Jump to content
Annons

Skillnad på kompression och (rullbands)-saturation?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

Saturation = Mättnad ! inte fejkad överstyrning!! Uppstår främst på analoga sfären. Framförallt magnet tape. För att tapen ska kunna ta emot det eletromagnetiska sigalerna från tonhövudet måste den för "masseras" (alla magnetpolerna rörs om på tapen) med en högfrekvent förmagnetisering (bias). Själva tapen tar åt sig förändringen "hysteriskt" 😮 (hm vet inte svenska termen men hysteres ett slags antiexponetiell kurva). Se här: hyst.gif

Nåväl.. När du sen spelar in med högre signal än vad tapen är gjord för så mättas den på ett mjukt sätt som överskrider nollan. I stället för att klippas i en fyrkant blir det en mjukare form på ett behagligt vis. Lite mer som en limiter än en kompressor.

Ett liknande mättnadsfenomen finns i rörstärkare också.. Känt att en rörförstärkare på ett visst watt-tal upplevs högre än motsvarande transistor stärkare med samma kabinett/högtalare. Rören, om de övertsyrs, tenderar att skapa en slags negativ resistans som gör att dom "töjjer nollan" på samma behagliga sätt, kallas för "Shottky effect. Mer om det här http://www.john-a-harper.com/tubes201/

Sorry! Låter svamligt men vet inte hur jag ska förklara riktigt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade förstås i den digitala "sfären"...

En fråga: Bidrar saturation till någon form av "dist"?

Ahh.. men Nilsson frågade ju specifikt om Rullbands-saturation 🙂

Distortion är ju all förvrängning av ljud! Jo visst blir det mer övertoner med tapesaturation. Mest jämna skulle jag tro (på ett behagligt sätt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att läsa. Jag har köpt nån plugg som jag tror heter "PSP Microwarmer". Mest för att den verkar ha fått bra betyg. Jag vet inte riktigt hur jag ska använda/ställa in den, men det låter faktiskt lite bättre bara genom att koppla in den. Så jag använder den jämt. Använder mest tonkontrollerna. Jag förstod att den skulle ha ngn sorts "bandkompressions"-påverkan med mjuk överstyrning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra förklaringar ändå Hegobald! Övertoner kan man ju inte få ut ur en vanlig kompressor. Grejen jag har i Finalizern som heter nåt med Analog Generator är antagligen nån sorts härmning av bandsaturation det med. Den använder jag också alltid. Men helt äkta bandmättnad vore ju läckrast.

Rullbandspelare = YNF! - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att läsa. Jag har köpt nån plugg som jag tror heter "PSP Microwarmer". Mest för att den verkar ha fått bra betyg. Jag vet inte riktigt hur jag ska använda/ställa in den, men det låter faktiskt lite bättre bara genom att koppla in den. Så jag använder den jämt. Använder mest tonkontrollerna. Jag förstod att den skulle ha ngn sorts "bandkompressions"-påverkan med mjuk överstyrning.

PSP Vintagewarmer menar du...jo du har ju rattar att ställa driven med hur hårt du vill mata signalen.

Längesedan jag satt med den nu.

Kolla på youtube där finns lite videos tror jag.

Nomad factory har ju Magnetic som också är mysig.

Själv kör jag på MPX Kramer tapeplug

Link to comment
Dela på andra sajter

Vintagewarmer verkar vara "storebrors...hen":

http://www.pspaudioware.com/plugins/dynamic_processors/psp_vintagewarmer2/

PSP VintageWarmer2 (plug-in AudioUnit, VST, RTAS for Mac OSX (Universal Binary); VST and RTAS for Windows; VST, RTAS and MAS for Mac OS Classic) is a high-quality digital simulation of an analog-style, a single- or multi-band compressor/limiter. It combines rich, warm analog processing with a straightforward user interface, and comes with a comprehensive library of presets. The plug-in processor is highly flexible and can be used for both softknee compression and brick-wall limiting. This makes it an essential tool for mixing and mastering engineers. Careful attention has been paid to PSP Vintage Warmer's overload characteristics with the processor being capable of generating saturation effects typical of analog tape recorders. PSP Vintage Warmer also incorporates professional VU and PPM metering together with accurate overload indicators thereby assuring professional quality results.

