Jump to content
Annons

Kate Perry - Teenage Dream


ramoand

Recommended Posts

Tjongar upp mina anteckningar från när jag skulle fixa till studiodatorn vid årsskiftet, lite om hastigheter mao:

SATA 3 (6 Gb/s), SATA 1 (1,5 Gb/s) ca 150 MB/s with overhead

Current (April, 2010) HD mechanical top speed = 157 MB/s

(sustained data 126 MB/s för WD Caviar Black 1TB and 138MB/s för 2TB)

44,1 kHz 32 bit stereo = 352,8 kB/s =0,3528 MB/s => 445 stereo tracks

96 kHz 32 bit stereo = 768 kB/s = 0,768 MB/s => 204 stereo tracks

Size on a 5 minute stereo track

Sample rate       1 track        10 tracks       50 tracks

44,1 / 32         105,84 MB      1,05 GB         5,25 GB
Tracks on 1 GB    9448           944             188

96 / 32           230,4 MB       2,30 GB         11,5 GB
Tracks on 1 GB    4340           434             86

edit: meh .... går inte att göra flera mellanslag eller tabbar ???

edit2: Aha! Går om man taggar som "code" 🙂

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Men om man tänker en pop eller rocklåt som i ett liveläge skulle framföras av 4 - 8 man ink. kör så blir det liiite konstigt att det ska behövas så in i norden många spår. Tänker man sen oxå att låten kanske till 50-75 % kommer att lyssnas på i kass lyssning allt från en gammal rör radio från 50 talet till en mobil med billiga öronproppar och laptop högtalare från Biltema eller liknande, så ja ......

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle framföras av 4 - 8 man ink. kör
Jo, men inte snackar vi 182 musiker utan spår.

Självklart är t ex trummorna inte en färdig 2-kanalsutgång från en trummaskin, utan det är säkerligen 2 kanaler bara för bastrumman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så att alla kör HP på dom flesta kanalerna?

Det sitter HP-filter i princip i varje eq.plugg jag använder, så det blir ofta att jag använder det. Men jobbar jag med material med färre spår eller gleasre arrangemang är jag noga med att inte skära för mycket.

I packade mixar skär jag även i basar och kickar. Allt för att få plats och få upp nivåer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man tänker en pop eller rocklåt som i ett liveläge skulle framföras av 4 - 8 man ink. kör så blir det liiite konstigt att det ska behövas så in i norden många spår.

Man tänker inte på huruvida det ska kunna spelas av musiker, alls. Det handlar sällan om musiker som skriver för musiker. Så, när tillfället kommer då man vill spela upp musiken utan dator, då går det ju inte, för det låter "för" annorlunda då. Det blev så, för musiken gjordes utan hänsyn till något annat än att bara låta coolt i datorn för stunden. Så för att det ska funka blir man tvungen att spela upp från CD-skivan själv, playback, ibland sätter man t.o.m. musiker på scen som ska fejka trumspel och bas osv för att folk ska tro att det dom hör är typ live. Det var mycket därför som livemusiken dog ut på 80-talet - melodifestivalen t.ex. I studion skiter man fullständigt i hur saker kommer att funka utanför studion.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

182 är väl inget?! 😉

Själv så låg mitt senaste projekt på 240-250 spår! (och över 450 pluggar, och 64 bussar)

MEN det ska tilläggas, som framgår i tidigare inlägg, att det är inte så många spår samtidigt!

Utan jag kör oxå så att jag flyttar isär spåren. Mest för att har bättre koll. Plus att slippa köra så mkt automationer.

Sång är det som tar mest spår.

Målar du med många penslar med sången? Hur gör du, varför så många spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Målar du med många penslar med sången? Hur gör du, varför så många spår?

Ja jag skulle nog själv aldrig orka spela in så många spår. Men jag mixade polarens band & platta.

Jag hjälpte han på traven och sa hur han skulle spela in. I samma veva så väntade jag på min Mac Pro. Och ju mer tiden gick ju mer spelade dom in.

Till slut så fick jag datorn i sep 2010. Sen under hösten och vintern så fortsatte vi att spela in på min burk och la på hur mycket som helst.

Gitarrer och synthar till förbannelse. Inte så mkt dubbat utan olika ljud.

