Jump to content
Annons

Presonus Studiolive 16.0.2 vs Protools


FreddeHstd

Recommended Posts

Annons

Förutsatt att PT klarar att använda ljudkort.. så, ja :rolleyes:

Skämt åsido. Studioliveborden fungerar inte som standalone digitalporta utan är helt enkelt digitala mixerbord med inbyggt firewire interface. Så dator behövs.

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, jag tänkte mer att efter utfört gig kunna importera sessionen med alla spår in i en ny session i PT?

Inte som en del i hemstudion utan mer för att kunna mixa i PT.

Nu begriper jag ärligt talat inte vad du menar. Du spelar in med en StudioLive så som du spelar in med vilket ljudkort som helst, med skillnaden att StudioLive kan agera livemixer samtidigt som ljudkort. Så om du spelar in en livesession så får du in alla spår (före regel, utan eventuella effekter och EQ som går ut i PA:t) direkt i PT.

Ingen importering behövs, det går ju liksom raka vägen ned på datorns hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men om man vill kunna mixa ett gig efteråt, i sitt DAW, med en bättre överblick än vad du får i mixerns lilla fönster. Gigget lät kanske bra där och då, men om man vill kunna ge ut en livespelning så kanske man vill fixa till lite olika grejer. Och då vore det fint om Studiolive är såpass kompatibelt med PT att man enkelt kan importera en hel session.

Hoppas det blev klarare nu, och tack för ditt tålamod!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp!

Korrekt!

Sitter med en exakt maskin hemma nu.

Återkommer med intryck om så önskas!

Piiiz!

Ah - så om jag vill kunna fånga spelningen för eftervärlden så måste jag ha datorn med? Hm... hoppas jag missförstått och att det finns något annat sätt. Förstår att det inte är krångligt egentligen, men det vore en jävligt skön frihetskänsla att inte behöva ha med datorn.

Man kan kan inte spara ner till separat hårddisk eller?

Annars - nöjd med din?

FN

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah - så om jag vill kunna fånga spelningen för eftervärlden så måste jag ha datorn med? Hm... hoppas jag missförstått och att det finns något annat sätt. Förstår att det inte är krångligt egentligen, men det vore en jävligt skön frihetskänsla att inte behöva ha med datorn.

Man kan kan inte spara ner till separat hårddisk eller?

Annars - nöjd med din?

FN

Man kan inte spara ner till någon extern HD utan du måste ha datorn med dig. Sen är det ju iofs inte någon porta heller så det är inget konstigt med det. Har inte hört talas om någon digital mixer som har den funktionen. Behöver iofs inte betyda att det inte finns.

Kör med en 24.4.2 vilket fubgerar klockrent. Fjärrstyr den även med min Ipad vilket är sjukt praktiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm...en smidig lösning börjar visa sig ha ett gäng baksidor:

datorn, en racktone Halle, racklåst, är inte direkt smidig att ha med sig. Mitt Protools, version 8.nånting är jag lite oklar över om den är direkt kompatibel med mixern. Att uppgradera till PT 9 eller 10 medför en uppgradering av datorn från XP till Windows 7. Plus att hela pluginpaketet också måste uppdateras.

Blir ett gäng £, $ och €. Och rätt många kronor också.

Jag som är så sjukt sugen på 16.0.2!

Kapitalismens baksida: hjulen måste snurra hela tiden.

Gött att höra att den funkar fint för andra, dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du behöver inte använda PT! Presonus skickar med en mjukvara som heter Capture som är gjord för att just spela in ifrån Studiolive. Sedan importerar du bara in spåren till ditt DAW i efterhand.

Ok, låter fint - men fortfarande behöver jag datorn till gigget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, låter fint - men fortfarande behöver jag datorn till gigget?

Ja!

Du måste ha en dator.

Nu har vi svarat på detta 6000 gånger!

Ha ha ha!

Du måste ha med dig en DAW av något slag.

Som nämnts så har Presonus sitt egna Capture. Har inte använt detta ännu men det verkar lättdrivet.

En bärbar dator med firewire 400 är vad som krävs så kan du spela in alla kanaler separat.

Om du vill flytta tagningarna till ett annat DAW så går det enkelt eller så ställer du bara om bordet så det lyssnar på firewire-signalerna i stället för preampsen i mixern.

Jag har dock inte köpt denna mixer.

Fått hem en för att lära mig hantera den till ett gigi i helgen.

Presonus har lite annat interface än sina större konkurrenter och live så måste det gå fort.

Få musiker gillar soundchecks och absolut inte att behöva vänta på tekniken.

Piiiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är ett riktigt smidigt och roligt bord. Det fattas bara en sak: flying faders. Synd, men ingen deal breaker. Något för Presonus att jobba på tills släpp av nästa version!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är ett riktigt smidigt och roligt bord. Det fattas bara en sak: flying faders. Synd, men ingen deal breaker. Något för Presonus att jobba på tills släpp av nästa version!

Då åker kostnaden upp ganska mycket, och enligt dom själva är det just därför dom valde att inte ha med det. Den har ju dock en återställningsautomatiseringsfunktion, men man måste ändå flytta reglarna "by hand".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Gammal fin tråd...

Hur enkel/billig laptop klarar jag mig med om jag skulle börja spela in med en Presonus 16 0 2? Jag skulle nog satsa på PC, inte Mac...

Vore grejt för mig med en sån mixer live oxå.

Spelpolarn fick tag på en 16,0 2 i nyskick för 4500 kr på 4 sound, vore ett fint pris om jag hittade en beg för samma pengar. Spelpolaren kan visa mig inspelningsprogrammet också. Det läckraste är ju att man kan använda reglarna även när man mixar...

🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Gammal fin tråd...

Hur enkel/billig laptop klarar jag mig med om jag skulle börja spela in med en Presonus 16 0 2? Jag skulle nog satsa på PC, inte Mac...

Vore grejt för mig med en sån mixer live oxå.

Spelpolarn fick tag på en 16,0 2 i nyskick för 4500 kr på 4 sound, vore ett fint pris om jag hittade en beg för samma pengar. Spelpolaren kan visa mig inspelningsprogrammet också. Det läckraste är ju att man kan använda reglarna även när man mixar...

🙂

oj!

vi står kanske inför ett paradigmskifte mina damer och herrar!!

göran här ska kanske ev börja spela in i dator!!!

men varför inte använda den mac du redan har?

Link to comment
Dela på andra sajter

oj!

vi står kanske inför ett paradigmskifte mina damer och herrar!!

göran här ska kanske ev börja spela in i dator!!!

men varför inte använda den mac du redan har?

Det är fruns Mac, vi har den att surfa på. Ojag vill hellre ha en laptop så det blir lätt att spela in live, o helst en pc, mac jävlas ännu mer än pc för mig.

Den här minsta studiolive mixern spelar ju in på max 8 mono plus fyra stereospår, kan man spela in fler spår efteråt? Och ändå använda mixerns reglar mm när man sen ska mixa ihop tex 24 spår? O då tänker jag på det daw som följer med presonusmixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...