Jump to content
Annons

Spela in akustisk gitarr


lonewind

Recommended Posts

Har i år och dar försökt lära mig hur man ska spela in en akustisk gitarr bra. Har provat massor av olika mickar, rum och mick-placeringar.

Att få till ett ok akustiskt gitarr-ljud i en låt med helt band brukar inte vara något problem. Men aldrig när jag ska spela in en låt som har akustisk gitarr som går ensam bitvis, detta

gäller bara när jag spelar med plektrum.

Angående plektrum kör jag med tunnast möjliga då det tar mig så nära som möjligt dit jag vill.

Men hur jag än gör så slutar det alltid med att jag får döda ljudet med multibandskompressorer, eq som tar bort allt det spröda i gitarr och dränka i fult reverb. Kvar blir då ett plastig och burkigt gitarrljud. Ändå, får jag hårda överdrivet starka plektrumljud.

Gitarren i sig låter egentligen enastående bra enligt i stort sett alla som hört den i levande livet så att säga så felet bör inte ligga där.

Vill att det ska låta mjukt och bekvämt att lyssna. Även på hög volym. Som referensljud av det jag vill åt med plektrumspelad gitarr är Til Kingdom Come med Coldplay eller Fake Plastic Trees med Radiohead.

Bifogar här låten som gäckar mig mest eftersom den ska spelas hårt med plektrum och ha väldigt ensamstående gitarrer.

Här är gitarrerna inspelade i en väl uppdämpad studio, med en stormembranskondensator, som inte är toppad i de höga frekvenserna, riktad strax över tolfte bandet.

Hur gör ni?

Låten ifråga.mp3 (edit låt borttagen)

Edit:

Vill förtydliga att låten som ni ser playknappen på (ser nu att det är lätt att ta fel) hör till min signatur och har inget med frågeställningen att göra. Lead-gitarren på If (signaturen) spelas inte med plektrum och jag är helt nöjd med gitarrljudet på den.

Edit 2:

Så, nu har jag spelat in helt nya gitarrer.

Helt annan mickning, håller plektrumet annorlunda och dängade på vintage bronze-strängar.

Det blev inte riktigt som jag tänkt mig från början.

Inte det ultimata gitarrljudet, men det låter som min gitarr låter och vill jag ha ett annat ljud får jag nog skaffa annan gitarr.

I vilket fall, det viktiga här är att jag tycker att jag hittat ett ljud som sitter i mixen.

Skulle vara intressant att höra vad ni andra här tycker.

Greetings - med nya gitarrer. (edit låt bortagen)

Greetings - med ännu nyare gitarrer, inspelat 11-11-11

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först, tack för att vi fick lyssna på två utmärkta låtar, dina två i inlägget och även till tipset på Coldplays och Radioheads låtar. Skönt att se att det finns andra än jag själv som föredrar 0.3 mm plektrum.

Du skriver att den aktuella låten ska spelas hårt med plektrum och det är väl helt ok, men jag tycker du verkar spela den alltför hårt med plektrum. Det som irriterar mest på inspelningen är ju att det förekommer bandrassel där strängarna träffar banden och skorrar och låter illa. Jämför man med de två exemplifierade referenslåtarna så är det ju stor skillnad, särskilt Radioheads låt har ju ett mycket mjukare anslag på den akustiska gitarren än vad du presenterar här. Ett annat tips är att vrida mikrofonen en pytteliten aning ytterligare från centrumhålet, en centimeter kanske och sätta mikronen lite längre från gitarren överhuvudtaget, 10 cm till. Största skillnaden ligger nog dock ändå i din anslagsteknik. Har du även provat att spela den utan plektrum? Testa med en lite mattare mikrofon som inte tar transienter så bra?

Funderingar bara.

Viktigast av allt, när kommer skivan?

Jag gillar detta!

Redigerat av debatt
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst. Jäkligt bra låt! Gillar den skarpt! Både arrangemanget och sången är kanon. Instämmer med föregående talare, när kommer plattan? 🙂

Tänker också på att gitarren "skorrar" ibland och det stör mig mer än plektrumljudet som jag inte tycker är alltför framstående.

