Jump to content
Annons

Hur viktigt är det med val av bra mick egentligen?


DannyDisorder

Recommended Posts

Hur viktigt är det egentligen?

Jag har en Studio Projects B1 men tycker inte alls om den, visst "skit in, skit ut".. Men utöver det, kan man få proffskvalitét med den om man har HELT RÄTT akustik samt mixar det bra?

LÅT OSS SÄGA att vi har Michael Jackson i sin studio, perfekt akustisk och grym hårdvara och producenter.. och han sjunger igenom en Studio Projects B1, hur mycket skillnad skulle slutresultatet vara på sången med den mikrofonen och en mikrofon som är 10-50gr dyrare?

MVH

Redigerat av DannyDisorder
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Val av mikrofon är extremt viktigt för att få till ett bra ljud. Givetvis hjälper det om du är duktig på att mixa men problemet billigare mickar har är att de oftast har några riktigt fula frekvens toppar som kan vara svåra att eq'a bort.

En bra billig highend mikrofon är en Shure sm7b, vill man gå på en bra prisvärd mikrofon så finns det t.ex Peluso p12 (cirka 12k) eller den dyrare Peluso 2247Le som låter riktigt riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Val av mikrofon är extremt viktigt för att få till ett bra ljud. Givetvis hjälper det om du är duktig på att mixa men problemet billigare mickar har är att de oftast har några riktigt fula frekvens toppar som kan vara svåra att eq'a bort.

En bra billig highend mikrofon är en Shure sm7b, vill man gå på en bra prisvärd mikrofon så finns det t.ex Peluso p12 (cirka 12k) eller den dyrare Peluso 2247Le som låter riktigt riktigt bra.

Tack för ditt svar, utöver SM7B, vad kan du tipsa om i lite lägre prisklass? Runt 2.000;-.. Röde NT2A?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är hur man använder dem som är det viktiga. Som du beskriver det SKULLE det bli ett proffsigt resultat. Då menar jag att det nog skulle gå snabbare att få ett proffsigt resultat med en dyrare, som man typ bara sätter framför munnen så låter det bra, en billigare får man nog höja/sänka vinkla och experimentera med avstånd innan det blir rätt.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar, utöver SM7B, vad kan du tipsa om i lite lägre prisklass? Runt 2.000;-.. Röde NT2A?

Jag har lite dålig koll på billigare mikrofoner tyvärr men du kan säkert hitta en Sm7b för cirka 2000:- begagnad. Den har ju som sagt använts på många legendariska album så som t.ex Thriller med MJ. Passar speciellt bra till rock å metal och tar Eq bra.

Satsa som sagt hellre på en sådan då den kan följa med dig hela livet även om du någon gång köper en riktigt dyr mikrofon 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite dålig koll på billigare mikrofoner tyvärr men du kan säkert hitta en Sm7b för cirka 2000:- begagnad. Den har ju som sagt använts på många legendariska album så som t.ex Thriller med MJ. Passar speciellt bra till rock å metal och tar Eq bra.

Satsa som sagt hellre på en sådan då den kan följa med dig hela livet även om du någon gång köper en riktigt dyr mikrofon 🙂

Okej, tack.

Vad tror du om Shure M57? Läst att bla MJ, Bono från U2 m.m. kört med den. Duger den för inspelning?

Hur bra duger dynamiska mikrofoner för inspelning i studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har möjlighet så är det alltid bäst att A/B blindtesta prylar,

annars påverkar en mängd faktorer omdömet oundvikligen (pris, märke, synintryck, reklam, fördomar, andras åsikter mm).

Genom åren så har massor med hyllade låtar spelats in med billiga instrument, förstärkare, mickar mm.

Det finns ju många exempel vid inspelningar där en billig mick ansågs passa bäst efter att ha jämförts med betydligt dyrare alternativ, och såklart tvärtom. Oavsett pris så låter alla mickar annorlunda, inte nödvändigtvis subjektivt "bättre". Det är micksoundet som ska passa till källan och låten och det kan ju alltid variera.

Ett bra tips är att ladda hem Clas micktester och lyssna i dold slumpmässig ordning för att försöka höra vad som är dyrt och billigt.

Här är ett intressant test där tre mikrofoner i olika prisklasser jämförs på en akustisk gitarr. Lyssna i HD!

