Jump to content
Annons

Hur många utav er jobbar med musik? Vad gör ni andra?


Terror

Recommended Posts

Förlåt om ämnet redan tagits upp, men jag hittade inget när jag sökte. Ni får gärna låsa denna tråd och länka till "the real deal" om så är fallet.

Frågan är:

Hur många utav er jobbar med musik på heltid? Som producent, proddare, artist ect ect

Ni som inte gör det, vad jobbar ni med? Hur mkt utav eran fritid och lön går till musiken? (ca i %)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min "peak" var vid skiftet 80-/90-tal då jag hade alla chanser i världen att sadla om och försörja mig på heltid, med såväl artisteri som skriveri. Men jag fuckade upp det rejält (på grund av obotlig megalomani).

Idag är jag en (glad) loser, och cirka 10% går till kreativt musicerande. Och den andelen minskar successivt för varje månad. Jag önskar jag hade blivit författare istället. Eller polis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min "peak" var vid skiftet 80-/90-tal då jag hade alla chanser i världen att sadla om och försörja mig på heltid, med såväl artisteri som skriveri. Men jag fuckade upp det rejält (på grund av obotlig megalomani).

Idag är jag en (glad) loser, och cirka 10% går till kreativt musicerande. Och den andelen minskar successivt för varje månad. Jag önskar jag hade blivit författare istället. Eller polis.

jag sitter med en kontrakt i hand som kan förändra hela mitt liv.. man kanske inte ska göra samma misstag som du ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jobbar med att utveckla mobiltelefonnät.

Skriver låtar på fritiden istället för att tex lösa korsord. Det är väl ungefär samma sak: fyll i ord som passar till melodin.

Jag antar dock att om jag försökte lära mig spela in mina låtar mera proffsigt så skulle det ta en hel del tid. Så jag säger att det, tid+kostnad, ryms inom fritidsramen som vilken fritidssysselsättning som helst.

Jag har inga planer på att tjäna pengar på musiken eller bli artist. Det är inte drivkraften. Det känns rätt bra att lyckas skriva ihop en bra låt då och då, och det är belöningen. I alla fall så jag tycker den är bra.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar med utveckling av ett standardaffärssystem för fond, försäkring och pension. Jag lägger stundvis ner ganska mycket tid på att sitta hemma och göra musik, försöker lära mig allt och skapa något jag själv tycker om. Största problemet är oftast att göra klart något. Jag är väl lite åt perfektionisthållet, så jag kan sitta i flera dagar och putsa automationskurvor och så resulterar det i att låten aldrig blir klar.

Det hade varit jättekul att tjäna lite pengar på musiken, men framförallt är det en hobby och ett tidsfördriv. Det är väldigt svårt att komma upp i samma lön som musiker som en utvecklare, åtminstone när man inte har något större intresse av att mixa andras dansbandsplattor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter i studion cirka tolv timmar om dagen, även om jag inte har jobb inbokat. Spelar in en del, men den största inkomsten ligger i att mixa material som folk skickar över nätet. Har jobbat med band från Ryssland till Sydamerika och försöker få ut mitt namn så gott det går. När jag har tid så försöker jag fylla på mitt karmakonto och göra lite gratisgrejer. Ofta leder det till betalda jobb längre fram. Det brukar räcka till hyra, pizza och blåa L&M..

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

jag sitter med en kontrakt i hand som kan förändra hela mitt liv.. man kanske inte ska göra samma misstag som du ^^

Mitt starkaste tips till dig är: Våga fråga/ifrågasätta. Var ödmjuk, även gentemot dina värsta konkurrenter som kastar skit (på dig). Akta dig för besserwissrar som älskar ordet "praxis".

Och mest av allt: Var inte rädd för att ta betalt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt starkaste tips till dig är: Våga fråga/ifrågasätta. Var ödmjuk, även gentemot dina värsta konkurrenter som kastar skit (på dig). Akta dig för besserwissrar som älskar ordet "praxis".

Och mest av allt: Var inte rädd för att ta betalt!

Tack för tipset. Men nu är det ju så att jag är väldigt okänd, och inte så pass avancerad att jag egentligen förtjänar positionen jag blivit erbjuden. utan det är en människa som hittat mig och verkligen gillar mitt sätt att tänka på så att säga. Så jag tror inte jag kommer få ett sådant här erbjudande igen, ever.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick för ett gäng år sen möjligheten att arbeta med en amerikansk manager som dessutom var manager till ett av mina favoritband genom tiderna. Jag kände precis samma sak som du, att det är en once-in-a-lifetime-chans, så vi skrev glatt på kontrakt efter kontrakt. Hon fixade iofs så att vi fick åka över till staterna och lira in en platta i LA, vilket var jävligt coolt. Dessutom med en snubbe från ovan nämnda band som producent. Jävlar, nu är vi klara för major league tänkte vi. Sen dök det upp ett bolag som drevs av en jävla skön lirare vars syrra är en stor skådis i staterna (egentligen helt utan betydelse, men vi var impade) och han hade feta band på sin roster. Han signade oss direkt och vi kladdade blåögt ner våra signaturer. Hade inte en tanke på att vårt livs (dittills) viktigaste beslut borde ha granskats av både en och två jurister...

