Jump to content
Annons

Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen införs den 1 september


ONSatan

Recommended Posts

ska det behövas motiveras?

brukar undantag komma före själva lagen?

verklighetens förutsättningar är att det ser ut som det ser ut - häng med i diskussionen

Ja det är ju märkligt att när du för en gångs skull kommer med något konkret så kan du inte motivera det.

Särskilt när du själv brukar fråga efter motivering utan att inse att din egen utgångspunkt är högst subjektiv.

Fast du kanske insåg snabbt att ditt påstående haltar värre än en skadeskjuten åsna i Mexiko. Tyvärr hjälper inte avslagen retorik någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det är ju märkligt att när du för en gångs skull kommer med något konkret så kan du inte motivera det.

Särskilt när du själv brukar fråga efter motivering utan att inse att din egen utgångspunkt är högst subjektiv.

Fast du kanske insåg snabbt att ditt påstående haltar värre än en skadeskjuten åsna i Mexiko. Tyvärr hjälper inte avslagen retorik någon.

upplys mig då hur mitt påstående haltar

kom lagen om privatkopieringsersättning till före lagen om copyright?

det finns inget subjektivt med det jag påstår - antingen har jag rätt eller så har jag fel

antingen är det som jag påstår att upphovsrättslagen ger upphovsrättsinnehavaren exklusiv rätt att mångfaldiga sina verk - eller så är det inte så

antingen så är privatkopiering ett undantag från sagda ensamrätt - eller så är det något annat (isf vad?)

Ensamrätt för en upphovsman att förfoga och bestämma över sitt verk har funnits i Sverige sedan år 1810. Upphovsrätten var då inskriven i tryckfrihetsförordningen.

Den internationella upphovsrätten har vuxit fram ur två helt olika rättstraditioner: den europeiska/franska, som har sitt ursprung i romersk lagstiftning, baserad på skrivna lagar, och den anglosaxiska, som bygger på prejudikat istället för lagbok. Europeisk upphovsrätt är alltså ett resultat av lagstiftare som försökt skapa lagar som är rättvisa ur många olika aspekter, medan den anglosaxiska upphovsrätten är ett resultat av en lång rad civilmål (som oftast handlar om pengar). Skillnaden märks i det faktum att europeiska upphovsrättslagar innefattar ära och heder såväl som ekonomisk rätt, medan de anglosaxiska nästan uteslutande handlar om ekonomi.

Mot bakgrund av ohöljd piratutgivning av utländska böcker, främst i USA, som var 1800-talets stora piratland, tog Victor Hugo på 1880-talet initiativ till det som blev Bernkonventionen, en internationell upphovsrättsöverenskommelse baserad på fransk upphovsrättslag, som praktiskt taget varenda land i världen nu har skrivit på. Norge skrev på redan 1896, Danmark 1903,Sverige 1904 och Finland 1928

sverige antog alltså konventionen om upphovsrätt 1904

grunden till upphovsrättslagen av idag är från 1960

1 Kap. Upphovsrättens föremål och innehåll

1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är

1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,

2. datorprogram,

3. musikaliskt eller sceniskt verk,

4. filmverk,

5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,

6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller

7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.

Till litterära verk hänförs kartor, samt även andra i teckning eller grafik eller i plastisk form utförda verk av beskrivande art.

Vad som i denna lag sägs om datorprogram skall i tillämpliga delar gälla även förberedande designmaterial för datorprogram. Lag (1994:190)

2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.

Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av exemplar av verket, oavsett i vilken form eller med vilken metod den sker och oavsett om den sker helt eller delvis.

Framställning av exemplar för privat bruk

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,

2. framställa exemplar av datorprogram, eller

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,

2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller

3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).

2 a kap. Rätt till särskild ersättning

26 j § Har upphävts genom lag (2007:521).

Ersättning vid tillverkning och införsel av anordningar för ljud- eller bildupptagning

26 k § När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren.

Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall

1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,

2. föras ut ur landet eller

3. användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder. Lag (2005:359).

ju längre ner i lagtexten du kommer desto mer undantag och detaljreglering handlar det om

grunden i lagen sätts i dom första topparagraferna

åsnan kom före ägget

visa nu var nånstans i lagrummet motsatsen står skriven - nåt i typ med "§1 var å en enskild person har för eget och privat bruk rätten att kopiera och bruka annans verk"

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

upplys mig då hur mitt påstående haltar

kom lagen om privatkopieringsersättning till före lagen om copyright?

det finns inget subjektivt med det jag påstår

och återigen det fina i att du inte inser din egen subjektivitet.

- antingen har jag rätt eller så har jag fel

antingen är det som jag påstår att upphovsrättslagen ger upphovsrättsinnehavaren exklusiv rätt att mångfaldiga sina verk - eller så är det inte så

antingen så är privatkopiering ett undantag från sagda ensamrätt - eller så är det något annat (isf vad?)

