Jump to content
Annons

Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen införs den 1 september


ONSatan

Recommended Posts

Copyswedes metoder att rycka in och sno åt sig "resurser" påminner lite om när Hitler tumlade in i Österrike (mars 1938) och sedan i Tjeckoslovakien (mars 1939)...

Sex månader senare var andra världskriget i full gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Copyswedes metoder att rycka in och sno åt sig "resurser" påminner lite om när Hitler tumlade in i Österrike (mars 1938) och sedan i Tjeckoslovakien (mars 1939)...

Sex månader senare var andra världskriget i full gång.

Kollektiv bestraffning kallas det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg märke till det lilla ordet "kan". Det betyder att man inte förutsätter ATT det är så, utan att det KAN vara så. Hänger du med?

jaha ja

så egentligen har du ingen aning om vad allmänheten anser och då faller hela din tes

Ja, och din åsikt är att det inte är så. Vad är skillnaden menar du?

skillnaden är att jag inte säger att "det är"

Det har jag inte påstått att jag vet.

blir ganska tunn utgångspunkt då

Annars skulle vi ju inte sitta här och käbbla om petitesser, eller hur? 🙂 Gång på gång och ganska omständligt beskriver du att vi har en lag som ser ut som den gör och att den inte går att ändra på. Det första vet jag, och det andra är fel, eftersom man då och då gör om lagar. Och det är det senare som är intressant här.

du har uppenbarligen lite svårt att skilja på lagar och naturlagar?

Det ÄR tillåtet att kopiera väldigt många saker. Speciellt för privat bruk. Stolar, bilar, lampor, högtalare, vaser, gardinstänger o s v. Det är väl ändå det vanligaste?

?

sedlar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Copyswedes metoder att rycka in och sno åt sig "resurser" påminner lite om när Hitler tumlade in i Österrike (mars 1938) och sedan i Tjeckoslovakien (mars 1939)...

Sex månader senare var andra världskriget i full gång.

lite så här tänker du?

adolf-hitler-with-a-mac.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha ja

så egentligen har du ingen aning om vad allmänheten anser

Haha, kan du inte bara erkänna att du läser slarvigt? 🙂 Har du någon aning om vad allmänheten anser?

och då faller hela din tes

Varför skulle den göra det?

skillnaden är att jag inte säger att "det är"

Det är bra att du är så tydlig med vad du skriver 🙂

blir ganska tunn utgångspunkt då

Men en utgångspunkt. Vill du fortfarande påstå att vi kan vara _helt_ säkra på att du drack kaffe när du påstod att du gjorde det?

du har uppenbarligen lite svårt att skilja på lagar och naturlagar?

Inte det minsta. Om privatkopieringsersättningen och rätten att privakopiera tillhör det förstnämnda så vore det väl ändå rimligt att anta att bestämmelserna där skulle kunna se ut precis hur som helst? Och inte bara det "antingen eller" som du och CS-polarna anser?

?

sedlar?

Ja, sedlar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, kan du inte bara erkänna att du läser slarvigt? 🙂 Har du någon aning om vad allmänheten anser?

nej men så gör jag ju mig inte till talesman för allmänheten såsom du gör

vem läser slarvigt?

Varför skulle den göra det?

eftersom du utgår från att allmänheten anser lagen orimlig

i själva verket har du inte en aning om vad allmänheten anser

Men en utgångspunkt. Vill du fortfarande påstå att vi kan vara _helt_ säkra på att du drack kaffe när du påstod att du gjorde det?

DU kan ju givetvis inte vara säker - jag kan ju ljuga

men antingen jag gjorde det eller inte så är det jag gjorde det som jag gjorde

Inte det minsta. Om privatkopieringsersättningen och rätten att privakopiera tillhör det förstnämnda så vore det väl ändå rimligt att anta att bestämmelserna där skulle kunna se ut precis hur som helst? Och inte bara det "antingen eller" som du och CS-polarna anser?

hur som helst?

brukar normala lagar se ut hur som helst och grunda sig på lite slumpartade förutsättningar menar du?

för att kunna rucka på "antingen eller" skulle du behöva rucka på hela immaterialrätten - nåt som jag vet du förespråkar men som majoriteten i varje civiliserat samhälle på vårt klot inte håller med dig om

Ja, sedlar?

förstod du inte ursprungsfrågan eller försöker du bara vinna tid?