Men men... Skivan spelades in och allt var frid och fröjd... Tills vi märkte att vi var totalt r*vkn*llade av dom här sköna lirarna. Jävlar vad dom var bra på att snacka och charma! Man kände sig verkligen som kejsare alltså. Tills man märkte att man inte hade några brallor på sig!

Har fortfarande, åtta år senare, inte fått in en spänn från den skivan och jag antar att våra royalties från eventuell försäljning/placering (vi har fortfarande ingen aning om hur många skivor som pressades) går till nån slags fiktiv skuld dom här lirarna har fixat till. Dom har ju jävligt dyra och snitsiga advokater, så det är bara att benda over om man ens tänker börja jiddra.

Efter det var det bara att starta eget, och det är fan så mycket vettigare. Kör på ett eget bolag och sälj licenser, släpp aldrig merchrättigheterna och tacka aldrig ja till nåt som är "gratis", för "gratis" existerar inte när business är inblandat. Behöver inte sälja speciellt mycket för att få in en dräglig summa faktiskt.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på med en skiva just nu och det kan ju "räknas" som ett jobb. De flesta som hört det jag gjort innan tycker jag är bra. Så jag hoppas jag någon dag kan få ut min musik och få folk att gilla det ännu mer. Men det viktigaste för mig är att inte tröttna på musiken och även om jag får ett jobb inom musiken där pengarna knappt går ihop bryr jag mig inte. Bara jag är lycklig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar i klädbranschen och jag lever på det. Gör musik, konst och skriver böcker på min fritid. Har fått så pass bra respons på min musik att folk vill sponsra mig, och har även haft turen att folk vill köpa min konst. Släpper album till sommaren.

Lycka till med allt

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Lever på musik. Producerar och skriver musik till visuell media och hjälper några samplingstillverkare med testandet av nya instrument. Varje dag är en fröjd att vakna! 🙂

Aldrig känns veckan som en transportsträcka till helgen. Aldrig tittar man mot klockan och tänker "vad skönt det ska bli att komma hem snart".

Jag tror detta är världens bästa jobb, för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetar heltid på en högskola med administrativa uppgifter. Har två barn på haltvid men har ändå lyckats klämma ur mig två album (dock med flera års mellanrum). Håller på med mitt tredje nu. Har väl någon slags musikkarriär men rent ekonomiskt har det varit en enda lång förlustaffär. Lycka kan dock inte mätas i pengar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Knegare på dagen, musiker på kvällar och helger. Ingen stjärna vilket jag inte strävar efter heller. Låtarna jag gör blir nog bättre eftersom jag lär mej att spela, spelar och sjunger ständigt om så fort jag kan göra det lite bättre. Kul är det och underbart när man får till en riktigt bra låt. Bara de närmast sörjande får höra 🙂 mellan 500-1000 var och varannan månad blir det nog, 'betar' av prylarna jag vill ha lite eftersom jag har pengar och listan verkar aldrig bli tom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

Sitter och knegar på ett kundtjänstföretag för en av dom större hemelekronikkedjorna. Egentligen skulle jag ju självklart vilja jobba med musik eller ljud på något vis men av tidsbrist (läs: lathet) söker jag inga andra jobb. Dock är jag lite på paus mellan studierna och tänker mig väl att börja läsa vidare til hösten. Sen får man väl se vad det leder till.

Lägger allt för lite tid på fritiden åt musiken, dock börjar jag komma ur svackan känner jag - sambon gav mig en ny gitarr i julklapp vilket gav mig en trevlig spark i arslet att sätta mig och plinka lite mer om kvällarna åtminstone. Men jag skulle självklart vilja göra ännu mer än så... (lägga mer pengar också, det är ju alltid något man vill köpa haha 😛)

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

martincarlson (oregistrerad)

Arbetar på SNW som arbetar med att skapa attraktionskraft runt varumärken. Det vill säga både genom grafisk formgivning men även ljuddesign och musik.

Förflutet i bandet Hell n' Diesel som jag var med och startade. Cruncher var med i starten och lirade trummor. Han är även upphovsman till denna eminenta video till låten Miss Cocaine.

http://www.youtube.com/watch?v=kiqLmRScLTQ

Det är jag som lirar Flying-V i fräck hatt.

Bandet finns inte mer, men jag gör fortfarande musik i olika former. Främst under pseudonymen Katzenwaffe. Skriver även musik för film och reklam.

ROCK!

Redigerat av martincarlson
Link to comment
Dela på andra sajter

Lever på musik. Producerar och skriver musik till visuell media och hjälper några samplingstillverkare med testandet av nya instrument. Varje dag är en fröjd att vakna! 🙂 Aldrig känns veckan som en transportsträcka till helgen. Aldrig tittar man mot klockan och tänker "vad skönt det ska bli att komma hem snart". Jag tror detta är världens bästa jobb, för mig.

