Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0

Jag tycker fasfel kan orsakas av både tidsmässiga och fasmässiga förskjutningar. Ta t ex en virvel som du mickar både upptill och nedtill. Det är stor sannolikhet att signalerna kommer att vara linjära tidsmässigt  men samtidigt skilja sig 180 grader fasmässigt.

Fasmässig förskjutning = Tidsmässig förkjutning. (samma sak).

Alla fasfel handlar endast om tidsmässiga förskjutningar! Om du mikar en virvel med en mik ovanför och en underifrån så skiljer dets om du säger 180 grader mellan dessa signaler. Det betyder att ovanmiken tar upp virvelns förtätning medans undermiken tar upp förtunningen. Om det skiljer 180 grader mellan dessa så är det ju en tidsmässig skillnad.....eller hur?

Så igen, "fasfel" handlar endast om tidsförskjutningar.

Om man vänder polerna i en kontakt fel då?

Grejjen är väl att om man mickar både undersidan och översidan av trumman så få man ett undertryck på ovansidan när det är ett övertryck på undersidan, vilket gör att fasfelet uppstår rent fysiskt (övertrycket på ena stället är på exakt samma tidspunkt som undertrycket på det andra). Har inte med tid att göra.

Om man på elektonisk väg skulle fasvända en av två högtalare och ställa dom mot varandra skulle det i teorin bli tyst. Nu blir det inte helt tyst i verkligheten men det är ju samma sak där. Har inte med tid att göra.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Om man vänder polerna i en kontakt fel då?

Grejjen är väl att om man mickar både undersidan och översidan av trumman så få man ett undertryck på ovansidan när det är ett övertryck på undersidan, vilket gör att fasfelet uppstår rent fysiskt (övertrycket på ena stället är på exakt samma tidspunkt som undertrycket på det andra). Har inte med tid att göra.

Om man på elektonisk väg skulle fasvända en av två högtalare och ställa dom mot varandra skulle det i teorin bli tyst. Nu blir det inte helt tyst i verkligheten men det är ju samma sak där. Har inte med tid att göra.

Bra inlägg (som vanligt Vacum)!

Men jag måste ända säga att det handlar om tid ändå.

Om vi tar ditt exempel med två högtalare där ena fasvänds 180 grader. Då ligger ju ljudvågen i ena högtalaren 180 grader "efter" i cykeln. Dvs den ljudvågs Period är ju senarelagd än den som inte är fasvänd.

Givetvis så kommer "ljuden" fram samtidigt (därför det blir utsläckning) så på så sätt är det inte tidsförskjutning, men Perioderna för ljudvågorna är ju inte i samma tidsfas........så därför handlar "fasfel" om tid (Period).

Eller har jag fel? (jag brukar ju svamla på en hel del som ni märker..... 😕 )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Slog på phase i mitt favvo-uppslagsverk:

The phase may be measured as a time, distance, a fraction of the wavelength, or as an angle. A phase shift is simply a difference or change in phase. It is an essentially abstract and arbitrary notion with no absolute meaning.

Så mycket var den här diskussionen värd 😎

Men allvarligt talat, visst kan man betrakta inverterade signaler som skillnad i tid. Speciellt om man betraktar tid som den fjärde rumsdimensionen. Men egentligen borde man i så fall hålla isär tidsbegreppen. Som du säger sker det ju på ett sätt samtidigt, men på ett annat sätt enligt skilda tidsaxlar (den ena inverterad).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Men allvarligt talat, visst kan man betrakta inverterade signaler som skillnad i tid. Speciellt om man betraktar tid som den fjärde rumsdimensionen. Men egentligen borde man i så fall hålla isär tidsbegreppen. Som du säger sker det ju på ett sätt samtidigt, men på ett annat sätt enligt skilda tidsaxlar (den ena inverterad).

Visst e det så. Det är alltid kul att vara lite obstinat bara! ;-)

Det beror ju på som du säger hur man resonerar. På ett sätt så handlar ju fas om tid, men vid inspelning mm så får man väl hålla isär begreppen tid och "tid".

Men det var en kul diskussion med en del kompetens iblandat också om jag får säga det själv! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Men allvarligt talat, visst kan man betrakta inverterade signaler som skillnad i tid. Speciellt om man betraktar tid som den fjärde rumsdimensionen. Men egentligen borde man i så fall hålla isär tidsbegreppen. Som du säger sker det ju på ett sätt samtidigt, men på ett annat sätt enligt skilda tidsaxlar (den ena inverterad).

