Jump to content
Annons

Skillnad på kompression och (rullbands)-saturation?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag reagerade på din bild av att band anlitar producenter för att sitta i studios och redigera poddade gitarrsolon för att sedan fingera att de egentligen producerade en platta på old school vis med hjälp av vintageutrustning.

Tror du att diskrepansen mellan ideal och verklighet är så stor att band känner sig tvingade ljuga om produktionsprocessen?

Du gör en extremt svartvitt tolkning av det jag skrev. Har du aldrig själv tänkt att en del kanske inte alltid berättar hela sanningen om hur man åstadkommer vissa saker när man spelar in musik?

Valle skrev ju idag en väldigt träffande beskrivning av den "mytbildning" (kommer inte på något bättre ord) som många verkar försöka odla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En detalj i det här, och den kan nästan ingen varken fatta eller ta till sig, och det är att jag är datadyslektiskt eller vad man nu ska kalla det. Även om det nu är en hel del krångel med datorer så är det mycket värre för mig, jag fattar inte ett skit, det är jag själv som är det största felet, inte DAW-programmen. När jag köpte den pissenkla portan höll jag på i flera månader innan jag begrep mig på den. Tänkte ge upp flera gånger. Samma fast värre med alla enkla datorprogram som har en tusendel av funktionerna i en DAW. Inget roligt, men så är det. Ett handikapp i den här branschen.

På det här svarar ni säkert att tex Reaper är enklare än en porta, "man lär sig ganska snart"... Men alla ni kära vänner här som kan det här, ni har knappast koll på hur alla är, många musiker jag känner fattar mycket mindre om såna här grejer än vad jag gör, de får inte igång varken en porta eller DAW hur mycket de än vill och försöker. Så är verkligheten för många. Även yngre musiker... Jag är glad att jag kan det jag kan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: Du har hittat ett system som funkar perfekt för dig och som du kan göra det du vill med, så det finns inget du saknar för att ditt arbetsflöde ska fungera bra. Då finns det förmodligen ingen större anledning att kolla på annat, utan så länge du trivs med det du har, så kommer du att få bäst resultat med den riggen och vinner ingenting på att byta.

Jag kände likadant när jag fortfarande körde med Atari Falcon och Cubase Audio - men när jag långt om länge valde att gå över till PC med musiken (hade då haft PC bredvid under många år, för alla andra saker), så öppnades en helt ny värld, med tillgång till alla verktyg jag kunde tänka mig - och fler därtill. Med det säger jag inte att du borde byta, utan främst att jag absolut kan förstå din situation.

Jag är väldigt van vid att använda datorer, så för mig var det en barnlek att byta - men om man inte är det, så upplever nog de flesta lite teknikskräck och en motvilja mot det nya - speciellt om man ser diskussioner om problem allt som oftast och kanske inte har någon i närheten som kan hjälpa till om det skulle skita sig.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att väldigt många grupper och artister inte alltid är speciellt ärliga när dom berättar om sina inspelningar.

Det är ju mycket kreddigare att säga att man ställde upp allting, mickat upp gamla vintage-förstärkare, spelade in allt live ("med enstaka pålägg") in på rullbandare och sånt, än att erkänna att trummorna är rätt igenom programmerade, att man alla gitarrsolon är ihopklippta av flera olika tagningar och spelade genom en helt vanliga Line6 Pod, att man kopierat både körer och baslir från en refräng till alla de andra o s v.

Du gör en extremt svartvitt tolkning av det jag skrev. Har du aldrig själv tänkt att en del kanske inte alltid berättar hela sanningen om hur man åstadkommer vissa saker när man spelar in musik?

Så dom som tidigare var väldigt många har nu reducerats till en del? 😉

Nä, jag ska inte klaga. Det är faktiskt en nyansering i positiv mening.

I övrigt var det just avsaknaden av nyanser som gjorde att jag svarade på det ursprungliga inlägget. Det är en intressant diskussion men jag tror inte det gynnar debatten att slå sig för bröstet och basunera ut att väldigt många band i själva verket använder Line6 pod istället för kreddiga vintagestärkare. Och detta med producentens överinseende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så dom som tidigare var väldigt många har nu reducerats till en del? 😉

Om vi ska hålla på att märka ord så finns det inget som motsäger att "väldigt många" inte är "en del". Eller tvärtom. Det kan såklart också tolkas som det du skriver. Men det är som sagt bara att hålla på och märka ord.

I övrigt var det just avsaknaden av nyanser som gjorde att jag svarade på det ursprungliga inlägget. Det är en intressant diskussion men jag tror inte det gynnar debatten att slå sig för bröstet och basunera ut att väldigt många band i själva verket använder Line6 pod istället för kreddiga vintagestärkare. Och detta med producentens överinseende.

Jag vet inte varför du läser in så mycket i det jag skrev, "slå sig för bröstet", "basunera ut"...??

