Jump to content
Annons

Spela in akustisk gitarr


lonewind

Recommended Posts

Nu lyssnar jag bara i lurar, men här låter det sweet, tycker att du har fått till det bra, väldigt mjukt ljud i gitarren men ändå mycket närvaro. Nästan lite för mycket faktiskt.... När du inte har mixtrötta öron så kanske du kunde se över EQ:n lite, eftersom gitarren krockar lite med sången nu. Kanske panorera lite också, men jag lyssnar i lurar så det är lite eh, lurigt med panorering då. Sången låter också något för låg i volym i förhållande till gitarren, men det gör den ofta i lurar.

Ska jag vara riktigt petig, så tycker jag att du spelar för nära halsen vilket ger en aningen burkig klang - om du mikar vid tolfte bandet så förstärks den effekten. My bad, borde ha nämnt att jag brukar dra mig lite närmare stallet med plektrumet vid den mikningen för att få mer mid i den klang som tas upp. En smaksak också förstås. Hur mikarna riktas påverkar ganska mycket också vid den här typen av mikning, men som sagt, grundljudet är hemma tycker jag, och jag tror att du bara behöver lugna ner den aningen för påtagliga närvarokänslan med lite EQ och försiktig panorering. Ändra inte för mycket i den bara.

Skön låt och skön sång, den börjar fastna 🙂

Skönt att du tycker jag fick till det.

Jag är nyfiken på om du har några mer konkreta tips på hur jag med eq ska minska närvaron i gitarren?

Har lyssnat i monitorer, hörlurar och vanlig stereo nu och har lite småfix kvar som jag själv har tänkt på. Kan dock inte höra att sången och gitarren krockar eller att sången är för låg, det senare är väl en smaksak.

Gitarrerna är panorerade men väldigt snålt, ska prova att dra lite mer i spakarna där.

En smaksak som sagt är ju även var man väljer att spela och just att jag spelar nära halsen är ett medvetet val, tycker inte att det låter bra att spela på annat sätt på just denna låt och på denna gitarr.

Slutligen, väldigt tacksam för bra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skönt att du tycker jag fick till det.

Jag är nyfiken på om du har några mer konkreta tips på hur jag med eq ska minska närvaron i gitarren?

Har lyssnat i monitorer, hörlurar och vanlig stereo nu och har lite småfix kvar som jag själv har tänkt på. Kan dock inte höra att sången och gitarren krockar eller att sången är för låg, det senare är väl en smaksak.

Gitarrerna är panorerade men väldigt snålt, ska prova att dra lite mer i spakarna där.

En smaksak som sagt är ju även var man väljer att spela och just att jag spelar nära halsen är ett medvetet val, tycker inte att det låter bra att spela på annat sätt på just denna låt och på denna gitarr.

Slutligen, väldigt tacksam för bra tips!

Jomen precis, mycket av det här är ju rena smaksaker, hur man själv brukar lira och jämförelser man kanske omedvetet gör utifrån det. Dessutom är mina slutsynpunkter verkligen petitesser, om du bara panorerar gitarren en liten aning så är det redan hemma. Att det krockar lite mellan sången och gitarren kan lika gärna vara mina lurar (AKG K240) som inte ger en rättvis bild just på det här materialet och jag har inte längre några studiomonitorer att kontroll-lyssna i. Om du inte hör den krocken så är den nog heller inte där. Samma sak med volymbalansen på sång/gitarr, den kan man inte ens sätta i lurar.

Jag har inga direkta EQ tips att komma med, sånär som på vissa standardinställningar för instrument som jag ibland utgår ifrån så brukar jag mest bara ratta tills det låter rätt... 😄 Men utifrån vad jag hör så har du nog koll på det där redan.

Närvarokänslan ligger ju i mellanregistret, vad jag minns på rak arm någonstans mellan 1-1,5 KHz så börja där om du vill dra ner på den (men ta mig inte på ordet med frekvensen, det var åratal sedan jag mixade en acke. Har haft en jättelång paus med musiken).

