Jump to content
Annons

Intresseförfrågan avseende ny masteringstävling


Recommended Posts

Annons

Jag skulle så skitgärna vara med... Nu är datorn så j-a seg att det tar flera timmar att få fram låtar mm så jag kan inte säga nåt om vad jag gillar låtar mm.

En sak att tänka på är att om låtarna blir lite längre som typ sex minuter måste man gå ned i MP3-kvalitet för att de sk kunna laddas upp på forumservern.

Inte bra för oss alla ljudlovers.

I väntan på I-Mac - 55 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Aspelut! Men ska jag vara helt ärlig så tycker jag nog mer än 3-4 minuter för en sån här tävling kan bli lite mycket kanske? Det är ju givetvis inga problem om man bara filtrerar och comprimerar, då spelar ju tid ingen direkt roll, men mycket av det är ju även inte sällan att gå in på sample-nivå och rita eller klippa bort ticks och störningar, eller enstaka events som behöver processas individuellt!

Mina två cent :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Instämmer i att det inte bör finnas några röster i poster. Då får vi bara effekten att de som är osäkra och inte vill vill framstå som om de vore dumma för att de kan mindre lägger rösten på den som minst några andra gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer i att det inte bör finnas några röster i poster. Då får vi bara effekten att de som är osäkra och inte vill vill framstå som om de vore dumma för att de kan mindre lägger rösten på den som minst några andra gör.

Och jag vill höra dig sjunga snart! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo... Jag har denna som förslag:

http://soundcloud.co...as/tv_generated

Låten vann senaste studiofestivalen. Allt är inspelat av mig. Har inget belägg för varför just denna skulle väljas egentligen. Men den är intressant då det är lite "crossover" över olika schangrar. Rock, Hiphop och lite synthigt =)

jag tror det hade blivit lite mer variation i mastringarna på denna!

EDIT: Den har även ett intressant slut (outro) som skiljer sig lite i ljudbild mot övriga låten.

//Andreas

Jag är på!

Tycker att gitarrerna ligger lite lågt i mixen och saknar trycket det skulle kunna ge.

Så jag antar utmaningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer i att det inte bör finnas några röster i poster. Då får vi bara effekten att de som är osäkra och inte vill vill framstå som om de vore dumma för att de kan mindre lägger rösten på den som minst några andra gör.

I second that! Det är VÄLDIGT lätt att folk slutar lita på sina egna öron om dom blir osäkra på sin egen förmåga att lyssna.

Har inget med varesig dumhet eller så att göra (inte riktat mot vad du sa Die Hard, du har helt rätt), utan för att den mänskliga hjärnan tenderar hantera synintryck mer övermedvetet och hörselintryck undermedvetet.

Lite kul om man ska vara off topic lite, hela min karriär baseras ärligt talat på att använda det där mot tittarna :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i förra tävlingen kördes ju röstningen som en POLL!?

Det funkade väl bra.

Känns som att jag missar nåt här?????

Tänkte att det är bättre om man inte vet hur det ligger till i röstningen, utan att man i stället får resultatet när tävlingen är klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta, en NY tävling i mastering efter knappt en vecka?

Heh, så stort intresse och så tätt mellan varven hade inte ens Studiofestivalen när den var som populärast. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har kanske inte sett att man kan tjuvkika på resultatet innan man röstar?

Jo för fasen!!!

Fast det tyckte jag bara var kul.

Minns att jag satt och lyssnade på det bidrag som sedemera kom att bli vinnaren i tävlingen.

Inget illa menat, men jag var nyfiken på vad de som röstat på bidraget, verkligen hörde för något.

Mest för att få egen info om vad folk tyckte om.

Mastring handlar ju en hel del om att anpassa mediet till en typisk lyssnare kan jag tycka.

En av de säkerhetsindikationer man har när man mastrar.

Funkar ju inte att blåsa en avskalad jazzinspelning genom kompressorerna på samma sätt som en remix för en klubb som lirar dub.

Men visst.

Därför det är bra med en förberedande tråd så här.

Då kan vi gemensamt ta fram kriterierna för tävlingen.

Cool med mig!

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

För de som har ett invant soundideal är nog inte pollen speciellt påverkande, i ett annat läge kanske det är lätt att lyssna extra på de bidrag som får många röster och bli påverkad åt det hållet att man ändrar åsikt.

Så det kanske kan vara läge o testa helt anonymt tills tävligen är avslutad.. men då kanske man även ska gömma minirescensioner på bidragen i samma veva? ( KWS och MAH Lazer)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja att ydderF från Gränslandet lämnade ut matreal som vi andra kunde få mastera.

Dels för att han har örat med sig och han har 100% koll på vad han släpper lös! Sen för att det är bluegrassmusik som inte har det där 2-4 stonket med sig.

Nåt att bita i!

https://www.studio.se/index.php/user/22453-ydderf/

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja att ydderF från Gränslandet lämnade ut matreal som vi andra kunde få mastera.

Jag har faktiskt mixen i 44,1/24 på den mycket trevliga låten Vägen med Gränslandet, om YdderF & comp. samtycker.

Dock;

Vad som tar bort lite av "grejen" om man använder denna låt, är att man redan har den mastrade version att jämföra med.

Redigerat av Herbeck
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Finsk skrik kör går bra också, det verkar handla mer om att komma igång här. Påt bara datorn e på och väntar på input.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så hur går vi då tillväga med en anonym röstning!?

Känns som att det kräver lite mer modererande och med det tid.

Det har jag ganska lite av.

Hmmmm...

Någon som känner sig manad?

Sammanställer i alla fall lite kommentarer så fyller ni på om jag missat något.

1. Tävlingsfilen ska vara en orginalfil i 24 bitar och minimum 44.1 KHz samplingsfrekvens.

2. Tävlingsmedverkan görs utan anspråk om arvode och upphovsrätter för verk eller liknande dumheter.

3. Tävlingsfiler levereras okomprimerat 24 bitar och minimum 44.1 KHz.

4. Tävlingsfiler levereras komprimerat 24 bitar 320 Kbit MP3 för snabblyssning via länk på forumet.

5. Tävlingsfiler levereras till moderator via sprend.se eller liknande fildelningsverktyg.

6. Tävlingsmedverkan görs med endast en version i två separata filer enligt åvanstående.

Fler idéer!?

Piiiz bangeeerz!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Sammanställer i alla fall lite kommentarer så fyller ni på om jag missat något.

1. Tävlingsfilen ska vara en orginalfil i 24 bitar och minimum 44.1 KHz samplingsfrekvens.

2. Tävlingsmedverkan görs utan anspråk om arvode och upphovsrätter för verk eller liknande dumheter.

3. Tävlingsfiler levereras okomprimerat 24 bitar och minimum 44.1 KHz.

4. Tävlingsfiler levereras komprimerat 24 bitar 320 Kbit MP3 för snabblyssning via länk på forumet.

5. Tävlingsfiler levereras till moderator via sprend.se eller liknande fildelningsverktyg.

6. Tävlingsmedverkan görs med endast en version i två separata filer enligt åvanstående.

Sounds good!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...