Jump to content
Annons

Bedrägeri på forumet – När polisanmäla?


ONSatan

Recommended Posts

Gjorde en mycket dum sak på forumets säljdel och blev lurad.

Användaren SPEKTRUM (jag vet riktigt namn, personnummer, adress, bankdata mm) sålde i den här annonsen en PreSonus Eureka (tidgare har han använt tex användarnamnet MrMarcus).

Jag har alltid velat ha en channel-strip att ”leka med/testa” och då säljaren via PM sänkte priset till 1600 ink frakt tänkte jag ”OK, dags att testa”. SPEKTRUM gör också musik under namnet XXXX (väntar med att lägga ut detta namn men lägger ut det när jag polisanmält) OCH på en av bilderna från hans hemstudio finns en Presonus Eureka.

Jag ringde honom på uppgivet nummer och där svarade en kille som verkade OK. Han verkade inte vara ”hälartypen” utan var väl förtrogen med hur Eurekan fungerar, vad som var med (kartong, kablar men ingen manual etc) och var i akut behov av pengar. Jag tyckte synd om honom av någon anledning och kände fjantigt nog ”musiker emellan, klart att han inte blåser mig”, och satte in pengarna på (vad som skulle varit) hans pappas konto med villkoret att SPEKTRUM dagen efter skickade Eurekan OCH sände mig kolli/avi-nummer. Jag fick även namn på en tredje ”referens”. SPEKTRUM bedyrade att han skulle skicka express dagen efter.

Dagen gick och jag fick inget kollinummer. Skickade därför PM/SMS samt ringde utan att få svar. Två gånger lyfte någon luren utan att svara och i bakgrunden hörde man fnittrande ungdomar och en film som stod på. Ringde därför en av hans kompisar/referenser för att fråga efter ”SPEKTRUM”. Kom då till en person som först nekade att han kände ”SPEKTRUM”, sen sa han att han inte hade sett honom denna dag, men, som av en händelse var även här en film på i bakgrunden med liknande ljudbild (som hos spektrum)...

Direkt efter detta samtal loggade SPEKTRUM in på forumet och sa att han hade skickat produkten och att jag var psykiskt störd som ringde hans kompisar (de han själv lämnat som referens). Jag förklarade då att jag väntade på kollinumret. Detta svarade han inte på. Han har efter detta ej svarat på något.

Så, NÄR ska jag polisanmäla? Finns det någon anledning att vänta? Att han inte skickat är uppenbart (hur svårt hade det annars varit att leverera kollinummer enligt överenskommelse).

Jag har sammanställt alla personliga data om SPEKTRUM och hans kompisar, printade mailkonversationer, etc.

OCH, ja, jag vet att jag är dum i huvudet som betalde i förskott!

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Prova att gå till banken och säg att du har betalat in på fel konto då brukar dom dra tillbaka pengarna "för dom kan se att transaktion gjordes", säg bara vilket konto det var till banken.så gjorde jag och det fungerade för mej. Men det går bara om du har förtöver pengar dvs från ditt konto till personens konto du köpt varan av.säg dock inte att du har köpt en vara för då vill nog banken inte göra det. Du kan även säga att du skulle föra över pengarna till en kompis men att det blev fel ,dessutom tror jag inte han kommer att polisanmäla dig.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte alltid lita på posten heller, jag beställde batterier över nätet till min telefon och betalade med kort och dom kom aldrig. Mailade företaget som skyllde på posten men lova att skicka ett nytt paket. De nya batterierna kom efter någon dag. Typ en månad senare dimper ytterligare ett paket ner i brevlådan med troligvis den första beställningen....

Ett par veckor, sen är det väl lika bra att koppla in polisen? Han måste väl kunna visa upp nåt kvitto på att han sänt varan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte alltid lita på posten heller, jag beställde batterier över nätet till min telefon och betalade med kort och dom kom aldrig. Mailade företaget som skyllde på posten men lova att skicka ett nytt paket. De nya batterierna kom efter någon dag. Typ en månad senare dimper ytterligare ett paket ner i brevlådan med troligvis den första beställningen....

Ett par veckor, sen är det väl lika bra att koppla in polisen? Han måste väl kunna visa upp nåt kvitto på att han sänt varan?

Nej,

man kan inte lita på posten. Dock, det har inget med den här saken att göra på SPEKTRUM ej har något kollinummer (han lovade innan affären att direkt skicka detta men igår då jag bad om det slutade han kommunicera även via PM).

EDIT: Förtydligade

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej,

man kan inte lita på posten. Dock, det har inget med den här saken att göra på SPEKTRUM ej har något kollinummer (han lovade innan affären att direkt skicka detta men nu då jag bad om det slutade han kommunicera även via PM).

Ok, men då är det väl inte så mkt att vänta på..

Link to comment
Dela på andra sajter

/... satte in pengarna på (vad som skulle varit) hans pappas konto med villkoret att SPEKTRUM dagen efter skickade Eurekan OCH sände mig kolli/avi-nummer. Jag fick även namn på en tredje "referens". SPEKTRUM bedyrade att han skulle skicka express dagen efter.

