Jump to content
Annons

Intresseförfrågan avseende ny masteringstävling


Recommended Posts

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Ja kanske det, dom flesta har väl snabba bredband nog att få iväg en wav på rimlig tid. En annan tanke kan ju vara att det man skickar in får vara orört och sen får man stå sitt kast. Dvs blir det ändå Mp3 och man som tex i mitt fall i förra tävlingen fått till en på tok för låg ljudnivå så får man stå för det.

Givetvis blir det väl inte helt problemfritt ändå då högst väl förmodligen sätter normen när man börjar lyssna på bidragen. Men det blir kanske lite lättare att utesluta sin egen när man ska rösta 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett par argument för att bidragen ska lämnas in i 44.1/16.

Det är det rådande formatet och det är masteringteknikerns uppgift att konvertera materialet till detta format på bästa möjliga sätt. Valet av dither och eventuellt headroom för att undvika distorsion vid konvertering till mp3 bör med andra ord ligga på den som mastrar. Om någon limiterar till -0.05dBfs och sedan lägger på en dither, vilket leder till att intersample-peakar (och kanske till och med sample-peakar) ligger över nollan, samt att mp3-algoritmen senare genererar onödig distorsion på grund av litet headroom, bör summan av kardemumman hamna på masteringteknikerns axlar.

Mp3-konverteringen tycker jag dock ska skötas av en och samma part.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ett alternativ är ju att strunta i Mp3 överhuvudtaget. Vist blir det en stor fil att ladda hem men som sagt dom flesta har ju snabbt bredband idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då så!

Bra input.

Argumenten är de korrekta.

Revideringen blir således som följande:

1. Tävlingsfilen ska vara en orginalfil i 24 bitar och minimum 44.1 KHz samplingsfrekvens.

2. Tävlingsmedverkan görs utan anspråk om arvode och upphovsrätter för verk eller liknande dumheter.

3. Tävlingsfiler levereras i okomprimerad WAV alt. AIFF, klart för CD-press 16 bit/44.1 KHz.

4. Tävlingsfiler omkodas av moderator i minimum 320 Kbit mp3 för snabblyssning via länk på forumet.

5. Tävlingsfiler levereras till moderator via sprend.se eller liknande fildelningsverktyg.

6. Tävlingsmedverkan görs med endast en version.

Är vi hemma!?

/Crunch'

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vem står för underhållningen denna gång? Nu när MikeGoesPostal har avreggat sig? 😉

Det finns alltid andra som kommer med bortförklaringar det är säkert. Men det blir utan någon som påstår att de är proffs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då så!

Bra input.

Argumenten är de korrekta.

Revideringen blir således som följande:

1. Tävlingsfilen ska vara en orginalfil i 24 bitar och minimum 44.1 KHz samplingsfrekvens.

2. Tävlingsmedverkan görs utan anspråk om arvode och upphovsrätter för verk eller liknande dumheter.

3. Tävlingsfiler levereras i okomprimerad WAV alt. AIFF, klart för CD-press 16 bit/44.1 KHz.

4. Tävlingsfiler omkodas av moderator i minimum 320 Kbit mp3 för snabblyssning via länk på forumet.

5. Tävlingsfiler levereras till moderator via sprend.se eller liknande fildelningsverktyg.

6. Tävlingsmedverkan görs med endast en version.

Är vi hemma!?

/Crunch'

Tycker vi är hemma. Snyggt jobbat. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...

Redan en massa bus!?

Lundin han moderera innan jag såg det.

Fortsätt med det moderatorer.

Vill inte ha sånt i mina trådar alls.

Nånstans på det här forumet ska det fan kännas safe för vem som helst att uttrycka sig. Oavsett bakgrund och kunnande.

Bra jobbat!!!

/Cruncha'

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Valet av dither och eventuellt headroom för att undvika distorsion vid konvertering till mp3 bör med andra ord ligga på den som mastrar. Om någon limiterar till -0.05dBfs och sedan lägger på en dither, vilket leder till att intersample-peakar (och kanske till och med sample-peakar) ligger över nollan, samt att mp3-algoritmen senare genererar onödig distorsion på grund av litet headroom, bör summan av kardemumman hamna på masteringteknikerns axlar.

Man använder inte dither till MP3, dither används enbart för bit-reduction, och bit-djup är irrelevant i MP3.

Tycker vi är hemma. Snyggt jobbat. 🙂

+1! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Man använder inte dither till MP3, dither används enbart för bit-reduction, och bit-djup är irrelevant i MP3.

Det sade jag inte heller. Dither appliceras vid bouncen där ljudfilen samtidigt trunkeras till 16-bit. Den trunkerade filen konverteras sedan. Rätta mig om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...