Jump to content
Annons

Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen införs den 1 september


ONSatan

Recommended Posts

Annons

Efter förhandlingar mellan intresseorganisationen Copyswede och representanter för den svenska elektronikbranschen står det klart att kopieringsavgift införs på externa hårddiskar och USB-minnen från den 1 september.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter förhandlingar mellan intresseorganisationen Copyswede och representanter för den svenska elektronikbranschen står det klart att kopieringsavgift införs på externa hårddiskar och USB-minnen från den 1 september.

Och här kommer intressant utveckling i ärendet:

Kopieringsavgiften utmanas i domstol

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja vilka idioter. Helt verkningslöst. Antingen köper jag en när jag för löning eller köper från utlandet senare. I vilket fall så kommer jag inte betala en spänn extra i avgift. Copyswede vägrar inse att det är 2011 och att sånt här inte funkar idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan man gå in och diskutera sina funderingar med företrädare för Copyswede:

http://www.facebook.com/copyswede

Har i övrigt för mig att någon av IDG-tidningarna försökte få riksdagspartierna att säga var dom stod i frågan. Men det kom inte så mycket vettigt ur det. Helt ärligt tror jag inte riktigt att någon av dom riktigt förstod vad det handlade om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt tycker jag.

Kul att se att det händer någonting iallafall.

Finns inget som gör mig mer förbannad än läsa om alla fjortosar som tar för givet att musik ska stjälas.

För priset av en lunch kan du tex få Spotify Premium och ha nästan all musik i världen till alla dina enheter.

For now...

Och ändå klagar folk. Det är för mig HELT sjukt.

Ser fram emot att få en del av denna ersättning. Och betala.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, alltså... metoden kanske inte kommer att fungera helt hundra men vad tusan ska man göra då? Attityden bland skrämmande många är att det är okej att betala för hårddiskar och usb-minnen men att film och musik ska vara gratis. Och när man försöker förklara vilka problem det ställer till för såväl skivbolag som artister får man långa föreläsningar varför det inte är så och varför man ska fortsätta ladda ner illegalt. Jag gillar inte alls att man måste ta till straffavgifter och skit men jag tycker det är synd att möjligheterna att få betalt för konstnärlig verksamhet håller på att raseras.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej som jag är lite nyfiken på är hur mycket av royaltin myglas bort innan den hamnar hos artisterna?

Se över maskineriet istället.

Mina fem ören.. 😑

Visst. Finns säkert problem där också, men eftersom jag själv driver skivbolag har jag rätt bra koll på vart alla stålar tar vägen. 😉 (Åtminstone i min egen verksamhet.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, alltså... metoden kanske inte kommer att fungera helt hundra men vad tusan ska man göra då? Attityden bland skrämmande många är att det är okej att betala för hårddiskar och usb-minnen men att film och musik ska vara gratis. Och när man försöker förklara vilka problem det ställer till för såväl skivbolag som artister får man långa föreläsningar varför det inte är så och varför man ska fortsätta ladda ner illegalt. Jag gillar inte alls att man måste ta till straffavgifter och skit men jag tycker det är synd att möjligheterna att få betalt för konstnärlig verksamhet håller på att raseras.

+ 1

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt tycker jag.

Kul att se att det händer någonting iallafall.

Finns inget som gör mig mer förbannad än läsa om alla fjortosar som tar för givet att musik ska stjälas.

För priset av en lunch kan du tex få Spotify Premium och ha nästan all musik i världen till alla dina enheter.

For now...

Och ändå klagar folk. Det är för mig HELT sjukt.

Ser fram emot att få en del av denna ersättning. Och betala.

Har du inte rört ihop begreppen lite nu? Vad har Spotify med PRIVATkopieringsersättning att göra?? Det är ju snarare ett exempel på hur bisarr denna privata skatt är (jag har vanligtvis ingenting emot skatter, men att låta en skatt gå till ett privat företag som inte vågar redovisa hur pengarna fördelas känns helt fel); Trots att man betalar för sig, och då för en tjänst som per definition inte direkt kan privatkopieras, så får man ändå betala till Copyswede när man köper en hårddisk (för backup, foton o s v).

