Jump to content
Annons
  • Mäktiga utomhusarenan Dalhalla – därför låter den så bra

    Den har kallats en av de mäktigaste utomhusarenorna i världen. Vi träffade ljudteknikerna på Dalhalla inför ett gig och pratade om liveljudet, de speciella akustiska egenskaperna och vad man måste tänka på.

    Studio.se

    DH030.thumb.jpg.90bd5c2e69a94c632a9e7ee08e149d45.jpg
    Bild från Front of House med Digico SD8 i förgrunden.

    Man märker att man är på landet när grisar går fritt i hagarna och de grånade fähusbodarna avlöser varandra. Jag är på väg mot Rättvik och Dalhalla.

    För 360 miljoner år sedan föll en meteor från rymden. Den föll över Dalarna och resultatet blev Siljansringen och den omkring liggande Siljansbygden. Under ett femtiotal år på 1900-talet var det ett kalkbrott där man sprängde och grävde man fram det som nu blivit förutsättningen för Dalhalla; en akustiskt utformad arena med mått som bildar ett slags idealiskt gyllene snitt. Fast i tre dimensioner.

    Margareta Dellefors, Dalhallas grundare och initiativtagare, besökte pingsten 1991 kalkbrottet för första gången. Hon förvånades över den fantastiska akustiken och såg omedelbart möjligheterna att skapa en musikarena på internationell nivå.

    DH033.thumb.jpg.90830dfcb6c06433165f305d272172a3.jpg
    Vy över Dalhalla med det karaktäristiska gröna kalkrika vattnet i brottet.

    Arenans mått ger utmärkt resonans och lagom lång efterklang, i klass med både antika amfiteatrar och konserthus runtom i världen. Läget är idealiskt, långt borta från all bebyggelse och väl avskärmat mot störande buller från vägtrafik och industri. Platsen i sig är en upplevelse för både öga och öra. Dalhalla har på dryga femton år blivit en internationellt etablerad spelplats och är bland annat beskriven som en av de mäktigaste och vackraste utomhusarenorna i världen.

    Målsättningen är att kunna erbjuda ett så naturligt ljud – ”grön akustik” – som möjligt, där också tystnaden blir en viktig del av upplevelsen. De skrovliga kalkväggarna gör att ljudet inte blir för hårt eller att onödiga ekon uppstår. Operaföreställningarna framhäver Dalhallas bästa sidor. Magnifika skådespel, med kostymprakt och levande musik, förstärks av arenans mäktiga natursceneri. Dalhallas omtalade akustik kommer dessutom till sin rätt då vanligtvis ingen ljudförstärkning används, något som borde vara unikt för en utomhusarena. Publiksektionernas utformning bidrar till att ljudbilden är bra var man än sitter.

    DH011.thumb.jpg.ee245d9e2349fec4b4b0cf360d50dd24.jpg
    Publiksektionens utformning och de skrovliga bergsväggarna bidrar till en bra ljudbild.

    Dalhallas gyllene mått: Längd, bredd och djup är ca 400 x 175 x 55 meter. Sjön är cirka 2,2 m djup i snitt och får sin fantastiska smaragdgröna färg från små kalkstenspartiklar i vattnet som bryts av ljuset.

    Jag träffar Bengt Park och hans gäng från Park Brothers som sköter tekniken medan de förbereder för avslutningen på säsongen, Fyrverkerikonserten. Det är med en slående enkel grundrigg tillsammans med ett erfaret ljudgäng som behövs för att fylla Dalhalla med ett fantastiskt ljud.

    DH009.thumb.jpg.95bb20925b20e1795429af0b8d325bb8.jpg
    Teknikerna placerar ut D&B-basar.

    Vad är det som gör Dalhalla till en så speciell arena?
    – Mycket handlar om det allmänna intrycket. Och att man är lite beroende av att det är perfekta förutsättningar vädermässigt då salongen ligger under bar himmel. Men vi säljer filtar och regnponchos så det brukar lösa sig, säger Bengt.

    Man har riktig glädje av bergväggarna om man sitter i den övre delen av salongen, där kan man få en ganska snygg svans som kommer bakifrån. Den akustiken de har här kommer inte bara från bergväggarna utan gynnas även av akustiken som skapas av scenväggarna gänget har skapat.

    – Förra helgen när First Aid Kit var här, så ställde dom sig längst fram på scenkanten och sjöng en låt ihop med akustisk gitarr och hela publiken hör det. Det var häftigt!

    Tystnaden är mycket betydelsefull. Om det är idealiska förutsättningar och vindstilla så är det väldigt tyst här. Står man allra längst fram får man till och med lite stöd av vattnet framför scenen. Det blir som en akustisk reflektor.

    DH012.thumb.jpg.bd5571cd8bb50cea6af8fc522b66f2f2.jpg
    Dalhalla Scen, här ses också vattnet framför scenen som kan tömmas för fler platser.

