Jump to content
Annons

Återuppväck din idol från de döda!


AnthonyS

Recommended Posts

Gick och funderade på vad som hade hänt om flera av mina favoritmusiker inte hade gått hädan i förtid, hur det kanske hade påverkat den musik jag lyssnar på och musiken i stort och hur deras respektive band/projekt hade utvecklats. Således började jag också fundera på vad andra skulle säga i ämnet. Så, om ni hade kunnat återuppväcka de döda (Och då tänker jag främst på musiker. Inte exempelvis familjens golden retriever eller farmor - om inte just farmor var en viktig musiker i era liv förstås), vem/vilka hade ni valt och varför just han/hon/dem?

Jag inleder med några namn helt enkelt;

Jimi Hendrix - Det hade varit så sjukt intressant att se om han hade mer att ge, och i så fall vad. Hade han haft lika stort inflytande som gubbe som han har haft som spöke? Plus att man hade sluppit en sex-sidig special i varenda gitarrtidning så fort någon hittade ett nytt band med en en intervju/demolåt/LSD-svammel från 1969 i en bortglömd papperskorg...

Freddie Mercury - King Mercury, helt enkelt. Jag saknar honom. Scenkonst på absolut högsta nivå.

Randy Rhoads - Tog lektioner i klassiskt gitarrspel under flera av de stora turneerna med Ozzy och hade enligt modern Dolores bestämt sig för att slå sig ner för att komponera och undervisa efter några år i hårdrockscirkusen. Där gick vi nog definitivt miste om fantastisk musik.

Cliff Burton - Inget on om Jason Newsted, men Metallicas nittiotal hade nog sett annorlunda ut om Burton fortfarande hade levt.

Shawn Lane - Han fullkomligt sjöd av ljuv musik.

Johann Sebastian Bach - Vad hade han sagt om Idol, och hade han föredragit Logic eller ProTools?

EDIT: Slarvigt skriveri.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jeff Healey - världens bäste gitarrist enligt mig

Lolly Vegas - gitarrist, sångare

Tony Bellamy - gitarrist, sångare

Don Van Vliet - sångare

Vince Welnick - keyboardist

Rick van der Linden - orgel

Mick Tucker - trummis

John Bonham - trummis

Jim Morrison - sångare

Brian Connolly - sångare

Syd Barrett - gitarrist, sångare

Elvis Presley - sångare

Frank Zappa - gitarr, keyboard, sångare

Roy Orbinson - gitarrist, sångare

Bob Marley, sångare

John Lee Hooker - gitarrist, sångare

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jimi Hendrix. Dog i September 1970 efter bara tre års karriär. Han knarkade inte ihjäl sig, han mördades på så vis att man hällde vin i honom tills han drunknade. Han startade typ allt inom modern rocknroll, ingen har kommit i närheten av det han gjorde då. Han hade säkert hur mycket som helst att ge.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jimi Hendrix. Dog i September 1970 efter bara tre års karriär. Han knarkade inte ihjäl sig, han mördades på så vis att man hällde vin i honom tills han drunknade.

Nää? :rolleyes: Var läste du det någonstans? En Ding Ding Ding Värld? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Freddie Mercury - En av tidernas bästa sångare. Hög klass artesteri och han dog alldeles för ung.

Jeff Porcaro - Tidernas bästa trummis, enligt mig, och har satt ett sådant tydligt spår i massa go musik från 70- och 80-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nää? :rolleyes: Var läste du det någonstans? En Ding Ding Ding Värld? 😄

Hendrix död är omtvistad. Det finns flera oegentligheter kring dödsförloppet och de närmast följande läkarundersökningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Freddie Mercury, Luther Vandross, Michael Jackson och Luciano Pavarotti, är sådana som väldigt gärna hade fått vara med längre, om du frågar mig. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Freddie Mercury, Luther Vandross, Michael Jackson och Luciano Pavarotti, är sådana som väldigt gärna hade fått vara med längre, om du frågar mig. 🥰

det finns ju väldigt många bra musiker, glömde nämna michael jackson & luther vandross i mitt inlägg.. men som sagt, finns många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jeff Healey - världens bäste gitarrist enligt mig

Lolly Vegas - gitarrist, sångare

Tony Bellamy - gitarrist, sångare

Don Van Vliet - sångare

Vince Welnick - keyboardist

Rick van der Linden - orgel

Mick Tucker - trummis

John Bonham - trummis

Brian Connolly - sångare

Syd Barrett - gitarrist, sångare

Elvis Presley - sångare

Frank Zappa - gitarr, keyboard, sångare

Elvis och Zappa ja. Zappa hade varit väldigt intressant att följa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Freddie Mercury, Luther Vandross, Michael Jackson och Luciano Pavarotti, är sådana som väldigt gärna hade fått vara med längre, om du frågar mig. 🥰

Jag får allid gåshud av att se King Mercury strutta runt på scenen och fullständigt äga publiken, ha dem bokstavligen i sin hand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bobby Fuller dog aldeles för tidigt och var en skicklig låt skrivare. han blev 24 år.

Just after "I Fought The Law" became a Top 10 hit, Fuller was found dead in an automobile parked outside his Hollywood apartment. The Los Angeles deputy medical examiner, Jerry Nelson, performed the autopsy.[7] According to Dean Kuipers:[8] "The report states that Bobby's face, chest, and side were covered in "petechial hemorrhages" probably caused by gasoline vapors and the heat. He found no bruises, no broken bones, no cuts. No evidence of beating." Kuipers further explains that boxes for "accident" and "suicide" were ticked, but next to the boxes were question marks. Despite the official cause of death, some commentators believe Fuller was murdered.[9][10]

Confusion has reigned over Fuller's death, with many misinterpreting the coroner's verdict of asphyxiation and the police's report: “Deceased was found lying face down in front seat of car: a gas can, 1/3 full, cover open; windows were all rolled up and doors shut, not locked; keys not in ignition." This has been construed by some as Fuller swallowing gasoline when, in fact, asphyxiation would have been caused by a deadly build-up of gasoline vapors in a sealed environment.

http://www.youtube.com/watch?v=F6rOBS821bw&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=vntYqOPmkuk&feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Randy rhoads

Jim morrison

Layne staley

Jimi hendrix

Freddie mercury

Johnny cash

Roy orbinson

Darrell abbott, alias dimebag gitarrist pantera

John lenon

Kurt cobain

Tupac shakur

Elvis presley

Mfl

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Dimebag!

Tänkte skriva det, men det blev inte av. Undrar varför. Jag har kanske misstänkt att han hade sin prime bakom sig. (Och med det absolut inte sagt att hans tid var inne - det som hände var och är en obeskrivlig tragedi). Men ju mer jag tänker på det desto mer fattas han. Nu gillade jag inte Damageplan lika mycket som Cowboys-erans Pantera, men vilken kille han var! Så sjukt skön 🙂 Och vad hade inte han och Wylde kunnat koka ihop?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kurt cobain

Ja, vad hade hänt då? Inget Foo Fighters? Ett nittiotal genomdränkt i svårmod? Intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

en svensk musiker som jag började uppskatta efter att ha läst Kenneth gärdestads bok : jag vill ha en egen måne. är ju ted gärdestad som gjorde många fina melodier (kenneth skrev ju texterna).

http://www.youtube.com/watch?v=TIaRmeB8fRc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=VwJaUnJKvUw&feature=related

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

när dog bob dylan ????

😕🙁

Han är inte död, om han inte avlidit inom de senaste tio minuterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...