Jag är helt novis när det kommer till gitarrspel så ni får ursäkta en dum fråga. Varför måste du använda ett plektrum när du spelar om det nu är plektrument som är källan till "det onda"? Borde man inte kunna spela med fingrarna istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att jag inte irriterar mig ett dugg på varken rassel, gnissel eller plektrumljud.

Jag skulle vara nöjd med det soundet. Om du irriterar dig på plektrumljudet, prova bara slå an något lösare.

Tycker både låt och sound är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är på samma quest som dig, det enda jag kommit på hitills är att skippa brighta strängar så som Elixir tlx

(brons tror jag)tar fram tonen bättre, tjockare strängar kanske skulle vara något för dig

på ljudklippen låter det nästan som att det satt elgitarrsträngar eller nerstämt på din akustiska

micka långt ifrån gitarren kanske funkar, om man har bra rum

jag skulle gissa på att det är det som skiljer dina & mina inspelningar från coldplay mest

mina 5 cent

lycka till..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Mycket beror på instrumentet IMO. Det låter som ditt ljud är rätt "hårt" vilket gör det lite jobbigt för öronen. Funkar kanske bra i mix men om det är ensam gitarr brukar jag vilja ha ett mjukare sound, vilket jag även tycker coldplay har på den låten du hänvisade till. En gitarr jag tycker är riktigt fin och mjuk är Martin HD38 från 70-talet som jag spelade in en gång och den lät såhär (utan eq eller något annat)

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Martin%20HD38.mp3

Sedan har jag hört flera andra gitarrer ha denna typ av mjuka karaktär i sig som jag tror skulle funka bra. Kan dock inte modeller eller beteckningarna men man vet ju när man hör.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Först, tack för att vi fick lyssna på två utmärkta låtar, dina två i inlägget och även till tipset på Coldplays och Radioheads låtar. Skönt att se att det finns andra än jag själv som föredrar 0.3 mm plektrum.

Du skriver att den aktuella låten ska spelas hårt med plektrum och det är väl helt ok, men jag tycker du verkar spela den alltför hårt med plektrum. Det som irriterar mest på inspelningen är ju att det förekommer bandrassel där strängarna träffar banden och skorrar och låter illa. Jämför man med de två exemplifierade referenslåtarna så är det ju stor skillnad, särskilt Radioheads låt har ju ett mycket mjukare anslag på den akustiska gitarren än vad du presenterar här. Ett annat tips är att vrida mikrofonen en pytteliten aning ytterligare från centrumhålet, en centimeter kanske och sätta mikronen lite längre från gitarren överhuvudtaget, 10 cm till. Största skillnaden ligger nog dock ändå i din anslagsteknik. Har du även provat att spela den utan plektrum? Testa med en lite mattare mikrofon som inte tar transienter så bra?

Funderingar bara.

Viktigast av allt, när kommer skivan?

Jag gillar detta!

Hej Debatt!

Tusen tack för att du tog dig tid att lyssna på låten (och även låten i min signatur). Verkligen kul att du gillar dem. Såg att det såg otydligt ut vilken låt frågeställningen gällde och har nu förtydligat.

Ska börja med rasslet eftersom jag ser att fler påpekat det. Jag brukar skruva min hals medvetet för att det ska rassla lite. Anledningen till det är att jag ofta tycker att det kan vara snyggt när det inte låter allt för städat om gitarren (med det inte sagt att jag vill att det ska låta dåligt inspelad eller att det därför skulle vara ok med dåligt ljud). Rasslet är där för att jag gillar det så.

Såg att nedstämt nämndes och på If (låten i signaturen) så rasslar det extra mycket för att hela gitarren är nedstämd till C.

Däremot så har ni alla som inte gillar rasslet kanske en poäng vad gäller låten ifråga. Har bara vant mig vid att min gitarr låter så sen jag spelade in If och har inte tänkt på att återställa den. I låten jag håller på med kan det nog faktiskt vara mer passande med så lite rassel som möjligt. Så det ska provas.

Åter till ditt inlägg Debatt.

Faktum är att på verserna, där jag tycker plektrumljudet är mest störande, så skulle jag inte kunna spela mjukare för då skulle jag tappa plektrumet. Det kanske säger lite om hur överdrivna plektrumljud jag lyckats få.

