Jump to content
Annons

Hur mycket GB ram skulle ni rekommendera för mitt fall?


Norrby17

Recommended Posts

Tjenare! 🙂

Nu Ă€r det sĂ„ att jag har ganska stora problem nĂ€r jag arbetar med Cubase och jag ska skriva ut mitt problem lite kort. Det laggar sĂ„ in i h*lvete nĂ€r mina projekt har utvecklats och lagt pĂ„ sig en hel del VST's och effekter, men det Ă€r helt lagfritt nĂ€r det inte "vuxit" pĂ„ sig. Tror inte att det har med buffer-length att göra, dĂ„ jag vet att andra har haft problem med det, har nĂ€mligen redan kollat och fixat. Antar att detta Ă€r ett problem som Ă€r orsakat av att jag har för lite ram? Har just nu 4 GB ram, men funderar att uppdatera till 8 GB eller 16 GB. Vad skulle ni sĂ€ga att jag har mest anvĂ€ndning för om nu detta Ă€r problemet? Ska jag i sĂ„dannafall satsa pĂ„ 8 GB eller 16 GB? Är det ens nödvĂ€ndigt med 16 GB ram? Ber om ursĂ€kt om det kanske finns redan existerande trĂ„dar med detta problem, men Ă€r helt ny hĂ€r och vad jag hittade, sĂ„ fanns det inga.

Tacksam för hjĂ€lp och svar! 😆

Norrby17.

Redigerat av Norrby17
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Enligt min mening Àr det kraftig CPU som gÀller för att burken skall orka dra allt. Nu kör jag en i5 2500K@4,6ghz och jag ligger hitills inte över 30% pÄ CPU-mÀtaren och dÄ har det handlat om ett 40 tal audiospÄr med en hel del pluggar samt ett par VSTi. kör 16gb ram.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du för lite ram sÄ kan du ju se detta i taskbar, ursÀkta, kommer inte ihÄg vad det heter pÄ svenska lÀngre. Du ser ju Àven dÀr om du behöver snabbare Cpu. SÄ om du nu inte har kollat dÀr sÄ gör det först och frÀmst.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr din cpu som inte orkar med. Ramminne gör ingen direkt skillnad pÄ prestanda. Datornas "rappighet" Àr det ingen skillnad pÄ om du sÄ har 8 GB eller 16 GB ram! Det Àr nÀr det har laddats in ljud i minnet som nÀr det nÀrmar sig taket som det börjar ev sega ner. Men det brukar vara antingen eller. Antingen sÄ rullar det, eller inte alls!

Det hĂ€nger lite pĂ„ vad dina VST's Ă€r för typ av pluggar. Är det mkt samplingar som ska laddas in sĂ„ Ă€r det ramminnet som taket behöver höjas pĂ„. Men just effekter Ă€r cpu-krĂ€vande. Och det Ă€r dĂ€r svagheten sitter.

Kolla upp ditt moderkort och vilka cpu'er som Àr kompatibla med det och köp en kraftigare processor. Och ev effektivare flÀkt!

Nu vet jag inte hur Cubase förhÄller sig med flera kÀrnor och om det har stöd för hyperthreading?

Men annars sÄ Àr Intel Ivy Bridge i7 en feting till propp!

4-kÀrning med hyperthreading! Modellen Àr dock viktigare Àr klockfrekvensen och hur Cubase förhÄller sig till flera kÀrnor!

Finns ju svindyra cpu'er som har 8 eller fler kÀrnor och klarar cubase det, sÄ har du en kraftig burk!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ha lite koll pÄ aktivitetshanteraren (gissar att du kör pc). Om det visar sig vara cpu'n sÄ Àr ju alternativen att antingen uppgradera eller köra den enkla vÀgen: frys alla spÄr och tina (unfreeze?) endast de som du jobbar med. Ofta har man spÄr som tar en jÀkla massa kraft men som man bara justerar volym eller panorering pÄ.

Om du har mac sĂ„ Ă€r 8gb att rekommendera oavsett 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för alla svar! Som det ser ut, sĂ„ verkar det vara min CPU som Ă€r för svag för mina större projekt. Projekt dĂ€r jag anvĂ€nt mycket sampling osv har det faktiskt inte vart nĂ„gra problem, sĂ„ det kanske inte Ă€r mina ram minnen som spökar trots allt. Kanske dags att uppdatera burken dĂ„ och byta ut min CPU 😉 Och @KillWithSkill, vad jag vet sĂ„ har inte Cubase support för hyperthreading, kanske har fel, Ă€r inte helt hundra.