Låter härligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick för ett gäng år sen möjligheten att arbeta med en amerikansk manager som dessutom var manager till ett av mina favoritband genom tiderna. Jag kände precis samma sak som du, att det är en once-in-a-lifetime-chans, så vi skrev glatt på kontrakt efter kontrakt. Hon fixade iofs så att vi fick åka över till staterna och lira in en platta i LA, vilket var jävligt coolt. Dessutom med en snubbe från ovan nämnda band som producent. Jävlar, nu är vi klara för major league tänkte vi. Sen dök det upp ett bolag som drevs av en jävla skön lirare vars syrra är en stor skådis i staterna (egentligen helt utan betydelse, men vi var impade) och han hade feta band på sin roster. Han signade oss direkt och vi kladdade blåögt ner våra signaturer. Hade inte en tanke på att vårt livs (dittills) viktigaste beslut borde ha granskats av både en och två jurister... Men men... Skivan spelades in och allt var frid och fröjd... Tills vi märkte att vi var totalt r*vkn*llade av dom här sköna lirarna. Jävlar vad dom var bra på att snacka och charma! Man kände sig verkligen som kejsare alltså. Tills man märkte att man inte hade några brallor på sig! Har fortfarande, åtta år senare, inte fått in en spänn från den skivan och jag antar att våra royalties från eventuell försäljning/placering (vi har fortfarande ingen aning om hur många skivor som pressades) går till nån slags fiktiv skuld dom här lirarna har fixat till. Dom har ju jävligt dyra och snitsiga advokater, så det är bara att benda over om man ens tänker börja jiddra. Efter det var det bara att starta eget, och det är fan så mycket vettigare. Kör på ett eget bolag och sälj licenser, släpp aldrig merchrättigheterna och tacka aldrig ja till nåt som är "gratis", för "gratis" existerar inte när business är inblandat. Behöver inte sälja speciellt mycket för att få in en dräglig summa faktiskt.

Den här historien i händerna på rätta regissören eller författaren skulle kunna bli en jävligt bra film/bok. Du har inte börjat skriva på den?

Btw, beklagar all bullshit du utsatts för!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag utbildad i historia och svenska men undervisar i musikproduktion på gymnasiet.

GIggar som trubadur nån kväll i veckan, spelar med band 1-3 ggr per månad (mindre nu sedan jag blev pappa) och dessutom bidrar det faktum att jag byggt en hemstudio att jag hellre säger nej till gig för att få sitta i studion.

Det är en ständig kamp att få tid till skapande. Efter en lång dag på jobbet med lektioner, möten, dagishämtning, matlagning och nattning så ställs man ofta inför situationen: vara en trevlig och rolig människa för min fru att umgås med...eller gå ut i studion. 50/50 brukar det bli.

Jag började skrapa ihop min studio december 08, sommaren 2011 släppte jag en solo-cd samt en platta med min bluesgrupp.

Under sommarn 2011 samt nu under höst och vinter så har jag jobbat med lite nya låtar, tankade upp en singel på Itunes i december och sitter och mastrar en singel till just nu för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar inte med musik, långt ifrån. En gång i tiden var det i princip så jag livnärde mig men nu så verkar det som jag bara får mindre o mindre tid för musiken, tyvärr! Jobbar som produktansvarig inom IT nu för tiden, vilket lönar sig mer än min tid som musiker. Men också tråkigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här historien i händerna på rätta regissören eller författaren skulle kunna bli en jävligt bra film/bok. Du har inte börjat skriva på den?

Btw, beklagar all bullshit du utsatts för!

Har jag inte tänkt på faktiskt. Haha. Kanske om han som spelar Opie i sons of anarchy lirar min roll. annars får det vara.

Det är inget att beklaga, jag lärde mig sjukt mycket av det där. Hade jag varit äldre (var 24 bast då) så hade jag kanske

tappat sugen totalt, men nu väcktes istället revanschlust 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Min musikaliska karriär passerade sitt bäst före datum för mer än 15 år sen. Har upprepade gånger sedan dess försökt sluta, men drogen musik är på tok för stark. (Nån som kan tipsa om ett bra rehab)?

Jobbar numer som kontorsråtta som förvisso ger en hyfsad inkomst, och kvällar och helger, typ 20% av tiden går åt att fortsätta mota bort abstinensen så länge det bara går...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar på ett familjeföretag inom plåtindustrin som kvalitets-/IT- och leveransansvarig. 😛

Musiken är "bara" ett fritidsintresse som jag pysslar med ett par gånger i veckan c:a. 1-3hr per gång.

Skulle självklart vilja hålla på mer, men tid, pengar, familj osv säger annat.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig haft ett jobb inom musik. Däremot lite bilmek recond och bilplåtis och lite annat har man pysslat med men just nu e ja arbetslös sen 3år tillbaka och är hemma på dagarna och plinkar i hemstudiohörnan men får aldrig nåt gjort trots att man har grejjerna,lite irriterande. Så just nu i mitt liv har jag min älskade sambo som betalar allt för mig medans jag är hemma och sköter om våra 2 odjur på dagarna.

Odjuren kan ses här: www.folketoad.blogg.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...