    Hade Dalhalla speciella krav från er på Park Brothers ljudmässigt?
    – Nej inte direkt. Det är ett väldigt ömsesidigt förtroende. Jag jobbade väldigt tätt ihop med Håkan Ivarsson som var vd under här en lång tid. Det var ett givande och tagande mellan oss. Till att börja med var det helt andra förutsättningar. Då fick det helst inte synas att det var förstärkt över huvudtaget så jag kommer ihåg att vi fick gräva ner högtalarna och täckte över dom med tyg, skrattar Bengt.

    På den tiden satt det ett segeltak över scenen som var väldigt svårt akustiskt för att det projicerade ljudet i en ganska stark stråle mitt fram. Så att det var väldigt svårt, framförallt när de började med förstärkta konserter. När de byggde om taket för ett antal år sedan lade de dämpning med absorbenter som ligger i taket för att det skulle bli bra.

    DH028.thumb.jpg.0593b76f4cb21585f1da3f3208257593.jpg
    Akustikplattor vid scenens ena sida.

    – Förut kunde man nästan inte prata med varann på scenen för att det nästan var för överakustiskt mot det där plastseglet som satt på plats då. En annan utmaning är att vi ska klara allting. Det ska vara neutralt ljud och man ska kunna köra allt från en symfoniorkester med operasolister till Scorpions, Robert Plant och Kraftwerk. Så att det är verkligen extrema ytterligheter. Kraftwerk har exempelvis extrema krav på lågregister. Så det är mångsidigheten som är utmaningen. Det roligaste med denna arenan är helt klart miljön och att folk är så oerhört positiva dels när dom kommer hit men framförallt när dom åker härifrån. Praktiskt taget alla artister och musiker vill komma tillbaka igen.

    Park Brothers började som ett renodlat ljudföretag 1979. De hade en gospelkör och bestämde sig för att de skulle skaffa lite schysta grejer och det gjorde dom.

    – Vi satsade på kondensator­mikrofoner. AKG hade en serie som hette 501 som var överkomlig till och med för oss. Det var väl kanske dom som grundlade det här företaget tycker jag. Det var första gången då man kunde få ut körer och akustisk musik stråkar i någon omfattning. Tidigare har man mest använt Shure 565 och det här var före tiden för SM58 eller dom kom väl precis då så att det var väl därifrån det började. Och så fick vi förfrågan om mer och mer jobb.

    Hur kommer det sig att ni blev tillfrågade just för den här arenan?
    – Innan vi tog över på Dalhalla var det ett lokalt företag som skötte det hela men dom insåg snabbt att det här var lite för stort för dem, så då lämnade dom över bollen till oss. Vi hade mera erfarenhet av framförallt av akustisk musik. Vi hade jobbat med Folkmusikfestivalen i Falun som var en av Europas största Folkmusikfestivaler och där hade vi ju 8-10 scener med enbart akustisk musik. Så att vi hade ganska mycket på fötterna och kunde också terminologin, läsa partitur och ha en dialog med dirigent och musiker.

    Att få ordning på grundriggen har varit en lång process. Till börja med så var hela stället rätt primitivt. Det var baracker här bakom som loger. När man gjorde Wagners ”Ringen” första åren så var det otroligt primitivt betonggolv och väldigt enkelt. Då blåste dessutom det första taket sönder så att sista föreställningen spelades inför öppen himmel.

    – Vi hade två Nexo PS-15 som hängde i en vajer mellan två torn i mitten helt enkelt. När mörkret kom så försvann dom helt och hållet så det var en rätt häftig ljudmässig upplevelse.

    Längre fram när Line Array, Meyer Sounds aktiva lådor, kom så då bytte de till dem. De hade 32 sådana M2D fram tills för två år sedan då de bytte till det här D&B systemet de kör idag. Det är ett stort steg uppåt i ljudkvalitet och det är inte mer än hälften så stort.

    DH003.thumb.jpg.267400480419166885ea32f904ad07b6.jpgLine Array D&B serie V riggat med V-sub.

    D&B V-serien har en fantastisk klarhet och extra dynamisk bandbredd, imponerande kraftkapacitet och fri höjd gör det till ett mycket effektiv och flexibelt system. Oerhört effektivt.

    Systemet innehåller även D&Bs V-SUB, aktivt drivna högpresterande kardioid-subbasar som är anpassade och tillverkade för att vara mekaniskt kompatibla med både flygande och/eller mark-stackade system. De använder även D&Bs J-INFRA subbasar.

    – Vi låter grundriggen sitta på plats, men sen är det vissa tillfällen då vi plockar ner det för att det är stora produktioner som kommer på turné. Det blir helt enkelt inte rationellt om dom ska hyra in sig på våra grejer utan dom har ofta eget med. Vi gjort så att vi kan numera hissa upp allting i taket, bara få det att försvinna, så vi behöver inte plocka ner allting.

    DH029.thumb.jpg.fc2765ed042d1d0772841b48552b7802.jpg
    Taket är nu starkt nog att klara allt.