Återigen, tack för alla svar, uppskattas! 🙂

Norrby17.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kanske dags att uppdatera burken dĂ„ och byta ut min CPU 😉 Och @KillWithSkill, vad jag vet sĂ„ har inte Cubase support för hyperthreading, kanske har fel, Ă€r inte helt hundra.

Norrby17.

Nej det Àr svÄrt det dÀr. Jag har aldrig fÄtt svar pÄ den frÄgan. Dom flesta idag sitter ju med 4-kÀrnigt. Och det finns ju idag 6-kÀrniga, 8-kÀrniga och jag tror tom det finns 10-kÀrniga. Visst det Àr ju apdyrt. Men för den som vill och har rÄd dÄ?

Inte kul om man nu slÄr till pÄ en hexa (6kÀrnig) sÄ stöder inte Cubase det. Pengarna i sjön!

Jag hade lite det dilemmat nÀr jag köpte min Mac Pro för 2.5 Ärsen.

Jag visste dÄ att Logic klarade dÄ 8-kÀrniga. Men jag slog ÀndÄ till pÄ 2x 6-kÀrnig och det var oxÄ hyperthreading i dom propparna. (Intel Xeon)

Och nÀr jag dÄ körde Logic sÄ rullade det bara 8 kÀrnor. Resten var döda.

Sen nÄn mÄnad senare sÄ kom det en uppdatering pÄ Logic och dÄ rullade alla mina 12 kÀrnor och jag fick massor med krÀm.

MEN alla dom som hade dÄ 8-kÀrniga macar blev ju rasande. Dom fick sÀmre prestanda.

Det tog bara nÄgra dagar sÄ kom det ytterligare en uppdatering. Och dÄ hade Logic stöd för 16 kÀrnor.

Och det Àr hÀr det börjar bli intressant. Alla dom som dÄ hade 8-kÀrniga fick helt plötsligt 50% mer krÀm i sina datorer.

Folk jublade. Och det visade sig sen att dom som hade 8-kÀrniga hade Àven hyperthreading. SÄ dom sÄg 16 staplar i performancemeter

Jag hade oxÄ dÄ 16 staplar med 8 tomma. Eftersom jag har 12 kÀrnor med hyperthreading sÄ har jag ett tak pÄ 24 staplar. Men eftersom Logic idag, sen 2 Är tillbaka bara stödjer 16 sÄ har jag Àn sÄ lÀnge bara 16 och 8 oanvÀnda!

Det snackas om Logic 10 (x) ligger runt hörnet. Och det Àr ju bara att hoppas att det har stöd för minst 24 dÄ.

Och en Mac Pro sÀgs komma nu i vÄr/sommarn (till semesten kanske?) Och det kommer alla gÄnger vara 2 x 8-kÀrnig. inkl hyperthreading. Mao 32 staplar i Logic.

Vet att studio testade en Macbook Pro med hyperthreading och att det inte gjorde nÄn skillnad. Men jag vet att det gör det eftersom folk fick 50% mer krÀm i sina dÄ nÀr Logic fick 16 kÀrnors stöd! Bara lÀsa pÄ forumen!

Men för att ÄtergÄ till din burk sÄ kolla upp vad dit moderkort klarar för typer av processorer. Det Àr stor skillnad pÄ i5 och i7. iaf för dom som kör mac.

Minnet kan du alltid uppgradera senare, eller sÄ tar du det med? Minnen Àr ju sÄ pass löjligt billiga idag.

Sen kan man ju hoppas att Cubase gör som ProTools dÀr man laddar in hela sessionen i minnet direkt. Ist för att streama audiofilerna frÄn hÄrddisken.

DĂ„ snackar vi prestandaökning! 🙂

Redigerat av KillwithSkill
  • Gilla 2
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör mycket syntar och effekter och har en 4 kÀrnig i5 pÄ 3.4ghz.

Kör upp mot 100 kanaler ibland. Är nĂ€stan aldrig över 30%.

