen bäring alls! Usch för sådant här dollarstinnt skitsnack. Till TS, du kommer märka ett ökat headroome mellan exempelvis ett m-audio & ett rme, men du behöver inte satsa 20k på en AD/DA för att musiken ska låta bra, avicii spelade in sina första hits på ett rme 400, bör räcka för en rocker med. Redigerat av FreudianSlip
Link to comment
Dela på andra sajter

för mycket gissningar och självuppfyllda sanningar i detta, har ingen bäring alls! Usch för sådant här dollarstinnt skitsnack. Till TS, du kommer märka ett ökat headroome mellan exempelvis ett m-audio & ett rme, men du behöver inte satsa 20k på en AD/DA för att musiken ska låta bra, avicii spelade in sina första hits på ett rme 400, bör räcka för en rocker med.

om du inte ställer upp på DACens relevans så är du ute helt och cycklar.

Jag undertrycker igen, Da omvandlaren kan få dina högtalare att låta som helt nya.

Jag gick ifrån dangerous audio och Antelope Eclipse DAC, mina HG3 lät som nya högtalare utan tvekan..

Jag har ej sagt du behöver lägga 20 000.

Kush audio har en bra DA som heter Gain train för ca 5000 kr men annars Dangerous audio Source för 8500 t.e.x

Vi alla sätter ribban olika högt, men om du inte skriver under på att DACen är lika viktig som högtalaren eller att du inser att dom är i symbios så har ud nog satt ribban lågt, skillnaden på DA är ej subtila till skillnad från AD som kan vara väldigt små skillnader men skillnaderna är större på DA.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du inte ställer upp på DACens relevans så är du ute helt och cycklar.

Jag undertrycker igen, Da omvandlaren kan få dina högtalare att låta som helt nya.

Jag gick ifrån dangerous audio och Antelope Eclipse DAC, mina HG3 lät som nya högtalare utan tvekan..

Jag har ej sagt du behöver lägga 20 000.

Kush audio har en bra DA som heter Gain train för ca 5000 kr men annars Dangerous audio Source för 8500 t.e.x

Vi alla sätter ribban olika högt, men om du inte skriver under på att DACen är lika viktig som högtalaren eller att du inser att dom är i symbios så har ud nog satt ribban lågt, skillnaden på DA är ej subtila till skillnad från AD som kan vara väldigt små skillnader men skillnaderna är större på DA.

sätta ribban? Är du 3 år.? Alla som är inne på det här forumet vill göra så bra musik som möjligt, och med erfarenheter från andra kan man hjälpas åt att nå sina mål, vad dina mål är med exktensivt tekniksnack och inköp som en väludruatad volvo vet jag inte, dina frågot på gerslutz om stoppningen i trident hg3 påverkade basen är priceless, eller att du hellre köper stativ för 12k än att över huvud taget lyssna på studioproffs i tråden att dämpning kan vara ett viktigare prio, eller hur du på allvar tyckte stenen du fyllde dina stativ med var viktiga, herregud. Jesus. Haha. Redigerat av FreudianSlip
Link to comment
Dela på andra sajter

sätta ribban? Är du 3 år.? Alla som är inne på det här forumet vill göra så bra musik som möjligt, och med erfarenheter från andra kan man hjälpas åt att nå sina mål, vad dina mål är med exktensivt tekniksnack och inköp som en väludruatad volvo vet jag inte, dina frågot på gerslutz om stoppningen i trident hg3 påverkade basen är priceless, eller att du hellre köper stativ för 12k än att över huvud taget lyssna på studioproffs i tråden att dämpning kan vara ett viktigare prio, eller hur du på allvar tyckte stenen du fyllde dina stativ med var viktiga, herregud. Jesus. Haha.

Trådskaparen är ju uppenbarligen ute efter high end grejjor, då vi snackar om Cranesong osv osv.. Så uppenbarligen vill ha en "vovlvo" Jag menar att ska han spendera 30 lax så kanske man ska börja i rätt ände. Bra converters och bra pre amp t.e.x.

Ang stoppningen, skulle du kolla på högtalarna själv skulle du också undra som jag sa det är svårt att ta bild.

Då var vi där igen, vad är det för fel på att köpa ett par bra högtalarstativ som räcker livet ut ???

Om jag vill köpa bra högtalarstativ så låt mig göra det. Angående stenen, jag är ju självklart stenen jag är självklart medveten om

att skillnaden är försumbar, men det är mer av intresse jag vill ta reda på vad som är bäst.. för att lära mig om inte annat.

Nu vet jag det till nästa gång vilken sand som är bäst i stativ.

Jag har inga problem med att du är nöjd med medelmåttiga saker, du kan komma undan med det mesta i kedjan men att ha en bra DAC/monitor controller kommer man inte undan, som jag sa finns billigare alternativ om man köper rätt grejjor. Men köper man högtalare för 25-30 000 och sedan köpt en m audio DA ja då har man slängt pengarna i sjön anser jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är fan den svenska jantelagen som spökar här..man ska ej tro man är något... och dom som köper bra high end grejjor är bara märkvärdiga poosers som tror dom är något, varför ska man köpa grejjor för 20 000 när man kan köpa något som är lika bra för 3000 ? ungefär lite den nivån är det.. Var enda gånga man börjar snacka high end kommer dessa budget nissar och ska förklara att man är en komplett idiot om man lägger pengar på high end grejjor och framför allt så vet dom med budget grejjor bättre än oss andra märkvärdiga människor då dom är så mkt mer smarta än oss som har insett att man kan spara så mkt pengar på att köpa billiga prylar.

