Jump to content
Annons

Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen införs den 1 september


ONSatan

Recommended Posts

inte alls

men jag är medveten om att om man ska få nåt i ena änden så måste man ge nåt i andra

Klassiskt DP-svar. Så svävande att man inte direkt låser sig vid en egen åsikt, samt avsaknad av stora bokstäver och skiljetecken. Det finns i vilket fall inte några som helst rimliga skäl i världen till att jag ska behöva betala extra till artister och koreografer om jag vill ha en kopia på en skiva jag köpt att ha i bilen och/eller sommarstugan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

varför inte det?

Hade du varit jag, så hade svaret på detta varit "varför?", eller hur? 🙂 Och det tycker jag du ska svara på också.

Men i a f. Jag har köpt en skiva för att jag ska kunna lyssna på den. Artisten har redan fått betalt. Varför ska dom ha mer betalt för att jag lyssna på en kopia av en skiva som jag har köpt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i a f. Jag har köpt en skiva för att jag ska kunna lyssna på den. Artisten har redan fått betalt. Varför ska dom ha mer betalt för att jag lyssna på en kopia av en skiva som jag har köpt?

titta på vad som står på skivan nästa gång du håller i den

ensamrätten till mångfaldigande är exklusivt tillhörande rättighetsinnehavarna

svaret på "varför?" är kort å gott "för att avtal och lagar bestämmer det"

Link to comment
Dela på andra sajter

titta på vad som står på skivan nästa gång du håller i den

ensamrätten till mångfaldigande är exklusivt tillhörande rättighetsinnehavarna

svaret på "varför?" är kort å gott "för att avtal och lagar bestämmer det"

Eftersom vi inte haft samma lagar sen Big Bang så tyder det på att lagar är föränderliga. Kan man inte motivera en lag bör den förändras eller tas bort.

Du motiverar hela tiden lagens berättigande med att den finns. Tycker du att alla lagar i hela världen är rätt bara för att dom finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom vi inte haft samma lagar sen Big Bang så tyder det på att lagar är föränderliga. Kan man inte motivera en lag bör den förändras eller tas bort.

vem kan inte motivera den för vem?

Du motiverar hela tiden lagens berättigande med att den finns. Tycker du att alla lagar i hela världen är rätt bara för att dom finns?

den finns för att den lagstiftande delen i vårt demokratiska samhälle beslutat om det enl den demokratiska ordning som råder

man kan tycka vad man vill om lagen men är likafullt skyldig att följa den eftersom den demokratiska ordningen bestämt så

den demokratiska ordningen har ansett att det finns ett värde för samhället i stort att slå vakt om enskilda skapares rätt att ha ensamrätt till duplicering av det dom skapat

jag vet att du inte gillar den ordningen och inte riktigt förstår poängen med den (alt hellre ser till egennyttan än den allmänna)

men nog borde du väl kunna förstå funktionen att undantaget att man får göra kopior åt sig själv hänger ihop med privatkopieringsavgiften

ta bort det ena så faller det andra - oavsett vad du gillar eller inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ta ditt bankexempel... vem betalar avgiften? De som använder tjänsten, så klart. Hur rimligt som helst.

Och jag betalar räkningarna själv genom nätet och får betala årsavgift för det. Rimligt? Så fan heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

vem kan inte motivera den för vem?

den finns för att den lagstiftande delen i vårt demokratiska samhälle beslutat om det enl den demokratiska ordning som råder

man kan tycka vad man vill om lagen men är likafullt skyldig att följa den eftersom den demokratiska ordningen bestämt så

den demokratiska ordningen har ansett att det finns ett värde för samhället i stort att slå vakt om enskilda skapares rätt att ha ensamrätt till duplicering av det dom skapat

jag vet att du inte gillar den ordningen och inte riktigt förstår poängen med den (alt hellre ser till egennyttan än den allmänna)

men nog borde du väl kunna förstå funktionen att undantaget att man får göra kopior åt sig själv hänger ihop med privatkopieringsavgiften

ta bort det ena så faller det andra - oavsett vad du gillar eller inte

Det är bra att du verkar ha hängt med på samhällskunskapen i grundskolan och förstår hur representativ demokrati fungerar. Tyvärr verkar du helt sakna kunskaper i kritiskt tänkande?

