Jump to content
Annons

Skillnad på kompression och (rullbands)-saturation?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

För att skapa musik måste man skapa båda det lilla och det stora. En människa som har satsat allt på det stora (det får symbolisera dyr dator, digitalteknik, och massvis med pluggar), kan inte på något sätt gå in processen att skapa musik med enbart ett instrument, en röst och ett papper.

Alltså blir det stora, ett handikapp om man inte kan ta bort allt det, och använda sig av den lilla processen för att fylla ut det stora.

...men att man har en massa virtuella instrument att välja bland innebär inte per automatik att man alltid måste använda en massa instrument i alla låtar, utan man kan ju fortfarande göra en låt med enbart piano och sång, om man vill.

Jag kan ju bara ta mig själv som exempel, med min (för en hemstudio) onödigt dyra rigg, där jag har alla VSTi som är värda att överväga (nåja - inte riktigt, men en j-a massa i alla fall...😉), men när jag gör nya låtar så är det aldrig annat än trummor, bas, piano och melodi som jag jobbar med hela tiden. Om det inte låter bra med ett enkelt komp, så är det ingen bra låt och då är det inte lönt att lägga på mer "kosmetika", eftersom det inte blir bättre bara för att det är fler instrument som spelar en dålig låt. Är låten bra i det ursprungliga avskalade skicket, så lägger jag sedan på fler instrument - om det behövs.

Det ena utesluter alltså inte det andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok. Kan inte hjälpa ändå att jag är lite misstänksam på att omvandla flera ggr. Och att det är bra med så korta signal ägar som möjligt säger väl ingen emot?

Det är alltid bra att ha korta signalvägar eftersom det ger mindre brus och mindre risk för störningar etc, men som sagt, så är omvandlarna idag så pass bra, att man nog måste upp på kanske ett tiotal resor fram och tillbaks för att börja märka någon skillnad.

Något att göra ett blindtest med, kanske...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid bra att ha korta signalvägar eftersom det ger mindre brus och mindre risk för störningar etc, men som sagt, så är omvandlarna idag så pass bra, att man nog måste upp på kanske ett tiotal resor fram och tillbaks för att börja märka någon skillnad.

Något att göra ett blindtest med, kanske...?

Jag höll på lite med en sorts test igår, men jag är ganska sänkt av nån sorts flunsa så jag är inte så pålitlig när det gäller tålamodet.

Jag har sista mixen till Samban på två spår, alltså stereomixen innan jag kört den genom Finalizern för eq-korrigering o lite extra multibandskompression. Nu kopplade jag från portans monitor out , det är balanserade tele, till RANE-kompressorns balanserade in o utgångar, jämförde det ljudet med Finalizerns ljud. Både med noll, lätt eller lite mer komprimering i bägge apparaterna så lät ljudet via RANE betydligt sämre. Annars använder jag RANEN som direktkomprimerare till Trum-OH, mellan en Line Audio DMP stereopreamp o portan. Och det ljudet blir så j-a skitsnyggt. Så jag misstänker att det är nåt med det analoga utljudet på portan som är av sämre kvalitet på nåt vis. Det behöver ju inte nödvändigtvis bero på D/A omvandlaren. Men jag har aldrig fått nåt bra ljud ur de där analoga monitorutgångarna, det ljudet går via en volymratt på portan som också styr portans hörlursuttag. Den utgång som heter "stereo out out" är bara rca-kontakter, det ljudet går inte via monitor-volymratten, men jag gillar inte såna kontakter om jag slipper. Der går ju inte att få till balanserade kablar till sånt...

På Facebooks "Gearheads" sida var det nån expert som skrev att alla A/D, D/A omvandlare under 20.000 kr var typ oanvändbara...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
På Facebooks "Gearheads" sida var det nån expert som skrev att alla A/D, D/A omvandlare under 20.000 kr var typ oanvändbara...
Tänk vad mycket oanvändbara inspelningar som cirkulerar där ute.

Ja usch.

Jag har ju gjort det här med AD/DA in och ut ett par gånger i olika varianter.

Har slutat oroa mig efter mina egna tester.

http://forum.studio....kort-ditt-ljud/

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja usch.

Jag har ju gjort det här med AD/DA in och ut ett par gånger i olika varianter.

Har slutat oroa mig efter mina egna tester.

http://forum.studio....kort-ditt-ljud/

Bra. Jag blev faktiskt nervös av den där kommentaren om att AD omvandlare borde kosta allt från 20.000 och uppåt. Låter det mer eller mindre digitalhårt beror det nog till 99 % på att jag pressat för hårt i den digitala multibandaren. Det kommer man nog inte ifrån om det så är den dyraste plugg som finns, jag hör ju det där hårda fenomenet ibland på riktiga superproduktioner med.