Det som tar mest kanaler är sång. Och det blev väl en hel del spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 kanaler för bastrumma är ju en otrolig underdrift. Teenage Dream är ju Max Martin (och Dr. Luke mfl). Raise Your Glass med Pink, som är proddad av Max har 9 kickar, minst 5 virvlar/claps, minst lika många hihats osv. Minns inte exakta siffror, men det stod ju i Studiotidningen.. På den vägen är det, så det är rätt många spår bara för percussiondelen. Raise Your Glass är dock "bara" 87 spår tror jag, alltså typ 100 färre än Teenage Dream, så det skulle vara riktigt intressant att se vad det är på varje. Men undvikandet av automation är nog rätt, plus mycket sång. Tex så är ju kicken filtrerad i verserna. Är det 9 kickar och 9 separata spår för filtreringen så är det ju 18 spår kick osv.

När det gäller dator så jobbar de här killarna inte direkt med en bärbar PC och ett M-audio Fast Track. Rätt softa Pro Tools HD-system där.

Link to comment
Dela på andra sajter

150 mb/s? Då måste du ju ha typ två sata i raid-0, eller 15 krpm scsi, eller kanske SSD (+saftig busshastighet) - har inte testat dom än. Vanliga 7200 rpm diskar brukar ju maxa ut vid runt 50 mb/s, många fixar inte 50 ens. Så ja, jag tycker man känner sig relativt säker på att 182 simultant är hårda bud.

Disken som klarar 150MB/s är en helt vanlig 7200 RPM WD Caviar Black 1.5TB SATA3 (men moderkortet har bara SATA2-portar, så hastigheten skräms nog upp lite till när jag bygger ny burk nästa gång...). Ingen Raid alltså och ingen SSD. Systemdisken som kan köra ca 100MB/s, är en 7200 RPM Samsung 500GB SATA2.

Jag har en disk som bara ligger på ca 40MB/s, men det är en extern FW-disk, så det är inte så konstigt att den är betydligt segare än de andra... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det sitter HP-filter i princip i varje eq.plugg jag använder, så det blir ofta att jag använder det. Men jobbar jag med material med färre spår eller gleasre arrangemang är jag noga med att inte skära för mycket.

I packade mixar skär jag även i basar och kickar. Allt för att få plats och få upp nivåer. 🙂

Jo det är klart när när det köttar på så blir det nog till att skära... men fan vet, det som inte hörs, hörs ju liksom inte... vete fan om det stjäl "energi" i mixen egentligen.

Man får väl prova helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Disken som klarar 150MB/s är en helt vanlig 7200 RPM WD Caviar Black 1.5TB SATA3 (men moderkortet har bara SATA2-portar, så hastigheten skräms nog upp lite till när jag bygger ny burk nästa gång...). Ingen Raid alltså och ingen SSD. Systemdisken som kan köra ca 100MB/s, är en 7200 RPM Samsung 500GB SATA2.

Jag har en disk som bara ligger på ca 40MB/s, men det är en extern FW-disk, så det är inte så konstigt att den är betydligt segare än de andra... 😉

150 mb/sekund för en disk har jag bara sett på sata raid-0 eller snabba scsi förut. Låter otroligt snabbt för 1 disk. Är man så out of date, hm. Jag överskattade nog iaf datamängden, som krävs för 100+ spår. Men vet inte om man kan räkna så enkelt som data/sekund x spår; det kanske behöver mer/mindre än så(?)

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

150 mb/sekund för en disk har jag bara sett på sata raid-0 eller snabba scsi förut. Låter otroligt snabbt för 1 disk. Är man så out of date, hm. Jag överskattade nog iaf datamängden, som krävs för 100+ spår. Men vet inte om man kan räkna så enkelt som data/sekund x spår; det kanske behöver mer/mindre än så(?)

SATA2-interfacet klarar upp till 300MB/s och SATA3 klarar det dubbla. Diskarna är inte fullt så snabba, utan de brukar släpa efter en del, men WD Caviar Black tillhör nog de snabbare modellerna. 🙂

Det är väldigt enkelt att räkna: Samplingsfrekvens * bitdjup = bits/s - exempelvis så blir 44.1kHz/24-bit 44100*24=1058400 bits/s - alltså ca 1Mbit/s per spår.

Att kunna hantera 200 spår eller ännu mer vid mix är alltså absolut ingen science fiction - även om jag aldrig har kört så många spår själv, men ändå... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller precis på att dra igång byggandet av min nya studiodator. I den blir det två Black Caviar (WD2002FAEX som har 64MB cache) i RAID0 för audio, plus en Corsair SSD Force 3 (CSSD-F240GB3-BK) som systemdisk. Black Caviar-modellen jag köpt är benchmarkad med lite resultat här: http://tweakers.net/productreview/33740/western-digital-caviar-black-wd2002faex-2tb.html

Ska bli spännande att köra lite prestandatester sen när den är ihopbyggd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...