Vad gäller mikrofonplacering så funderar jag på att flytta ännu mer än tio cm. Nu har jag suttit c:a 20-30 cm från micken. Kanske 1-2 meter kan vara något?

Fan vad bra att du påpekade transienterna, hade helt glömt bort att tänka lite längre. If (som jag själv gillar ljudet på), är inspelad med en SM7B som ger mycket snällare transienter.

En annan idé som jag ska prova på denna är Logics transient-formare (kommer inte ihåg vad den heter). Kanske kan funka.

Viktigast av allt då 😄 . Skivan kommer så fort jag lärt mig spela in ordentligt 😆 .

Nädå, förhoppningsvis kommer en fullängdare till vår/sommar 2012.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Mycket beror på instrumentet IMO. Det låter som ditt ljud är rätt "hårt" vilket gör det lite jobbigt för öronen. Funkar kanske bra i mix men om det är ensam gitarr brukar jag vilja ha ett mjukare sound, vilket jag även tycker coldplay har på den låten du hänvisade till. En gitarr jag tycker är riktigt fin och mjuk är Martin HD38 från 70-talet som jag spelade in en gång och den lät såhär (utan eq eller något annat)

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Martin%20HD38.mp3

Sedan har jag hört flera andra gitarrer ha denna typ av mjuka karaktär i sig som jag tror skulle funka bra. Kan dock inte modeller eller beteckningarna men man vet ju när man hör.

MVH

Anders

Skönt ljud i den där guran...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Debatt!

Tusen tack för att du tog dig tid att lyssna på låten (och även låten i min signatur). Verkligen kul att du gillar dem. Såg att det såg otydligt ut vilken låt frågeställningen gällde och har nu förtydligat.

Ska börja med rasslet eftersom jag ser att fler påpekat det. Jag brukar skruva min hals medvetet för att det ska rassla lite. Anledningen till det är att jag ofta tycker att det kan vara snyggt när det inte låter allt för städat om gitarren (med det inte sagt att jag vill att det ska låta dåligt inspelad eller att det därför skulle vara ok med dåligt ljud). Rasslet är där för att jag gillar det så.

Såg att nedstämt nämndes och på If (låten i signaturen) så rasslar det extra mycket för att hela gitarren är nedstämd till C.

Däremot så har ni alla som inte gillar rasslet kanske en poäng vad gäller låten ifråga. Har bara vant mig vid att min gitarr låter så sen jag spelade in If och har inte tänkt på att återställa den. I låten jag håller på med kan det nog faktiskt vara mer passande med så lite rassel som möjligt. Så det ska provas.

Åter till ditt inlägg Debatt.

Faktum är att på verserna, där jag tycker plektrumljudet är mest störande, så skulle jag inte kunna spela mjukare för då skulle jag tappa plektrumet. Det kanske säger lite om hur överdrivna plektrumljud jag lyckats få.

Vad gäller mikrofonplacering så funderar jag på att flytta ännu mer än tio cm. Nu har jag suttit c:a 20-30 cm från micken. Kanske 1-2 meter kan vara något?

Fan vad bra att du påpekade transienterna, hade helt glömt bort att tänka lite längre. If (som jag själv gillar ljudet på), är inspelad med en SM7B som ger mycket snällare transienter.

En annan idé som jag ska prova på denna är Logics transient-formare (kommer inte ihåg vad den heter). Kanske kan funka.

Viktigast av allt då 😄 . Skivan kommer så fort jag lärt mig spela in ordentligt 😆 .

Nädå, förhoppningsvis kommer en fullängdare till vår/sommar 2012.

Alltså den låten du lade upp ovan, som inte hade med frågan att göra, är ju så sjukt bra framfört!

Redigerat av Gardinen
Link to comment
Dela på andra sajter

För det första. Härlig kvalite på ljudet.

Jag tycker jag brukar få liknande ljud som du när jag har för lite av hålet med av gitarren, så att värmen försvinner lite för mycket. Sen tycker jag som någon sa, att det passar väldigt bra ihop när sången är med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt bra låt som sagt. Jag stör mig inte heller på plektrumet. Det lite negativa jag ev hör är att du verkar lite spänd när du spelar, att vissa partier skulle spelas med mjukare anslag.

