Jump to content
Annons

Intresseförfrågan avseende ny masteringstävling


Recommended Posts

Dags att lämna den gamla tråden för att den ska få hållas intakt.

Jag tyckte personligen att mastringstävlingen var ypperligt rolig.

Tänkte att man kanske kunde skapa en pre-tävlingstråd och se om vi kan samsas om nåt för en gång skull.

Lägg upp förslag på vad för låt vi ska ta.

Antager att det krävs att låten måste vara ett orginal eller under godkännande av upphovsmakaren.

Shoot bangeeerz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra initiativ! Det vore bra om vi fick diskutera låten/mixen på förhand så alla känner till förutsättningarna i förväg.

Japp, lite så tanken var.

Samt en lite längre period så fler kan hinna med och deltaga.

Personligen så tyckte jag att röstlängden sög appung i förra tävlingen.

Det måste åtgärdas!!!!

Vi fixar det genom att skapa ett buzz kring tävlingen.

Piiiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger ut en komplex låt ikväll som är 7:50 lång ca och innehåller stråkar piano moog och fan och hans mormor.

Kanske är nåt material som håller för detta!?

Det får ni ta ställning till efter ikväll...fire!

EDIT: Genre, 70-talshårdrock med en millisivert modernare sound

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger ut en komplex låt ikväll som är 7:50 lång

Gärna för mig, har ju tjuvlyssnat lite på den 🙂 Men kanske risken är att den är för lång? Som alternativ, några forumsammarbeten jag lagt ut på http://soundcloud.com/therocker73 Om någon känns intressant att mastra kollar vi med aROCKER om han har kvar mixarna samt med alla inblandade, nog inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger ut en komplex låt ikväll som är 7:50 lång ca och innehåller stråkar piano moog och fan och hans mormor.

Kanske är nåt material som håller för detta!?

Det får ni ta ställning till efter ikväll...fire!

EDIT: Genre, 70-talshårdrock med en millisivert modernare sound

Bra där! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en gammal låt liggande jag ursprungligen gjorde till en lågbudgetskräckis. Mixningen är det inget större fel på generellt, men den är djupt färgad av att jag hade mycket problem med akustiken under den perioden, vilket borde kunna ge en intressant utmaning för mastering-offer misstänker jag.

Framför allt har den allvarliga fel i basen och fadd topp. Det ligger det ett lite småäckligt reverb på sången som utger en schysst utmaning att ta hand om, samt tamburinerna är för kraftiga. Till detta ligger lite lågmuffel ifrån en Ensonic SQ-80. Ensoniq generellt var..inte helt vänliga i lågmidden :-)

Låten i sig är något av en blandning mellan electro och body, och blandar akustiska instrument med både digitala och analoga synthar, ljudkällor, och trummaskiner. Den innehåller förutom vanlig sång och SE-50-vocoder, även tydliga spår av Roland JUNO-60, KORG POLYSIX, Kawai K1II, samt handspelad SPD-20, för att nämna några av instrumenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är riktigt nöjd med min mix och hur trummorna låter i dagsläget, har inte lagt ut nåt med min nya mickning

...sedan innehåller låten olika dynamiska partier och körer som verkligen får en mastrare att jobba kanske ett par vändor extra.

Nåväl, läggs ut i eftermiddag/kväll.

Cool Runnings!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo... Jag har denna som förslag:

http://soundcloud.co...as/tv_generated

Låten vann senaste studiofestivalen. Allt är inspelat av mig. Har inget belägg för varför just denna skulle väljas egentligen. Men den är intressant då det är lite "crossover" över olika schangrar. Rock, Hiphop och lite synthigt =)

jag tror det hade blivit lite mer variation i mastringarna på denna!

EDIT: Den har även ett intressant slut (outro) som skiljer sig lite i ljudbild mot övriga låten.

//Andreas

Redigerat av Bloeas
Link to comment
Dela på andra sajter

Denna gången ska jag försöka att inte missa tävlingen. 🙂

Det kan nog vara en intressant låt att mastra på Bloeas! Men jag hoppas att du tar bort stereobuss-kompressorer och limiters och lägger upp en torrare bounce så att man har något att jobba på, om det nu är denna låt som ska utgöra mastering-"offret".

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att omfattningen på den passerade tävlingen här var precis lagom lättsmält och kul, men kan sekundärt även tänka mig Stem's om utgångsmaterialet kräver det.

Bloeas: Din låt var fet.. Men låten som ligger på soundcloud är väl redan färdig?

Edit: Ändrade åsikt ang. Stem's.. jag gillar ju att sitta o pilla tills f@n kommer o hämtar mig

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Gär det inte att få länkar så man kan lyssna direkt här i stället, jag fattar nämligen inte hur i hundan man gör nför att få igång soundcloudfiler på paddan. Min dator har packat ihop för tillfället och det vore bra att få en morot så jag kommer i gång med att fixa den.

Edit jag kom just på hur man gör, hmm man är lite trög

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer min låt som kanske kan vara nåt att sätta tänderna i...ingen radiohit!

Den är inte mastrad utan bara limiterad för att "festa upp" volymen!

Hoppas ni känner er sugen på denna, vore grymt kul att höra vad MASTERDUDESFROMHELL...kan göra med mina retroprojekt!?

https://www.studio.se/index.php/files/file/12261-arocker-blind-frustration/
Link to comment
Dela på andra sajter

Ball låt, och det går absolut att mastra den snyggt, baserat på det jag hörde!

Vänligen

Mikey

Ok, vad kul...jag är alltid lite osäker på hur mycket botten ska man ge basen i mix!?

Skitsamma...mina riktlinjer och favoriter hade så många brister...men det var genuin musik...det är det ni hör här också i mångt och mycket...fast lite mindre spännvid då vi inte har faktorn "bandkemi" att jobba med.!

FIRE!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...