Visst e det så. Det är alltid kul att vara lite obstinat bara! ;-)

Det beror ju på som du säger hur man resonerar. På ett sätt så handlar ju fas om tid, men vid inspelning mm så får man väl hålla isär begreppen tid och "tid".

Men det var en kul diskussion med en del kompetens iblandat också om jag får säga det själv! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Att mena att något ligger före eller efter i tiden är fel tycker jag. Vad som sker när man vänder fasen är att positiva värden blir negativa och tvärtom. Ingenting förskjuts! En ljudvågscykel MÅSTE inte börja stegrande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ja, eller så kan du se det som att du inverterar signalen i en dimension av tidsrymdens totalt fyra (där den dimension vi kallar tid är en av dom).

En ljudvågscykel MÅSTE inte börja stegrande.

Nej, absolut inte.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Ja, eller så kan du se det som att du inverterar signalen i en dimension av tidsrymdens totalt fyra (där den dimension vi kallar tid är en av dom).
En ljudvågscykel MÅSTE inte börja stegrande.

Nej, absolut inte.

😛 mmmm.. Kanske det! (fattar 0 men det gör det samma)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Att mena att något ligger före eller efter i tiden är fel tycker jag. Vad som sker när man vänder fasen är att positiva värden blir negativa och tvärtom. Ingenting förskjuts! En ljudvågscykel MÅSTE inte börja stegrande.

Givetvis måste en ljudvåg inte börja med ett positivt värde......dock e det väl så att ett ljud oftast börjar med en förtätning (som inte är polaritetvänd).....eller??

Ordet fas e ju faktiskt ett tidsbegrepp så fel är det väl inte att säga att det ligger före eller efter i tid, men jag förstår vad du menar och håller med dig till viss del.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tjäna.. Har en liten fråga.

Det är så att vi i mitt band har tillgång till ett väldigt fint digitalt trumset, och även en 16-kanalers porta. Vad jag förstår så behöver man inte micka upp digitala trummor? Det är vad jag har hört, och nästa fråga är helt enkelt; går trummorna alltså in på en enda kanal? Det vore isåfall väldigt underbart... Men som sagt, jag undrar och jag tror att vissa här vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej Jong.

Det beror på. Om du kan spela in midisignalerna från trumsetet så krävs det bara en midisgnal till den ljudmodul som spelar trumljuden vid uppspelning. Dvs, ingen audiosignal behöver spelas in.

Om ni istället spelar in ljuden från digitaltrummorna direkt så rekommederar jag att ni lägger de på så många spår som ljudmodulen tillåter. Har digitaltrumsetet fyra utgångar kan ni t ex låta kicken gå på en kanal, virveln på en annan, och kanske resten i stereo på de sista två utgångarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
lizzydevine (oregistrerad)

vilka är dom billigaste trigg micarna till trummor...

funderar på att köpa ett sett från ddrum för 1000 lappen...

Skulle vilja ha nått som triggar cymbalerna oxå..

har digital trummor men vill få känslan av riktiga trummor när jag spelar in... hade varit smidigt med nån liten mic på riktiga cymbaler så att man kan skicka en midi signal till min dtxexpress "dosa"....

Vad behöver jag....?

MVH

LIZZY

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
schmetfad (oregistrerad)

Jag har införskaffat JJLabs DRMx7 mikpaket för att lira in trummorna live (mitt Yamaha 9000rc set) och tycker det funkar helt ok, har dock lite problem med att få riktigt "bastryck" i bastrumman. blir liksom varken bas eller klipp någon som har några tips på hur man mickar eller mixar?

Annars är jag helt nöjd, 2000 spänn och få så pass bra ljud är inget att klaga över!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har aldrig använt jjlabs mickar och vet inte hur dom låter. Men det kan ju vara micken som är problemet. Om du har möjlighet kan du lägga upp en snutt med inspelade trummor så att vi kan lyssna. Skriv också hur du har spelat in trummorna: mikplaceringar, mikförstärkare plus ev övrig utrustning. Kanske också vilken typ av lokal det är inspelat i.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag har införskaffat JJLabs DRMx7 mikpaket för att lira in trummorna live (mitt Yamaha 9000rc set) och tycker det funkar helt ok, har dock lite problem med att få riktigt "bastryck" i bastrumman. blir liksom varken bas eller klipp någon som har några tips på hur man mickar eller mixar?

Annars är jag helt nöjd, 2000 spänn och få så pass bra ljud är inget att klaga över!