Det där med att rikta micken mot 12te bandet är inte alltdi det perfekta tycker jag. Ju närmare greppbrädan man kommer med micken ju tunnare ljud och mer bandrassel o plektrumklickande. Siktar man in sig mer på ljudhålet blir det mer botten och mindre av diskantljuden. Det hänger på centimetern när var det låter bäst. Och bäst är ju olika beroende på låt.

En ensam gitarr tycker jag låter bäst i stereo, två mickar. Den ena en bit ut från 12 bandet, lite högre än greppbrädan och riktad rakt mot ljudhålet, avstånd mick - ljudhål ca 25, 30 cm. Den andra micken hamnar vid klanglådans undre kant, strax till höger om mitt högra knä, riktad mot ljudhålet och på samma avstånd som den första micken.

Att rikta micken mot 12te bandet har jag aldrig fått att låta bra. Sikta alltid mot ljudhålet, men flytta runt micken på olika ställen är mitt tips. Det är ändå ur ljudhålet ljudet kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter riktigt bra! Min erfarenhet är att själva gitarren är största boven om man är missnöjd med sitt sound.

En liten sidfråga: Det skulle vara kul att veta vad det är för övriga instrument på låten i din signatur. Jag tänker främst på de melodica/dragspelsliknande tonerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst. Jäkligt bra låt! Gillar den skarpt! Både arrangemanget och sången är kanon. Instämmer med föregående talare, när kommer plattan? 🙂

Tänker också på att gitarren "skorrar" ibland och det stör mig mer än plektrumljudet som jag inte tycker är alltför framstående.

Jag är helt novis när det kommer till gitarrspel så ni får ursäkta en dum fråga. Varför måste du använda ett plektrum när du spelar om det nu är plektrument som är källan till "det onda"? Borde man inte kunna spela med fingrarna istället?

Tja!

Väldigt kul att höra att även du gillar låten. Vad gäller arrangemanget så har jag haft tid att jobba på det, låten är c:a 10 år gammal och jag har nog spelat in minst 10 andra versioner av låten utan att hitta en jag känner att jag står för.

Angående "skorr", se tidigare svar.

Självklart måste jag inte använda plektrum. Men jag vill ha det ljudet man får när man spelar med plektrum, fingerljudet är inte det jag letar efter. Med ett tunt plektrum kan man få till ett sprött och krispigt ljud. Men det är lätt att det slår över till något osnyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att jag inte irriterar mig ett dugg på varken rassel, gnissel eller plektrumljud.

Jag skulle vara nöjd med det soundet. Om du irriterar dig på plektrumljudet, prova bara slå an något lösare.

Tycker både låt och sound är bra.

Tackar!

Som jag skrev tidigare så gillar jag både rassel, gnissel och plektrumljud. Skönt att höra att du också tycker det låter ok. Men plektrumljudet måste vara rätt, därför jag inte är helt nöjd.

Det är väldigt beroende hur kritiskt jag lyssnar huruvida jag är nöjd eller inte. Kan tycka att ljudet håller, det sitter ju faktiskt mot resten av instrumenten. Samtidigt så har jag en "bild" av hur jag vill att det ska låta och vill inte nöja mig riktigt än.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är på samma quest som dig, det enda jag kommit på hitills är att skippa brighta strängar så som Elixir tlx

(brons tror jag)tar fram tonen bättre, tjockare strängar kanske skulle vara något för dig

på ljudklippen låter det nästan som att det satt elgitarrsträngar eller nerstämt på din akustiska

micka långt ifrån gitarren kanske funkar, om man har bra rum

jag skulle gissa på att det är det som skiljer dina & mina inspelningar från coldplay mest

mina 5 cent

lycka till..

Hmmm, intressant. Använder bara Elixir. Nu kommer jag fasen inte ihåg om detta är bronze eller inte. Får köpa ett bronze-pack helt enkelt för att prova skillnaden.