Trots att detta är ett diskussionforum, vilket innebär att det är underförstått att det mesta man skriver är någon slags personliga åsikter, så öppnade jag ursprungsinlägget med "jag tror (...)".

Om du har bättre koll, vilket du alldeles säkert har eftersom jag fått för mig att du försörjer dig inom ljudteknik på något sätt, så kan du väl skriva om din egna erfarenheter istället för att bara raljera? Du brukar ju ha ganska sakliga och såvitt jag kan bedöma genomtänkta inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tänkt om lögnen om produktionen kommer ut? Tänker nu på påståda crediga analoginspelande band nämnda i tråden.

Milli Vanilli läge på producenten... bara en tanke, vem skulle våga riskera sin karriär för en skitlögn? Det en vet, vet en. Det två vet....

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

En detalj i det här, och den kan nästan ingen varken fatta eller ta till sig, och det är att jag är datadyslektiskt eller vad man nu ska kalla det. Även om det nu är en hel del krångel med datorer så är det mycket värre för mig, jag fattar inte ett skit, det är jag själv som är det största felet, inte DAW-programmen. När jag köpte den pissenkla portan höll jag på i flera månader innan jag begrep mig på den. Tänkte ge upp flera gånger. Samma fast värre med alla enkla datorprogram som har en tusendel av funktionerna i en DAW. Inget roligt, men så är det. Ett handikapp i den här branschen.

På det här svarar ni säkert att tex Reaper är enklare än en porta, "man lär sig ganska snart"... Men alla ni kära vänner här som kan det här, ni har knappast koll på hur alla är, många musiker jag känner fattar mycket mindre om såna här grejer än vad jag gör, de får inte igång varken en porta eller DAW hur mycket de än vill och försöker. Så är verkligheten för många. Även yngre musiker... Jag är glad att jag kan det jag kan...

Det där köper jag..har många gitarrkollegor som är sådär, hehe!!!

Skämt och sidå...viktigt att vara konstnär för många och lite grann stänger manute energin att ta till sig teknik, jag vet jag är sån...tycker själv att jag gjort en rolig och fantastisk resa via nyfikenhet och hjälp och en jävla stor portion tjurighet men den kommer från idrottsvärlden i mitt liv inte från grinande bluesgitarrister som knappt orkar lyfta stärken, hm!?

Ha en skön helg boys!

På filén bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Auto-tuning är ju ett exempel på teknik som ingen "ville skulle komma ut", och som artisten definitivt skulle förlora på om det kom ut. Idag är det ju ingen numera som skulle gilla att säga att autotuning ersätter bristande sångförmåga, vilket ju i princip är sant. Om man kunde sjunga som man vill ha det, varför gör man då inte det liksom?

Britney Spears skulle ju göra en konsert i Brisbane för några år sen, men där hade dom fört in nån ny samhällsbestämmelse om information till allmänheten angående vissa grjejor. Lite som vår lag om klisterlappar på all tobak där det står det 'kan leda till smärtsam död' och så. Så på konsertbiljetterna, stod det tryckt nåt i stil med "Konserten kan innehålla sångkorrigerande teknik" och/eller "Konserten kan innehålla förinspelad sång". Det vart ett sjuhelvetes ramaskri ibland publik, fans, köpare och lokal media. Tror det var drygt 65% som lämnade tillbaka sin biljett och bojkottade.

Om nån presenterar en inspelning med bra sång på idag, och säger "Nej, det är ingen autotuning på", så blir ju svaret "haha, ska du inte dra den om rödluvan också?" - oavsett det är sant eller inte.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Om nån presenterar en inspelning med bra sång på idag, och säger "Nej, det är ingen autotuning på", så blir ju svaret "haha, ska du inte dra den om rödluvan också?" - oavsett det är sant eller inte.

Intressant grej, det där. Jag är väldigt anti-autotuning, egentligen. Inte i det avseendet att jag är emot användandet, det skiter jag i. Men när man änvänder ton-korr på människor som INTE kan sjunga men som ändå aviseras som "sångare", det driver mig till spya!

En annan grej som jag inte tål är allt jävla gnäll på Spears och alla insinuationer om att hon inte skulle kunna hålla ton. Jag säger bara så här: de som påstår att tjejen inte kan sjunga är OKUNNIGA! Jag är beredd att gå in med min heder på det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej som jag inte tål är allt jävla gnäll på Spears och alla insinuationer om att hon inte skulle kunna hålla ton. Jag säger bara så här: de som påstår att tjejen inte kan sjunga är OKUNNIGA! Jag är beredd att gå in med min heder på det här.

Jag betvivlar inte att hon kan sjunga. Jag har sett tidiga live klipp som helt tydligt är live och det lät precus som på platta men jag kollade lite på SVTs konsert de sände för ett tag sedan och då sjöng knappt en ton live. Allt var playback ialla falll 98% och hade jag varit ett fan och gått på konserten hade jag blivit upprörd.

