Jump to content
Annons

2012 - Vilket DAW använder du?


Terror

Recommended Posts

Du har mitt OK (så länge det inte handlar om piratkopia, för i sådant fall gör du bättre i att sluta spänna bröst).

Well, jag ser inte varför en tråd som spårar ur på grund av att några andra tycker annorlunda än jag ska belastas min person. Om du inte tycker som jag, lägg upp det snyggt, utan att ställa egna diagnoser på folk etc, så ska du se att tråden får leva länge och väl.

Jag kör inga piratkopior, kör nu cubase 6.0.5 med elicenser. Och mixcraft 6 Beta b166.

Diagnoser var så 2011.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske var före din Cubase-"tid". "POOF"-problemet drev hela Cubase 4-genarationen till vansinne; utan någon som helst indikation på att något hade gått fel "försvann" (ergo: "poof") applikationen från skärmen, stängdes ner helt enkelt, fast utan att frisläppa vissa drivrutiner. Sedan var det bara att starta om datorn...

Arbetet som man höll på med från senaste sparandet fram till poof:en gick såklart förlorat.

Har vart med ända sen SX2. Och körde även Cubase 4 ett bra tag i professionellt arbete utan större problem. Visst har det hänt att Cubase (oavsett version) "poofat" någon enstaka gång, men det är inget jag kan minnas har hänt speciellt ofta. Denna typ av problem har att göra med 32-bits minneshantering och kan vara relaterat till pluggar, operativsystem och ljudkortsdrivare såväl som RAM-minnet i sig. Har däremot sedan länge undvikit att använda x.0.0 -versioner av Cubase (och andra DAW-program också för den delen), utan väntat tills det kommit ett par-tre uppdateringar. Men det är ju bara sunt förnuft.

Redigerat av godhead
Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase har funnits i huset sen det kom, just nu är det Cubase 6 som gäller. Köpte propellerheads Record och blev biten direkt, låter kalas bra, bättre än cubase pluggar. Dock har det inget stöd för VST vilket målar in programmet i ett hörn. Men rekommenderas starkt, hur kul som helst och låter riktigt bra. Sitter för övrigt ett SSL 9000 i med master compressor. Midi sidan står sig väldigt bra också, flyglarna, basen och trummorna är framtagna av Nicklas Flyckt. Har jämför flyglarna mot Ivory 2 och dom stod faktiskt pall. Rekommenderas, speciellt för den som är färsk inom ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Varför behöver du Harrison om du har Logic?

När jag såg Mixbus första gången så ville jag testa det och sen bara ha det helt enkelt. Det är bra och jag gillar det lite mer traditionella mixerbords tänket dom har. Om inte annat så kan man vrida till ett nytt sound på en mix man gjort i nåt annat program ganska snabbt just på grund av hur Mixbus är upplagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna typ av problem har att göra med 32-bits minneshantering och kan vara relaterat till pluggar, operativsystem och ljudkortsdrivare såväl som RAM-minnet i sig.

Vet du detta eller inte... För två inlägg sedan visste du ju inte vad jag snackade om.

Är det ett orimligt antagande att "poof"-problemet faktiskt berodde på skitkod? Eller är det liksom grannens fel och inte mitt?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag såg Mixbus första gången så ville jag testa det och sen bara ha det helt enkelt. Det är bra och jag gillar det lite mer traditionella mixerbords tänket dom har. Om inte annat så kan man vrida till ett nytt sound på en mix man gjort i nåt annat program ganska snabbt just på grund av hur Mixbus är upplagt.

Det jag undrar över är hur du samkör/kombinerar Locig och Harrison? Har Sonar X1 själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du detta eller inte... För två inlägg sedan visste du ju inte vad jag snackade om.

Är det ett orimligt antagande att "poof"-problemet faktiskt berodde på skitkod? Eller är det liksom grannens fel och inte mitt?

Låt oss nu inte gå djupare in i detta. Det är ju egentligen en icke-debatt. Så länge du är nöjd med det verktyg du använder och får jobbet gjort, och jag är nöjd med det jag använder och vi båda kan fortsätta göra fin musik, så är ju allt bara lugnt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Cakewalk Sonar X1c Expanded, funkar perfekt för att spela in audio blandat med lite midi där det behövs som t ex EZ-drummer eller lite stråkar.

