Jump to content
Annons

Mer bas på vissa noter, hur ska man "jämna ut den"?


borjadja

Recommended Posts

Jag har upptäckt ett problem som jag har med mina låtar, och det är att under en loop av låten så kan det vara ingen bas alls under vissa ackord, sen helt plötsligt så slår basen till så det dånar hur mycket som helst under ett annat ackord.

Finns det något sätt att jämna ut detta? Så att basen sprider sig jämt och inte blir för tung under vissa noter och för svag under andra?

Vet ni någon bra tutorial på hur man ska mixa just bas så får ni gärna dela med er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej jag upptäckte problemet främst när jag spelade min låt på nattklubbens system igår kväll. Men jag har även hört att det är mycket mer bas när jag lyssnat i bilen till exempel. Sen så saknar basen också "punch", den är väldigt grötig. Hur kan man lösa detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag upptäckte problemet främst när jag spelade min låt på nattklubbens system igår kväll. Men jag har även hört att det är mycket mer bas när jag lyssnat i bilen till exempel. Sen så saknar basen också "punch", den är väldigt grötig. Hur kan man lösa detta?

Jag gissar på att du kompenserar upp basen vid mix, troligtvis för att du upplever det basfattigt i din lyssning / ditt rum.

[edit]

Att det slår igenom på vissa bastoner kan bero på rummet, men också på basen....

Hittade detta vid en snabb sökning:

http://www.seventhstring.com/resources/notefrequencies.html

Ovan kan hjälpa dig att med "Narrow-Q"-filter ta ner problemtonen, om den är grundfelet vill säga....

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan hända, men om jag inte gör det så hörs det knappt någon bas alls, varken i rummet, bilen eller nattklubben..

Du har alltså två problem:

1. Dåligt med bas, alternativt för mycket bas

2. Vissa toner "sticker ut" på basen

Har jag förstått det rätt?

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har upptäckt ett problem som jag har med mina låtar, och det är att under en loop av låten så kan det vara ingen bas alls under vissa ackord, sen helt plötsligt så slår basen till så det dånar hur mycket som helst under ett annat ackord.

Finns det något sätt att jämna ut detta? Så att basen sprider sig jämt och inte blir för tung under vissa noter och för svag under andra?

Vet ni någon bra tutorial på hur man ska mixa just bas så får ni gärna dela med er!

Det är inte så att du har andra instrument som bråkar i basområdet? testa att skära basen på andra instrument så kanske just basen får jobba ifred.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du en video med Bob Katz om just bas-justering (typiskt mastering-knep):

http://youtu.be/evJo5_qt6mY

Ovan är alltså om endast enstaka bastoner stökar för just dig, och att bastonen är ett problem på inspelningen.

Tänk också på vad han använder för EQ (Linear Phase).

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack ska kolla videon!

Mina problem är:

1. Basen är för låg om jag inte höjer volymen.

2. Den blir för hög under vissa noter.

3. Den har inget "tryck", den är liksom överallt, vill få den tajtare.

Jag skär på bas från alla instrument förutom basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du en video med Bob Katz om just bas-justering (typiskt mastering-knep):

http://youtu.be/evJo5_qt6mY

Föredrar multibandskompressor för sådana här ändamål. Då intilliggande toner blir konstant påverkade av det du skär bort.

Bättre låta en kompressor få jobba då när överslående tonen kommer. Ett tips. Fast det gäller att ha en multibandskompresor som går att ställa snävt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack ska kolla videon!

Mina problem är:

1. Basen är för låg om jag inte höjer volymen.

2. Den blir för hög under vissa noter.

3. Den har inget "tryck", den är liksom överallt, vill få den tajtare.

2. Svar på denna punkt har du redan fått.

Punkt 1 och 3 hör ihop gissar jag:

Om du höjer volymen på basen blir det "grumligare", och det "grumliga" tar död på "trycket". "Grumlet" kanske tillhör det basljud du använder?

Det kanske är för dominerande helt enkelt. Alternativt kan man "gröpa ur" basen på utvalda frekvenser, d.v.s. tunna ur basen lite.

Det är dessutom viktigt att du lämnar lite plats för bas och bd, alltså inte för pressat "loud", utan mer åt dynamiska hållet.