Edit: Tack en gång till för de där testen Loop. Kul att inte känna sig så begränsad, jag tycker också det är kul att koppla annorlunda och prova allt möjligt. Jag involverade Ranekompressorna i mastermixen förut och fick fram ett göttigt ljud som jag tyckte lät analogvarmt, men hur jag kopplade då kommer jag inte ihåg, haha, nu låter den sämre än Finalizern. Kanske borde jag mixa ner stereobussen enbart genom den analoga Ranekompressorn med ett låååågt ratio, och sen mastra med Finalizern? Kul att testa allt. I studion kommer jag till en annan snällare värld. Att jag inte blir världsmästare gör inget. 😎 Det blir ju i alla fall lite bättre för varje grej jag gör...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det hårda kommer nog mest av att man valt att mixa hårt.

Stämmer nog bra det. Men nu har jag gjort ett väldigt intressant jämförelsetest mellan analogt o digitalt. Jag har provat att koppla den nya Neumannmicken på olika vägar in i portan för att hitta bästa ljud. Först kom jag fram till att mickpreampen i Micon är den bästa av de jag har, vill jag använda Joemeekens optokompressor låter det bättre med Micon som preamp och vidare till Joemeekens lineingång i stället för att köra enbart Joemeeken. Nu kopplade jag micken till Micopreampen, efter den splittades signalen, åt ena hållet analogt till den gamla älsklingen Ranekompressorn och från den analogt in i portans spår ett. Den andra splitten gick via spdif till en TC C300 multibandskompressor, sen analogt till portans spår två. Sen spelade jag in sången till en visa och jämförde. Nu var det hur tydligt som helst att den analog signalvägen plus Ranekompressorn lät så mycket bättre än det digitala. Efteråt testade jag flera olika vägar att koppla digitalt, både digitalt från mIcon till TCkompressorn, o digitalt därifrån till portan. Det blev inte bättre. Sen hoppade jag över TC C300 digitalkompressorn o körde direkt från Micon via spdif till portan. Inte heller det gav samma tydlighet o värme. Tycker man ordet värme är smålöjligt i såna här sammanhang skulle man nog direkt ändra uppfattning om man hörde de här skillnaderna, analogt är värme, digitalt är kallt. Bra när man kan göra så här, de två olika spåren kommer ju från exakt samma tagning.

Att ha en så fin mick som denna och vara osäker på vilken signalväg som är den bästa var inte kul, nu är jag verkligen tvärsäker. Det känns suveränt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som har ett exempel på nån inspelning där man A/B lyssna både utan och med rullbandspåverkan? Tänker då på vanliga tvåspårs mixar.

Samma sak fast med nån plugg vore lika intressant...

Hittade en grej själv. Man får höra både före och efter tapen, i bägge farterna. På läg fart låter tapen rena fan tycker jag. Och inte händer det nåt magiskt på den högra farten heller. Men CD´n de spelar låter som nåt som är rejält mosat från början så det var nog ingen bra musik att testa på.

http://www.youtube.com/watch?v=nn56z3KMQ5I

Det skrivs ganska mycket på nätet om såna här experiment i alla fall.

Här kan man ana att det låter bättre. Men det här ljudet är bara upptaget via en liten kameras inbyggda mick...

http://www.youtube.com/watch?v=02eQ3Ub_qt0&feature=related

Här är en tredje och mer seriös. PÅ slutet får man höra både source och tape, den här låter riktigt bra även på tape. Men händer det egentligen nåt alls? Jo det gör det. Synd att de som lägger ner så där mycket arbete på en video inte kan fatta att man vill lyssna längre. De verka tro att man är mest intresserad av att se hur det ser ut när man snabbspolar banden.

http://www.youtube.com/watch?v=QIpOaks2068&feature=related

En fjärde test lika som den näst sista av en B77. Den låter inte lika bra som PR99

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är du nyfiken på att utvärdera, Nilsson?

Funderar du på om du ska skaffa en multikanal bandare?

eller är du nyfiken på om du ska skaffa en tvåkanalare att köra ner mixen på?

Sista alternativet. Rätt vad det är dyker det ju upp fina bandare billigt. Men A77 håller nog inte riktigt måttet. PR99 vore nog väldigt mycket bättre. Men det är frågan om ifall det tillför nåt alls mer än krångel o kostnader...? Jag verkar kunna få det att låta väldigt analogt i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på dina inspelningar (bra sådana) och jag vet hur din set-up ser ut. Ser inte riktigt vad en bandare (typ Revox) skulle kunna tillföra dina produktioner mer än brus och överhörning.

Det diskuteras ju rätt mycket här på forumet om analogt vs. digitalt, värme osv. Det som jag tycker blir lite fel i dessa diskussioner är att många gånger tas semiproffsbandare som referens. Vid en sådan jämförelse tycker jag att de flesta digitala lösningar vi har i dag är helt överlägsna gamla analogbandare (de som användes i hemstudios förr). Du slipper bruset, överhörning, degenerering, kassa op osv. som kännetecknar dessa maskiner. Lägg därtill den service som du ständigt behöver göra.