Intuitivt tyckte jag när jag först testade en demo vilket inte Cubase var för ett gäng år sedan, sedan fastnade jag.

Tycker inte att man ska behöva läsa en tjock manual för att fatta hur man spelar in lite gitarr eller sång eller lägger till ett nytt audio eller midispår. För att verkligen utnyttja programmet fullt ut så blir det läsdags, men då var jag ju reda fast.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del handlar det om att vara kompatibel med flera.

Cubase är ett av de största programmen i windowsmiljö, Logic är bland de största på macsidan.

Aha.

Borde inte säga så mycket själv, för jag kom på jag har begagnat Protools LE Mbox2 Micro här ibland lådorna med, enbart för att kunna ta emot och skicka iväg projekt till/från folk; folk som tycker att "jag skickar materialet" eller "skicka materialet till mig" underförstått innebär ett Protools-projekt. Främst amerikaner som tänker så. Själva arbetet gör man i Cubase.

Kompatibel .. menar du att du vill vara 'mentalt' kompatibel (kunna jobba lika lätt med båda) eller menar du mer att du vill vara 'digitalt' kompatibel?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör Logic Pro 9.1.6 på min Mac Pro revision 5.1, 12-core 2.93 GHz. Och kommer nog aldrig byta om nu appleidioterna inte gör nåt tokdrastiskt med Logic 10. Då får det bli Pro Tools HD Native...

blir 9:an sämre för att 10:an ev blir annorlunda?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det jag undrar över är hur du samkör/kombinerar Locig och Harrison? Har Sonar X1 själv.

Jag kombinerar dom nog egentligen inte och samköra typ via rewire går nog inte. Eventuellt så ska det gå det via nåt knep som jag glömt att tex köra en trumplugin som ADD från Logic men det funkade aldrig bra för mig. Mixbus har ingen midi utan är väl mera uteslutande ett program för audio inspelning. I och för sig så bygger ju Mixbus på Ardour i grunden och jag har för mig att jag läst att det ska gå på nåt sätt att synka midi med Ardour.

Har jag färdiga filer som i mix tävlingen så brukar jag mixa i Mixbus men ska jag lira in så blir det i Logic i och med att jag inte har några fristående plugins för gura och bas utan uteslutande kör med Logics egna. Då blir det att jag mixar det i Logic oxå (förmodligen mest av bekvämlighet). Tycker jag att jag fått till nån låt som är lite ok ändå vilket inte inträffar speciellt ofta 😄 så brukar jag dra in den i Mixbus och försöka fixa lite extra med det typ piffa till det lite med Mixbus kompressorn, tape saturation och EQn på masterbussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, kan vi bestämma oss för om det ska heta en DAW eller ett DAW? Min språkkänsla går på den förra. Tror jag...

Disclamer: OK, det blev snudden på lite "reklam" för REAPER, men det var inte med flit, ej heller syftet med inlägget.

en DAW

en "station"

du förresten - har faktiskt testat reaper nu lite mer ingående

jag har aldrig gillat cubase å hamnade i en studio som bara hade det

i vanliga fall drar jag isf med mig egen dator med pt men den här ggn valde jag att testa riper

jag vill fortfarande ha bussar - skitsamma om mapparna går att använda

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kombinerar dom nog egentligen inte och samköra typ via rewire går nog inte. Eventuellt så ska det gå det via nåt knep som jag glömt att tex köra en trumplugin som ADD från Logic men det funkade aldrig bra för mig. Mixbus har ingen midi utan är väl mera uteslutande ett program för audio inspelning. I och för sig så bygger ju Mixbus på Ardour i grunden och jag har för mig att jag läst att det ska gå på nåt sätt att synka midi med Ardour.

Har jag färdiga filer som i mix tävlingen så brukar jag mixa i Mixbus men ska jag lira in så blir det i Logic i och med att jag inte har några fristående plugins för gura och bas utan uteslutande kör med Logics egna. Då blir det att jag mixar det i Logic oxå (förmodligen mest av bekvämlighet). Tycker jag att jag fått till nån låt som är lite ok ändå vilket inte inträffar speciellt ofta 😄 så brukar jag dra in den i Mixbus och försöka fixa lite extra med det typ piffa till det lite med Mixbus kompressorn, tape saturation och EQn på masterbussen.