3. Det kan vara tillåtet med privatkopiering.
det kan vara tillåtet att kopiera sedlar

förtydligande: anser du det som en god och rimlig idé bara för att det kan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte diskussionen slut vid det här laget? 😮 Det är ju bara samma tjafsande fram och tillbaka hela tiden och ingen kommer att ge sig eftersom det handlar om olika åsikter - fast mer än halva tråden handlar egentligen mest om vem som kan missförstå bäst och vem som är bäst på att märka ord och övertolka så att ämnet, som utan allt tjafsande hade varit intressant, kommer i skymundan och får ett löjets skimmer över sig... 😏

Nåja - det har ju förekommit både analogier hit och dit - och Hitler har också varit med på ett hörn. Det är ungefär där någonstans som trådar brukar anses ha urartat tillräckligt mycket, eller...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte diskussionen slut vid det här laget? 😮 Det är ju bara samma tjafsande fram och tillbaka hela tiden och ingen kommer att ge sig eftersom det handlar om olika åsikter - fast mer än halva tråden handlar egentligen mest om vem som kan missförstå bäst och vem som är bäst på att märka ord och övertolka så att ämnet, som utan allt tjafsande hade varit intressant, kommer i skymundan och får ett löjets skimmer över sig... 😏

Nåja - det har ju förekommit både analogier hit och dit - och Hitler har också varit med på ett hörn. Det är ungefär där någonstans som trådar brukar anses ha urartat tillräckligt mycket, eller...? 😉

det som fattades för att sätta punkt var en självutnämnd moderator som orkar skriva ett långt gnälligt inlägg som tillför det hela ännu mindre än det han själv gnäller över

grattis claes - dagens bror duktig pris går till dig

gå å skriv en haiku nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

He,he, ja JJ och DPs evighetslånga diskussion påminner om den de hade när det gällde för eller emot pirattankningen. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Köpte en extern HD igår, på 2TB. Den kostade 666kr. Något billigare än den jag köpte för 1½ år sen av samma märke på 6-700GB.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej men så gör jag ju mig inte till talesman för allmänheten såsom du gör

Gör du. Eftersom du anser att jag har fel när jag skriver vad allmänheten rimligtvis KAN tänkas tycka så blir du automatiskt ett talesman med en annan åsikt, eller hur?

vem läser slarvigt?

Det kan man fråga sig. Men du är väl den enda som blivit påkommen med det hittills 🙂

eftersom du utgår från att allmänheten anser lagen orimlig

Ja, det handlar ju om sunt förnuft och logik.

DU kan ju givetvis inte vara säker - jag kan ju ljuga

men antingen jag gjorde det eller inte så är det jag gjorde det som jag gjordehur som helst?

Spelar ingen roll.

brukar normala lagar se ut hur som helst och grunda sig på lite slumpartade förutsättningar menar du?

Privatkoperingsersättningen är ingen normal lag.

för att kunna rucka på "antingen eller" skulle du behöva rucka på hela immaterialrätten - nåt som jag vet du förespråkar men som majoriteten i varje civiliserat samhälle på vårt klot inte håller med dig om

Hur var det nu med det här att göra sig till talesman för "allmänheten"? 🙂 Hursomhelst: Vad skulle det få för konsekvenser om man tillät privatkopiering utan ersättning?

Det finns ju massor med andra saker som "lyder" under immaterialrätt som man faktiskt får kopiera som privatperson. En stol t ex. Och ingen extraskatt till snickare och designers blir det, även om man såklart i sann Copyswede-anda kunnat tänka sig att man la den på virke och verktyg.

förstod du inte ursprungsfrågan eller försöker du bara vinna tid?

förtydligande: anser du det som en god och rimlig idé bara för att det kan?

Nej, varför skulle jag göra det? Och varför väljer du just sedlar som exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du. Eftersom du anser att jag har fel när jag skriver vad allmänheten rimligtvis KAN tänkas tycka så blir du automatiskt ett talesman med en annan åsikt, eller hur?

nej det blir jag inte automatiskt

men jag förstår att du inte förstår det

Ja, det handlar ju om sunt förnuft och logik.

nej det handlar om att du projicerar dina egna uppfattningar på andra

Privatkoperingsersättningen är ingen normal lag.

enl vems definition?

Hur var det nu med det här att göra sig till talesman för "allmänheten"? 🙂

det är svårt att föra en vettig diskussion med dig när du inte kan hålla isär "allmänheten" med den lagstiftande majoriteten i en representativ demokrati

Det finns ju massor med andra saker som "lyder" under immaterialrätt som man faktiskt får kopiera som privatperson. En stol t ex. Och ingen extraskatt till snickare och designers blir det, även om man såklart i sann Copyswede-anda kunnat tänka sig att man la den på virke och verktyg.

snickra på

Och varför väljer du just sedlar som exempel?

varför inte?

om argumentet är att "man kan" så borde du väl inte se nåt problem i det?