Jag har full respekt att alla har olika ribbor men är man ute efter en Crane song HEDD som anses var i absolut toppklass då bör man också få snacka om likande produkter med samma kvalié utan att dessa budgetmuppar ska komma och säga hur korkad man är för att man köper bra saker. För det är ju självklart slöseri på pengar att köpa bra saker, när man kan köpa något som är 4 gånger billigare och är lika bra osv ? Tur att man själv vet som är bäst för en själv iallafall.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar är att båda komponenterna är i symbios. Som sagt jag hade inte snålat på DACen/Monitor controllern.

du menar alltså inte att en ADDA har lika stora variationer i frekvensgång och i övrigt samma ljudpåverkande variabler som högtalare har?
Link to comment
Dela på andra sajter

till skillnad från om man skiter i akustikbehandling

du kan dock inte generalisera vissa rum behöver mer akustik behandling än andra.. men visst är det viktigt..

Jag själv vill akustikbehandla min etta... men har aldrig haft riktigt energi att kolla upp det..samt att man har tight ekonomi pengarna ska gå till

du menar alltså inte att en ADDA har lika stora variationer i frekvensgång och i övrigt samma ljudpåverkande variabler som högtalare har?

Högtalaren är en större ljudpåverkande variable, beroende men samtidigt kan en DAC få dina högtalare i stort sett låta som nya högtalare.. Men jag tror skillnaderna blir mer påfallande ju bättre högtalare du har då dom blir mer känskliga för vad dom matas med.. Skillnaden mellan min Dangerous Source (som har samma signal kedja som ST serien) och min Antelope Eclipse fick mina högtalare att låta som nya..

Link to comment
Dela på andra sajter

vet man det så frågar man väl inte?

och ts har inte kallats korkad vad jag sett iaf

däremot är det jävligt korkat att sila mygg och svälja kameleonter

Nej men han dumförklar ju folk som är villig att spendera pengar för att få så bra high end utrustning som möjligt..

Han verkar ju nästintill se ner på sådana personer som korkade då man kan komma undan med samma ljudkvalite för en fraktion av priset... som sagt alla har vi olika ribbor jag vet iallafall FreudianSlips ribba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad fan vet du om jag kan ratta eller inte ?

bedriver du nån form av verksamhet med din utrustning eller är det mest för hemmalyssning?

det har verkat vara mer vardagsrumsbruk när man läst dina inlägg men det kanske är värsta fullbokade masteringsstudion du har i din etta

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men han dumförklar ju folk som är villig att spendera pengar för att få så bra high end utrustning som möjligt..

Han verkar ju nästintill se ner på sådana personer som korkade då man kan komma undan med samma ljudkvalite för en fraktion av priset... som sagt alla har vi olika ribbor jag vet iallafall FreudianSlips ribba.

det existerar ett pärlband av personer här som har utrustning du bara kan drömma om, som dessutom vet vad dom snackar om, det gör ju inte du, kör på vad du vill, men glid inte omkring med osanningar, du gör dig bara löjlig. Redigerat av FreudianSlip
Link to comment
Dela på andra sajter

sjön

mellan tummen å pekfingret - kan du uppskatta hur mycket större?

Det är svårt att säga. Oavsett DAC kommer ju högtalarns grund karraktär finnas, jag menar samma bas diskant mellan register osv.

DAC påverkar ljudet på ett annat viss.. genom djup..detaljrikedom, 3D imaging. ..Högtalaren låter bara så bra som vad man matar den med..

Link to comment
Dela på andra sajter

det existerar ett pärlband av personer här som har utrustning du bara kan drömma om, som dessutom vet vad dom snackar om, det gör ju inte du, kör på vad du vill, men glid inte omkring med osanningar, du gör dig bara löjlig.

Det spelar igentligen ingen roll vad du tycker... Jag är faktiskt ganska nöjd med den rigg jag har nu, men finns ingen komponent jag är missnöjd med just nu även om Det är ett livslångt projekt som kommer byggas på i efterhand,

Men vad andra har spelar ingen roll för mig då jag gör musik för mig själv och ingen annan, så jag vet inte riktigt vad det har med något att göra att andra har bättre saker än vad jag har ? Du snackar om jantelagen fortfarande antar jag ? att man inte ska tro man är något osv. Huvudsaken är väl att man själv är nöjd med sina grejjor och att man kan göra musik. Sedan vad du eller andra tycker det är inte relevant. Jag är iallafall nöjd med mina grejjor och det är grejjor jag drömt om i flera år, så jag tänker iallafall vara glad för att jag har det jag har. Du får tycka vad du vill. Som sagt du är anmäld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...