Jump to content
Annons

Hur viktigt är det med val av bra mick egentligen?


DannyDisorder

Recommended Posts

Det viktigaste är att låten och framförandet är bra, allt annat är sekundärt.

Sound on sound gjorde nyligen blindtest av preamps, - inte ens proffsen kunde höra någon större skillnad efter att alla signaler normaliserats...

Musik är konst, välj den mick som du tycker passar bäst.

Skall man däremot fånga ett så kallat "korrekt" ljud som möjligt är det annorlunda.

Missförstå mig rätt, jag har läst tidningar om studioteknik i 20 år och är barnsligt intresserad.

Men ärligt talat är det inte tekniken som är det viktigaste.

Är musikerna duktiga, har artisten ett personligt och berörande framförande, är låten bra?

Några av de mest populära låtarna i historien spelades in med mycket enkla medel.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många floskler här av folk som tydligen motiverar att de inte har råd att köpa bra utrustning med att rösten och soundet är det viktiga blablablabla..

En bra mikrofon hjälper, de dyra är oftast mycket bra. Sedan finns det guldkorn som både är relativt billiga och bra. Och ja, det är viktigt att mikrofonen passar rösten. Bra betydet oftast dyrt tyvärr i audio världen. Dock finns det undantag som sagt. Men att förvänta dig guld av en billig kina mick då blir du nog tyvärr besviken även om det sitter en bra mixare bakom spakarna.

Du har fått många bra tips på bra mikrofoner här. Testa ett par vet'ja 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Många floskler här av folk som tydligen motiverar att de inte har råd att köpa bra utrustning med att rösten och soundet är det viktiga blablablabla..

En bra mikrofon hjälper, de dyra är oftast mycket bra. Sedan finns det guldkorn som både är relativt billiga och bra. Och ja, det är viktigt att mikrofonen passar rösten. Bra betydet oftast dyrt tyvärr i audio världen. Dock finns det undantag som sagt. Men att förvänta dig guld av en billig kina mick då blir du nog tyvärr besviken även om det sitter en bra mixare bakom spakarna.

Du har fått många bra tips på bra mikrofoner här. Testa ett par vet'ja 🙂

Floskler... Du menar att det är dumskallar och lögnare som skriver här, förutom du då?

I denna annons säljs en Audio Technica AT4040. Det är säkert en bra mick för 2000 kr.

http://www.blocket.se/stockholm/Studiomikrofoner_utsaljes_nyskick__43172153.htm?ca=5&w=3

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa en bra preamp 15K+ , köp en kinamick för 1500 spänn, sen är du hemma, behöver inte ha nå dyra mickar, ingen som hör någon skillnad på en mick för 1500 och 50000 då

Det där var totalt tvärtom mot vad jag skulle säga. Mikrofonen är överlägset viktigare än preampen.

Dyrast mikrofon är inte bäst mikrofon, men generaliserat är bra mikrofoner dyrare.

(Ja, jag har använt SP B1 som sångmik på en skiva - och den funkade fint och alla blev nöjda... även om jag säkert hade fått snyggare ljud och behövt jobba mindre på sångljudet om jag haft en annan mik men B1:an var vad jag hade att tillgå i den inspelningen där och då.)

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var totalt tvärtom mot vad jag skulle säga. Mikrofonen är överlägset viktigare än preampen.

Dyrast mikrofon är inte bäst mikrofon, men generaliserat är bra mikrofoner dyrare.

(Ja, jag har använt SP B1 som sångmik på en skiva - och den funkade fint och alla blev nöjda... även om jag säkert hade fått snyggare ljud och behövt jobba mindre på sångljudet om jag haft en annan mik men B1:an var vad jag hade att tillgå i den inspelningen där och då.)

Coolt, något som finns uppe på nätet som man kan lyssna på?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förtydligar, skillnaden på ljudkvalitet är större i preamp-fallet än i mick-fallet.

Tycker du? Hm. För mig känns det tvärtom. Men det kan bero på vilka erfarenheter man har med. Kan ju inte påstå att man provat och direkt-jämfört några mängder med preamps eller mickar direkt. Men för mig har det känts som att det är större variation mellan olika mickar än olika preamps.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tex en Beta58, tycker den låter skitbra live, jag kör lyssningen även live i studiolurar. Men testar jag hemma jämfört med tex en NT2a så ligger den absolut i lä. Hoppar jag upp ett steg i dyrhet till TLM102 börjar NT2-A låta rätt taskigt, med TLM49 blir det bättre ändå. Jämför jag portans enklare preampar med min Audient Mico är det skillnad, men knappt att man hör det, testade det mycket förut när jag hade två identiska TLM102 uppsatta samtidig genom olika preampar.

Ju bättre mick man har ju mer tycker jag att den där lilla skillnaden i preampar hörs. Men den är inte på långa vägar lika stor som med en dyrare mick.

Kan nån på fullt allvar mena att jag hade fått bättre ljud om jag behållit min ADK51 och köpt en preamp för 10000 än som nu, med en TLM49? Då kan man undra om ni har någon talang alls för inspelning av ljud säger jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag studerade a/b-testade vi en tusenkronors-preamp mot en tiotusenskronors-preamp. Därefter en samling mikrofoner i prisskillnaden 900kr till 25.000kr. Och kvalitetsskillnaden var ju betydligt mer slående på preampsen. Det är den enda grunden jag har för mitt påstående.

Den mick jag tyckte lät bäst var för övrigt en Akg c414. Med i testet hade vi också Sm57, Md421, U87 och SPB1. Vilka preamps det var minns jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag studerade a/b-testade vi en tusenkronors-preamp mot en tiotusenskronors-preamp. Därefter en samling mikrofoner i prisskillnaden 900kr till 25.000kr. Och kvalitetsskillnaden var ju betydligt mer slående på preampsen. Det är den enda grunden jag har för mitt påstående.

Två preamps och minst 5 mickar? Mmm ...ja preamps har skillnader, inget snack om det. Jag gillar t.ex. inte APIs 3124+, som hälften av USA tycks älska på allting. Men smaken är som baken: skitig. Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är viktigt, men studio mickar och monitorer! är gjorda för att låta bra i "riktiga" studio rum med bra(high-end) akustik och kommer aldrig uppnå sin fulla potensial i vanliga rum.(eller rum som bara är dempade i högfrekvensen). så i slutändan är det ändå viktigast med rum och ljudkälla...

Jag tycker iaf att man få bättre resultat med en lite billigare mick är att anävda en dyr i ett dåligt rum. I en hemstudio så vinner men mer kvalite på att akustikbehandla(förutsätt att man gör rätt) än att köpa en svindyr mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast skillnaden preamp 1000kr och preamp 10000 kr är betydligt större än skillnaden mik 1000 och mik 10000kr.

Det håller jag inte med om någonstans.

Har hellre en dyr mikrofon med en mellanpris preamp än tvärtom för att allt börjar med källan. Borde te sig ganska självklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...