Jump to content
Annons

Spela in akustisk gitarr


lonewind

Recommended Posts

Fast hårdheten på plektrumet påverkar själva "soundet" och tar mig bort från dit jag vill så för mig är nog inte det lösningen.

Bli mjukare med fingrarna som håller i plektrumet, testa att greppa ner lite på plektrumet. Det handlar nog om din teknik om plektrumljudet blir för mycket. Lös upp handleden också, så du får mera kontroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite radikalt kanske, men du kan ju testa med "jazz"-strängar (flatwounds). Jag kör det på min akustiska och det blir betydligt "snällare" ljud, mycket "rundare" diskant. Men de två ospunna blir ju ungefär lika som innan.

Annars tror jag på experminet med plektrumtekniken. Jag kör iofs med tjockplektrum, men upplever att det går att påverka ljudet mycket beroende på vinkeln mellan plektrum vs sträng (i längsled) och även att "fjädra" med plektrumgreppet, då blir inte "klicket" när plektrumet lämnar strängen lika distinkt.

/Andreas

Hmmm... flatwounds låter helt klart intressant. Tror inte det är en lösning på just det här problemet men det skulle vara kul att prova bara för att det är roligt att prova något annat ibland. Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

men plektrumljud i förhållande till gitarrkroppens ton har givetvis med vilken gitarr det är att göra

Du har fel! Jag skrev i mitt förra inlägg vad plektrumljud beror på 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fel! Jag skrev i mitt förra inlägg vad plektrumljud beror på 🙂

nu pratade jag inte om endast plektrumljudet (som uppstår när man drar plektrumet mot strängarna) utan om det ljud som fortplantar sig via strängarna ut i gitarrkroppen och ut från resonanslådan (ton/kropp/trä), och dess förhållande till själva anslagsljuden mot strängarna

men du kanske lever i villfarelsen att gitarrens ljud endast består av plektrum mot strängar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att mycket tunna plektrum i nylon kan ge ett väldigt plastigt ljud. Typ som plast mot metall ☺️ men testa något tjockare eller bara ett annat material eller fabrikat. Gillar din musik sjukt mycket förövrigt. Har din gratisplatta på iPoden. Vill har mer!

Hallå Shimmen.

Har provat lite olika plektrum. Tycker ändå att det jag använder är det som passar min smak bäst. Det är bara det att jag ska komma fram till hur jag bäst ska få ljudet jag hör att bli ljudet som hörs på inspelningen.

Fasen vad roligt att höra att du har lyssnat lite på annat av mitt. Jag antar att det är gamla demo-plattan "The Long Road"?

Det finns ju lite nytt på Spotify, och iTunes. Sen blir det ju lite nyinspelade gamla grejer på det officiella albumet jag jobbar på nu. En och annan lite nyare låt blir det förstås också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att sätta en mick där du hör ljudet så som du vill ha det kanske?

En akgitarr jag testa att spela in en gång lät bäst när jag mickade den uppifrån. Det är ju inget direkt man hör som första tips men på just den gitarren lät den uppmickningen bäst tyckte jag. Det gav just den gitarren lite mjukare och fylligare karaktär. Troligtvis för att bassträngarna är det som ligger närmast micken och att gitarren va väldigt hård i sin karaktär, vilket jag ville ha mindre av. Just hårdheten i karaktären.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli mjukare med fingrarna som håller i plektrumet, testa att greppa ner lite på plektrumet. Det handlar nog om din teknik om plektrumljudet blir för mycket. Lös upp handleden också, så du får mera kontroll.

Förstår hur du tänker.

Och använder sådan teknik när jag vill att det ska låta på ett annat sätt. Nu spelar jag så som det låter bra rent akustiskt. Om man redan vet det "ultimata" sättet att spela en given sak så tycker jag inte man ska behöva ändra på det för att kompensera för sina bristande kunskaper i inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att sätta en mick där du hör ljudet så som du vill ha det kanske?

En akgitarr jag testa att spela in en gång lät bäst när jag mickade den uppifrån. Det är ju inget direkt man hör som första tips men på just den gitarren lät den uppmickningen bäst tyckte jag. Det gav just den gitarren lite mjukare och fylligare karaktär. Troligtvis för att bassträngarna är det som ligger närmast micken och att gitarren va väldigt hård i sin karaktär, vilket jag ville ha mindre av. Just hårdheten i karaktären.

MVH

Anders

du tog orden ur mun på mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Drar till studion snart och ska prova att göra en ny inspelning.

Har fått många bra tips här och jag är säker på att jag kommer komma flera steg närmare dit jag vill tack vare dem.

Har bland annat böjt halsen för rejält högre stränghöjd, har tränat in en annan plektrumteknik och har lite andra mickplaceringar att prova.

Tänker också ta med min SM7B. Så spelar in med den + en kondensator-mick samtidigt så kan jag välja den som blev bäst.

En tanke är också att blanda de två signalerna. Plocka lite krispighet genom kondensatormicken och större delen av ljudet med SM7B.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt bra låt som jag tycker förtjänar ett bättre gitarrljud. (låten ifråga)

Bra sjunget också.