Det är ju bara att skilja på duplicering för kommersiellt och icke-kommersiellt bruk, så är saken ur världen. Det spelar ju inte artisten någon roll om jag lyssnar på originalskivan jag köpt i en affär, eller en kopia jag gjort av samma skiva, eller hur? Var i ligger allmän-nyttan här?

Som privatkopieringsersättningen dessutom är utformad, blir det hela än mer idiotiskt och saknar motstycke inom något annat område.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta ditt bankexempel... vem betalar avgiften? De som använder tjänsten, så klart. Hur rimligt som helst

Och jag betalar räkningarna själv genom nätet och får betala årsavgift för det. Rimligt? Så fan heller.

Well, du använder ju faktiskt bankens "Internetbetalning"-tjänst, så...

(Annars kan du ju alltid vända dig till dina kreditorer och/eller din bank och komma överens om någon form av autogiro, vilket kraftigt kommer att reducera din avgift.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra att du verkar ha hängt med på samhällskunskapen i grundskolan och förstår hur representativ demokrati fungerar. Tyvärr verkar du helt sakna kunskaper i kritiskt tänkande?

varför det?

bara för att du inte får medhåll i din syn på saken?

resonerar du på samma sätt om högertrafik?

Det är ju bara att skilja på duplicering för kommersiellt och icke-kommersiellt bruk, så är saken ur världen. Det spelar ju inte artisten någon roll om jag lyssnar på originalskivan jag köpt i en affär, eller en kopia jag gjort av samma skiva, eller hur? Var i ligger allmän-nyttan här?

det är din åsikt

uppenbarligen tycker rättighetsinnehavarna och den representativa delen av demokratin som är lagstiftande - inte bara i sverige utan i dom flesta andra länder, om än i olika utformningar - inte som du

Som privatkopieringsersättningen dessutom är utformad, blir det hela än mer idiotiskt och saknar motstycke inom något annat område.

det är också din åsikt - inte ett faktum

Link to comment
Dela på andra sajter

varför det?

bara för att du inte får medhåll i din syn på saken?

Nejdå, inte alls. Utan för att du inte för fram några egna åsikter.

uppenbarligen tycker rättighetsinnehavarna och den representativa delen av demokratin som är lagstiftande - inte bara i sverige utan i dom flesta andra länder, om än i olika utformningar - inte som du

Rättighetsinnehavarna kan vi väl lämna därhän? Folk lämnar ogärna ifrån sig privilegium, hur orättfärdiga dom än är.

Om du läser vad den "representativa delen av demokratin" anser om saken, så kan man väl sammanfatta det som att dom verkar ganska okunniga och/eller ointresserad: http://www.idg.se/2.1085/1.375740/har-ar-partierna-som-vill-stoppa-harddisksskatten

det är också din åsikt - inte ett faktum

Av alla självklara saker du skrivit hittills är detta med stor sannolikhet det mest onödiga. Det är klart det är åsikter man ger uttryck för i en diskussion, vad skulle det annars vara? Det existerar nämligen inga absoluta sanningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, inte alls. Utan för att du inte för fram några egna åsikter.

skulle det vara ett tecken på brist på kritiskt tänkande menar du?

intressant argument

Rättighetsinnehavarna kan vi väl lämna därhän? Folk lämnar ogärna ifrån sig privilegium, hur orättfärdiga dom än är.

varför ska vi lämna dom därhän?

Om du läser vad den "representativa delen av demokratin" anser om saken, så kan man väl sammanfatta det som att dom verkar ganska okunniga och/eller ointresserad: http://www.idg.se/2....arddisksskatten

nej - man kan inte sammanfatta

DU väljer att sammanfatta det så

Av alla självklara saker du skrivit hittills är detta med stor sannolikhet det mest onödiga. Det är klart det är åsikter man ger uttryck för i en diskussion, vad skulle det annars vara? Det existerar nämligen inga absoluta sanningar.

det är en missuppfattning att absoluta sanningar inte existerar - men skitsamma

om du skriver dina åsikter - varför skriver du dom som om det vore faktum?

skriv att du "tycker" nåt - inte att det "är"

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle det vara ett tecken på brist på kritiskt tänkande menar du?

