Jump to content
Annons

Bedrägeri på forumet – När polisanmäla?


ONSatan

Recommended Posts

Trist! Om du har tillgång till en lagbok skulle jag föreslå att du skickar ett seriöst brev till säljaren där du hänvisar till diverse paragrafer ur köplagen, om han nu är ung kan det förhoppningsvis få honom på andra tankar. Förslag är 17,18,19, 21,30 § gällande fel på vara, befintligt skick, tidpunkt för fel och påföljder vid fel på varan. Alltid svårt när ord står mot ord dock. Hoppas det löser sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om säljaren är en hyffsat OK funtad person tar han tillbaka prylen. Eller prisavdrag.

Det låter ju helt orimligt att någon köper en pryl och sedan har sönder den på en gång.

Det verkar mer rimligt att säljaren kanske haft den stående i ngt hörn och inte kollat prylen innan han skickat den.

(Enl hans andra konto här ska han vara 25 år.)

Dom gånger jag sålt ngt har jag dock testat allt jag kommer på innan jag slår in det. En gång var en av de analoga visarna på en mixer lite trög (men användbar). Jag mejlade och bad om hans kontonummer för att kunna returnera pengarna på en gång. Men han tyckte väl att 400kr eller vad jag tog var OK ändå med denna defekt.

...Dock har jag åkt på en del blåsningar själv. Typ: att aldrig få portokostnaden i efterskott trots påstötningar, att inte dyka upp vid avtalad tid och plats, att börja pruta när jag åkt långt eller sagt nej till andra. Numera tar jag alltid betalt i förskott.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten Update:

Eurekan fungerar fortfarande inte.

Jag hittar en hel del trådar om liknande problem på Eurekan. De är ofta från runt 2005 (EDIT: men en hel del även från de senaste månaderna). Mitt kretskort är gjort 2004. Ursprungsproblemen ska ha berott på dåliga chip från Philips alt. om folk kopplat in den mot kort med fantommatning (pajar detta alla liknande produkter eller är det ett konstruktionsfel?).

Säljaren bedyrar fortfarande att den fungerade då han skickade. Jag kan inte bevisa något annat utan får nu ta hans ord för att den gjorde det.

Från detta läge är det juridiskt lönlöst att ta detta vidare (har kollat runt lite med folk jag känner).

Den lär inte skadats på vägen. Den var inpackad i handduk + skumplast + bananlåda (inte riktigt överenskommen originalkartong men synnerligen väl skyddad...).

Har fått kontakt med en servicekille på Luthman. Jag ska (om inte Presonus USA direkt kan ge tips typ, "byt chip X mot en bla bla bla") skicka upp den via Musikbörsen. Tydligen ska jag skicka via musikaffär (?). Han ville inte ge någon form av hint vad det hela kan kosta. Får se vad Musikbörsen 4sound säger.

Den snåle straffas hårt ibland...

OCH, tack för allt stöd, engagemang, PM och tips!

EDIT:

Ska in med den till 4Sound på lördag. Frakten till/från Luthman ligger på 300:- Ska lägga in begränsning på totalpris.

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Åk och knacka på hans dörr med kompisen bollträ så ska du se att han gladeligen håvar upp pengarna 🙂

Mmm... Varför inte ta med en pistol och döda honom direkt? Eller kanske rigga en bomb under hans bil?

Eller så sköter man det snyggt, helt enkelt.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm... Varför inte ta med en pistol och döda honom direkt? Eller kanske rigga en bomb under hans bil?

Eller så sköter man det snyggt, helt enkelt.

+1.

Märkligt barnsliga våldsrelaterade inlägg...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket chip som helst som behöver bytas tycker jag ligger på 1500 kr.

Verkar nästan vara standardpris...

Rör det sig om 1500 så struntar jag i att reparera. 😠

Den är inte precis ny och utan garanti. Man kan köpa en ny för under 4000 från tex tysken (men det blir knappast en likadan i så fall, har "tappat lite lustkänsla för Presonus").

Blir i så fall till att slicka såren och vänta tills begäret blir för stort igen...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lämnat in två grejer för reparation där det handlade om ett litet chip, bägge gångerna kostade det 1500 kr. Ena gången hade garantin gått ut.

Vi får hoppas att det bara går på runt 800 kr, men under det är nog ingen idé att ens hoppas på tyvärr. Men avvakta utlåtandet från servicekillen.

De kanske vet att det där chipet är modellens svaga länk (om det nu är det) och gör det gratis. En gång fick jag det gjort på det viset också.

Exklusive administrativ avgift 300 kr då.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

OnSatan, du ska inte behöva betala reparationen.

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Privatkop/

Fel på varan

Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om

* den inte är sådan som säljaren har sagt

* säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till

* den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Köparens skyldigheter

Även om varan kan anses felaktig så får du som köpare inte åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.

När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.

Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst.

Helt klart gäller i det här fallet att "den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter", alltså har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. (Alternativet är att säljaren betalar reparationet ifall han hellre vill det.)

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag råkade ut för nåt liknande.

