Jump to content
Annons

Bedrägeri på forumet – När polisanmäla?


ONSatan

Recommended Posts

Utan att kunna bevisa det är det i mina ögon solklart att den var trasig redan när han skickade den. Hade jag sålt nåt som inte funkade skulle jag tagit tillbaka det. Prylen måste för fan funka åtminstone första dan. Att chippet skulle ha pajat i paketet, utan att det var ström påkopplad tror jag inte en sekund på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

OK!

Gäller samma sak om säljaren är företag och köparen privatperson?

Nej - säljaren är ansvarig tills kunden får paketet - naturligtvis med undantag för om transportören förstör paketet eller innehållet på något sätt på vägen. Det är däremot alltid kunden som måste anmäla en eventuell skada till transportören - och det måste ske omgående.

Det lagstadgade skyddet för konsumenten är väldigt mycket bättre vid köp från näringsidkare än vid köp från annan privatperson. När det gäller privatpersoner så måste det som regel till Tingsrätten om det inte går att lösa på ett vettigt sätt mellan parterna, eftersom det är Köplagen och inte Konsumentköplagen som gäller då.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Postens försäkring uppgår till hela 50 000 spänn om jag inte minns fel men det är rätt som i alla fall av reklamationer på transportskador att anmälan ska göras i omedelbar anslutning till att man hämtar paketet och då förmodligen på plats på utlämmnings stället. Det är nog en myt att posten eller schenker eller nån annan fraktare skulle ha råd att skumpa runt med godset så att det går sönder även om det är bra förpackat. Att ett chip i en apparat skulle packa ihop på grund av frakt kräver väl mer eller mindre att man bestrålat paketet hårt eller kopplat in ström utsätter chipet för statisk elektricitet dränker det i vatten eller nåt? Vet i hundan om ens vatten skulle kunna ha sönder ett data chip bara det får torka. Obs jobbar inte på posten.

Men man har rätt visst kan misstag ske men då betalar man tillbaka givetvis. Det är väl lite det det handlar om när man säljer nåt beggat och privat

Link to comment
Dela på andra sajter

Postens försäkring uppgår till hela 50 000 spänn om jag inte minns fel men det är rätt som i alla fall av reklamationer på transportskador att anmälan ska göras i omedelbar anslutning till att man hämtar paketet och då förmodligen på plats på utlämmnings stället. Det är nog en myt att posten eller schenker eller nån annan fraktare skulle ha råd att skumpa runt med godset så att det går sönder även om det är bra förpackat.

Jag har installerat streckkodsläsare på de flesta av Postens paketterminaler, så jag vet precis hur det ser ut och hur det fungerar 😱😉 - och på transportbanden kan det bli ganska omild behandling med mycket vibrationer och stötar hit och dit mot andra paket, liksom när paketen läggs upp på banden och sedan in i bilarna - men normalt inte så illa att något borde kunna gå sönder, utan det tillhör undantagen. Att något skulle råka falla 1m tillhör definitivt undantagen, men jag har för mig att det är en generell regel som finns hos de flesta transportörer.

Själv använder jag dock DHL istället... 😉

Att ett chip i en apparat skulle packa ihop på grund av frakt kräver väl mer eller mindre att man bestrålat paketet hårt eller kopplat in ström utsätter chipet för statisk elektricitet dränker det i vatten eller nåt? Vet i hundan om ens vatten skulle kunna ha sönder ett data chip bara det får torka. Obs jobbar inte på posten.

Största risken jag skulle kunna tänka mig när det gäller skador under transporten, skulle vara om det finns någon dålig lödning som spricker slutgiltigt på grund av vibrationerna på transportbanden - men inte att ett chip skulle gå sönder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att det egentligen har med saken att göra men iaf.

Har själv jobbat på Posten logistik en sväng under mina debutår på arbetsmarknaden. Jag skulle personligen aldrig efter att ha beskådat vad jag sett skicka något med posten utan använder istället bussgods eller dhl.

Alla vet ju att killen har skickat en defekt pryl, frågan är ju bara om det går att bevisa eller om han har någon möjlighet att få tillbaka pengarna till en rimlig kostnad/tid.

Att ödsla timtal hit och dit på svammel gör ju att man lika gärna kan jobba extra en dag eller 2 och köpa en ny en och skita i allt. Men hur tråkigt vore inte det?

Tillbaka med grejjerna och pengarna tillbaka! Så oerhört tråkigt att folk inte kan bete sig som folk numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som väl är, så löste det sig i detta fallet, men det är ju inte säkert att det går lika bra varje gång...

https://www.studio.se/index.php/topic/88658-laga-samt-uppgradera-presonus-eureka/page__view__findpost__p__1285532

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

I vilket fall som helst borde säljaren i fråga vara tämligen rökt här på forumet :rolleyes: Samtidigt skulle det ju vara oerhört intressant att få höra hans version också 🙂

Vänligen,

CHAE

Edith: lade till lite

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, det är ingen idé att besvära sig och köpa begagnat av privatpersoner. Lika bra att köpa nytt eller åtminstone om begagnat från butik. Det här är bara waste of time. Småaktigt av folk att luras för ett par tusenlappar.

Jag håller med dig, har i stort sett slutat köpa begagnat. Folk är för all del ofta 100% ärliga och väldigt trevliga och tillmötesgående, men det är när folk försöker småfula och trixa man tappar lusten helt och hållet.

Sen måste jag säga - och detta är en högst personlig åsikt - att folk idag generellt begär så höga priser för begagnade prylar att det ofta inte är mycket dyrare att köpa nytt. Man ska liksom inte gå en krona i förlust även om man ägt en stärkare i två år, eller en gitarr i tjugo (den har givetvis blivit mer värd än en ny, dessutom!)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...