Mycket hänger på vilket skinn han har på trumman och hur stämningen är. Vår trummis hade tidigare "coated" skinn på bastrumman vilket inte gav mycket klick och högfrekvensiga ljud ifrån den.

Testa att stämma ner bastrumman ifall den är rätt högt stämmd. Ger inte det mer klick så testa att tejpa ett mynt där pedalen träffar skinnet vilket kan ge ett klick ljud.

Jag hoppas något av tipsen kan hjälpa dig något.

MvH Rickard

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Det är ju väldigt svårt att svara utan att veta alla förutsättningar. Tipset med myntet (gärna 5-krona) ger mer klipp eller knyck. Om Du är ute efter detta är träklubba också ett tips. Resten vågar jag mig inte på.

Det finns speciella plattor att köpa iställer för att använda 5 kronor. Det skadar skinnet mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
schmetfad (oregistrerad)

OK, ett försök att lägga in en länk....

Mitt problem är att jag inte kan spela in varje trumma i eget spår eftersom jag inte har så många ingångar på mitt ljudkort utan får försöka "förmixa" på mitt 8 kanalers Alto mixerbord. så jag vill helst ha tryck i bastrumman redan där.

Första länken är "omixad" d.v.s. har inte tryckt på i cubase

nästa har jag tryckt på lite bas i cubase (vilket förståss påverkar alla trummorna...)

så jag är utlämnad till mick-placering eller mixning i Alto-bordet...

Redigerat av schmetfad
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
schmetfad (oregistrerad)

ingen som har tips på mick-placering eller mixning för bastrumman på mina JJLabs mickar? Eller lät mitt förra inlägg så j-a illa 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
OK, ett försök att lägga in en länk....

Mitt problem är att jag inte kan spela in varje trumma i eget spår eftersom jag inte har så många ingångar på mitt ljudkort utan får försöka "förmixa" på mitt 8 kanalers Alto mixerbord. så jag vill helst ha tryck i bastrumman redan där.

Första länken är "omixad" d.v.s. har inte tryckt på i cubase

omixad

nästa har jag tryckt på lite bas i cubase (vilket förståss påverkar alla trummorna...)

mixad

så jag är utlämnad till mick-placering eller mixning i Alto-bordet...

Tycker bastrumman låter bättre innan du tryckt på bas. Den är väldigt stark i förhållande till allt annat. Leta istället upp resonansfrekvensen och dra ner istället. Annars låter ju trummorna bra tycker jag. Känns lite otajt här och var, men limma det genom att lägga om basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
schmetfad (oregistrerad)

Tackar för ditt svar. Drog upp trummorna rejält för att de skulle höras...

Låter bättre utan ökad bas? dags att fixa studiomonitorer tror jag... 😉

Tänker inte "limma basen" eftersom det inte är någon låt i egentlig mening, bara ett ihopslafs för att testa inspelning av trummor, borde höras på mitt oooootroliga synth-solo.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
MrPhil (oregistrerad)
bootcut - crazy cookie

här är en länk till en mp3a med ett lokalt band jag spelade in i somras, där jag hade ungefär precis den här upsättningen. om det låter bra eller inte låter jag andra avgöra... haha.

Skiitbra mix av allt inkl trummor.

Gillade det skarpt. Framför allt PASSADE trumljudet mycket bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
MrPhil (oregistrerad)

Mickning i all ära, men var börjar det?

Själv brukar jag gå över trummisens instrument.

Nästan utan undantag så måste det stämmas, vilket allt för få kan.

Sen brukar jag få trimma trummisen. SLÅ HÅRT. Även om det är mycket dynamik i spelet så ska det spelas med överlag bra tryck (jazz undantaget). God teknik ger detta, inte muskelstyrka. Det handlar inte om att banka på trummorna utan hårda rappa rena slag.

Nu är man redan halvvägs till välljudande trummor.

Motsatsen, ett taskigt efterhållet instrument med en trummis som "petar" fram slagen är nästan omöjligt att få till bra.

Mickning:

OH - en stereo mick, eller ofta två X/Y placerade Milab VM44, ställda bakom trummisen, höjda över huvet riktade ner mot trummorna. Hur mycket man vill ha med av cymbaler resp "slammer" avgör exakt vad man i första hand riktar mot.

BK - AKG D112 placerad olika nära klubbans träffyta beroende hur mycket klick man vill ha. jag faskollar också av mot OH mikarna genom att sola både OH och BK i mono. Fasvänder BK-kanalen o lyssnar om det försvinner bas eller tryck.

VK - SM57 ovanifrån, c:a 45 graders vinkel mot mitten av skinnet i riktning mot trummisen. Faskoll enligt ovan gentemot OH.

