Jump to content
Annons

Inspelningsenhet till kyrka


Mahack79

Recommended Posts

Hej!

Har fått i uppdrag att hjälpa en kyrka att uppgradera deras inspelningslösning. Idag bandar de till kassettband. De har nu en önskan att spela in för upplägg på hemsidan. Även CD-skivor är önskbart.

Någon som har förslag på en vettig och enkel lösning?

Tack!

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för ditt svar.

Det stämmer att det bara är stereomixen som ska spelas in. I övrigt är det bra grejjer. Ett Yamaha 01v96 som mixerbord.

Jag kikade på en tascam cd-rw900sl eller SS-R200. Men det kanske är bäst att skaffa en laptop för inspelning eller vad säger ni? Finns det någon enkel programvara att rekommendera för inspelning och bränning (ex automatiskt nytt spår vid var 10 min)?

Måste tänka på att en del av "ljudteknikerna" passerat 60-årsstrecket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara stereo så är nog den billigaste lösningen en laptop och ett usb/firewire interface. Oftast får man ju med ett DAW till ljudkortet annars är ju reaper ett billigt alternativ.

Man kan ju göra ett "template" projekt som folk kan kopiera och i den mallen så är allt redan förinställt så att man i princip bara behöver trycka ner inspelnings ikonerna och sen rullar det.

Och med ytterst små kunskaper så kan man lära sig att klippa i ljudfilen , exempel imellan låtar osv och sedan lära sig exportera dessa individuellt. Du kan ju ge dessa "ljudtekniker" en snabbkurs i hur man gör, alternativt göra ett lite kompendium som är lätt att förstå 🙂

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant så tänker jag att en miniporta (typ en Zoom H4) vore det lättaste här. Dessa finns ju att få tag i till förmånliga priser på begagnatmarknaden, och inspelningsmomentet är ju egentligen inget krångligare än vad det är på ett kassettdeck. Dock kanske det kan bli strul när de ska börja föra över filer till dator, klippa och bränna på CD. Men ska de ha ut det på hemsida måste de ju lära sig att hantera detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Adressera mastern till en av omni-utgångarna. Jag kan tänka mig att det räcker med en monomix på inspelningen, därför onödigt att sno två utgångar.

Ska deras möten upp på hemsida är det väl lika bra att banda till mp3 på en gång så får det plats ganska många timmar. Det är enklare för dem att bränna en mp3 till ljud-CD än att rippa en CD-inspelning till rätt format. Dessutom kostar CD-media en hel del och om gudstjänsten drar iväg i tid måste de byta skiva efter 74 minuter.

Den billigaste netbook du kan hitta med inbyggd brännare? Spela in med Audacity, rensa bort tystnad efteråt (4 minuter tystnad när det delas ut nattvard är kanske inget att publicera på hemsida 😉 och spara sedan mp3:a. Bränn på skiva om någon vill ha kopia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...