Sen förstår jag inte riktigt var "fjortisar" som stjäl musik kommer in i sammanhanget??

Tänk dig nu lite för i fortsättningen med vad du skriver, så att du inte återigen behöver gå i exil i några år och sen komma tillbaka och göra avbön för gamla inlägg... 😉

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, alltså... metoden kanske inte kommer att fungera helt hundra men vad tusan ska man göra då? Attityden bland skrämmande många är att det är okej att betala för hårddiskar och usb-minnen men att film och musik ska vara gratis. Och när man försöker förklara vilka problem det ställer till för såväl skivbolag som artister får man långa föreläsningar varför det inte är så och varför man ska fortsätta ladda ner illegalt. Jag gillar inte alls att man måste ta till straffavgifter och skit men jag tycker det är synd att möjligheterna att få betalt för konstnärlig verksamhet håller på att raseras.

Har du läst vad det gäller? Det handlar om PRIVATkopieringsersättning, inte piratkopieringsersättning. D v s, Copyswede tycker att sina medlemmar (lista här) ska få extra betalt när du t ex gör en kopia av din lagligt inköpta skiva för att ha i bilen. Eller om du köper en DVD-film och gör en kopia som dina barn kan handskas fritt med. Alltså en ersättning för att du inte köper två original i något av de nyss angivna exemplena.

Nu vill man på ytterst oklara grunder hävda att denna typ av ersättning också ska gälla USB-minnen och externa hårddiskar. Ärligt talat, hur många promille av alla USB-minnen och externa hårddiskar tror ni egentligen används till sådan privatkopiering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela handlar om en principsak. Varför ska man betala för något man inte använder?

Ungefär som att betala böter i förskott för att man äger en bil och kan eventuellt komma och köra för fort..

eller att momsen höjs för att ersätta affärer som blir av med varor vid snatteri...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela handlar om en principsak. Varför ska man betala för något man inte använder?

Mer om okunskap från kritikernas sida verkar det som.

Ungefär som att betala böter i förskott för att man äger en bil och kan eventuellt komma och köra för fort..

Inte alls eftersom i princip alla faktiskt utnyttjar sina hårddiskar åtminstone delvis till det avgiften är avsedd för.

eller att momsen höjs för att ersätta affärer som blir av med varor vid snatteri...

Alla kunder är redan med och betalar för snatteri både direkt genom inköp från affär och genom skatten.

Redigerat av Tjabbalabba
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjabalabba:

Okej, låt oss då säga att det är rätt att en upphovsman ska ha extra betalt för att jag gör en MP3-fil av en skiva jag köpt; hur ska då fördelningen gå till? Räcker det att man är stim-ansluten eller likn. för att ta del av denna strida ström med pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du läst vad det gäller? Det handlar om PRIVATkopieringsersättning, inte piratkopieringsersättning. D v s, Copyswede tycker att sina medlemmar (lista här) ska få extra betalt när du t ex gör en kopia av din lagligt inköpta skiva för att ha i bilen. Eller om du köper en DVD-film och gör en kopia som dina barn kan handskas fritt med. Alltså en ersättning för att du inte köper två original i något av de nyss angivna exemplena.

Nu vill man på ytterst oklara grunder hävda att denna typ av ersättning också ska gälla USB-minnen och externa hårddiskar. Ärligt talat, hur många promille av alla USB-minnen och externa hårddiskar tror ni egentligen används till sådan privatkopiering?

Fast... man behöver ju inte vara idiot för att anta att det rimligen handlar om att komma åt även "pirater". Sedan får ju den där obsolet tänkande klubben "Copyswede", med dess begränsade verklighetsuppfattning, ge sken av något annat bäst fan den vill.