Link to comment
Dela på andra sajter

DP, du fastnar på fel detaljer nu. Kan du inte istället förklara vad du menar med att man behöver rucka på hela immaterialrätten, bara för att tillåta privatkopiering av musik?

därför att det är rättighetsinnehavaren som ensam äger rätten att duplicera sina verk - det är utgångspunkten

"copyright" - rätten att kopiera

privatkopiering är tillåten

privatkopieringen är möjlig genom den kompensation som ges via privatkopieringsersättningen

privatkopiering är att se som ett undantag från copyrighten - inte en mänsklig rättighet

du kan tycka vad du vill om detta men du måste nog ändå utgå från verklighetens förutsättningar om du ska diskutera frågan

Link to comment
Dela på andra sajter

Copyswedes metoder att rycka in och sno åt sig "resurser" påminner lite om när Hitler tumlade in i Österrike (mars 1938) och sedan i Tjeckoslovakien (mars 1939)...

Sex månader senare var andra världskriget i full gång.

lite så här tänker du?

adolf-hitler-with-a-mac.jpg

Hitler. Det var det.

Link to comment
Dela på andra sajter

därför att det är rättighetsinnehavaren som ensam äger rätten att duplicera sina verk - det är utgångspunkten

"copyright" - rätten att kopiera

privatkopiering är tillåten

privatkopieringen är möjlig genom den kompensation som ges via privatkopieringsersättningen

privatkopiering är att se som ett undantag från copyrighten - inte en mänsklig rättighet

du kan tycka vad du vill om detta men du måste nog ändå utgå från verklighetens förutsättningar om du ska diskutera frågan

Varför är det då fullt tillåtet att kopiera en stol för privat bruk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det då fullt tillåtet att kopiera en stol för privat bruk?

utesluter det ena det andra menar du?

varför skulle inte lagen reglera olika saker olika?

en hint kan ju vara att det är något lättare att kopiera en cd än en stol... men du får fråga dom som utformat lagarna - det finns säkert nån proposition eller liknande du kan ögna igenom

Link to comment
Dela på andra sajter

utesluter det ena det andra menar du?

varför skulle inte lagen reglera olika saker olika?

Menade bara att det inte är en orimlighet att man kan få ägna sig åt att privatkopiering utan att betala ersättning till någon godtycklig instans. Du pratade om att man skulle rucka på "hela immaterialrätten" om man tillät privatkopiering. Jag ville bara påpeka att många saker som omfattas om immaterialrätten på ett eller annat sätt ÄR tillåtna att privatkopiera utan ersättningskrav.

en hint kan ju vara att det är något lättare att kopiera en cd än en stol...

Intressant teori, var har du läst det någonstans? Var går gränsen för hur lätt någonting ska vara att kopiera för att det ska vara befogat med privatkopieringsersättning?

Link to comment
Dela på andra sajter

privatkopieringen är möjlig genom den kompensation som ges via privatkopieringsersättningen

privatkopiering är att se som ett undantag från copyrighten - inte en mänsklig rättighet

du kan tycka vad du vill om detta men du måste nog ändå utgå från verklighetens förutsättningar om du ska diskutera frågan

Skulle du kunna motivera det där?

Exempelvis med referenser till lagen och i vilken ordning de har uppkommit.

Dvs verklighetens förutsättningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Copyswedes metoder att rycka in och sno åt sig "resurser" påminner lite om när Hitler tumlade in i Österrike (mars 1938) och sedan i Tjeckoslovakien (mars 1939)...

Sex månader senare var andra världskriget i full gång.

Smack! Där satt den!

http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du kunna motivera det där?

Exempelvis med referenser till lagen och i vilken ordning de har uppkommit.

Dvs verklighetens förutsättningar.

ska det behövas motiveras?

brukar undantag komma före själva lagen?

verklighetens förutsättningar är att det ser ut som det ser ut - häng med i diskussionen

Smack! Där satt den!

http://en.wikipedia..../Godwin%27s_law

😄

mm

för femton dagar sen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ville bara påpeka att många saker som omfattas om immaterialrätten på ett eller annat sätt ÄR tillåtna att privatkopiera utan ersättningskrav.

varsågod

snickra på

Intressant teori, var har du läst det någonstans? Var går gränsen för hur lätt någonting ska vara att kopiera för att det ska vara befogat med privatkopieringsersättning?

återigen får jag hänvisa dig till förarbetena till resp lag

att det är lättare att kopiera ettor å nollor digitalt än att tälja till en perfekt kopia av stol behöver man inte läsa sig till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...