Ja du påstår många saker, tyvärr följer det inte alltid en röd tråd. Har du fullständigt tappat bort vad jag citerade dig på?

sverige antog alltså konventionen om upphovsrätt 1904

grunden till upphovsrättslagen av idag är från 1960

Nu börjar du bara rabbla självklarheter.

Var vänlig läs lite i lagtexten och i den historiska texten också så att du kan plocka fram det som är relevant. (Det var tre år sen vi pratade om detta sist så jag antar att du har läst på lite?)

Men låt oss göra det enkelt och använda oss av upphovsrättslagen från 1960 och återgå till det relevanta och lite deduktion:

När kom det en lag om privatkopieringsersättning?

ju längre ner i lagtexten du kommer desto mer undantag och detaljreglering handlar det om

grunden i lagen sätts i dom första topparagraferna

åsnan kom före ägget

visa nu var nånstans i lagrummet motsatsen står skriven - nåt i typ med "§1 var å en enskild person har för eget och privat bruk rätten att kopiera och bruka annans verk"

Men kära nån ...

Svara på frågan ovan så gör vi det steg för steg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du fullständigt tappat bort vad jag citerade dig på?

https://www.studio.se/index.php/topic/87958-kopieringsavgift-paa-externa-haarddiskar-och-usb-minnen-infoers-den-1-september/page__view__findpost__p__1297303

röd tråd eller inte - peka på felaktigheterna istället

När kom det en lag om privatkopieringsersättning?

1998 även om den inte benämndes så då

Link to comment
Dela på andra sajter

privatkopieringen är möjlig genom den kompensation som ges via privatkopieringsersättningen

sverige antog alltså konventionen om upphovsrätt 1904

grunden till upphovsrättslagen av idag är från 1960

1960:729 sa:

1 Kap. Upphovsrättens föremål och innehåll

1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket

Framställning av exemplar för privat bruk

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk.

När kom det en lag om privatkopieringsersättning?

1998 även om den inte benämndes så då

Ser du nu det ologiska i ditt påstående som jag citerat överst?

Link to comment
Dela på andra sajter

nej

Det är tyvärr inte mycket jag kan göra åt det.

Jag har gjort min poäng som jag tror de flesta klarar av att följa. Jag har inget intresse av att övertyga dig. Det sköter du bra själv.

Att rätten att kopiera för privat bruk existerade i nästan 40 år utan att vara avhängig den ersättning som du säger infördes 1998 och som vi har idag (och däremellan reviderats) tycker jag är räcker väl. Om du nu inte hävdar att kopiering för privat bruk inte fanns under denna tid. Vilket också är fel.

man ansåg 1998 att en ersättning för privatkopieringen måste införas för att fortsätta tillåta den

Detta är återigen din åsikt och din tolkning.

Men du menar alltså att paragraf 12 om privat bruk automatiskt skulle utgå om det beslutades att kopieringersättningen togs bort. Och det är förstås helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara av ren nyfikenhet, vad är din tolkning då?

Jag hade egentligen tänkt att inte bidra så himla mycket mer till tråden dels pga av att jag inte hinner och dels pga av att jag har påvisat det jag ville.

Men då jag igen sitter flera timmar på en buss och har lite tid över och eftersom du frågar så svarar jag gärna.

Men det kommer bli en massa åsikter, tolkningar och några fakta. Så håll i.

Jag utgår förstås från det svenska synsättet.

Redan Bernkonventionen tillåter kopiering för privat bruk. Detta är förstås, tack och lov, ett tankesätt som kommer från det faktum att man anser att lagen inte ska gå in och peta i människors privatliv om det inte är absolut nödvändigt. Och det finns en hel del principer runt detta som är viktiga att alltid ta hänsyn till.

Därför såg man så klart till att utforma en lag som följde detta. Det har inget att göra med nån ersättning. Utan man ansåg att denna inskränkning i upphovsrätten var viktig och berättigad. Precis som man anser att inskränkningen med bibliotek och de som behöver vissa hjälpmedel är berättigad.

Det går att läsa om detta i konventionen, förarbetena och propositionen till lagarna.

Under säkert 20+ års tid lobbades det för att en ersättning eller skatt. Men flera andra branchorganisationer gjorde motstånd. Eftersom det var(är) näringsidkarna som skulle bli pålagda denna avgift.

Jag tänker inte plocka fram alla relevanta delar, det får de som är intresserade göra själva men låt mig citera en del av propositionen:

Man kan se kassettersättningen som en rätt för upphovsmannen till en del

i den vinst som andra kan göra på grund av möjligheten till privat-

kopiering av hans verk.