Alltså det där är en affärsidé att få gammal trasigt skit av nån och sälj det på nätet och skyll sen på transportören. Jag köpte en äldre videokamera av en snubbe för ett par månader sedan, den var inte dyr det blev en fem hundring med frakt. Men givetvis när den kom så funkade den inte. Den här killen hade typ 5-6 gamla videokameror på annons på eniro köp och sälj. Bara det borde ju ha gjort att jag blev misstänksam men man tror ju inte att nån orkar att hålla på och blåsa folk för några hundra. Jag menar du måste ju ändå packa in det ganska väl och sen även skicka skiten. Men det är ju det att det är billigt som gör det genialiskt för dom flesta orkar inte bry sig om några hundra så dom låter det vara lär sig och går vidare och dom här personerna som håller på med det här kan fortsätta i godan ro. Sälj så många trasiga saker du kan för några hundringar styck i månaden det blir ju en slant och ingen kan ju säga att dom ingen vara fick. Ja det kanske går att leva på till och med om man ligger i. Ja fy fan för lurendrejare bunt ihop och gör kattmat av dom jävlarna.

I övrigt håller jag med magnus83

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vore det om alla tar och sansar sig lite? Ingen här vet att killen skickade iväg en trasig vara, däremot är en forummedlem (som jag förstår det) felaktigt uthängd som bedragare eftersom han inte skickade en vara - som han faktiskt visst skickade.

Redigerat av Lindeberg
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vore det om alla tar och sansar sig lite? Ingen här vet att killen skickade iväg en trasig vara, däremot är en forummedlem (som jag förstår det) felaktigt uthängd som bedragare eftersom han inte skickade en vara - som han faktiskt visst skickade.

Nja, du har delvis rätt här.

Han skickade faktiskt inte varan (trots att han sa att han gjort så) föränn jag hotat med polisanmälan. Dvs, här var bevisligen ett bedrägligt beteende.

MEN; du har rätt ang funktionen. Jag kan aldrig bevisa att varan var sönder och något i min mage säger att den faktiskt fungerade när den skickades och att jag råkat ut för slumpens brutala ansikte. Han må vara bra på att ljuga och jag må vara blåögd men det känns så efter att vi diskuterat det hela. Jag tänker inte driva det här (och det är lönlöst, går ej att bevisa enligt de jag snackat med som kan sådant här).

Fokuserar på att få igång den till rimlig kostnad (alt. dumpar skiten) och sätter upp kostnaden för erfarenheten på "var inte så djävla snål, det kostar -kontot"...

EDIT: Jag har varit noggrann med att inte "hänga ut". Jag vet nu väldigt mycket om säljaren som jag inte kommer föra vidare. Kopplingen till tidigare alias och tveksamma affärer känns dock relevant i sammanhanget...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

En undring:

när man skickar ett paket med posten blir varan försäkrad, avsändaren får ett kvitto på det. Vad gäller i ett sådant läge ? Borde inte försäkringen täcka om varan är trasig ? Har aldrig kollat detta men kan ju vara värt ett försök...

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN; du har rätt ang funktionen. Jag kan aldrig bevisa att varan var sönder och något i min mage säger att den faktiskt fungerade när den skickades och att jag råkat ut för slumpens brutala ansikte. Han må vara bra på att ljuga och jag må vara blåögd men det känns så efter att vi diskuterat det hela. Jag tänker inte driva det här (och det är lönlöst, går ej att bevisa enligt de jag snackat med som kan sådant här).

Transporten är såvitt jag vet säljarens ansvar. Var apparaten trasig då du mottog den så är det säljarens problem!!! (Även om den nu skulle fungerat då han skickade den.)

Med andra ord: häv köpet och kräv pengarna tillbaka!!! (Och returfrakten ska ske på säljarens bekostnad.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Transporten är såvitt jag vet säljarens ansvar.

Det kan det väl ändå inte vara? Säljaren ansvarar för att föremålet är adekvat förpackat, men om Posten/Schenker/DHL/Whatever likväl mosat paketet kan väl inte säljaren vara ansvarig? Vi måste nog skilja på transport och emballering här.

Link to comment
Dela på andra sajter

En undring:

när man skickar ett paket med posten blir varan försäkrad, avsändaren får ett kvitto på det. Vad gäller i ett sådant läge ? Borde inte försäkringen täcka om varan är trasig ? Har aldrig kollat detta men kan ju vara värt ett försök...

Det finns en försäkring upp till 5000:- i värde per paket, har jag för mig - MEN det är extremt svårt att få ersättning från Posten. Man måste visa att paketet är skadat direkt när man får det och göra en anmälan omedelbart när utlämningsstället också kan verifiera att paketet verkligen är skadat.

Om det är något fel på prylarna, men paketet inte är synligt skadat och det inte är originalkartong, så skyller Posten bara på att det är för dåligt emballerat. Det ska tåla en fallhöjd på 1m (något som kallas "normal posthantering").

Oavsett vilket så går ansvaret då tillbaks till säljaren, eftersom det är han som i så fall har emballerat för dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med 1 meter och normal posthantering stämmer faktiskt.

Det är ju det som gör det så lustigt. Eller ja, tragikomiskt är väl ordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Transporten är såvitt jag vet säljarens ansvar. Var apparaten trasig då du mottog den så är det säljarens problem!!! (Även om den nu skulle fungerat då han skickade den.)

Tyvärr går risken över på köparen när varan avlämnas till transportören i just det här fallet (7 § Köplagen)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...