If it aint broke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte säga så mycket själv, för jag kom på jag har begagnat Protools LE Mbox2 Micro här ibland lådorna med, enbart för att kunna ta emot och skicka iväg projekt till/från folk

Detsamma. Men någonstans går smärtgränsen för hur många program man kan ha uppdaterade. Det kostar inte bara pengar. Det stjäl en massa tid också.

Kompatibel .. menar du att du vill vara 'mentalt' kompatibel (kunna jobba lika lätt med båda) eller menar du mer att du vill vara 'digitalt' kompatibel?

Både och. Dels ser jag en poäng med att kunna ta emot projekt från andra och om jag kan manövrera mig fram bra i det programmet ser jag ingen anledning att byta till något annat program mitt under produktion.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

en DAW

en "station"

du förresten - har faktiskt testat reaper nu lite mer ingående

jag har aldrig gillat cubase å hamnade i en studio som bara hade det

i vanliga fall drar jag isf med mig egen dator med pt men den här ggn valde jag att testa riper

jag vill fortfarande ha bussar - skitsamma om mapparna går att använda

Först, ett hjärtligt välkommen tillbaka! 🙂😉

Åsså det här med REAPERs bussar... Du är för härlig! Jag vet inte hur många gånger du och jag har diskuterat detta, men vi kör en runda till (jag tar mig friheten att delvis cut/paste mig sjäjv härifrån):

Det finns egentligen inga dedicerade "buss"-kanaler i REAPER, utan varje track kan sända, ta emot, slussa vidare och fan vet allt. Man kan däremot hur snabbt/lätt som helst upprätta en buss:

T.ex. om du vill att Track 8 ska ta emot signal från Track 1 så är det enda du behöver göraköra "drag and drop"-metoden; dvs, vänsterklicka någonstans i övre delen av Track 1 ("Track Send"-området), håll nere musknappen, dra och släpp över Track 8... Sådärja. Nu fick du en liten "knob" på Track 1 med vilken du kan reglera nivån du sänder till Track 8. Enklare än så kan du aldrig få det.

Vill du skapa mer avancerade signalflöden gör du detta med fördel i "routing"-matrisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer. Men för att kunna köpa Reaper för det priset behöver man uppfylla vissa villkor.

Det är sant. Fram till den dag då man uppnår en årsinkomst på 140 000 SEK där intäkterna kommer från produktioner skapade med REAPER kör man på med 420-kronorsversionen. Därefter uppmanas man att betala för annan licens.

Så här gäller det för de flesta att hålla koll på pengarna när de rasar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Missade det innan, men att Cubase skulle vara världens buggigaste programvara, har jag väldigt svårt att tänka mig. Själv har jag bara stött på buggar i Cubase efter att jag har läst om dem och sedan testat bara för att se om det stämde. Det har aldrig handlat om funktioner som jag använder frekvent, utan hos mig har det alltid snurrat på säkert och stabilt, så jag har aldrig sett någon som helst orsak att snegla på andra DAW-program. 🥰

Instämmer 100%.Klassikern nr 1: hacka på cubase. Att vara urdåligt har Cubase ju alltid fått höra - säkert du hört med. Samma som att konstant hacka på Microsoft, men nästan 9 av 10 använder Windows ändå. Är man förebilden och oavbrutet satt standarden för alla andra, och varit populärast under två decennier, då blir man tacksamt offer; kan nog inte hjälpas.

 

Om Toyota är världens mest förekommande bil, så hamnar den ju i toppen för olycks- och problemstatistiken med, eftersom så många använder den så mycket. På samma sätt har Toyota garanterat ’ flest antal missnöjda användare’ med. Och av alla som blir påkörda, så sker flest påkörningar och dödsolyckor med Toyotor. Självfallet måste Toyota vara en värdelös djävulens produkt.

