Jump to content
Annons

Hammerfall remixen/tävlingen


KillwithSkill

Recommended Posts

Tjena. Sitter å leker lite med filerna. Den är ju inspelad i protools och går att öppna med det. Men samtidigt så är filerna från samma startpunkt så det går att köra med vad man vill. jag kör det i Logic Pro. Men en viktig fråga. Nån som vet vad låten har för tempo? Eller har dom inte kört in med klick? Nån som vet?

Sen har jag en till fråga. Det står remixtävling. Innebär det att man ska göra en remix på den så att det inte låter som orginalet? Typ loopa, flytta filer, ändra arr osv. Eller är det bara att mixa för att få en så bra mix på den så att det tilltalar Hammerfall? :rolleyes:

Tacksam för hjälp!

Mvh// Kill 😛

EDIT: <span style='color:red'>Tempo ligger på 182,12 bpm</span>

Och remix är vad som ska göras 😄 /admin

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 167
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

låten går i 91bpm eller 182 bpm, välj själv!

mixmaister visade 91 bpm men jag tror det låter bättre om du kör 182 bpm för att tex. EZdrummer ska få rätt tempo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har laddat hem den stora zip-en en gång men den var korrupt, sade mina uppackningsprogram. Nu försöker jag ta hem dem för andra gången. Det går mycket lågnsamt, ca 45 kb/s. Har någon annan fått hem dem korrupta?

Konstigt, nåt knas är det ju. Jag laddade ner stora mappen i 1.6MB/s. Nere på nån minut! 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Remixunderlag HammerFall - Hearts on fire

Som enda tidning i Norden kan vi stolt meddela att vi har lyckats få en originalsession från HammerFall med succélåten "Hearts on fire" från albumet "Crimson Thunder" från 2002.

Nu ger vi dig som Studioläsare chansen att sätta tänderna i originalsessionen från HammerFall, och samtidigt ha chans att vinna mängder av fina priser!

Provlyssning: www.myspace.com/hammerfall

Låt kreativiteten flöda och gör din helt egna mix av Hearts on fire. När du känner dig nöjd med resultatet skickar du in den till oss på Studio, dock senast den 16 mars. Vi ser helst att du skickar låten på mp3 eller en ljud-cd.

HammerFall kommer sedan att lyssna igenom alla låtarna och välja ut de bidrag som de anser vara de bästa och/eller mest innovativa mixarna. De stolta vinnarna presenteras i Studio nummer 4.

Adresser:

Studio

Att: Redaktionen

106 78 Stockholm

E-post: studio@idg.se

Vill du skicka stora filer via e-post, använd förslagsvis www.yousendit.com eller www.skickafilen.se.

Sessionsinformation:

Låten är inspelad i Pro Tools och är därmed en Pro Tools-session. Dock är alla ljudfiler konsoliderade med samma startpunkt så dessa kan naturligtvis importeras i andra redigeringssystem också.

Pro Tools-sessionen är i 5.1 till 6.9-format och kan således öppnas i alla Pro Tools-versioner mellan vers 5.1 och 7.3.1.

Ljudfilsformat: 44.1 KHz 24 Bit.

Memory locations för Pro Tools finns också med.

Inga pluggar ligger med i detta paket, detta är det riktiga obearbetade råmaterialet. Inga bouncar med effekter har gjorts. Dessutom finns både trigg-spår för trummor samt reamp-spår för gitarrer med, så det finns alla möjligheter att låta kreativiteten flöda!

All volyminformation är nollställd men panorerings-informationen är behållen.

/Studios redaktion och Michael Bohlin (Digidesign)

Detta följer med zipfilen / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

låten går i 91bpm eller 182 bpm, välj själv!

mixmaister visade 91 bpm men jag tror det låter bättre om du kör 182 bpm för att tex. EZdrummer ska få rätt tempo.

Jag fick lite skuggljud i 91 BPM; mitt Nuendo uppmätte det till 91,06 BPM (eller dubbelt, vilket är bättre, som sagt, 182,12)

Tillägg: Å andra sidan varierar tempot mellan olika instrument, olika spår etc. Jag gjorde en beräkning på två takter på ett visst spår men det gällde bara för det området. Beräkna varje område för sig, där du vill "göra något"

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå, alla! Är det här en tråd för att diskutera Hammerfallremixerna eller finns det någon annan plats på detta forum, eller på det nya, som är lämpligt för detta? Finns intresse att gemensamt diskutera (re?-) mixprojektet eller vill alla hålla på sitt eget?

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå får man inte göra en egen remix på låten? Jag var riktigt sugen på att göra om den totalt till något skoj.... Flamenco, tokjazz, eller dansband..... Det tänker jag göra i alla fall!

Jag är säker på att det går bra att göra en rejäl remix också. På tidninngens framsida står det till och med REMIXA HAMMERFALL. Jag var först inne på att göra en mix, bara, och det är kanske mer givande, egentligen; att göra en mix som låter annorlunda. Uppriktigt sagt låter den kommersiella albummixen väldigt generell. Bra är den, speciellt eftesom den är mixad på ett kommersiellt gångbart sätt, men samtidigt är den anonym. Man får ju lite lust att mixa seriöst nu när man fått denna fantastiska tillgång till filerna men jag har bestämt mig för att göra som du, en lite "kuligare" variant med ett besök i lekstugan. Fast vill man vinna första pris är det bästa nog att göra en seriös mix utan "bus" på ett innovativt sätt, gissar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrikmo Postat den 20 February 2007, 13:23

  Någon som vet om det kommer att finnas möjligheter att lyssna på varandras mixar när tävlingen är över? 

Hmm? Tänkte först spontant att det kan vi ju själva fixa på nya studioforumet där vi alla ju har 100Mb var att leka med men det kanske blir probem med rättigheter och sånt?

Men om vi delar på fängelsestraffet/böterna? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrikmo Postat den 20 February 2007, 13:23

  Någon som vet om det kommer att finnas möjligheter att lyssna på varandras mixar när tävlingen är över? 

Hmm? Tänkte först spontant att det kan vi ju själva fixa på nya studioforumet där vi alla ju har 100Mb var att leka med men det kanske blir probem med rättigheter och sånt?

Men om vi delar på fängelsestraffet/böterna? 😎

Tja, om alla tiotusen medlemmarna delar på böterna, så... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore kul med någon slags topplista, där man får lyssna på dom tio bästa exemplaren eller nåt... 

förra remixtävlingen (born to to be alive) har jag för mig att man kunde lyssna på de 10 bästa remixarna eller om de bara listade dem i tidningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...