Från början ansåg man inte att nån ersättning behövdes överhuvudtaget. Utan först senare tyckte man det var rimligt. En del i det hela var också att försöka skapa en lagstiftning som liknade varandra i de nordiska länderna. (sverge var ganska sent ut med nån ersättning)

Så återigen, ersättningen existerar på grund av att lagen om privat bruk existerar. Inte tvärtom! Och man ansåg att lag om ersättning var ett rimligt tillägg delvis på grund av vad jag citerade ovan.

Att därmed komma med påstående om vad som är fakta enligt demonproducenten anser jag antingen är försök att bara argumentera för nåt egenintresse eller bara vara väldigt dåligt upplyst.

Det är på många ställen i hela tråden som jag tycker rena felaktigheter presenteras som fakta.

Att vädra åsikter däremot tycker jag är bra! Även om man kanske inte hittar nån konsensus.

Så varsågod, en del av min tolkning och mina åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Redan Bernkonventionen tillåter kopiering för privat bruk.

jag hittar faktiskt inte det

Article 9

(1) Authors of literary and artistic works protected by this Convention shall have the exclusive right of authorizing the reproduction of these works, in any manner or form.

(2) It shall be a matter for legislation in the countries of the Union to permit the reproduction of such works in certain special cases, provided that such reproduction does not conflict with a normal exploitation of the work and does not unreasonably prejudice the legitimate interests of the author.

(3) Any sound or visual recording shall be considered as a reproduction for the purposes of this Convention.

Article 13

(1) Each country of the Union may impose for itself reservations and conditions on the exclusive right granted to the author of a musical work and to the author of any words, the recording of which together with the musical work has already been authorized by the latter, to authorize the sound recording of that musical work, together with such words, if any; but all such reservations and conditions shall apply only in the countries which have imposed them and shall not, in any circumstances, be prejudicial to the rights of these authors to obtain equitable remuneration which, in the absence of agreement, shall be fixed by competent authority.

(2) Recordings of musical works made in a country of the Union in accordance with Article 13 (3) of the Convention signed at Rome on June 2, 1928, and at Brussels on June 26, 1948, may be reproduced in that country without the permission of the author of the musical work until a date two years after that country becomes bound by this Act.

(3) Recordings made in accordance with paragraphs (1) and (2) of this Article and imported without permission from the parties concerned into a country where they are treated as infringing recordings shall be liable to seizure.

om det inte är punkt ett i artikel 13 du menar

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vänta nu...

Jag har inte följt något i denna tråden så jag kanske tar upp nåt som redan sagts?

Hur som helst så kollade jag lite på vanliga 3.5" sata på komplett och ramlar baklänges av priserna... SVINDYRT!!! Vad har hänt?

Vill minnas att jag var inne för nån/några veckor sen och då låg dom flesta runt eller under tusenlappen för en typ 750GB->1TB.

Men kolla här: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10096 VAD är det för jävla priser? Stinker ju SSD-priser om det...

Eller har jag legat i koma och missat nåt?

Är detta pga vad Ni snackar i i tråden? Nån kopieringsavgift! Är det här resultatet av detta nya?

Edit: Måste ju vara nåt FEL på kompletts sida?!

Kolla webhallen som ex: http://www.webhallen.com/hardvara/datorkomponenter/harddiskar/interna_sata_3.5/

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vänta nu...

Jag har inte följt något i denna tråden så jag kanske tar upp nåt som redan sagts?

Hur som helst så kollade jag lite på vanliga 3.5" sata på komplett och ramlar baklänges av priserna... SVINDYRT!!! Vad har hänt?

Vill minnas att jag var inne för nån/några veckor sen och då låg dom flesta runt eller under tusenlappen för en typ 750GB->1TB.

Men kolla här: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10096 VAD är det för jävla priser? Stinker ju SSD-priser om det...

Eller har jag legat i koma och missat nåt?

Är detta pga vad Ni snackar i i tråden? Nån kopieringsavgift! Är det här resultatet av detta nya?

Edit: Måste ju vara nåt FEL på kompletts sida?!

Kolla webhallen som ex: http://www.webhallen.com/hardvara/datorkomponenter/harddiskar/interna_sata_3.5/

Tror inte vi kan lasta Copy$wede för prisökningen på interna diskar så tillvida de inte även orsakat översvämmningarna i Thailand...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte vi kan lasta Copy$wede för prisökningen på interna diskar så tillvida de inte även orsakat översvämmningarna i Thailand...

Ja jag fick reda på det idag. Var på datorbutik idag och köpte en HD till min bootcamp och då berättade dom att fabrikerna står under vatten och att det kommer ta lång tid innan vi får se vettiga priser igen.

Jag hade turen att jag fick en Western Digital 500GB för 350 plus moms.. flyt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...