PUKOR - MD421 eller AKG C535EB. Utgår från samma vinkel som VK men justeras beroende på om man vill ha mer djup (mer vinkelrätt) eller mer attack (mer sluttande). Faskoll som tidigare. Panorering efter hur OH plockar upp stereobilden. Placerar alltså ut pukorna så de ligger på samma ställe.

HH - efter behov, gärna en Milab VM44 riktad rakt ner mot locket, men inte exakt där man slår. Faskoll o panorering enl ovan.

Läste också nånstans att Eric Gadd spelade in sina trummor i NY med en mik i baskaggen, och en liten konding ställd bakom trummisen riktad över dennes axel mot trumsetet. Inget mer.

Redigerat av pmstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag lägger härmed ut hur jag brukar spela in trummor. Detta gör jag inte för att jag känner att jag har något att komma med i detta fall, mer för att Du som vill ska kunna tipsa mig om förslag på förändringar/ förbättringar.

Trumsetet brukar vara ett Pearl i 35 000:- klassen som låter bra när vi fått pillat lite med det. Små dimensioner på trummorna, bastrumma är t ex 18". Två hängpukor, en golvpuka, ride och två crashar. Vi brukar ha vanligt, vitt skinn på virveln och oljeskinn på resten av trummorna. Bastrumklubban brukar bli den i trä och om musiken är väldigt hård, brukar vi också tejpa fast en femkrona där klubban träffar skinnet. Musiken som brukar spelas in är från skramlig indiepop till Black Metal. Vi har ett akustikreglerat, välljudande fast lite litet studiorum i vilket trummorna står.

Allt spelas in på Protools LE via Digi 001 och 2 Alesis A_DAT II, varav den ena tjänar som A/D-omvandlare till Protools. Vi får på detta sätt möjlighet att spela in upp till 16 kanaler samtidigt. De första 8 blir 48KHz/24 bit och de 8 som går via A-DAT II blir 48KHz/20 bit. En Mac G4 med dubbla processorer och en Lacie firewire-disk på 250 GB är också med i matchen.

Bastrumma: Brukar mickas med antingen Shure Beta 52, Shure 91 eller, ganska ofta bägge två. Dessa får också varsin kanal i Protools. Beta 52:an sticks in genom frontskinnshålet och brukar hamna 3 - 10 cm innanför klubbskinnet. Här brukar vi också vara noga med vinkeln på micken så att den verkligen siktar på det ställe där klubban träffar skinnet. 91:an brukar vi lägga mitt i bastrumman på en liten filt som också fungerar som dämpning. Jag upplever det som att 52:an ger ett ganska naturligt ljud medans 91:an ger ett rejält knyckljud.

Virvel: Ofta två mickar här också. En ovanifrån 3 - 7 cm från skinnet, placerad vid sargen och riktad in mot det ställe där pinnen träffar skinnet för det mesta. Den andra micken placeras ca 10 cm under sejamattan om trummisen tänker lägga skuggslag. Vi brukar här laborera med vinkeln. Ibland hamnar micken rakt upp mot centrum, ibland vinklad ut en aning mot sargen. Mickval brukar bli SM 57, BETA 57 eller en av varje. Jag upplever BETA 57 som lite mer städad, snäll och snygg medans SM 57 känns punchigare, elakare. Även dessa får varsin kanal i Protools.

Pukor: BETA 57, SM 57 eller BETA 56. Precis som med övermickningen av virveln använder vi oss av SHURE:s mickhållare som fästes i sargen. Funkar jättebra och det är så skönt att slippa skogen av bomstativ. Här brukar jag micka på samma sätt som i fallet med övermicken på virveln. Dock brukar jag försöka sätta micken så att den riktas bort från virveln för att slippa få problem vid gateningen. Det har väl hänt en och annan gång att virveln stört lite för mycket, speciellt på första pukan. Försöker vara nogrann med att sikta micken mot det ställe där pinnen förväntas träffa skinnet.

Hi-hat: Milab-kondensator (har glömt beteckningen). Här försöker jag att sikta på det ställe där pinnen träffar och samtidigt bort från virveln. Har upptäckt att denna teknik skiljer sig en del från vad många andra gör. Jag upplever mig dock annars få problem med en virvel som vill läcka in alltför mycket annars.

Överhäng: Två Milab-kondensatorer med samma bortglömda beteckning placerade i X/Y ca en halv meter ovanför cymbalerna. Den som är vinklad mot "Ride-hållet" brukar jag försöka vara extra noga med. Jag upplever det som viktigt att den micken är riktad mot just riden, crashar går liksom in ändå.