Har du er överenskommelse dokumenterad på något sätt?

giltigt kollinummer inom tre dagar från försäljning - sen anmälan

Instämmer

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en ung person du har att göra med och du har tillräcklig info kanske du kan tala med personens föräldrar och försöka lösa det den vägen? Jag vet att det kan kännas frustrerande och jag tar absolut inte någon i försvar, men ibland kan det finnas olika bakomliggande skäl till att problem uppstår och förvärras och då kan det kanske vara en enkel väg att gå?

Annars är det bara att beklaga. Det är otroligt tråkigt när sånt här händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Det kanske finns helt naturliga orsaker. Typ att han behöver pengar. Att han saknar empati för medmänniskor.

Hur som helst. Jag har varit med om att skicka små saker och inte fått nåt kollinummer från posten då det gått som brev istället när jag frågat post-stället. Det känns då lite trist att inte kunna skicka kollinr till köparen. Men då prylen dyker upp dagen efter så har det inte varit några problem. (Han kanske ville vänta tills pengarna dök upp på kontot oxå.) Men att göra sig oanträffbar och kalla nån psyksjuk låter lite märkligt. Det har väl oxå gått några dagar sedan du köpte?

En kompis som köpte festivalbiljetter på internet av ngn skojjare fick sina pengar tbaka då polisen, trots "anonymiteten", hittade honom.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en ung person du har att göra med och du har tillräcklig info kanske du kan tala med personens föräldrar och försöka lösa det den vägen? Jag vet att det kan kännas frustrerande och jag tar absolut inte någon i försvar, men ibland kan det finnas olika bakomliggande skäl till att problem uppstår och förvärras och då kan det kanske vara en enkel väg att gå?

Annars är det bara att beklaga. Det är otroligt tråkigt när sånt här händer.

+1

Jag tror att det här är den största och bästa chansen för dig att få dina pengar tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

UPDATE:

Han säger nu via SMS att det ska komma kollinummer under kvällen. Att han har lappen hemma och skicka så fort han kommer hem (f-n trot men så är läget i alla fall).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått kollinummer nu!

Det lämnades in ett paket igår 19:34 med rätt avsändare.

Dvs. inte riktigt enligt vad vi kom överens om... Och inte riktigt i enlighet med tidigare "jag har ju skickat paketet" (SMS och PM som kom innan paketet verkligen lämnats)...

MEN, något är på väg. Ska bli spännande att se vad som finns i paketet.

Återkommer.

Övrigt i ämnet. Pratade igår med en åklagare jag känner om det här. Hon sa att polisen normalt prioriterar sådana här ärenden högt då de ofta är lätta att lösa (bra för statistiken) OCH då det ofta är unga människor som står bakom. Det är sällan det är förhärdade brotslingar bakom utan oftast ungdommar som kommit på en "snillebblixt" hur de kan tjäna snabba pengar.

Men, att följa de råd som står listade för handel via forumet är nog att rekommendera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gick det? Fick du nåt paket? Mig försökte ungjäveln blåsa men efter att jag snokat rätt på hans nummer och erbjöd mig att personligen komma och "hämta" pengarna så satte han tebax dom på mitt konto. Om jag minns rätt hade det blivit en lång bilresa tur o retur men helt klart värt besväret!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gick det? Fick du nåt paket? Mig försökte ungjäveln blåsa men efter att jag snokat rätt på hans nummer och erbjöd mig att personligen komma och "hämta" pengarna så satte han tebax dom på mitt konto. Om jag minns rätt hade det blivit en lång bilresa tur o retur men helt klart värt besväret!

Jodå, jag fick min Eureka idag. Hämtade ut på posten och pluggade in den....

STENDÖD!&¤/#%"!¤!!!

Allting ser ut att fungera men VU-mätaren ger fullt utslag (utan om man trycker in "GR to meter"). I alla andra lägen, oavsett vad som kopplas in/ur Eurekan så står VU-mätarna på max...

Felet finns beskrivet här men PreSonus verkar inte så pigga på att tala om det. Har mailat dom och Luthman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, jag fick min Eureka idag. Hämtade ut på posten och pluggade in den....

STENDÖD!&¤/#%"!¤!!!

Allting ser ut att fungera men VU-mätaren ger fullt utslag (utan om man trycker in "GR to meter"). I alla andra lägen, oavsett vad som kopplas in/ur Eurekan så står VU-mätarna på max...

Felet finns beskrivet här men PreSonus verkar inte så pigga på att tala om det. Har mailat dom och Luthman.

Jag skulle lätt åkt hem till den fan. Han har medvetet sålt en trasig/förstörd pryl. Såna as ska få så de ångrar sig rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle lätt åkt hem till den fan. Han har medvetet sålt en trasig/förstörd pryl. Såna as ska få så de ångrar sig rejält.

Sannolikt. Det är dock f-n så mycket svårare att bevisa än att han ljög om skeppningen först... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om du får en trasig pryl så ska du se till att dokumentera det. Säljaren har även ansvar för att packa korrekt om det skulle gå sönder på posten. Men då måste du ha sett till att ha anmält det till posten inom rimlig tid. För att ha ryggen fri menar jag.

Surt som fan lät det. Ledsen för din skull ONSatan. Hoppas du hittar en bra lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...