Jag har alltid varit på musik-konstnärens/producentens sida när det gäller ersättning för varje (ut)nyttjande av ett enskilt verk; jag vill t.ex. inte, som jag vet många lobbar för, skrota URL och inkonsekvent hävda att musikerna minsann får klara sig på intäkter från live-framträdanden och försäljningar av T-shirts. Men det verkar som att den här dinosaurie-klubben, med sina allt mer långsökta idéer om hur den kan suga pengar från kidsen, aldrig får nog utan vill bara ha mer och mer och mer och mer... vilket ju givetvis spelar direkt i händerna på majoriteten gaphalsar som hatar upphovsrätt på musik – dvs konsumenterna, musikerwannabe:na och de misslyckade artisterna, samt JJRockford och Soxic.

Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer kidsen att syna det girighetssystem som "vi" musiker, genom våra respektive "företrädare", håller på att bygga upp. När "vi" väl avslöjats kommer "vi" att stå där med dicken i "våra" händer och inte fatta vad fan det var som hände. Efter det kommer "vi" inte längre att kunna skylla på några jävla pirater utan måste inse att den sanna fienden fanns där mitt framför "oss" men "vi" valde att se mellan fingrarna; det vill säga, den fiende som "vi" borde förstått att bekämpa från allra första början:

"Oss" själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjabalabba:

Okej, låt oss då säga att det är rätt att en upphovsman ska ha extra betalt för att jag gör en MP3-fil av en skiva jag köpt; hur ska då fördelningen gå till? Räcker det att man är stim-ansluten eller likn. för att ta del av denna strida ström med pengar?

100% rättvis fördelning är i princip omöjlig och den strida strömmen pengar ska ju fördelas på väldigt många så det handlar knappast om att de flesta anslutna får stora pengar på grund av detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer kidsen att syna det girighetssystem som "vi" musiker, genom våra respektive "företrädare", håller på att bygga upp. När "vi" väl avslöjats kommer "vi" att stå där med dicken i "våra" händer och inte fatta vad fan det var som hände. Efter det kommer "vi" inte längre att kunna skylla på några jävla pirater utan måste inse att den sanna fienden fanns där mitt framför "oss" men "vi" valde att se mellan fingrarna; det vill säga, den fiende som "vi" borde förstått att bekämpa från allra första början:

"Oss" själva.

Vilket struntprat, de flesta kids anser att musiker ska få mer betalt inte mindre. Men samtidigt så är de ofta inte så överdrivet betalningsbenägna själva, kidsen klagade ju som tusan t.e.x. när Spotify begränsade sin GRATIS-tjänst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket struntprat, de flesta kids anser att musiker ska få mer betalt inte mindre. Men samtidigt så är de ofta inte så överdrivet betalningsbenägna själva, kidsen klagade ju som tusan t.e.x. när Spotify begränsade sin GRATIS-tjänst.

Skitsamma.

När allt är över kommer "vi" ändå att stå där och gapa på våra "företrädare" att de varit för giriga och skylla på att allt var deras fel. Men tills dess är det mer bekvämt att skylla på pirater och dubbelmoraliserande, icke-betalningsbenägna kids.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket struntprat, de flesta kids anser att musiker ska få mer betalt inte mindre.

Det undrar jag verkligen. Möjligen anser en del av kidsen att musiker bör få betalt, men den stora majoriteten tror jag skiter fullständigt i om artisten får betalt för sin musik eller inte. Kidsen idag tror inte att musik är gratis, de VET att musik är gratis.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsamma.

När allt är över kommer "vi" ändå att stå där och gapa på våra "företrädare" att de varit för giriga och skylla på att allt var deras fel. Men tills dess är det mer bekvämt att skylla på pirater och dubbelmoraliserande, icke-betalningsbenägna kids.

Allt kommer aldrig vara över. Jag antar att du inte uppskattar facken heller?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...