Rumsljud: Har fått totalt hjärnsläpp här. Kan inte ens komma ihåg vad för märke det är just nu, ber att få återkomma om det. Det är dock en rörbestyckad stormembramsmikrofon som går att köra i stereo. Jag ställer ut stereobredden maximalt och leker sen med lite olika avstånd. Här har jag jättesvårt att säga något om avstånd. Jag tycker det är en smaksak och en fråga om vad som passar den aktuella låten. Här brukar det dock vara svårt för mig att uppnå en god separation, speciellt när avståndet ökar. Micken har alltid varit placerad efter centrum i bastrumman och vara riktad rakt mot trummorna.

"Skitljud": Har jag tid, brukar jag slänga in en mick till. En studiotekniker berättade om ett knep som han påstod att han hade lärt sig genom att läsa om Phil Spector. Enligt denna tekniker brukade Spectorponken sätta en mikrofon ganska nära golvet snett bakom trummisen. Denna riktades lite snett uppåt mot virveln men fortfarande så att bastrumma kommer med (resten hörs också). Denna mick befinner sig alltså en till två dm ovanför golvet och ca 30-80 cm ifrån bastrumman. Sen "komprimerade han skiten ur denna mick". Jag brukar använda mig av en SM 57:a här. Svårt för mig att beskriva effekten men med Bombfactorys gratis-kompressor ställd på extrema värden så brukar den här micken kunna uträtta små underverk.

Jag tar in all signal rakt av utan att köra via några gatear, kompressorer eller EQ. Vi brukar flytta runt mickar tills vi tror att det är bra.

Förutom ovan nämnda mickar har vi också tillgång till: 2 rundtagande Bruel & Kjaer, 2 Microtech-Gefell (exakt den typen som användes i Studios inspelningstips av akustisk gitarr) med ställbar karaktäristik, 1 Milabkondensator till av samma bortglömda modell som tidigare nämnda och ett antal BETA 56, 57, 58.

Vad säger Ni? Vad gör jag fel? Vad finns för alternativ? Saknar Du någon mick i min arsenal? Har Du några goa historier om de stora mästarna och truminspelning? Har Du erfarenhet av att komplettera med Sound Replacer/ Big Fucking Drums och hur funkar det?

Jag kommer så småningom att lägga in hur jag efterarbetar trummorna. Det gör jag i den nitade tråden under "Mixning/Mastering".

Slå gärna ner på allt jag har skrivit, jag är här för att lära mig!

det låter som en bra uppmickning av settet.

det finns ett jävligt bra sätt att placera overheadsen på

men det går inte att beskriva här, men jag kan försöka mig på att

rita upp det om du vill?

Mitt ex. på mickning:

Kick: d112

Virvel: sm57

pukor: NT5 eller sm57

golvpuka: Samson Qmic(hyper)

Overheads: BK-1 x 2

Rum: KM184(komprimerad som satan) JJlabs kondensor

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
honken (oregistrerad)

Tja!

Har ett halv hyfsat premier med 13" 16" och 24" kagge, men gillar inte riktigt studsen på den och är allmänt sugen på att byta till ett bättre med en mindre kagge, typ premier genista, yamaha bok/lönn custom, ludwig maple. mm.

Så då:

Ska man satsa på en 22" kagge då man spelar rock eller duger en 20" till det åxå? spelar in en hel del så det är väl då det räknas.

har nyligen införskaffat en 400 supraphonic så nu vill jag ha ett lika coolt set = )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag behöver ju ofta hjälp själv vad gäller att spela in trummor. Den erfarenhet jag har är dock att det brukar gå fin-fint att få små bastrummor att låta stora och tajta. Stora bastrummor brukar låta stort men det är bökigt att få dem att låta sådär gott snärtigt. Bara min lilla erfarenhet dock. Det finns säkert helt andra synsätt på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Här kommer ett tips för läckert distat lofi trumsound...

Jag brukar göra låtskisser i Garageband på min iBook o spelar då in allt med den inbyggda micken i datorskärmen. Spelade också in lite trummor häromveckan o blev smått förtjust i resultatet.. Funderar faktiskt på att spela in så och lägga över trummorna till protools o lägga resten samt mixa där.

Alltså; ställ din iBook på en stol bredvid trumsetet, öppna garageband, tryck på rec och spela.. voila.. involymen får man ställa i systeminställningar /ljud /in, så det inte distar för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...