De borde lixom ptrinta på biljetten som information att detta är ett uppträdande inte en konsert lr något liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej som jag inte tål är allt jävla gnäll på Spears och alla insinuationer om att hon inte skulle kunna hålla ton. Jag säger bara så här: de som påstår att tjejen inte kan sjunga är OKUNNIGA! Jag är beredd att gå in med min heder på det här.

Oh, you all-in you!

Nä, men jag hänger med på vad du säger. Myten om världsstjärnorna som egentligen inte kan sjunga är tråkig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Endera dagen kanske blir jag ertappad med Cubase och dubbla 42" skärmar....?

Haha!!!

Underbart...det viktiga är att du leverar ditt gitarrspel Håkan!!

Och förresten...tack än en gång för ditt sommarprat...vet precis vad jag gjorde då du snackade...satt vid en liten barndomstjärn som heter Nävertjäl och där blir det varmt på sommaren.

Käkade kycklingsallad och drack en öl och badade med familjen..härligt!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha!!!

Underbart...det viktiga är att du leverar ditt gitarrspel Håkan!!

Och förresten...tack än en gång för ditt sommarprat...vet precis vad jag gjorde då du snackade...satt vid en liten barndomstjärn som heter Nävertjäl och där blir det varmt på sommaren.

Käkade kycklingsallad och drack en öl och badade med familjen..härligt!

Fin kortberättelse. Jag har fått höra många såna om mitt Sommar. En var från en seglarkompis, de kom seglandes från kanarieöarna och började närma sig Sverige så att de tänkte att nu snart kan vi få in svenska radion. De slog på radion o P1, då började precis mitt radioprogram, de hade ingen aning om att jag skulle vara med där.

Här är programmet:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/80430?programid=2071

Nästan roligast är det jag pratade in genom telefon för att tävla man kan lyssna även på det. Det står "Lyssna på Håkan Nilssons bidrag", klicka där. Ganska roliga "skånska-imitationer" haha, fy fan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stopp och belägg! Denna tråden handlar ju numera om något helt annat än vad den startade med.. Nu snackas det DAW vs portor/dator etc.. Sover alla moderatorer? Dra i handbromsen för böveln! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Stopp och belägg! Denna tråden handlar ju numera om något helt annat än vad den startade med.. Nu snackas det DAW vs portor/dator etc.. Sover alla moderatorer? Dra i handbromsen för böveln! 😮

Ja nog har det spårat ur rejält åt "porta vs DAW"-hållet. Men vad gör det, många intressanta tankar angående olika inspelningssystem har ju kommit fram, att åtminstone några fattar fördelen med porta känns bra för mig. Och TS (jag) har blivit mer säker på att det här med rullbandare inte är nåt för mig. Bara en sån sak som att den bör avmagnetiseras varje dag känns jobbigt. Att blanda in en rullbandare skulle ju dessutom ta en hel del av det fokus jag annars lägger på sång, mix mm. Dist får jag så det räcker i gitarren, det blir bara snyggt om trummorna är utan dist. I min lilla värld... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en till fundering angående att ev ansluta en rullbandare till min digitalporta i syfta att få analog bandmättnad på mastern...

Om jag gör så mixar jag ju allt i portan och skickar ut det till bandaren o sen tillbaka in i portan. Då måste det ju bli att det digitala ljudet i portan måste gå genom portans D/A omvandlare på väg ut, och sen genom D/A omvandlare på vägen tillbaka? Det är väl inte bra om man inte har svindyra omvandlare? Som jag har det nu så är TC Finalizern kopplad digitalt via spdif så det jag en gång har spelat in blir aldrig mer analogt. Portans D/A omvandlare använder jag inte ens till lyssningen, den tar jag ut från Finalizerns analoga utgång, och den omvandlaren är nog bättre...

Hur bra är det att flera ggr byta format från analogt till digitalt o sen tillbax?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag förklara enkelt min syn på modern inspelning.

Ju fler man har desto större blir man. Ju större man blir desto mindre kan man skapa.

Läs det igen.

För att skapa musik måste man skapa båda det lilla och det stora. En människa som har satsat allt på det stora (det får symbolisera dyr dator, digitalteknik, och massvis med pluggar), kan inte på något sätt gå in processen att skapa musik med enbart ett instrument, en röst och ett papper.

Alltså blir det stora, ett handikapp om man inte kan ta bort allt det, och använda sig av den lilla processen för att fylla ut det stora.

Det är oftast så här duos jobbar, folk som sålt miljontals plattor. Eller så kan en och samma snubbe båda sakerna (väldigt ovanligt).

-----------------------------------------------

I ett bra band finns det också en shyst blandning mellan dessa två planhalvor.

