Jump to content
Annons

Smart sätt för att få monitorerna i öron höjd på ett vanligt skrivbord?


JJRockford

Recommended Posts

Någon som har lite tips? Just nu står dom på själv skrivbordet, vilket betyder att dom befinner sig kanske 30-40 cm under mina öron.

Det enklaste hade ju såklart varit att bara montera upp en hylla i lagom höjd tvärs över skrivbordet, men ska bildskärmen få plats under den hamnar hyllan för högt.

Hur har ni gjort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra tips hittills! Fast jag hoppas att någon fyller på med ytterligare, hade ju inte varit så tokigt med någon snygg lösning som även innefattar att man får plats med hörlursförstärkare, plektrum och lite sånt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att någon mer funderar över detta. Har själv sökt med ljus och lykta efter bordsstativ utan någon större framgång. Är det bara jag som tycker att det är lite konstigt? Får för mig att det borde finnas en marknad för det.

Borde inte väggstativ fortplanta vibrationer in i väggarna?

Tror tegel- eller lecasten + monitorkuddar är det lättaste att få till bra i slutändan.

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygg två små "bord" själv. Kapa det i lagom mått så du kan få plats med halvracksenheter eller liknande. Om du nu skulle vilja ha det.

IKEA har ju ett litet bord som har rack-mått mellan benen. Borde kunna funka som monitorstativ, eller det är kanske för stort?

Jag har sågat ut lagom stora klumpar (bygg)frigolit att ha under monitorerna. Finns t.ex. på Bauhaus för småpengar.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade oxå samma funderingar. Den provisoriska lösningen känns numera ganska definitiv:

Nordisk familjebok ca 1930. Tre band till höger och tre till vänster. Modernare eller äldre böcker ger sannolikt samma resultat. Funkar utmärkt.

Tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

IKEA har ju ett litet bord som har rack-mått mellan benen. Borde kunna funka som monitorstativ, eller det är kanske för stort?

Jag har sågat ut lagom stora klumpar (bygg)frigolit att ha under monitorerna. Finns t.ex. på Bauhaus för småpengar.

Vad heter de borden?

Väggstativ blir lite bökigt hos mig, eftersom väggen inte är rak. Långsidorna i rummet är alltså inte parallella. Däremot så blir det snyggast att ha skrivbordet i rät vinkel mot fönstret som sitter på kortsidan. Mycket att tänka på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på det igår jag med.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/44361109/

Om man ställer de upp och ner så borde höjden rimligtvis bli lämplig för dig. Vore skönt också att kunna ha förstärkare och monitorkontroller i själva hyllan med. Men är ändå fundersam på hur man löser dämpningen, I och med den så höjer man konstruktionen ytterliggare, vilket antagligen blir för högt.

Sedan är frågan om man vågar förlita sig på att Ikeas minimöbler står upp för en Tannoykluns på 12 kilo 😱

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa flyga dom i vajer. En krok som pallar vikten i taket och vajer ner till högtalaren. Blir det för mycket sväng i musiken (högtalarna) så fäst en krok i väggen också som du drar en vajer från till högtalaren, går även styra vinkel med stödvajern i väggen också.

Spännande blir det om man inte har fästpunkter i monitorerna! Vill man inte sabba den snygga finishen med borrhål, så kan man låta högtalaren stå på en fyrkantig skiva med ram runt som vajern sitter i istället, givetvis i exakt färg och format som högtalaren så den knappt blir märkbar!

Förstår om de låter konstigt, men har ingen bild då jag inte flugit mina än! Ommöblering som är problemet än, men snart så! 😉

Tycker man det känns jobbigt "om man ska flytta högtalarna någon dag då?" så blir de ju fler hål med väggfästen t ex. De brukar ha 4! 🙂 Denna lösning blir 2-3st (dock 1 i taket vilket kanske tar emot, men de finns spackel å färg till det med!!).

mvh

Kim

Redigerat av Frukt
Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte väggstativ fortplanta vibrationer in i väggarna?

I mitt fall gjorde jag såhär :

b.jpg

Armarna som håller hyllorna går rakt igenom ett lager mineralull och är fästa i väggen bakom vilket kanske dämpar eventuella vibrationer, vet inte hur det skulle bli om man bara fäste dom rätt i väggen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa flyga dom i vajer. En krok som pallar vikten i taket och vajer ner till högtalaren. Blir det för mycket sväng i musiken (högtalarna) så fäst en krok i väggen också som du drar en vajer från till högtalaren, går även styra vinkel med stödvajern i väggen också.

Spännande blir det om man inte har fästpunkter i monitorerna! Vill man inte sabba den snygga finishen med borrhål, så kan man låta högtalaren stå på en fyrkantig skiva med ram runt som vajern sitter i istället, givetvis i exakt färg och format som högtalaren så den knappt blir märkbar!

Förstår om de låter konstigt, men har ingen bild då jag inte flugit mina än! Ommöblering som är problemet än, men snart så! 😉

Tycker man det känns jobbigt "om man ska flytta högtalarna någon dag då?" så blir de ju fler hål med väggfästen t ex. De brukar ha 4! 🙂 Denna lösning blir 2-3st (dock 1 i taket vilket kanske tar emot, men de finns spackel å färg till det med!!).

mvh

Kim

Kul tanke tycker jag. Jag hade faktiskt nåt liknande "i huvet", men jag tänkte kätting i stället för vajer. Metal, fan! Hur som helst så blev det aldrig av (se ovan, böcker), men tanken kan jag gilla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa flyga dom i vajer. En krok som pallar vikten i taket och vajer ner till högtalaren. Blir det för mycket sväng i musiken (högtalarna) så fäst en krok i väggen också som du drar en vajer från till högtalaren, går även styra vinkel med stödvajern i väggen också.

Kan ju bli en ganska intressant variant av surround sound av detta oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kan ju bli en ganska intressant variant av surround sound av detta oxå.

Ja jävlar! Med hissbar vajer då så när mixandet i 5.1 är slut är det bara att hissa upp högtalarna så de inte är ivägen! Jag gillar tänket!!

mvh

Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jävlar! Med hissbar vajer då så när mixandet i 5.1 är slut är det bara att hissa upp högtalarna så de inte är ivägen! Jag gillar tänket!!

mvh

Kim

Annars kan man bara sätta fart på högtalarna och låta dom svinga som dom vill, men en sån mix kanske blir svår att reproducera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp 2 st lösa bordsben, liknande de här: http://www.jula.se/m.../340110-jpg.jpg

Skruva fast dem uppochner i skrivbordet.

Såga till 2 st plankbitar som monitorerna kan stå på. Borra hål i mitten.

Sätt fast träskivorna uppe på de uppochnervända benen.

Funkar skitbra och är nästan gratis. Så hade jag i många år.

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorerna har jag ställt på varsin CD-box. Lite tråkigt är dock att jag inte kan lyssna på CD-skivorna som ligger i boxarna... orkar inte förstöra min inställda sweetspot (eller vad det kallas).

🙂 Man får betala för kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...