AKG C414 XLS (kondensator) (ca $1000)

Shure KSM 141 (kondensator) (ca $400)

Shure SM57 (dynamisk) (ca $100)

Det finns f.ö. en mängd tutorials och bra inspelningstips på recordingrevolutions youtubesida där detta test utfördes:

http://www.youtube.c...n/videos?view=0

http://www.youtube.com/watch?v=7GxrRvzD1Yg&feature=plcp

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

SP B1 duger gott, förutsatt att den passar rösten. Som crillemannen var inne på är det många budgetmikrofoner som lider av överdriven diskant. Ibland åt det distande eller resonanta hållet och det kan vara svårt att bli av med i efterhand.

Om du har möjlighet, prova dig fram genom att låna hem mikrofoner. Tillverkare som Röde, sE Electronics, ADK och Oktava gör bra budgetmikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Val av mikrofon är extremt viktigt för att få till ett bra ljud. Givetvis hjälper det om du är duktig på att mixa men problemet billigare mickar har är att de oftast har några riktigt fula frekvens toppar som kan vara svåra att eq'a bort.

En bra billig highend mikrofon är en Shure sm7b, vill man gå på en bra prisvärd mikrofon så finns det t.ex Peluso p12 (cirka 12k) eller den dyrare Peluso 2247Le som låter riktigt riktigt bra.

Jag skulle nog säga att priset inte har något med ljudet att göra, lyssnar man genom plånboken så är man ute och cyklar.

Finns inte någon mikrofon som passar allt. T ex Peluso 2247LE passar inte min röst alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag skulle nog säga att priset inte har något med ljudet att göra, lyssnar man genom plånboken så är man ute och cyklar.

Finns inte någon mikrofon som passar allt. T ex Peluso 2247LE passar inte min röst alls.

+1 på att inte lyssna med plånboken, däremot funkar 2247 kanon på min röst 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte lika viktigt att välja en bra mick som det är att välja rätt mick?

Bra sagt!

Annars så är väl Neumann U87 mikrofonernas svar på Yamaha Ns10. Låter sällan färdigt men funkar rätt bra till allt.

Själv så har jag stereopar av Sm57, Se Electronics X1 och SP B1. Använder oftast x1 till sång men om jag A/B:ar så låter oftast sm57 bäst i mix. Akg c414 passar min röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den mick jag oftast använder som första val, är Blue Babybottle. Kanonbra mick för rimliga pengar - men som sagt, så är det ju inte säkert att alla håller med, utan den stämmer överens med min smak och alla har vi ju våra egna favoriter.

Funderar starkt på att också lägga en Milab DC-96C till min egen lilla samling - för den kändes som en riktig höjdare när jag testade den. 🥰

Vill jag ha en mick med lite mjukare sound, så tar jag Crowley and Tripp Naked Eye - och vill jag ha en dynamisk, så kör jag med Shure Beta58A (nej - inte SM58...).

Om man vill kunna variera soundet med en och samma mick, så kan ADK Odin vara värd att fundera över, eftersom det finns olika typer av filter i den, så att den kan härma soundet från tre äldre ADK-modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa en bra preamp 15K+ , köp en kinamick för 1500 spänn, sen är du hemma, behöver inte ha nå dyra mickar, ingen som hör någon skillnad på en mick för 1500 och 50000 då

Det där vill jag påstå är helt fel. Micken har större betydelse än preampen. De som jobbar jämt med det här har förstås både dyra mickar och de dyraste preamparna, men micken betyder mest, mest värt att lägga pengarna på. Jag har nyss köpt en beg Neumann TLM49 för 8500, de kostar uppåt 12000 nya. Sålde två andra mickar så blev det inte så dyrt, och jäklar vad enormt bra ljud det är i micken, lätt värt att leva på makaroner utan ketchup ett år för att få råd med den.

Det finns en likadan t salu på Vend.

http://vend.se/ad.php?132594

Sen så ska man ju testa att micken passar rösten. En sån här Neumann "hör" också mkt bra om man har taskig akustik, då är en SM7 mkt bättre till sång i dåligt akustikbehandlat rum.