Du har fått många bra tips. Jag kan lägga till att prova att flytta stränganslaget en bit in på greppbrädan, det kan göra skillnad för både plektrumljudet och tonen.

Dessutom, strängrassel känns helt fel här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt bra låt som jag tycker förtjänar ett bättre gitarrljud. (låten ifråga)

Bra sjunget också.

Du har fått många bra tips. Jag kan lägga till att prova att flytta stränganslaget en bit in på greppbrädan, det kan göra skillnad för både plektrumljudet och tonen.

Dessutom, strängrassel känns helt fel här.

Hej!

Tusen tack för berömmet om låten.

Håller på att spela in för fullt. Har fått till ett liiiite bättre ljud. Men är inte riktigt nöjd.

Har ställt om halsen så inget rassel nu. Drar nog ned till 4 sound och undersöker om det finns andra strängar som skulle kunna bidra (eller ny gitarr 🤪 )!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, nu har jag spelat in helt nya gitarrer.

Helt annan mickning, håller plektrumet annorlunda och dängade på vintage bronze-strängar.

Det blev inte riktigt som jag tänkt mig från början.

Inte det ultimata gitarrljudet, men det låter som min gitarr låter och vill jag ha ett annat ljud får jag nog skaffa annan gitarr.

I vilket fall, det viktiga här är att jag tycker att jag hittat ett ljud som sitter i mixen.

Skulle vara intressant att höra vad ni andra här tycker.

Greetings - med nya gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är ju en himla skillnad. Och jag tyckte det blev en aningens mjukare. Tycker denna version är bättre.

Din sång är ju underbar, och det passar så sjukt bra till denna låt.

Skönt att höra att det är skillnad till det bättre.

Jag är fortfarande inte helt säker på att jag kommer nöja mig med det här ljudet. Å ena sidan tycker jag att gitarren passar bra i sammanhanget men önskar egentligen att jag kunde få till ett i sig snyggare gitarrljud. Men man kan väl inte få allt. Den här gitarren har t ex ingen krispighet i sig.

Blir väldigt glad av de vänliga orden om min sång.

Tack för att du lyssnade.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hejsan

Mycket beror på instrumentet IMO. Det låter som ditt ljud är rätt "hårt" vilket gör det lite jobbigt för öronen. Funkar kanske bra i mix men om det är ensam gitarr brukar jag vilja ha ett mjukare sound, vilket jag även tycker coldplay har på den låten du hänvisade till. En gitarr jag tycker är riktigt fin och mjuk är Martin HD38 från 70-talet som jag spelade in en gång och den lät såhär (utan eq eller något annat)

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Martin%20HD38.mp3

Sedan har jag hört flera andra gitarrer ha denna typ av mjuka karaktär i sig som jag tror skulle funka bra. Kan dock inte modeller eller beteckningarna men man vet ju när man hör.

MVH

Anders

Mic och preamp på denna inspelning? Det låter som mitt sound 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt och fint lir. Jag störs inte heller av plektrumljudet eller strängrasslet, bara av att gitarren låter lite för bumlig, som om du har mikat den enbart riktat mot ljudhålet och sedan skurit i basen. Ren gissning... För den här typen av lir med tunt plektrum så hade jag själv kört med gamla strängar, riktigt gamla. Hårdare plektrum med lösare anslag ger något mjukare transienter, men kan också ge ett fissligare ljud, särskilt med nyare strängar, så jag hade nog kört på gamla strängar och mjukt plektrum får att få den där stunsen eller gunget i ackorden som man får med mjukt plektrum och hårdare anslag.

Mikning... tror jag hade mikat mot halsen runt tolfte bandet med någon småmembranare, kanske en Oktava MK012 och en dynamisk mik riktad snett mot ljudhålet och sedan blandat dem. Använt tagningen från den dynamiska miken för att få punch och kondingen för att få detaljer och bredd, och sedan kört båda två genom en LA-2A kompressor eller liknande och bara kapat topparna en liten aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt och fint lir. Jag störs inte heller av plektrumljudet eller strängrasslet, bara av att gitarren låter lite för bumlig, som om du har mikat den enbart riktat mot ljudhålet och sedan skurit i basen. Ren gissning... För den här typen av lir med tunt plektrum så hade jag själv kört med gamla strängar, riktigt gamla. Hårdare plektrum med lösare anslag ger något mjukare transienter, men kan också ge ett fissligare ljud, särskilt med nyare strängar, så jag hade nog kört på gamla strängar och mjukt plektrum får att få den där stunsen eller gunget i ackorden som man får med mjukt plektrum och hårdare anslag.

Mikning... tror jag hade mikat mot halsen runt tolfte bandet med någon småmembranare, kanske en Oktava MK012 och en dynamisk mik riktad snett mot ljudhålet och sedan blandat dem. Använt tagningen från den dynamiska miken för att få punch och kondingen för att få detaljer och bredd, och sedan kört båda två genom en LA-2A kompressor eller liknande och bara kapat topparna en liten aning.

Tja!

