Jump to content
Annons

Problem med låtskriveri. Jag vill bara bättre och blir aldrig nöjd. Hur ska jag göra?


sunderling

Recommended Posts

Jo det är då så att jag försöker skriva låtar, men jag blir aldrig nöjd då jag i min huvud bara vill skriva mästerverk.

Är grejen jag håller på med inte ett mästerverk enligt mig så duger den inte, för jag vill inte skriva något halvdant. Därför skrotar jag oftast låten jag har börjat på och det resulterar i att jag aldrig gör klart något.

Vad borde jag göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
SuneLarson (oregistrerad)

Bra att du är ambitiös, ett bra tecken. Till din fråga. Du kan för lite om musik. Men du kan plugga online på Berklee College of Music. Kolla på nätet. Harmonilära, komposition... Finns allting.

Good luck!

Sune Larson Mastertonemusic

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att du är ambitiös, ett bra tecken. Till din fråga. Du kan för lite om musik. Men du kan plugga online på Berklee College of Music. Kolla på nätet. Harmonilära, komposition... Finns allting.

Good luck!

Sune Larson Mastertonemusic

Vad menar du med att jag kan för lite om musik?

Jag har spelat gitarr i ungefär 8 år. Har spelat in musik i 3 år och utvecklats enormt under tiden.

Jag vet uppbyggnaden av en klassiska låt. Intro-vers-vers-refräng-vers-stick-outro osv.

Men jag vill inte skriva Rix-fm musik.. Jag vill att min musik ska vara speciell. Dock så tycker jag alltid att mina texter blir allt för smöriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det har med utbildning att göra. Man lär sig allt annat än att skriva låtar på sådana utbildningar; för det kan man inte lära ut.

Njut av processen, för ju bättre du blir desto mer "finsmakare" kommer du bli. Det är alltid en process. Sen har jag inte nått tipps, de låtarna jag har skrivit har jag innan verkligen velat skriva en låt sen har det kommigt av sig själv, om man fokuserar för mycket på produkten tror jag man tappar mycket. Man ska nog se fram emot själva skrivandet fö r attbli bra

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är då så att jag försöker skriva låtar, men jag blir aldrig nöjd då jag i min huvud bara vill skriva mästerverk.

Är grejen jag håller på med inte ett mästerverk enligt mig så duger den inte, för jag vill inte skriva något halvdant. Därför skrotar jag oftast låten jag har börjat på och det resulterar i att jag aldrig gör klart något.

Vad borde jag göra?

...Å andra sidan så är ju alla låtar du faktiskt avslutat mästerverk i dina öron. Och det är ju bättre att ha tex ett tjugotal mästerverk än 1000 stycken mediokra.

Hur många låtar har du slutfört? Kan du lägga upp några?

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

...Å andra sidan så är ju alla låtar du faktiskt avslutat mästerverk i dina öron. Och det är ju bättre att ha tex ett tjugotal mästerverk än 1000 stycken mediokra.

Hur många låtar har du slutfört? Kan du lägga upp några?

Ja men det är ju just det, jag har aldrig slutfört någon låt för att jag aldrig blir nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det har med utbildning att göra. Man lär sig allt annat än att skriva låtar på sådana utbildningar; för det kan man inte lära ut.

Njut av processen, för ju bättre du blir desto mer "finsmakare" kommer du bli. Det är alltid en process. Sen har jag inte nått tipps, de låtarna jag har skrivit har jag innan verkligen velat skriva en låt sen har det kommigt av sig själv, om man fokuserar för mycket på produkten tror jag man tappar mycket. Man ska nog se fram emot själva skrivandet fö r attbli bra

Mvh Casper

Du har helt rätt. Man kanske kan lära sig uppbyggnader av låtar och liknande, men man kan nog aldrig lära sig att skriva musik på en utbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Om du bestämt dig för att skriva låtar, vilket är ett hantverk man kan lära sig, försök dig på detta: Skriv-hundra-låtar-och-kasta-bort-dom-metoden.

Skriv en låt per dag, med melodi och lyrik och spela in det samma dag.

Börja nästa dag med en ny låt och bry dig inte om gårdagens.

När du hållt på sådär en tre månader så har din hjärna börjat lära sig.

...Jag har själv en hårddisk full av olyssningsbara låtar från bla mobilinspelningar med gitarr och sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Om du bestämt dig för att skriva låtar, vilket är ett hantverk man kan lära sig, försök dig på detta: Skriv-hundra-låtar-och-kasta-bort-dom-metoden.

Skriv en låt per dag, med melodi och lyrik och spela in det samma dag.

Börja nästa dag med en ny låt och bry dig inte om gårdagens.