 

Så brukar hatarna att resonera, och sen börja dra sina privata teorier om varför och konspirationer etc. Man vrider gärna observationerna, hänvisar till enskilda störningar, generaliseringar eller minimala användargrupper som exempel på att det skulle röra sig om rena mjukvaru-epidemier ibland Steinberganvändarna.

 

Jag, och några här med mig, har upplevt att om man använder tveksam dator – billiga komponenter, inte optimerad, dåligt underhållen, kanske ljudkort med halvdana drivare – så är det möjligt att Cubase kan vara något mer känsligt för detta än flera andra mjukvaror – i alla fall mer så på PC än Mac. Vår upplevelse har främst varit att processor-belastningen då brukar bli instabil, fara upp och ner. Men med en välbyggd underhållen crack-fri PC har jag aldrig upplevt problem efter Win98FE. Stadigt som en klippa här. Måste vara ett år sen Cubase hängde sig sist.

 

Och i världens tredje mest aktiva inspelningsmetropol, Nashville, testas ju DAW-tillförlitligheten till det yttersta, dagligen. Där ska Steinbergs mjukvara gått förbi självaste Protools i försäljning och popularitet – detta i ett land där Protools är ’den heliga graal’. Även på stark frammarsch på västkusten. Tekniskt adepta Zimmer & Badelt, och deras dreamhack-arbetsplats ”Remote Control Productions” är ju kända för att klara av ohyggligt tajta tidsfrister med groteskt stora system som ständigt belastas till bristningsgränsen. Finns definitivt ingen tidsmarginal för system-strul där, och dom vhar alltid kört Steinberg framför andra med.

 

The list goes on and on … så vi kan nog lugnt njuta av good old Cubase lika mycket som något annat. 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja?

Ungefär som "Den var inte svar", "ett liten rättelse", "ditt uppfattning", "en program"... Det gäller att vara konsekvent med genusen och pronomina. Viktig att ha i åtanke om man vill framföra sin budskap på en bra sätt.

http://img.anongallery.org/img/0/2/if-you-cant-win-an-argument-correct-their-grammar-instead.jpg 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du detta eller inte... För två inlägg sedan visste du ju inte vad jag snackade om.

Är det ett orimligt antagande att "poof"-problemet faktiskt berodde på skitkod? Eller är det liksom grannens fel och inte mitt?

Det är ett ganska orimligt antagande, eftersom många andra har kört med Cubase i många år utan problem. Själv har jag kört Cubase sedan version 1 på Atari och har bara råkat ut för krascher på PC under betatestning av en tidig version av första Virtual Guitarist, efter installation av instabila gratispluggar då och då - och vid en hårddiskkrasch. Aldrig hittills under normala förhållanden.

Hur kan du förresten "veta" så tvärsäkert att det beror på "skitkod" i Cubase, att ditt Cubase har kraschat mycket? Det kan vara ditt ivrande efter gratispluggar som har gjort det instabilt, eller kassa drivrutiner till ditt ljudkort - och då är det ju knappast Steinbergs fel, utan de som har gjort pluggarna/drivrutinerna... Kan också bero på att din dator har haft en minnesmodul som var kass på en viss adress, att USB-porten har varit dålig eller femtielva andra orsaker.

Din överdrivna kritik baserar du dessutom på gamla erfarenheter. Det är som om jag skulle få för mig att döma ut dagens Mac-datorer på grundval av när jag försökte bekanta mig med deras skrot för typ 15 år sedan. Då var nämligen de Mac:ar jag testade att använda, bedrövligt sega och krångliga jämfört med min PC, men det är inget som jag låter spilla över i kritik mot deras nuvarande datorer och påstår typ att de är de segaste och mest användarfientliga datorer som har gjorts. Idag är de ju nästan lika bra som PC. Numera använder de ju samma hårdvara och ett operativ som är lite mer likt Windows (eller om det var tvärtom... 😉).

Din frustration när du en gång i tiden köpte VST/32 (min första version på PC var för övrigt VST/24, så jag var lite tidigare på det 😉 , men har inget minne av att jag hade några problem med varken konfiguration eller krascher, ens på den tiden, när det var Win98 som gällde), berodde kanske mer på att du var van vid Cakewalk - än på att Cubase var "buggigt"...?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...