Däremot, om du har ett genuint intresse för dessa tingestar och köper en proffsmaskin i bra skick, tror jag du kan åstadkomma rätt maffiga inspelningar med tanke på ditt stora engagemang och intresse för inspelning. Bra grejjer brusar fint som sandpapper med kornstorlek 1200. Mindre bra grejjer brusar som dito med kornstorlek 80 eller grövre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är benägen att instämma med ovanstående.

Om du kan: hitta nån som har bra rullbandare och ta med en rad av dina inspelningar. Spela in det på bandaren och lyssna, eller kör in det på bandaren, spela av resultatet på nåt sätt och bränn på CD och ta hem och lyssna. Och minns att rullband är svårt att få tag i, plus att rullbandare kräver underhåll (avmagnetisering, sprit-tvättning m.m.).

Link to comment
Dela på andra sajter

Polarn i Sundsvall har en Schubert- renoverad B77 som enligt Schubert ska vara i nyskick. Och till Sundsvall ska jag till på fredag för o spela, så då kan jag antingen ta med portan dit o köra över ett par låtar fram o tebax, eller oxa låna hem Revoxen. Fast jag tror jag mest skulle bli irriterad på minsta ljudförändring. Och är bandaren så bra att den inte förändrar ljudet alls, då är det ju ingen vits med hela alls. Jag tror nog jag för modernt ljudideal för att skita ner ljudet med gammal dist. Dist får jag hur mucket jag vill ur elgitarren. Så vad fan... Men att testa vore kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju skaffa kompressor som har olika mättnader (t.ex. bandmättnad) m.m. att lägga på masterutgången på portan om du vill - istället för Drawmern du har nu.

Nån tidigare i tråden nämnde ELI Distressor EL8, och även ELI Fatso Jr har sån värme, härmar såväl rör som bandmättnad m.m.och låter riktigt "analogt" och är väldigt mångasidiga med, så man kan spela in enskilda spår genom dom med. Väldigt populära.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju skaffa kompressor som har olika mättnader (t.ex. bandmättnad) m.m. att lägga på masterutgången på portan om du vill - istället för Drawmern du har nu.

Nån tidigare i tråden nämnde ELI Distressor EL8, och även ELI Fatso Jr har sån värme, härmar såväl rör som bandmättnad m.m.och låter riktigt "analogt" och är väldigt mångasidiga med, så man kan spela in enskilda spår genom dom med. Väldigt populära.

Precis vad jag oxå tänkt, kollar man annonser varje dag hittar jag nån fin burk snart, och då får jag typ samma grej helt utan band o servicekostnader. Och RANE kompressorn vill jag ha permanent i liveracken, jag gjorde en spelning nyss helt utan kompressor, hatade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Om du skall mixa ner analogt på rullband och nå riktigt bra resultat så måste

du ha en bandare som är betydligt bättre än Revox A77 B77.

Revox maskinerna låter bra men klarar inte lika mkt tapemättnad

som en riktigt studiomaskin Som Studer A80, A810 ,A807.

Dom flesta Revox rullbandare har dessutom 7.5 ips som högsta hastighet.

För bra resultat så behövs hispeed 15 ips.

Det är väldigt viktigt att rullbandaren är rätt trimmad för bandtypen

och att inte tonhuvudena är slitna. Viktigt är också att bandtransporten

fungerar som den skall och håller en jämn hastighet.

Som billigare alternativ till Studer A800 serien finns Studer B-67

som är väldigt vanlig för att det var dom bandare som Sr använde

i sina radiostudios och sålde ut billigt när allt blev digitalt.

Bra är även Otari Mx5050 och Tascam 52.

Empirical Labs Distressor Eller Fatso jr är bra alternativ om man kan

hitta dom beg om man vill ha en rackenhet att fejka bandmättnad rörvärme med.

Som ett alternativ till Disstressorn finns Neve Portico 5042 som

fejkar bandmättnad med hjälp av riktiga tonhuvuden.

Ytligare ett alternativ är SPL Charisma 9733 som

är en rörlimter tydligt inriktad på att lägga till rörvärme

och feta upp signalen.

http://spl.info/prod...2/kurzinfo.html

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte gillar att spela in direkt på datorn utan föredrar hårdvara så är Fostex D2424LV ett bra alternativ:

http://www.fostexinternational.com/docs/products/D2424LV_Mk2.shtml

En stor fördel med Fostex Hd-bandare är att man kan ta loss fronten och använda

som fjärrkontroll med mätbrygga till rackenheten.

Det går enkelt att göra en förlängningskabel till remoten med vanliga D-sub kablar, inga problem att köra 15m.

När man spelat In spåren på Hd-bandaren så kan man överföra alla 24 spåren digitalt till datorn via Adat-lightpipe

för mixning, redigering, yttligare pålägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...