När du hållt på sådär en tre månader så har din hjärna börjat lära sig.

...Jag har själv en hårddisk full av olyssningsbara låtar från bla mobilinspelningar med gitarr och sång.

Ingen dum metod måste jag säga!

Men tycker du inte det blir svårt att komma på ny text varenda dag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen dum metod måste jag säga!

Men tycker du inte det blir svårt att komma på ny text varenda dag?

Det är just det som är grejjen: sjung, yla, kvid vad fan som helst. Vad du än tänker på...sjung det! Då kommer du inte bara lära dig hantverket. Du kommer även hitta ditt eget uttryck.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör klart låtarna istället för att göra dom halvfärdiga. Man lurar sig ofta på hur mycket tid de där sista 5-10% på en låt tar. Och det är mycket lättare att analysera varför man inte tycker att det är bra nog när man har ett färdigt resultat. Annars blir det för många osäkerhetsfaktorer.

Du verkar ju ha en väldigt tydlig bild av vad du vill åstadkomma. Men du verkar också inte tillräckligt tålmodig. Prova att gör klart en låt. HELT. Sen får du lyssna igenom. Skriv hela tiden anteckningar om vad som är bra och vad som inte är bra. Backa tillbaka, ändra. Lyssna igenom igen o s v. Tills du är nöjd.

Läste en artikel om en journalist som någon gång på 70-talet besökt Queen i studion. Jag tror inte att man ska ta journalisten bokstavligt, men han skrev att dom lyckades åstadkomma ungefär 5 sekunders musik under den dagen han var där.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är då så att jag försöker skriva låtar, men jag blir aldrig nöjd då jag i min huvud bara vill skriva mästerverk.

Är grejen jag håller på med inte ett mästerverk enligt mig så duger den inte, för jag vill inte skriva något halvdant. Därför skrotar jag oftast låten jag har börjat på och det resulterar i att jag aldrig gör klart något.

Vad borde jag göra?

Hm, bara skriva mästerverk?! Ja, det vill nog jag också,.... bara. Och förmodligen alla andra också... Det är därför vi alla har 300 halvfärdiga låtar på hårddisken som aldrig kommer att bli klara 😄

Du kan göra så här; Enklast; ta de bästa partierna av låtarna och försök pussla ihop dem till en färdig sång. Så gör man ofta nuförtiden på Melodimeningslöstfestivalen där man kan höra "influenser" från fem olika låtar i en och samma sång.

Ett knepigare sätt - som jag själv skall praktisera så snart min nya workstation kommer - är att ta mig själv i kragen, påbörja EN låt OCH inte ge mig förrän DEN är KLAR. Och INTE röra ngt annat musikmaterial innan dess.

Tips 1: Det är inget fel i kassera låtar du inte tror håller måttet. Det är det naturliga urvalet. Tror inte du på dem så kommer förmodligen ingen annan heller att göra det. Ibland känns det, men det gör det också att ha 300 halvfärdiga låtar som pockar på ens begränsade fritid.

Tips 2: Koncentrerar dig på det DU är bra på. Strunta i det andra men GÖR färdigt låten. Är det textskrivning så skriv låten färdig. Är det gitarrspelandet så spela in gitarrerna färdigt, osv. SEN kan du ta itu med det andra. Går inte det kan du alltid försöka få hjälp med just den biten på olika forum. Du kan då presentera en färdig akustisk låt och är den bra kommer du att få hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Siktar man för högt för snart, så tappar man höjd snarare än tvärtom. Ett flygplan som stiger för brant, tappar fart och kommer snart börja falla tillbaka ner. Det orkar inte uppåt då. Människor funkar på samma sätt. Vill man kunna lyfta 100kg på skivstången, genom att lägga 100kg direkt och börja jobba .. det funkar inte. Man börjar med 40 kg och jobbar sig sakta uppåt.

Jag tror du vill ha ut mer än vad du kan ge i nuläget. Lösning: acceptera det bästa du kan göra nu, och öva målmedvetet för att sakta bli bättre.

An liten undran är ju vad som utmärker ett mästerverk, i den form du menar? Om du gör ett mästerverk, hur kan du identifiera att det är ett mästerverk? Var går gränsen mellan mästerverk och icke-mästerverk?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni något bra tips för att ta ut melodislingan på sången?

Brukar ha väldigt lätt att hitta snygga ackordslingor och uppsättningar på gitarren men när jag ska hitta melodislingan till sången blir det svårt..

Link to comment
Dela på andra sajter

d-b (oregistrerad)

Har ni något bra tips för att ta ut melodislingan på sången?