Att bara svälja hur saker och ting är, oavsett hur absurda dom är, kan definitivt tyda på kritiskt tänkande.

varför ska vi lämna dom därhän?

Det är ju ungefär som de stackars miljardärerna som Obama vill beskatta nu. Dom tycker att det är viktigt att få göra avdrag för resor med privatjet och liknande (eller vad det nu var). Jag vågar påstå att dom inte är lämpliga att bedöma det ur ett allmännyttigt perspektiv.

nej - man kan inte sammanfatta

DU väljer att sammanfatta det så

Ok, hur tycker du att man ska sammanfatta deras åsikter då?

det är en missuppfattning att absoluta sanningar inte existerar - men skitsamma

Spännande, då kanske du rent av kan presentera några absoluta sanningar?

om du skriver dina åsikter - varför skriver du dom som om det vore faktum?

skriv att du "tycker" nåt - inte att det "är"

Ok, varför skriver du inte själv alltid "jag tror/tycker"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bara svälja hur saker och ting är, oavsett hur absurda dom är, kan definitivt tyda på kritiskt tänkande.

kanon

det hade jag aldrig gissat faktiskt

Det är ju ungefär som de stackars miljardärerna som Obama vill beskatta nu.

du tycker på allvar att rättighetsinnehavare är att betrakta som miljardärer i gemen?

Ok, hur tycker du att man ska sammanfatta deras åsikter då?

det vet jag inte

man kanske inte ska sammanfatta utan ta åsikterna som dom presenterats i sin helhet

Spännande, då kanske du rent av kan presentera några absoluta sanningar?

jag dricker kaffe nu

Ok, varför skriver du inte själv alltid "jag tror/tycker"?

för ibland vet jag

annars får du påpeka när jag är fel ute

Link to comment
Dela på andra sajter

kanon

det hade jag aldrig gissat faktiskt

Det har framgått mycket tydligt.

du tycker på allvar att rättighetsinnehavare är att betrakta som miljardärer i gemen?

I analogin, absolut. En grupp som har ett privilegium som kan verka orimligt för folk i allmänhet, men tydligen inte enligt dom själva.

det vet jag inte

Om du anser att jag sammanfattat det på fel sätt borde du ju ändå ha någon slags uppfattning om vari felet ligger?

jag dricker kaffe nu

Hur bevisar du det? Du tror alldeles säkert att du dricker kaffe eftersom du skriver det, men du kan aldrig veta säkert.

för ibland vet jag

annars får du påpeka när jag är fel ute

Det är ju det jag gör hela tiden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur bevisar du det? Du tror alldeles säkert att du dricker kaffe eftersom du skriver det, men du kan aldrig veta säkert.

Jag sitter och skriver ett inlägg just nu och det är i alla fall jag jävligt säker på att jag gör.

Sådäriallhast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter och skriver ett inlägg just nu och det är i alla fall jag jävligt säker på att jag gör.

Sådäriallhast.

Precis, du tror du är säker på det. Men det gör det ju inte till någon absolut sanning, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte det?

Eftersom vare sig du eller någon kan veta om det rent faktiskt förhåller sig så.

Men kan vi inte lämna de här filosofiska hårklyverierna lite? Privakopieringsersättningens vara eller icke-vara ligger ju inte riktigt på samma nivå 🙂 Även om DP och polarna på Copyswede verkar tro att privatkopieringsersättningen är någon slags naturlag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har framgått mycket tydligt.

I analogin, absolut. En grupp som har ett privilegium som kan verka orimligt för folk i allmänhet, men tydligen inte enligt dom själva.

hoppsan

en talesman för allmänheten?