psp_MicroWarmer.pngpspvintagewarmer.pngPSP_VintageWarmer2.png

PSP VintageWarmer2 version 2.5.0 installer contains 3 versions of the plug-in:

  • PSP MicroWarmer which provides the same sound quality as it's big siblings, but with a simplified single-band interface and low latency performance optimized for use on individual tracks;
  • PSP VintageWarmer (LE) which is a direct descendant of the original PSP VintageWarmer with its all strengths such as low resource usage and latency;
  • PSP VintageWarmer2, the main addition being the FAT double sampling mode for even more analog sounding processing.

We strongly recommend that you use the PSP VintageWarmer (LE) or the PSP MicroWarmer in all multitracking applications except situations where FAT mode is important. The PSP VintageWarmer2 is recommended for mastering purposes and groups or master busses only.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns det inte lite surt, innerst inne, med de där grejerna som bara är nåt på bildskärmen? Fast det kanske bara känns bra?

Micropop - ha alltid en vuxen med när du poppar!

Nu är jag inte med...är det för att du inte kör pluggar som du dissar dom!?

Lyssna med öronen och man hör helt klart vad dom adderar. Speciellt Magnetic som jag tycker känns brutalast av dom om man bortser från Decapitatorn som är en våldtäktsman i sammanhanget, hehe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns det inte lite surt, innerst inne, med de där grejerna som bara är nåt på bildskärmen? Fast det kanske bara känns bra?

Micropop - ha alltid en vuxen med när du poppar!

Jag gör bara små demos för att föreviga mina visor. Då känns det materiella inte så viktigt. Bara att det hamnar på min hårddisk. Jag har dock två rullbandare på lager. Det var rätt kul - visuellt i alla fall - att spela popmusik på den.

Edit: Jag önskar att flygeln hade en volymkontroll som den jag har på bildskärmen. Men riktiga grejjer skapar en viss inspiration precis som du är inne på. Jag sitter därför allt mindre vid digitalpianot.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns det inte lite surt, innerst inne, med de där grejerna som bara är nåt på bildskärmen? Fast det kanske bara känns bra?

Micropop - ha alltid en vuxen med när du poppar!

Är det inte ettor och nollor som poppar runt inuti Finalizern menar du? 😉

Om man ser till hur mycket tid du tillbringar på en elektronisk anslagstavla som studioforum är det det väl inte helt orimligt att anta att även du får ut något av de där grejerna som bara är på bildskärmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Känns det inte lite surt, innerst inne, med de där grejerna som bara är nåt på bildskärmen? Fast det kanske bara känns bra?

Fan Nilsson, du har san jaevla talang och jag gillar dina alster som fan, men shit pommes frites vad troett jag aer pa dina anti DAW inlaegg. 🙂

Kul att du propsar pa att koera vidare med porta osv...men innerst inne kaenns det inte lite surt att vara sa begraensad?

Kom igen nu herr Nilsson... slaepp porta guarden lite... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, här slaepps ingenting. Nog vet jag både att portan är en sorts dator, och att Finalizern som Joachime en gång tipsade om är en sorts plugg.

Men jag känner noll för datorer o DAW i samband med min musik. Jag har inte ens tittat i det Garageband som följde med I-Macen.

Det är många fina inspelningar som gjorts utan DAW.

Sorry om jag klev nån på tån. Alla använder ju DAW utom jag så ni kan väl bara skratta åt mina små tankegångar, "haha, han fattar ju inte ett skit"...

Helt ärligt vill jag absolut inte försöka göra mig lustig på nån annans bekostnad, jag gillar bara att driva med mig själv. Några begränsningar känner jag inte, jag är väl bara för korkad för att fatta hur uselt det blir utan Cowbase. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag är mer impad, snarare än förfärad, över att du inte kör med det enda vettiga: DAW. Jag är nog för lat. Eller i alla fall gjort andra prioriteringar. Tex låtit bli att lära mig spela/sjunga ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är för lat för DAW. Det är ett petande i det oändliga. Hur mycket behöver man ändra på ljudet i ett bra trumset?