En pressad låt/master (typiskt loudness war) tar död på trycket i en låt om det är för "pressat", och det är där dynamiken är viktig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara lägga till:

För det där "trycket" i BD så är själva "klick"-ljudet i en BD viktigt att ha med, mer eller mindre enligt smak förstås.

[edit]

Lämna även mer plats åt BD på de frekvenser BD ligger (genom att justera basens frekvenser).

Alternativ 2:

Byt basljud.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle i och för sig kunna använda dig av sidechain, d.v.s. låta BD pressa ned basen....

[edit: utökar]

Ovan för att få fram BD mer, men det krävs kanske lite meck också, som att t.ex. låta en

ej hörbar BD pressa ned basen någon millisekund innan den hörbara BD'n slår....

Förslagsvis kopierar man spåret med BD till nytt spår, mutar det och flyttar det ytterst lite

bakåt i tiden för låten... och detta får då styra "duckningen" av basen via sc.

Du får liksom testa dig fram vad gäller detta...

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

är det en basgitarr du spelar? har du satt så den spelar endast på mono? det ger basen en tightare känsla och lämnar mer rum åt annat. jag har upplevt det dfu säger att basen är starkare på vissa noter när jag mixat basen medans jag bara spelar den på en not, så att mixen blir dålig för dom andra noterna, testa mixa om basen helt, testa oika inställningar, vad exakt är svårt o säga men en kompressor jämnar ju ut ljudet genom att dämpa den högsta och lägsta volymen så den blir "rakare". dock har jag lyckats uppnå en helt jämn och fin bas utan kompressor, gäller bara att mixa den rätt, dit finns det nog ingen genväg, börja om från start och testa dig fram steg för steg

Link to comment
Dela på andra sajter

det där har nog bara med lysningen att göra, titta på kanalen där du har basen, kolla i ett spektrum och se om basen ligger på samma nivå, om den ser ut att göra detta så är det lyssningen, hela bilen kanske vibrerar på en viss hertz precis som ett par dåliga datahögtalare med en sub i ett tomt rum nästan gör så hela kåken vill explodera vid en viss hertz

Link to comment
Dela på andra sajter

Dela upp basen i flera kanaler.

Dom bastoner som är för höga , sänker du volymen på kanalen.

Dom bastoner som är för låga , höjer du volymen på kanalen.

Du kan även dela upp basen i flera kanaler , flera register.

Tex Subbas på en kanal , Mid bas på en kanal och High ( Topp ) bas på en kanal.

Du kan även lägga lite distortion på basen för att få den att stå ut lite mera.

Du kan även komprimera basen och kaggen tillsammans på en buss kanal.

Du kan även paralell komprimera basen på en buss.

Du kan även som det sagts byta ut basljudet till ett som fungerar i låten.

Om basen är det viktigaste ljudet kan du arrangera och eq:a låten runt basen.

Du kan även lägga en kompressor på Master kanalen för att limma ihop mixen lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Borjada: Om det är så att basen låter jämn och fin vid lyssning i hörlurar samt i bilen (f.ö. bra akustiska förutsättningar för en jämn basåtergivning) så låter det som att ditt mixrum samt klubben har problem med stående vågor, precis som Teo och D 200 skriver. Du kan sola basen och gå runt och lyssna hur basen beter sig på olika platser i rummet. Att du saknar punch i botten låter som en mixsak (i kombination med ovanstående) och här har du ju fått flera goda råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte ser på ojämt ut på ljudfilen(vågformen) så brukar det oftast bro på, som nämts tidigare, rummets akustik. Det är rätt vanligt i vanliga rum(som som inte är(korreckt byggd) studio) att basstoner förstärks eller fasar ur, båda bror på stående vågor.

Det är ju bra att lyssna i (bra)lurar om man inte har ett rum man kan lita på.

Link to comment
Dela på andra sajter

TS: Det är inte så att det blir mindre volym i basen ju högre upp i ton du spelar? Alltså när du spelar på D- eller G-strängen så verkar basen nästan försvinna ur "mixen" ? men om du går ner på dom lägsta tonerna basen kan spela så brer den ut sig nästan för mycket? En viss mängd moderna basgitarrer verkar ha den karaktären (mindre vanligt på äldre, Fenderklassikerna t.ex.)

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...