Jump to content
Annons

medium stort kalasbra kvalitets ljudsystem


william

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått i uppdrag att köpa ett ljudsystem till ett ca. 9 x 13 stort rum med ca. 3-4 m högt i tak.

Dels kommer rummet användas till olika teaterföreställningar med bla. videoprojektioner (med publiken i 2 stora grupper i varsin enda av rummet) och till till exempel små filmvisningar på en duk i mitten som hänger, med publik på båda sidor.

Jag tänker mig 4 högtalare i varje hörna samt 2 subs som kan vara under de 2 podium som publiken sitter på, det är viktigt att man kan kräma på med bas när man vill.

Musiken ska kunna spelas upp från dvd, dator och mp3 spelare.

Då lyder min fråga till alla experter här, har ni några tips till mig? Dels på konfiguration och dels på modeller osv. och kanske affärer osv. jag har lite bråttom och jag befinner mig i stockholm och jag har bil.

Ska jag aktiva högtalare? eller en förstärkare till alla? funkar det ens? osv.

Jag rör mig inom prisnivån 8000-15000 spänn.

tack så supermycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo men 15 000:- kan räcka (men knappt).. Men då får det blir det lite lågbudget.. Du får titta på saker t.ex heter Behringer etc.. 🙂 Kolla lite på http://www.thomann.de/se/search_dir.html?xsid=582e3e1e89756b3d779d6b6afe74d8d6&sw=Behringer&x=11&y=5

Dock har jag ett minne från 1992 då jag hade 32 000:- i budget och lyckades då få ihop ett litet PA med aktiv mixer på ca 250 W och en Atari 1042 samt Notator ( Heter väl logic numera tror jag) samt en simpel Roland midi-synth 🙂 Tror inte det blivit billigare nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo Behringer kan funka bra för priset! Dom gör jävligt bra grejer till lågt pris och då det gäller högtalare och förstärkare är dom ok faktiskt! Enligt min erfarenhet! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har du några bilder på lokalen?

Du skriver att du vill ha 4st toppar + baslådor.

En bra aktiv fullrange-topp ligger på runt 5-8tkr, basarna är i regel lite dyrare.

Teater säger du... skall man ha möjlighet att koppla in mikrofoner då? Eller är det bara en stero line ingång du är ute efter? Hur pass vill du kunna styra vilka högtalare som är på(skall de ha någon form av gruppindelning)

Kanske räcker det med en vanlig rackmixer annars?

Hur ser det ut att fästa högtalarna i taket. Får man ljud bakifrån samtidigt som frammifrån kan det lätt upplevas konstigt.

Att ställa basarna under podierna kan vara en bra idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni inte ska micka ut trumsets baskaggar mm, utan att det är mer teaterstuket kan ni nog klara er utan subbar.

Jag har två såna här toppar

http://www.thomann.d...maha_dxr_12.htm

plus ett par dB subbasar till mitt band och mitt enmansband. De låter så j-a snyggt o starkt att i alla fall jag aldrig hört nåt bättre. Spelar jag på mindre ställen tar jag aldrig med subbarna, de här tolvtummarna går tillräckligt djupt ändå för att få trummor o bas i mina backing trax att låta rätt. Polarns som också kör bla Yamaha i sina PAn blev nyss erbjuden ett 60.000 kronors HK Audio PA för 21000 men köpte det inte då han tyckte det lät sämre än Yamahagrejerna. Det är helt ruskigt bra ljud för ganska små pengar. Det sitter värsta ljudförbättrardatorerna i de här. Yamaha har gått ihop med nån PA-jätte som jag glömt namnet på nu för att ta fram de nyaste grejerna.

Som jag ser det är är det så här så otroligt bra grejer till hyfsat lågt pris att Behringeralternativet aldrig skulle komma på tanke för mig.

Att läsa db-siffrorna på olika lådor säger väldigt mycket, mycket mer än wattantalet. De här ger 132 db klockrent ljud. 15" modellen ger än mer snyggt basljud...

EDIT: Den andra PA-jätten som varit med och utveckla Yamahas senaste grejer heter NEXOS.

Ett alternativ till Yamaha är Electrovoice...

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?xsid=465c740d4085999a8d29aea9b13cf4cf&sw=EV+ELX+112&x=7&y=11&gk=&bn=

De här finns ju även som passiva, det blir billigare, och då kan man ju driva dem med Behringers starka steg.

http://www.thomann.de/se/behringer_ep4000_europower.htm

Såna har jag haft, lät hur bra som helst, inbyggda limiters mm...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Ville!

Skulle definitivt satsa på aktiva lådor. Mackie SRM 450 är riktigt bra. Finns visst en variant med tiotummare som alternativ. Behöver nog subwoofer som komplement då.

Har jämfört SRM450 med Behringers variant och föredrar Mackie alla dar i veckan (bla för att Behringerburkarna är otydligare och tenderar låta rätt olika på olika volym, väsigt på låg volym och basigt på hög). Fast Behringer-burkarna är onekligen väldigt prisvärda och ett klart alternativ om kraven inte är lika höga och plånboken tryter.

Du nämnde inget om ni behöver bord etc?

Med bandet (Secret Circus, tror du hört talas om oss? 😉 ) kör vi Mackie SRM 450. Istället för mixerbord så har vi ett Motu 828 mkII (preampar är en SATT SAM82 med direct outs) och mixar med laptop (Motu'n har ju DSP med bra reverb, grafiskt EQ och bra kompressorer på alla kanaler etc). Låter helt sjukt bra. 🙂

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Jag har hört mycket bra om Yamahas DXR! Timmartensson, vad är det för slags och typ av dansföreställning?

Jag jobbar väldigt mycket inom nutida dans.

Vi har nu köpt en Behringer Zenyx x1622usb mixer.

Jag misstänkte att det kanske kan gå bra utan subwoofer, hur mycket kan man känna basen med DXR 10 respektive 8:orna eller 12:orna?

Högtalarna kan fästas i taket, eller på väggen.

Idealiskt hör man ljud från alla håll, men högtalarna kan inte vara på golvet mitt i rummet.

Jag vill helst att man ska kunna styra varje högtalares volym på en individuell regel på mixerbordet.

tack alla

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åker med en mindre dansföreställning som riktar sig mot barn. Modernt.

3st Dansare och publik om ca 40-75pers. Vi spelar i en hel del folketshus/liknande scenrum om á 10x7m. Jag bygger 4 ljustorn, 2 projar, lite miljöljus och 2+1 högtalare(en för effektljud) och kör allt genom en Mac Mini.

Nu har vi inga rockkonserter som dunkar på ur högtalarna, men jag gillar dem!

Kan du inte slänga upp en skiss på rummet? 🙂

Redigerat av Timmartensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...