Kör du pÄ hög sample rate? Om jag kör pÄ lÀgsta latency vid hög last och 88khz sÄ kan jag knÀcka min dator.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lagg kan ocksÄ bero pÄ hÄrdiskladdningen. Jag kör sonar och de har rÄd i hjÀlpen för laggning. Kanske finns liknande i Cubase? I sonar uppmanas man kolla saker som kör i bakgrunden t ex indexeringen av sökfunktionen som win 7 har mm. Genom att kolla detta har jag kommit till rÀtta med mina projekt "droppar ut", jag kollar vad som kör i bakgrunden och stÀnger av processer nÀr sÄ behövs.

Som flera nÀmner, kolla profileraren i windows. DÀr kan du se om minne/cpu eller hÄrddisk slÄr i taket. (Egentligen Àr det lite komplicerat eftersom datorn ocksÄ gör val utifrÄn vad den har för resurser, om den kan lÀgga saker i minnet sÄ gör den det annars pÄ disk, men grovt sett sÄ tror jag att det borde vara ett hyggligt test att kolla profileraren)

SjĂ€lv har jag en 5400 varvs hĂ„rddisk, och skulle jag uppgradera nĂ„got sĂ„ vore det att skaffa en SSD-disk. Som du sjĂ€lv Ă€r inne pĂ„ med resonemang om buffert, drivrutiner till ljudkort pĂ„verkar ocksĂ„ pĂ„ ett sĂ€tt som jag inte riktigt förstĂ„r (tycker inte att det borde finnas sĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt att trycka ut ljud ur datorn till sjĂ€lva skapandet av fysiskt ljud, men vad vet jag 🙂) Efter jag bytt till ljudkort med ASIO minskade problemen med drop out radikalt. Det finns ocksĂ„ nĂ„got som heter typ ASIO4All, en generisk ASIO-drivrutin som jag har hört nĂ€mnas men har ingen erfaranhet av.

Lite blandade "rÄd", hoppas du hittar nÄgot anvÀndbart.

Lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Spela in med lÄg buffer size.

NÀr du mixar höjer du den till 2048, eller höjer den efter hand som processormÀtaren börjar röra pÄ sig.

Jag brukar Àven bounca ner midiljud till audio och sen inaktivera synthen pÄ VSTinstruments för att spara processorkraft.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

anvÀnder du bara 64 bitars pluggar, köp sÄ mycket ram du har rÄd med..kör du dÀremot 32 bitars pluggar...sÄ glöm det..

Visste det gÄr att bridga 32 bitars pluggar i 64 bit DAW men enligt min erfarenhet funkar det vÀldigt dÄligt...med mÄnga pluggar samt att det skapar latency...men det kanske funkar med just DINA pluggar..och latency Àr ett icke problem för dig...isÄnnafall..gÄr det ju att bridga...men prova innan du köper mer ram... Jag köpte sjÀlv 12 gb i min burk och fick erfara att bridga funkar inte alls bra..med mÄnga pluggar..samt att jag Àr krÀsen nÀr det gÀller latency..

Vore nice om DAWs typ tog bort 32 bitars stöd för nyare pluggar..skulle driva pÄ utvecklingen lite...

KÀnns oerhört trist att behöva köra 32 bitars...fördelarna med 64 bitar i DAW miljö Àr enorma.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kommer ihÄg nÀr man hade ett helvete med datorer som alltid lÄg pÄ grÀnsen. Hade en Frostmaskin som kostade 22k och jag minns att den gick pÄ knÀna emellanÄt nÀr projekten blev för stora, Intel P4. Blev stor skillnad nÀr man bytte mot Intel Core2duo, och Àn vÀrre fart blev det med dagens i5 och i7. Undrar just hur det ser ut om 5-6 Är? Vi sÄlde av de 3 st UAD-korten vi hade dÄ de ÀndÄ inte funkade nÀr man gick över till 64bitar och med dagens prestanda sÄ saknar jag faktiskt inte dessa heller.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Min macbook pro i7, 2,7ghz blev dĂ„ inte mycket bĂ€ttre nĂ€r jag satte i 16gb ram. Det Ă€r processorn som inte pallar till slut, har flera gig ram över hela tiden nĂ€r datorn börjar hacka 🙂! Sen har jag originalhĂ„rddisken och ingen ssd disk och jag kör mycket frĂ„n olika bibliotek, kanske ocksĂ„ har med det att göra vet inte 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...