Dessutom är det nog lite bortkastat med en så dyr mick om man är nybörjare, det tar en j-a tid att lära sig att spela in o skruva ljud, det går bra att öva sig med en enklare. Jag är lite besatt av det här med hemstudio, så jag tycker det är billigt, mätt på vilken glädje jag får ut av det hela.

Jag sjunger i den nya TLM49 på de första fyra, fem låtarna här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att SP B1:an blir bättre och bättre och det beror ju givetvis på att jag börjar lära mig mer hur jag ska använda den. Senast ikväll blev min tom min fru lite imponerad av ljudkvaliteten, både på akke och sång. Jag är skitnöjd med den micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bandade en sångerska för längesen. Hade tillgång till U89, U87, U47, nån AKG konding, några Milab mickar, plus papplådan med sunk-mickar förstås. Satte upp de flesta mickarna, bad henne sjunga samma korta passage genom dem, en efter en. Alla mickar gick in på eget spår i datorn. Blindlyssnade, och alla som lyssnade var överens: "det där" spåret lät bäst. Det va en Karaoke-mick från sunk-lådan, kanske 200kr på Clas Ohlsson. Vi körde på den sen 🙂

 

Fick blodad tand sen, o använde samma mick på en annan sångerska, en månad senare - en tjej med inte helt olik röst. Det lät skit!! O folk undrade vafan jag förväntat mig, av en 200kr skitmick. 😛

 

Så ja, micken spelar stor roll. Men undvik att fastna i dyrare = bättre tänket. Vissa mickar innehåller komponenter eller mekanik som i sig är dyrare, men på samma gång kan det göra micken mindre mångsidig. Eller dom kan tillverkas av små aktörer med begränsad ekonomi - Didrik de Geer och Martin Kantola t.ex. - som måste ta ut höga priser för att täcka utvecklingskostnaderna m.m. och inte kånka

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bandade en sångerska för längesen. Hade tillgång till U89, U87, U47, nån AKG konding, några Milab mickar, plus papplådan med sunk-mickar förstås. Satte upp de flesta mickarna, bad henne sjunga samma korta passage genom dem, en efter en. Alla mickar gick in på eget spår i datorn. Blindlyssnade, och alla som lyssnade var överens: "det där" spåret lät bäst. Det va en Karaoke-mick från sunk-lådan, kanske 200kr på Clas Ohlsson. Vi körde på den sen 🙂

 

Fick blodad tand sen, o använde samma mick på en annan sångerska, en månad senare - en tjej med inte helt olik röst. Det lät skit!! O folk undrade vafan jag förväntat mig, av en 200kr skitmick. 😛

 

Så ja, micken spelar stor roll. Men undvik att fastna i dyrare = bättre tänket.

Precis! Det kan vara betydligt bättre att ha några olika mickar (inte nödvändigtvis så väldigt dyra) med olika ljudkaraktär att välja mellan, än att skaffa en svindyr mick som "alla" tycker att man "måste" ha...

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, ja, att det kan lukta illa ska gudarna veta. min SM7 används ju mest till skriksång, och puffskyddet blir rent ut sagt vidrigt. Jag brukar tvätta hela skiten med först handsprit för att ta död på bakterier och sen vanlig tvål för luktens skull. Gäller iofs alla puffskydd. Fy fan vad det är vidrigt med intorkade salivsträngar/stänk. Inte direkt magiskt för kreativiteten...

edit: mellan varje ny session alltså, ibland varje dag...

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar tvätta hela skiten med först handsprit för att ta död på bakterier och sen vanlig tvål för luktens skull. ... ibland varje dag...

Och du spelar in crustpunk? Vart är världen på väg? 😉

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur viktigt är det egentligen?

Jag har en Studio Projects B1 men tycker inte alls om den, visst "skit in, skit ut".. Men utöver det, kan man få proffskvalitét med den om man har HELT RÄTT akustik samt mixar det bra?

LÅT OSS SÄGA att vi har Michael Jackson i sin studio, perfekt akustisk och grym hårdvara och producenter.. och han sjunger igenom en Studio Projects B1, hur mycket skillnad skulle slutresultatet vara på sången med den mikrofonen och en mikrofon som är 10-50gr dyrare?

MVH

Om jag hade Michael Jackson i min studio hade jag filmat och sålt filmen till hela världen... Sen hade jag köpt sjukt dyra mikrofoner, just for the hell of it...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...