Jag gör det inte trots DAW. Men jag har möjligheten. Jag pysslar rätt lite. Kör sällan med trummor i mina inspelningar, och då trummaskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns det inte lite surt, innerst inne, med de där grejerna som bara är nåt på bildskärmen? Fast det kanske bara känns bra?

Micropop - ha alltid en vuxen med när du poppar!

Du lär missa rätt mycket bara för du är såpass anti-DAW. Finns många riktigt bra bandpluggar som har kommit i år som du nog hade älskat. Man behöver ju inte bög editera å hålla på bara för man använder en dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju stött på Herr Nilssons anti-DAW uttalanden här mellan varven och undrar om det inte snarare handlar om rädsla? Om någon skulle hjälpa dig att få till en stabil setup med dator och valfri DAW så misstänker jag att du skulle överge dina "ideal" vad det gäller din gamla porta rätt omedelbart när du insett hur smidigt och lätt det faktiskt är. Tror att det handlar om att det är en hyfsad brant inlärningskurva som gör att du inte gett upp portan.

Link to comment
Dela på andra sajter

^

Håller med. Det är rätt tröttsamt att alltid de kommentarerna kommer i varenda jäkla tråd. Du kan som sagt använda en dator som en bandare och det är ju 10x smidigare än en sketen gammal porta. Sen kan du t.ex använda någon tape plug och mixa lite lätt. Man kan ju fortfarande ha ett analogt tänk med omtagningar etc om man nu vill ha det så men du går miste om en himla massa bra pluggar som säkert hade hjälpt dina inspelningar att låta bättre.

Pluggarna är idag 90-95% lika bra som de analoga sakerna idag. Speciellt de nya band pluggarna som är helt fantasiska från slate och t.ex billiga TB reelbus för 20$

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är för lat för DAW. Det är ett petande i det oändliga. Hur mycket behöver man ändra på ljudet i ett bra trumset?

Det där är ju en ren lögn dessutom. Micka upp, adressera, ställ nivåer, kör... Hur menar du att man skulle sitta och peta? Visst du KAN peta i det oändliga men du måste inte. Låter trummorna bra akustiskt så är det bara att spela in....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är ju en ren lögn dessutom. Micka upp, adressera, ställ nivåer, kör... Hur menar du att man skulle sitta och peta? Visst du KAN peta i det oändliga men du måste inte. Låter trummorna bra akustiskt så är det bara att spela in....

Näe, det beror väl på vad man är van vid.

Jag tyckte, en gång i tiden, att det var onödigt och krångligt att lära mig de "nya" digitala borden som kom. Så jag fasade långsamt men medvetet ut mig själv ur liveljudbranschen till förmån för mer rejäla saker som musikproduktion.

Idag befinner jag mig i en miljö som är ungefär lika digital som vilken liverigg som helst, med skillnaden att jag sitter och jobbar i en studio.

Och de digitala borden? Jo, de var jag tvungen att lära mig. Försök att hitta en tv-studio eller livesituation med ett analogt bord idag.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite lätt less på allas tjatande om att jag ska byta ut grejer jag gillar till nåt annat. Att allt med datorer bara jävlas för mig är ett handikapp som inte är roligt, men som jag måste acceptera. Andra tycker väl att det är roligt kanske.

Inte fan kommenterar jag jag varken porta eller datorer i varenda tråd.

Om nån vill köpa en dator o en DAW, och ett digitalbord åt mig, och sen sitta här i en månad o lära mig använda det så vore jag intresserad. Då blir jag väl bättre både som gitarrist, basist, sångare och låtskrivare?

Micropop - ha alltid en vuxen med när du poppar!

Blir man humorlös av DAW o datorer? Jag trodde ni fattade ett så pass övertydligt skämt, men nej. ☺️

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...