Jag brukar tänka att varje instrument ska få arbeta i ett eget frekvensregister i en mix. Boostar man en acke runt 500 Hz så kan den krocka med virveln, och så vidare. Kollar ibland på en spektrumanalysator för att se vad som händer med de separata instrumenten. För skojs skull så kan du kanske ta en titt på var sången och gitarren ligger i frekvenserna, om de ser ut att krocka. Waves PAZ Analazer eller PAZ Frequency är ganska lättläst, eller om du har någon medföljade till din DAW. Men som sagt, det låter redan bra så du behöver inte sätta det under lupp för att ändra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt j-a bra. Lätt att fastna för melodin och den vemodiga känslan i alltihop. Suverän låt att lägga in bland lite rockigare grejer.

Svårt med ak gitarr är att inte göra små oljud när sista ackordet ska klinga ut, särskilt om man komprimerar en del.

Man får lov att tacka för de värmande kommentarerna!

Jafan, det räcker med att man flyttar sig en millimeter så knarrar det tillräckligt någonstans för att det ska bli med. Dock ska början och slutet editeras, här har jag ännu inte lagt in några fades på spåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Men som sagt, det låter redan bra så du behöver inte sätta det under lupp för att ändra.

Fast det kan mycket väl vara så att det faktiskt krockar lite med gitarren, bara det att jag inte är där riktigt än i min "hörandeutveckling". Lite då och då tar man ju ett till trappsteg i sin utveckling och man undrar hur fan man inte kunde höra de där uppenbara missarna i mixarna förut.

Jag har precis blivit med studiolokal och därmed fått möjlighet att sköta större delen av mina mixar i lyssningsmonitorer. Förut, när jag suttit hemma och jobbat, så har jag bara kört monitorer korta stunder, t ex då för att ställa sångnivåer som precis som du säger är nästintill omöjligt att få rätt i lurar.

Att kunna sitta och mixa i monitorer är fantastiskt lärorikt. Har insett hur mycket jag missar när jag mixar i lurar. T ex så har jag ingen koll på mellanregistret när jag sitter i lurar har jag precis upptäckt.

Anledningen till att jag frågade om närvaron var delvis att förstå hur du tänkte. Ditt svar räcker mer än väl för att jag ska förstå hur du menar.

Jag tänker oftast på hur man använder rumsljud när jag pratar om "närvaro", därav min förvirring.

Självklart strävar jag efter att alla instrument ska ha sin plats i mixen. Att mixa är verkligen som att lägga pussel, fast antagligen svårare eftersom det är ett dynamiskt pussel och då det egentligen inte finns något rätt eller fel sätt att lägga det.

Såg att du hade lagt upp lite låtar för mixkritik och har tänkt att jag ska försöka se om jag har något att bidra med. Tänkte lyssna lite när jag sitter vid monitorer nästa gång.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske, jag vill bara inte lita på mina lurar för mycket i omdömen 🙂

Gött att du har fått möjlighet att köra i monitorer, det är där mixen sätts. Brukar mest bara kontrollyssna i lurar när det gäller mix. Å andra sidan lyssnar enormt många på musik i lurar numera, till skillnad mot förr, så jag tror man måste tänka mer på det nu.

Mellanregistret är snudd på allt i en mix... Bas och diskant är alltid hyfsat lätt att få till, men ett fungerande mellanregister, som dessutom låter bra i allt vad folk lyssnar på, det är en konst att få till - och som du skriver, svårt att få till i hörlurar. Om jag mixar i lurar så låter allt rena hängmattan i högtalare. Jag undrar om man inte omedvetet helt enkelt försöker vara lite snäll mot öronen när man mixar i lurar.

Ah, närvaro är för mig kopplat till hur, i brist på bättre beskrivning, intim klangen upplevs. Reverb och akustik påverkar förstås det, men en helt torr signal kan också tappa närvaro om den eq:as fel, eller mikas fel, eller kännas som om den sitter rakt i örat om man t ex mikar för nära.