Hur tänker du med bra rum? Ett bra uppdämpat studio-rum eller ett med bra rumsklang?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Mycket beror på instrumentet IMO. Det låter som ditt ljud är rätt "hårt" vilket gör det lite jobbigt för öronen. Funkar kanske bra i mix men om det är ensam gitarr brukar jag vilja ha ett mjukare sound, vilket jag även tycker coldplay har på den låten du hänvisade till. En gitarr jag tycker är riktigt fin och mjuk är Martin HD38 från 70-talet som jag spelade in en gång och den lät såhär (utan eq eller något annat)

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Martin%20HD38.mp3

Sedan har jag hört flera andra gitarrer ha denna typ av mjuka karaktär i sig som jag tror skulle funka bra. Kan dock inte modeller eller beteckningarna men man vet ju när man hör.

MVH

Anders

Du har helt rätt i att mycket sitter i gitarren. Har provat flera Martin gitarrer som har detta väldigt "snälla" ljud. Väldigt väl lämpat för plektrum-spel. Hur är den mickad här?

Jag har en Tacoma DM-9 (om någon tvivlar på mitt gitarr omdöme, eller bara vill veta mer om gitarren, så googla och kolla lite recensioner).

Min gitarr har ju ett hårt ljud i sig så det försvårar ju lite. Jag skulle ändå vilja få fram hur den rent akustiskt faktiskt låter för det är otroligt snyggt.

Men grymt bra anledning om inte annat att köpa en till akustisk gitarr, undrar om min sambo köper det? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Simon & Patrick gör rätt "mjuka" akustiska gitarrer för en överkomlig penning,

som t.ex. redan beträffande Simon&Patrick Woodland Cedar 6 i körsbär och ceder.

Musikshopen

Avalon guitars och Taylor är generellt bra också och mina favoriter.

Det där var ju väldigt intressanta priser. Tack för tipsen. Ska ta en vända i musikaffärerna och prova lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså den låten du lade upp ovan, som inte hade med frågan att göra, är ju så sjukt bra framfört!

Oj! Det var verkligen kul att höra.

Är själv väldigt nöjd hur jag fick till den. Med ljud och allt (härligt skorrande strängar t ex 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första. Härlig kvalite på ljudet.

Jag tycker jag brukar få liknande ljud som du när jag har för lite av hålet med av gitarren, så att värmen försvinner lite för mycket. Sen tycker jag som någon sa, att det passar väldigt bra ihop när sången är med.

Hej!

Tack för det generösa omdömet.

Har vridit micken väldigt mycket bort från hålet för denna gitarr har en enorm botten. Men skulle kanske vara värt att prova att låta det komma med och istället skära bort botten i efterhand.

Håller med om att det tillsammans med sången låter bra. Men jag skulle verkligen vilja komma åt den där "wow, vilken snygg gitarr" från sekund 1 i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt bra låt som sagt. Jag stör mig inte heller på plektrumet. Det lite negativa jag ev hör är att du verkar lite spänd när du spelar, att vissa partier skulle spelas med mjukare anslag.

Det där med att rikta micken mot 12te bandet är inte alltdi det perfekta tycker jag. Ju närmare greppbrädan man kommer med micken ju tunnare ljud och mer bandrassel o plektrumklickande. Siktar man in sig mer på ljudhålet blir det mer botten och mindre av diskantljuden. Det hänger på centimetern när var det låter bäst. Och bäst är ju olika beroende på låt.

En ensam gitarr tycker jag låter bäst i stereo, två mickar. Den ena en bit ut från 12 bandet, lite högre än greppbrädan och riktad rakt mot ljudhålet, avstånd mick - ljudhål ca 25, 30 cm. Den andra micken hamnar vid klanglådans undre kant, strax till höger om mitt högra knä, riktad mot ljudhålet och på samma avstånd som den första micken.

Att rikta micken mot 12te bandet har jag aldrig fått att låta bra. Sikta alltid mot ljudhålet, men flytta runt micken på olika ställen är mitt tips. Det är ändå ur ljudhålet ljudet kommer.

Hallå Nilsson!

Är väldigt glatt överraskad över de goda omdömena av låten, hade jag inte räknat med.

