Jump to content
Annons

Bo Fransson

Medlem
  • Antal inlägg

    13
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om Bo Fransson

  • Födelsedag 1988-08-29

Om mig

Senaste profilbesökare

2 729 profilvisningar
  1. DAW = Digital Audio Workstation Alltså ett inspelningsprogram, de vanligaste man hör om på det här forumet är väl Cubas, Logic och ProTools. Hörde någonstans att man kan spela in flera kanaler samtidigt på GarageBand '11, så det kanske är ett bra nybörjaralternativ?
  2. Provade opton faktiskt men tyckte inte att det blev närmare (konstigt nog) 😕 kan ha varit polarna att skrek på cricketen som sabbade fokusen 😮 Och ja visst är SuperFuse episk! extrem, men väldans cool 😮
  3. Jag blev lite provocerad av deras Logic-Exempel så jag byggde mitt egna för att emulera: 60070B on drum-bus with about 5dB gain reduction Är jag helt ute och cyklar? Lurar mina Koss PortaPro mig? Eller ger Logic-kompressorn ifrån sig ett jämlikt resultat? Kunde tyvärr inte ladda upp en .wav (för stor) en mp3:a på 320 kbit får duga. Sabbar lite poängen, menmen 🤪 så här är en skärmavbildning av compressor-inställningarna. Comp___Comp.mp3 3.2.1... Fight 🥰
  4. Två sekunders paus innan första spåret faktiskt börjar. Rätta mig om jag har fel men även om spåret är tyst skrivs väl fortarande data in på skivan, så därför skulle två sekunders tystnad i början på första spåret inte göra någon skillnad mot faktiskt ljud. Så om du använder waveburner t.ex så är dom två sek redan inlagda, (det lila blocket innan första spåret), har aldrig använt något annat program för mastering så jag vet ej hur det fungerar i dem.
  5. Har fått lära mig att två sekunders paus i början av skivan är standard för att få plats med diverse data som man kan lägga till.
  6. Har också funderat på att uppgradera mina in-kanaler till några fler! Jag undrar om man kan göra en kompromiss å tjacka ett lite billigare ljudkort, typ M-audio me många I/O, å sen satsa mer pengar på sjyssta micförstärkare, elr kommer ljudkortet att smutsa ner mina signaler innan de hinner in till DAW'en?
  7. Mycket bra doningar det där, ångrar att jag köpte en annan recording beatles-bok nu 😄 Jag skriver min C-Uppsats nu om inspelningens historia och det finns ju mycket info om allt från 50-talet och framåt. Men jag skulle behöva veta mer om hur specifika studior spelade in och med vad för utrustning back in the day från 1917 och framåt. Är det någon som har nått tips om var man kan hitta litteratur eller annan info om det här? // Nästan stressad musikstudent (vems påhitt var det att vi skulle behöva plugga på riktigt 😛 )
  8. Generellt sett så är även ganska billig utrustning fin och brusfri, mer vanligt att man får in brus från datorfläktar, trafik etc. i heminspelningar. Så även om din mic skulle ha blivit skadad och inte kan reproducera samma signalnivå som förut borde allt va ok i alla fall 😠 Det är okej att spela in en ganska låg signal och sedan pressa upp den till den nivå du behöver i mixen med en Gain-plugg. Men försök att ha så mycket over-head som möjligt i dina mixar, hellre höja volymen på högtalarna än på mixen. lycka till 🙂
  9. Jag är i grunden, rockare/poppare, men jag är väldigt svag för alla sorters musik utom möjligen esoterisk Jazz, annars är gillar jag allt som är bra skrivet. Med det här projektet vill jag jobba med ganska många spår per låt, betoning på att ha hårdvaruinstrument inspelade, även om jag gärna samplar om, har sönder och bygger om audio-filer. Under inga som helst omständigheter arbetar jag med presets och tänker inte ha någon fabriksinställd synth/sample/pad med i projektet. Men som sagt allt är av intresse 😕
  10. Hallå allihopa! Under våren tänker jag producera ett bands eller en artists 4 demolåtar till kommersiell standard i de studior jag har tillgängliga vid University of Brighton. P.g.a. studiornas läge förväntar jag mig att kunna producera denna E.P på distans genom god online kommunikation och filöverföringar. Även om mycket kommer behöva spelas in hemma hos artisten har jag tillgång till sessionsmusiker som kan spela in i studiorna här i England. Instrument som trummor kan vara fördelaktigt att spela in i studion eftersom det kräver mycket utrustning och kunnande vilket jag har tillgång till. Den färdiga produkten kommer att tillhöra artisten, som får göra precis vad han/hon vill med inspelningarna. Det enda jag vill ha ut av detta är tillåtelse att lämna in musiken för utvärdering till University of Brighton. Om det låter intressant för någon så kan ni kontakta mig på b.j.fransson@gmail.com, eller bara skriva i tråden.
  11. Tja Joanna Det finns definitivt en bra stomme att göra något av dina låtar och jag skulle jättegärna arbeta med din musik som del av mitt slutprojekt på mitt universitet. Jag skulle dock vilja göra lite mer än att bara mixa dina låtar. Lägga på mer live-instrument, trummkit och annat smått och gott för att komma bort från midi-soundet. Läs mer om hur det skulle gå till på: http://kojanmusik.blogspot.com/2010/01/nu-...artist-att.html Så det skulle innebära att du kan tänka dig att lägga ner lite tid själv på projektet, genom att spela in fler sångstämmor och vadhelst annat man kan tänka sig under produktionens gång. Hoppas det låter intressant Mvh Johan
  12. Hej Houman Jag heter Bo (elr Johan, upp till alla å envar) och jag pluggar programet 'Ba (Hons) Music Production' vid University of Brighton i södra England. Ända sedan början av gymnasiet har jag hållit på med inspelning och jag har nu pluggat ljudteknik & musikindustri i snart tre år på universitet. Jag är mycket van vid både analoga och digitala mixerbord, mickning av instrument och professionell mjukvara, min favorit-sequencer är Logic pro 8 i vilket jag är 'Apple Certified Pro' inom (en titel man kan få efter att ha klarat ett prov utfärdat av Apple, kort och gott, jag kan Logic och jag arbetar snabbt & effektivt med det). Efter att jag är färdig med min kandidatexamen framåt våren/sommaren kommer jag hem till Sverige igen och då skulle jag jättegärna hjälpa er i studion. Fram tills dess mixar jag gärna någon låt på distans här i våra välutrustade universitetsstudior så du kan höra hur mina mixar låter. Du kan nå mig på B.J.Fransson@gmail.com Med vänliga hälsningar Bo Fransson
×
×
  • Skapa ny...