Om du anser att jag sammanfattat det på fel sätt borde du ju ändå ha någon slags uppfattning om vari felet ligger?

ja

om jag hade ids hade jag pekat ut att dom olika partierna har olika uppfattning - mer eller mindre detaljerat

Hur bevisar du det? Du tror alldeles säkert att du dricker kaffe eftersom du skriver det, men du kan aldrig veta säkert.

jag behöver inte bevisa det för dig

jag tror inte - jag vet säkert

allt annat är kvasifilosofiskt trams

Det är ju det jag gör hela tiden!

nej det gör du faktiskt inte

du talar bara om hur saker å ting "är" (fast du menar att du "tycker att dom är")

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om DP och polarna på Copyswede verkar tro att privatkopieringsersättningen är någon slags naturlag.

bra att du vill lämna kvasifilosofin nu när du kände att det för djupt vatten för dig

nu behöver du bara styrka ditt påstående ovan

Link to comment
Dela på andra sajter

hoppsan

en talesman för allmänheten?

Lite otur med läsförståelsen?

ja

om jag hade ids hade jag pekat ut att dom olika partierna har olika uppfattning - mer eller mindre detaljerat

Så ett uppfattning kan inte framstå som okunnig eller ointresserad?

jag behöver inte bevisa det för dig

jag tror inte - jag vet säkert

allt annat är kvasifilosofiskt trams

Icke då. Du kan t ex ha en ännu inte diagnostiserad demens-sjukdom som gör att du är helt övertygad om att vissa saker hänt eller inte hänt, oavsett vad som faktiskt skett. Det har ingenting med kvasifilosofi att göra.

nej det gör du faktiskt inte

du talar bara om hur saker å ting "är" (fast du menar att du "tycker att dom är")

Precis som du alltså 🙂

nu behöver du bara styrka ditt påstående ovan

Du får hjälpa till. Ser du några andra alternativ än följande:

1. Det ska vara tillåtet med privatkopiering, men ett antal mer eller mindre godtyckliga människor ska få betalt för det.

2. Det är ska inte vara tillåtet med privatkopiering.

Detta är de två alternativ som existerar i Copyswedes värld. Och då även din, eftersom du hittills inte framför några andra åsikter än deras.

Men det finns såklart andra alternativ, förutsatt att det inte är någon naturlag att ett antal godtyckliga människor ska ha betalt när någon privatkopierar.

3. Det kan vara tillåtet med privatkopiering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite otur med läsförståelsen?

"En grupp som har ett privilegium som kan verka orimligt för folk i allmänhet"

menar du eller menar du inte att allmänheten anser ersättningen orimlig?

Så ett uppfattning kan inte framstå som okunnig eller ointresserad?

återigen din åsikt att dom är det

Icke då. Du kan t ex ha en ännu inte diagnostiserad demens-sjukdom som gör att du är helt övertygad om att vissa saker hänt eller inte hänt, oavsett vad som faktiskt skett. Det har ingenting med kvasifilosofi att göra.

låt oss då spinna vidare: hur vet du att jag kan ha det?

Precis som du alltså 🙂

nej

Du får hjälpa till.

jaha

visa var nån öht uttryckt att det hela grundar sig på en naturlag

3. Det kan vara tillåtet med privatkopiering.

det kan vara tillåtet att kopiera sedlar

Link to comment
Dela på andra sajter

"En grupp som har ett privilegium som kan verka orimligt för folk i allmänhet"

menar du eller menar du inte att allmänheten anser ersättningen orimlig?

Lägg märke till det lilla ordet "kan". Det betyder att man inte förutsätter ATT det är så, utan att det KAN vara så. Hänger du med?

återigen din åsikt att dom är det

Ja, och din åsikt är att det inte är så. Vad är skillnaden menar du?

låt oss då spinna vidare: hur vet du att jag kan ha det?

Det har jag inte påstått att jag vet.

nej

:rolleyes:

jaha

visa var nån öht uttryckt att det hela grundar sig på en naturlag

Annars skulle vi ju inte sitta här och käbbla om petitesser, eller hur? 🙂 Gång på gång och ganska omständligt beskriver du att vi har en lag som ser ut som den gör och att den inte går att ändra på. Det första vet jag, och det andra är fel, eftersom man då och då gör om lagar. Och det är det senare som är intressant här.

det kan vara tillåtet att kopiera sedlar

Det ÄR tillåtet att kopiera väldigt många saker. Speciellt för privat bruk. Stolar, bilar, lampor, högtalare, vaser, gardinstänger o s v. Det är väl ändå det vanligaste?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...