Jump to content
Annons

Mixningstävling


joachime

Recommended Posts

Annons

Kul idé, minns att det var en sådan tävling med Hammerfall's låt .... en gång, hur tänker du att det ska gå till och med vilket material???

I'm in/on*

Härligt!

Jag är så klart öppen för diskussion, men tänker mig enkla regler.

  • Anything goes, vad gäller mixteknik. Pålagda skratt, omtriggade trummor, pitchade röster, pålagda instrument.
  • Lämna in okomprimerade filer i 24 bitar och ursprunglig samplingsfrekvens. Lägg vad ni vill på mastern.
  • Varje bidrag normaliseras till för materialet passande RMS. Det vill säga, stenhårt limiterade bidrag kommer antagligen sjunka i RMS medan helt okomprimerade mixar kommer få en touch av brickwalllimiter. Allt för att man ska kunna bedöma mixarna rättvist. Ingen annan signalbehandling kommer appliceras i efterhand.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Forumet är mer än sju år gammalt. Mycket har hänt men vi har ännu inte hunnit genomföra en mixningstävling. Så jag tänkte:

Visst är det dags för en riktig mixtävling här på forumet!

Vad säger ni?

Kul idé, minns att det var en sådan tävling med Hammerfall's låt .... en gång, hur tänker du att det ska gå till och med vilket material???

I'm in/on*

Hehehe ja just ja.. letade å hittade mappen....

Och även tråden.. http://forum.studio....ixentaevlingen/

Minns att Cabante som kom femma hade en asball version

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

martincarlson (oregistrerad)

Jag tycker också det låter mer som remixtävling.

Oavsett - skulle det vara intressant att mixa/remixa denna?

http://soundcloud.com/melieswe/follow-you-down-teaser

Inte Skrillex, men en poplåt med potential att transformeras inom vilken genre som helst.

Let me know.

Redigerat av martincarlson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också det låter mer som remixtävling.

Min tanke är att det ska vara högt i tak. Vill man remixa så funkar det med. Men personligen tycker jag det vore roligt om fokus låg på mix istället för remix.

Men vill ni kan vi så klart dra en gräns. Frågan är då var gränsen ska gå.

Oavsett - skulle det vara intressant att mixa/remixa denna?

http://soundcloud.com/melieswe/follow-you-down-teaser

Bra förslag! Och bra låt. Spontant känner jag att den mer är upplagd för remix än mix.

Fortsätt fyll på med förslag på låtar. Tycker vi försöker hålla oss till något allmängiltigt. Något som de flesta kan sätta tänderna i och relatera till på något sätt. Gärna pop/rock, riktiga trummor (för utmaningens skull) och sångbaserat. Inte för lång låt. Någonstans 3-4 minuter känns lagom.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Men personligen tycker jag det vore roligt om fokus låg på mix istället för remix.

.

.

.

Tycker vi försöker hålla oss till något allmängiltigt. Något som de flesta kan sätta tänderna i och relatera till på något sätt. Gärna pop/rock, riktiga trummor (för utmaningens skull) och sångbaserat. Inte för lång låt. Någonstans 3-4 minuter känns lagom.

Håller med fullkomligt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Nu känner jag mig lite dum, för jag kanske inte hänger med. Ska man enas om ett (1) grundmaterial som sedan alla bidrag använder sig av?

Jag menar, kan bli rätt tufft för en jury att gå igenom 25 bidrag som i det stora hela låter likadant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan dela upp bedömningen av bidragen. Bästa mix och bästa produktion. Då kan de som hellre fokuserar på produktion/remix göra det. De som hellre tar produktionen som den är och gör det bästa av det mixmässigt kan göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man enas om ett (1) grundmaterial som sedan alla bidrag använder sig av?

Jepp, det är tanken. Det rullar just nu en mix contest på ett annat forum jag är aktiv på. Åtta bidrag som utgått från samma material. Alla låter olika.

Visst. Får vi in fler än tjugo bidrag kommer det bli mastigt att ta sig igenom. Och det oavsett om det är varierande material eller samma. Bedömningen av produktion och mix blir däremot betydligt enklare om alla använt samma grundmaterial.

Link to comment
Dela på andra sajter

Omröstningen kan gå till så att bidragen läggs upp i en ny tråd där alla som varit registrerade medlemmar på forumet minst ett dygn i förväg får lägga två röster var. En på bästa mix och en på bästa produktion. Båda rösterna kan läggas på samma bidrag.

Edit: Bidragen är alltså anonyma till dess vinnarna har utsetts.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

martincarlson (oregistrerad)

Tycker också att tävlingen borde vara fokuserad på mix. Skapat en ny tråd där jag istället undersöker remixintresset hos medlemmarna.

https://www.studio.se/index.php/topic/91420-remixa-follow-you-down-en-electropop-lat/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...