Såg att du hade lagt upp lite låtar för mixkritik och har tänkt att jag ska försöka se om jag har något att bidra med. Tänkte lyssna lite när jag sitter vid monitorer nästa gång.

Synpunkter uppskattas definitivt! I synnerhet nu när jag inte längre har någon monitorlyssning. De har totalsågat min sång i tråden... 😄 men det är helt okej. Jag brukar få höra allt mellan att jag sjunger helt fantastiskt till att de inte fattar någonting, så jag har kanske en röst som antingen går hem eller inte alls. I'm fine with that.

Mixen har dock inte fått så många synpunkter och det var mest det jag var ute efter.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt! Tycker det händer lite för mycket i mitten bara, försök jobba lite mer med panorering för att få lite bredd och en tydligare stereobild. Bl.a. orgeln kan gott hålla sig lite vid sidan av. Jag hade valt lite mindre rumsklang på sången, men det är en smaksak.

Bra jobbat.

Tja!

Helt rätt, har panorerat lite bättre nu och det blir mycket behagligare att lyssna på. Däremot vet jag inte om jag kommer lägga ut orgeln, kanske, har inte bestämt mig än.

Tack för feedbacken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, låter bättre! Ibland får man jobba efter "kill your darlings" dvs ta bort det man mest gillar eftersom dem helt enkelt "förstör" lite. En paradox men så kan det vara. I din låt kan en sådan Darling vara den acke som kommer in från höger när du sjunger Did You Loose. Det bör hända något där, men enligt mig inte en acke till. Basstrumman mot slutet är mäktig, låt låten köra ytterligare en takt med den. Tips är bra, men glöm inte att göra vad som låter bäst för dig )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, låter bättre! Ibland får man jobba efter "kill your darlings" dvs ta bort det man mest gillar eftersom dem helt enkelt "förstör" lite. En paradox men så kan det vara. I din låt kan en sådan Darling vara den acke som kommer in från höger när du sjunger Did You Loose. Det bör hända något där, men enligt mig inte en acke till. Basstrumman mot slutet är mäktig, låt låten köra ytterligare en takt med den. Tips är bra, men glöm inte att göra vad som låter bäst för dig )

Hej!

Tack för feedback. Nu har du lyssnat på låten som ligger i min signatur. Förstår att det är lätt att ta fel. Låten i min signatur är en färdig låt jag är helt nöjd med.

Men självklart går allt att göra bättre.

Tråden börjar bli lite gammal och den sista versionen som finns uppe av låten det gäller är inte heller den färdiga versionen.

Den färdiga versionen kan ni höra här.

Greetings

Leadgitarren är här xy-mickad snett nedifrån från lådan och upp mot halsen sett med ett stereopar CM3-mickar.

Tack alla för mycket tips och tricks, tror jag vet hur jag får det gitarrljud jag vill ha nu.

Är det en tamporgel man hör i bakgrunden?

Jajemen!

Link to comment
Dela på andra sajter

D

förlåt om jag inte håller mej till tråd ämnet men vad har du för utrustning när du spelar in?

låter väldigt väldigt bra 🙂

Det var väl inte så off topic ändå tycker jag.

Kul att du tycker det låter bra!

Jag använder 2011 MBP Pro 17" 2.2GHz 120GB SSD Intel i7 - Apogee Duet 2 ljudkort och Logic Studio

I denna låt har jag använt en MXL 990 till sången, ganska skräpig mikrofon, använde den för att det var den enda som fanns på plats vid tillfället, fick ratta sablar för att få till ljudet och tycker ändå inte att det är riktigt hemma. Till min sång föredrar jag SM7B. Det gäller ju att hitta en mikrofon som passar ens smak och röst.

Leadgitarren är (i den sist postade färdiga versionen) inspelad med ett stereopar CM3 mickar. Kompgitarren med en SM7B + 1st CM3.

Tramporgeln är också inspelad med SM7B, numer använder jag CM3 stereoparet till orgeln då det låter mycket bättre.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...