Mitt enda tips är att nöta t ex versrundan på antingen hela mixen eller bara piano/gitarr eller vad som känns bäst och sen nynna till. Att plocka ut sångmelodier på ett instrument har jag bara dåliga erfarenheter av då de brukar funka bra på just det instrumentet men mindre bra på sång (vandringar i toner som låter helt rätt på t ex piano kanske inte alls funkar i sång...) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att faktiskt spela de fungerande skalor över partiet du vill sätta melodi på och sedan försöka leka runt så mycket som möjligt, lite tvärt emot d-b kanske men för min del brukar jag då ibland hitta vissa grejer som fungerar skitbra med vad riffet nu kan vara.

Nynna som redan nämnts är ju också grymt bra, just för att ofta kommer det lite vad som helst och då brukar man komma in i det och hitta känslan och harmonierna som passar till låten.

Applicera licks från gitarren till stämbanden och lek med det, Slicklicks funkar alltid oavsett genre! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att uttrycka sig i toner är en hel del som att uttrycka sig i text. Upplever man att man uttrycker sig för otillfredsställande får man (1) höra/läsa hur andra gör, och (2) höra/läsa hur andra gör, och (3) höra/läsa hur andra gör, och slutligen spela och skriva som andra gör.

Genvägar finns inte. Och "direkta tips" stjälper mer än hjälper.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

An liten undran är ju vad som utmärker ett mästerverk, i den form du menar? Om du gör ett mästerverk, hur kan du identifiera att det är ett mästerverk? Var går gränsen mellan mästerverk och icke-mästerverk?

Svaret är självklart: Vad som är mästerverk måste ju rimligen vara vad man själv bestämmer är ett mästerverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är självklart: Vad som är mästerverk måste ju rimligen vara vad man själv bestämmer är ett mästerverk.

Fast den som gjort verket bör ha vunnit en form av titel eller utmärkelse annars är man ingen mästare och därmed inget mästerverk gjort i ordets rätta bemärkelse.

Per Gessle har nog inte tagit något gesällbrev men däremot erhållit en rad titlar så en riktigt bra låt av honom och andra likvärdiga artister kan utnämnas mästerverk.

Inte Ove klåpares egna tycke som styr helt enkelt.

Fast ord får ju alltid lite annan innebörd och används på lite andra sätt med tiden.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är då så att jag försöker skriva låtar, men jag blir aldrig nöjd då jag i min huvud bara vill skriva mästerverk.

Är grejen jag håller på med inte ett mästerverk enligt mig så duger den inte, för jag vill inte skriva något halvdant. Därför skrotar jag oftast låten jag har börjat på och det resulterar i att jag aldrig gör klart något.

Vad borde jag göra?

Alla som har skrivit "mästerverk" har börjat någonstans och sedan blivit gradvis bättre och bättre på att skriva låtar med tiden. Man måste ha tålamod och framför allt behärska dom instrument man spelar på, och programen man jobbar i.

Har man inte det så får mån gå till en redan känd låtskrivare och betala hen för att skriva en låt åt en, och då förklara för hen hur man vill ha sitt "mästerverk"

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast den som gjort verket bör ha vunnit en form av titel eller utmärkelse annars är man ingen mästare och därmed inget mästerverk gjort i ordets rätta bemärkelse.

Per Gessle har nog inte tagit något gesällbrev men däremot erhållit en rad titlar så en riktigt bra låt av honom och andra likvärdiga artister kan utnämnas mästerverk.

Inte Ove klåpares egna tycke som styr helt enkelt.

Fast ord får ju alltid lite annan innebörd och används på lite andra sätt med tiden.

Märkligt resonemang. "Titlar" som erkänner en kompositörs verks som mästerverk är frukten av marknadens/branschens mottagande av upphovsmannen och hans verk. Med ditt tankesätt skulle alltså Basshunters "Boten Anna" vara ett mästerverk och upphovsmannen en "mästare" ...

Njae, tror inte det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer in i vad andra sagt: skriv klart låtarna! Skit i om det blir världens sämsta låt. Gör klart den ändå. Man lär sig något på varje låt man skriver så blir låten sämst så har du ändå lärt dig något av den! Det är en konst att skriva låtar och tro inte att det är något magiskt över det. Det är hårt arbete och är något man måste lära sig.

Då och då kommer guldkornen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt resonemang. "Titlar" som erkänner en kompositörs verks som mästerverk är frukten av marknadens/branschens mottagande av upphovsmannen och hans verk. Med ditt tankesätt skulle alltså Basshunters "Boten Anna" vara ett mästerverk och upphovsmannen en "mästare" ...

Njae, tror inte det.

Fast nu skrev jag ju en RAD titlar...inte "one hit wonder" eller hur!?

Så den som satte plus ett på ditt inlägg får vackert plocka bort det! ☺️

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...