På den andra sidan den urspårade, och larger than life figuren som inte har en aning om hur en bandspelare fungerar. Och på den andra sidan de lite mer analytiska typerna som kan läsa noter och skruva på mixerbord.

Det är olika delar av människan, galenskap, kaos, versus ordning, och grid.

-------------------------------

Idag är en värld utan riktig enkel anledning att existera. Detta smittar även av sig på musiken. Alltså måste branschen (som artisterna blir en förlängning av) uppfinna olika metoder för att skapa ett mersyfte med deras existens. Detta kan handla om att handla kläder som är coola, sminka sig själva, träna på gym, eller köpa vintage-instrument för dyra pengar för att känna sig lite coolare. Det sistnämnda gjorde jag, men det var för att jag ville känna mig cool. Precis som jag sa. Fast helt ärligt gillade jag halsen på den gitarren också.

Detta tror jag också är kriget inom musikbranschen, det gamla mot det nya. Kaos vs ordning. Ordning vs kaos. Vart finner man sig själv i allt detta? Vad vill man själv stå för, och vad är man när all eq, kompression och reverb är borta?

Redigerat av Martin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag förklara enkelt min syn på modern inspelning.

Ju fler man har desto större blir man. Ju större man blir desto mindre kan man skapa.

Läs det igen.

För att skapa musik måste man skapa båda det lilla och det stora. En människa som har satsat allt på det stora (det får symbolisera dyr dator, digitalteknik, och massvis med pluggar), kan inte på något sätt gå in processen att skapa musik med enbart ett instrument, en röst och ett papper.

Alltså blir det stora, ett handikapp om man inte kan ta bort allt det, och använda sig av den lilla processen för att fylla ut det stora.

Det är oftast så här duos jobbar, folk som sålt miljontals plattor. Eller så kan en och samma snubbe båda sakerna (väldigt ovanligt).

-----------------------------------------------

I ett bra band finns det också en shyst blandning mellan dessa två planhalvor.

På den andra sidan den urspårade, och larger than life figuren som inte har en aning om hur en bandspelare fungerar. Och på den andra sidan de lite mer analytiska typerna som kan läsa noter och skruva på mixerbord.

Det är olika delar av människan, galenskap, kaos, versus ordning, och grid.

-------------------------------

Idag är en värld utan riktig enkel anledning att existera. Detta smittar även av sig på musiken. Alltså måste branschen (som artisterna blir en förlängning av) uppfinna olika metoder för att skapa ett mersyfte med deras existens. Detta kan handla om att handla kläder som är coola, sminka sig själva, träna på gym, eller köpa vintage-instrument för dyra pengar för att känna sig lite coolare. Det sistnämnda gjorde jag, men det var för att jag ville känna mig cool. Precis som jag sa. Fast helt ärligt gillade jag halsen på den gitarren också.

Detta tror jag också är kriget inom musikbranschen, det gamla mot det nya. Kaos vs ordning. Ordning vs kaos. Vart finner man sig själv i allt detta? Vad vill man själv stå för, och vad är man när all eq, kompression och reverb är borta?

Eller enkelt uttryckt! "less is more" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har en till fundering angående att ev ansluta en rullbandare till min digitalporta i syfta att få analog bandmättnad på mastern...

Om jag gör så mixar jag ju allt i portan och skickar ut det till bandaren o sen tillbaka in i portan. Då måste det ju bli att det digitala ljudet i portan måste gå genom portans D/A omvandlare på väg ut, och sen genom D/A omvandlare på vägen tillbaka? Det är väl inte bra om man inte har svindyra omvandlare? Som jag har det nu så är TC Finalizern kopplad digitalt via spdif så det jag en gång har spelat in blir aldrig mer analogt. Portans D/A omvandlare använder jag inte ens till lyssningen, den tar jag ut från Finalizerns analoga utgång, och den omvandlaren är nog bättre...

Hur bra är det att flera ggr byta format från analogt till digitalt o sen tillbax?

Att bounca ut till tape och tillbaka är inget jag skulle oroa mig för.

AD/DA omvandlare idag är så bra att det inte hörs.

Mycket vanligt att köra AD/DA loopar för outboards som kompressorer.

Så kör på, ADDA kommer inte vara make or break.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Eller enkelt uttryckt! "less is more" 🙂

Ju mer man kan desto fler grejer klarar man av att använda.

Ju mer man kan desto mindre blir behovet av fler prylar.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Kan inte hjälpa ändå att jag är lite misstänksam på att omvandla flera ggr. Och att det är bra med så korta signal ägar som möjligt säger väl ingen emot?

Jag gillade ditt resonemang Martin. Min musik skull inte bli bättre om jag hade tusen pluggar. Jag har tillräckligt många sinkande val att göra ändå, utan en enda plugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...