Lyssnade du på den första eller den senaste versionen?

Intressant mickningsidé. Måste vara en av de få jag inte provat än.

Dock lutar jag åt att lämna denna låt tills jag kommit över en gitarr som i sig låter exakt som det ljudet jag är ute efter, chansen att lyckas är rätt mycket högre då. Har nu provat i stort sett allt tror jag utan nämnvärda resultat.

Tusen tack för feedback och idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Lyssnade du på den första eller den senaste versionen?

Intressant mickningsidé. Måste vara en av de få jag inte provat än.

Dock lutar jag åt att lämna denna låt tills jag kommit över en gitarr som i sig låter exakt som det ljudet jag är ute efter, chansen att lyckas är rätt mycket högre då. Har nu provat i stort sett allt tror jag utan nämnvärda resultat.

Tusen tack för feedback och idéer.

Det var det första exemplet jag lyssnade på. Sitter med laptopen nu så jag kan inte lyssna på de andra.

Brukar själv köra den mikningen till ren strumming, man får en tagning som det går att göra ganska mycket med i efterhand. Mikval och riktning påverkar förstås en del, så det får man laja lite med.

Jo, valet av gitarr gör förstås stor skillnad, det är ju själva ljudkällan. Har man olika gitarrer i studion så är det oftast det man brukar testa först att byta mellan för att få till ett visst sound, eller ja, jag brukar iaf göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter snyggt. Kanske lite mindre komprimering så blir det hundra.

Men den snygga sången (lead) tycker jag du skruvat lite för mycket på, rösten funkar nog ännu bättre mer naturell. Jag hör ett litet vasst biljud där, för mycket topp-boost?

Jag håller med om sången.

Har faktiskt redan strypt toppen en del på de senare versioner jag gjort (inget som ligger uppe dock). Dessutom så tar sången lite onödig plats från gitarren så det ska jag jobba med också.

Men först gitarrljudet (om jag nu orkar börja om igen 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Så!

Bohdi, nu har jag spelat om gitarren med ditt mickningstips.

Har kört en CM3:a mot 12:de och en SM7B på lådan.

Har bara blandat in lite SM7B på båda gitarrerna för lite "body".

Som det ser ut nu är jag mycket nöjd. Det låter som min gitarr låter. Vill jag ha ett annat sound blir det till att byta gitarr.

Ska också säga att jag suttit och mixat och spelat in sen 0900 imorse så jag är nog duktigt trött i öronen. Så låter denna mix skit så är det nog därför.

http://dl.dropbox.com/u/5227431/Greetings%20111111.mp3

Här är den iaf, hoppas det håller nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så!

Bohdi, nu har jag spelat om gitarren med ditt mickningstips.

Har kört en CM3:a mot 12:de och en SM7B på lådan.

Har bara blandat in lite SM7B på båda gitarrerna för lite "body".

Som det ser ut nu är jag mycket nöjd. Det låter som min gitarr låter. Vill jag ha ett annat sound blir det till att byta gitarr.

Ska också säga att jag suttit och mixat och spelat in sen 0900 imorse så jag är nog duktigt trött i öronen. Så låter denna mix skit så är det nog därför.

http://dl.dropbox.com/u/5227431/Greetings%20111111.mp3

Här är den iaf, hoppas det håller nu...

Nu lyssnar jag bara i lurar, men här låter det sweet, tycker att du har fått till det bra, väldigt mjukt ljud i gitarren men ändå mycket närvaro. Nästan lite för mycket faktiskt.... När du inte har mixtrötta öron så kanske du kunde se över EQ:n lite, eftersom gitarren krockar lite med sången nu. Kanske panorera lite också, men jag lyssnar i lurar så det är lite eh, lurigt med panorering då. Sången låter också något för låg i volym i förhållande till gitarren, men det gör den ofta i lurar.

Ska jag vara riktigt petig, så tycker jag att du spelar för nära halsen vilket ger en aningen burkig klang - om du mikar vid tolfte bandet så förstärks den effekten. My bad, borde ha nämnt att jag brukar dra mig lite närmare stallet med plektrumet vid den mikningen för att få mer mid i den klang som tas upp. En smaksak också förstås. Hur mikarna riktas påverkar ganska mycket också vid den här typen av mikning, men som sagt, grundljudet är hemma tycker jag, och jag tror att du bara behöver lugna ner den aningen för påtagliga närvarokänslan med lite EQ och försiktig panorering. Ändra inte för mycket i den bara.

Skön låt och skön sång, den börjar fastna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt j-a bra. Lätt att fastna för melodin och den vemodiga känslan i alltihop. Suverän låt att lägga in bland lite rockigare grejer.

Svårt med ak gitarr är att inte göra små oljud när sista ackordet ska klinga ut, särskilt om man komprimerar en del.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt! Tycker det händer lite för mycket i mitten bara, försök jobba lite mer med panorering för att få lite bredd och en tydligare stereobild. Bl.a. orgeln kan gott hålla sig lite vid sidan av. Jag hade valt lite mindre rumsklang på sången, men det är en smaksak.

Bra jobbat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...