    Normalt under en konsert är de sju till åtta personer totalt med ljud, ljus och bild eftersom de också kör live-video numera. Så de har totalt ansvar för både ljud, ljus och bild och även scenbygge och scenografi.

    Gänget kör med tre Digico SD8 mixerbord. Ibland så använder Bengt två par till Front of House för att om man har både kör, orkester och popband så då går det åt mycket kanaler. Ibland så kan man vara uppe i 90-100 kanaler från scenen.

    DH005.thumb.jpg.5de025147da12fab9a82c21efea9a1c5.jpg
    Mixerbord Digico SD8.

    De har cirka 200 mikrofoner av olika fabrikat: Shure, Sennheiser, AKG, DPA, Neumann och Crown.

    Trådlöst fixar de med Shure UHF-R med SM58, Beta58, Beta87 o KSM9 kapslar. Ficksändare med VT o DPA headset och myggor.

    Soundcheck görs ofta några timmar före konsertstart för att se till att allt fungerar och låter bra.

    – Ju mer noggranna vi är desto enklare att mixa konserten.

    Opera kör vi ibland ”semiakustiskt”, dvs med få mikrofoner på strategiska punkter för att få en så akustisk ljudbild som möjligt. Andra gånger har alla sångarna myggor eller headset.

    Allt är datoriserat nu så det är en hel del mjukvara integrerat i dom olika systemen. Mixerborden har mjukvara som de kan programmera i förväg via dator. De kör med Macbook Pro så länge det går.

    – Men tyvärr så lutar ingenjörsbranschen väldigt mycket åt Windows och pc. Så att det är en del program som bara finns för pc. Vi använder PA fabrikanten, D&Bs, mjukvara. För en del av mätprogrammen är det är pc som gäller, säger Bengt.

    Apropå mätning, hur är det med nivåer och tillstånd då?
    – Vi använder SPL and LEQ Meter för att kolla ljudet. Men med de allra flesta evenemangen är det inget problem här för att det når inte upp till de ljudnivåerna. Dessutom så är publiken ganska långt bort. Den första raden är ju 12-13 meter bort. Men vi har möjlighet att mäta när vi ser att det kanske riskerar att bli högt.

    DH021.thumb.jpg.591fff476604302e12c440bd1e1547de.jpg
    Scenen förbereds. Här syns också avståndet till de första raderna från scenen.

    De kan fjärrstyra högtalarsystemet med D&B R1 Remote Control vilket möjliggör central kontroll och övervakning från vart som helst i nätverket, antingen från en dator eller i ett kontrollrum.

    Som simuleringsmjukvara används D&Bs ArrayCalc vilket är ett dedikerat system för bland anat D&B Line Arrays, så väl som deras subwoofers. Helt enkelt en omfattande verktygslåda för bland annat alla typer av arbetsuppgifter med exempelvis akustisk design.

    – Någon gång har vi gjort surroundljud här. Bland annat på Kraftwerk och det blir väldigt maffigt i den här miljön när ljudet kommer från bergväggarna runtomkring. Det är riktigt kul och det kommer vi att jobba mycket mer med. Vi gör P Floyd, ett hyllningsband till Pink Floyd, och det är väldigt tekniskt. Så med dem har vi funderat på att få in lite surroundljud. Kraftwerk vill komma hit igen och göra en 48 kanalers surroundföreställning! Då kan vi styra riktningen på ljudet helt och hållet. De började redan prata om att komma tillbaka innan dom ens hade kört sin konsert.

    DH032.thumb.jpg.f2a02020e18afd356074f3e632cbd828.jpg
    Inte riktigt allt är high-tech på Dalhalla.

    Antal sittplatser i Dalhalla är 4 042 varav 32 är platser för rörelsehindrade personer. De har byggt om lite så nu kan de ta in 500 till i parkett genom att pumpa ur vattnet som finns framför scenen och torrlägga det, eller ha stående publik där som de hade på Scorpions. Publikrekordet ligger på cirka 5 100 personer. Då byggde de en extra läktare längst upp.

    – Det är väl ungefär vad arenan tål. Vi kommer att byta stolar framöver här i salongen och det innebär att vi får in 6-700 platser till. Då når vi vi tillsammans med parkett upp mot 5 300 personer.

    Har du inte upplevt Dalhalla själv, är det värt ett besök.

    blatt_streck.png.5b27950306473cf65ad61da610822246.png

    Fakta Dalhalla

    • Dalhalla erbjuder 20 – 25 evenemang varje sommar, från juni till september, och säsongsprogrammet innehåller både operaföreställningar och shower/konserter inom många olika musikstilar.
    • De senaste tre åren har det totala besökarantalet uppgått till 75 000 – 111 000 per säsong.
    • Scenens yta: 600 m² + orkesterdike för 90 musiker
    • Scentak: 1 500 m² (Med 200 ton på taket rör det sig ca 1 cm!)
    • Artistområde bakom scenen: 300 m²
    • Scenförråd: 240 m²

    Av Peter Fredberg


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...