Kanske ligger något i det där med att rikta micken mot hålet ändå, trots överdriven bas vid i själva "in-ljudet".

http://www.chrismichols.com/flashmp3player/mp3/!001Seeker128.mp3

I denna låt satte jag faktiskt en sE 2200A bakom gitarren. Riktad precis mot baksidan av lådan.

Tack för tips, ska prova vidare lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt i att mycket sitter i gitarren. Har provat flera Martin gitarrer som har detta väldigt "snälla" ljud. Väldigt väl lämpat för plektrum-spel. Hur är den mickad här?

Jag har en Tacoma DM-9 (om någon tvivlar på mitt gitarr omdöme, eller bara vill veta mer om gitarren, så googla och kolla lite recensioner).

Min gitarr har ju ett hårt ljud i sig så det försvårar ju lite. Jag skulle ändå vilja få fram hur den rent akustiskt faktiskt låter för det är otroligt snyggt.

Men grymt bra anledning om inte annat att köpa en till akustisk gitarr, undrar om min sambo köper det? :rolleyes:

Hejsan

Den där gitarren är bara uppmickad med en CM3. Minns inte exakt position, men troligtvis lite upp från hålet mot halsen till. Kanske riktat lite neråt. Men gitarren låter helt enkelt så bra så jag tror det är svårt att misslyckas med en inspelning av denna 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite radikalt kanske, men du kan ju testa med "jazz"-strängar (flatwounds). Jag kör det på min akustiska och det blir betydligt "snällare" ljud, mycket "rundare" diskant. Men de två ospunna blir ju ungefär lika som innan.

Annars tror jag på experminet med plektrumtekniken. Jag kör iofs med tjockplektrum, men upplever att det går att påverka ljudet mycket beroende på vinkeln mellan plektrum vs sträng (i längsled) och även att "fjädra" med plektrumgreppet, då blir inte "klicket" när plektrumet lämnar strängen lika distinkt.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Nilsson!

Är väldigt glatt överraskad över de goda omdömena av låten, hade jag inte räknat med.

Kanske ligger något i det där med att rikta micken mot hålet ändå, trots överdriven bas vid i själva "in-ljudet".

http://www.chrismich...01Seeker128.mp3

I denna låt satte jag faktiskt en sE 2200A bakom gitarren. Riktad precis mot baksidan av lådan.

Tack för tips, ska prova vidare lite.

Den där över-boomiga basen får man bara om man riktar micken i rät vinkel in mot ljudhålet. bas-boomandet står som en pelar rakt ut där...Men man kan ha micken i ca 45 graders vinkel mot ljudhålet från vilket håll som helst och så ev hitta sitt trivselljud.

Inbillar mig att mina favoplektrum Jim Dunlop av nylon smäller mindre än tex Fenders av hårdare plast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter riktigt bra! Min erfarenhet är att själva gitarren är största boven om man är missnöjd med sitt sound.

En liten sidfråga: Det skulle vara kul att veta vad det är för övriga instrument på låten i din signatur. Jag tänker främst på de melodica/dragspelsliknande tonerna.

Hej Nikko!

Visst spelar gitarren en stor roll, störst roll t om.

Men när man vet hur gitarren låter men inte lyckas återskapa det, det är där jag är.

Instrumenteringen då. Kul att du frågar ska jag säga.

Det är tramporgeln på bilden nedan (jag som ses spela på bilden då förstås, orgeln är jääääättestor 😄 ). Utöver det är det bara gitarr och sång.

Köpt på blocket för 200kr, så det är nog ett av mina bästa köp. Trodde sambon skulle mörda mig när jag släpade hem 200kg tramporgel. Men det är hennes favoritmöbel nu :rolleyes: !

Hittade inget sätt att flippa bilden som ligger som bilaga.

post-9162-0-99536000-1318352150_thumb.jpg

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Plektrumljud har inget med gitarren att göra utan beror helt och hållet på val av plektrum och hur man mickar upp gitarren. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att mycket tunna plektrum i nylon kan ge ett väldigt plastigt ljud. Typ som plast mot metall ☺️ men testa något tjockare eller bara ett annat material eller fabrikat. Gillar din musik sjukt mycket förövrigt. Har din gratisplatta på iPoden. Vill har mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...