Jump to content
Annons

Melodifestivalen 2005


peppemannen

Recommended Posts

Erik Hofstein (oregistrerad)

Tycker melodifestivalen är stort hyckleri. Föga underhållande och ganska trist allmänhet. Tror ibland folk nästan måste vara tråkiga för klara av det. Det är så tråkigt att jag somnar nästan bara jag tänker på det. Bert Karlsson är bara tråkig, fast han är väl svenska folkets macho kelgris. Enda bra inslaget är eftertexterna då vet man det är över.

Mvh,

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 162
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Danskarna låter det vara show och fest. De skämtar spontant och fjantar inte bort allt. De har musik i pauserna i stället för löjliga reportage, idiotisk schlagerskola och korkat förlöjligande av andra länders bidrag etc. Som sagt - det återstår enormt mycket att göra innan den svenska uttagningen blir vad den har varit...

Tycker iofs att Jonas Gardells schlagerskola häromåret var riktigt bra!

PS. Claes? Jag har skickat både PM och mail till dig...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Teve suger. Ett opium för folket. Ett sätt att hålla konsumenterna och medborgarna passiva medan den kapitalistiska samhällsformen suger musten ur oss och gör oss lata och feta. Melodischlagerfestivalen är det värsta uttrycket för den degenerering och förnedring som teve står för. Hälften av artisterna hade inte ens kunnat vara med i studiofestivalen för att det de gör är så urvattnat och uselt.

Bojkotta deras paljettklädda spektakel där folk låtsas att det har något med skapande och musik att göra till förmån för att föra ut andra gradens narcissism i etern. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Teve suger. Ett opium för folket. Ett sätt att hålla konsumenterna och medborgarna passiva medan den kapitalistiska samhällsformen suger musten ur oss och gör oss lata och feta. Melodischlagerfestivalen är det värsta uttrycket för den degenerering och förnedring som teve står för. Hälften av artisterna hade inte ens kunnat vara med i studiofestivalen för att det de gör är så urvattnat och uselt.

Bojkotta deras paljettklädda spektakel där folk låtsas att det har något med skapande och musik att göra till förmån för att föra ut andra gradens narcissism i etern. 😉

Kunde inte ha uttryckt mig bättre själv

1405.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Pascalidou var pinsamt dålig...

Och vad är det som är så j-a bra med Håkan Lidbo?

Bäst var förstås..... Ruslana!

//nemo

Nästa år skall jag fasen skicka in ett bidrag. Om jag inte får för mycket att göra på huset... och frun inte vill åka på semester...och... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Teve suger. Ett opium för folket. Ett sätt att hålla konsumenterna och medborgarna passiva medan den kapitalistiska samhällsformen suger musten ur oss och gör oss lata och feta. Melodischlagerfestivalen är det värsta uttrycket för den degenerering och förnedring som teve står för. Hälften av artisterna hade inte ens kunnat vara med i studiofestivalen för att det de gör är så urvattnat och uselt.

Bojkotta deras paljettklädda spektakel där folk låtsas att det har något med skapande och musik att göra till förmån för att föra ut andra gradens narcissism i etern. :rolleyes:

Thåströms låt "Döden i schlager SM" står sig fortfarande 🙂 eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Och vad är det som är så j-a bra med Håkan Lidbo?

Håkan är kung. Fast Refrain Refrain var ingen höjdare, även om jag gillar låtarna han influerats av.

Äh, säger du bara för att han har två SH-101:or...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger ni om gårdagen då?

  • Arja var skrattretande.

  • Alexander Bard körde iMac G5 på scen.

  • Sanne lät som Shania Twain.

  • Kempe/Nielsen var värdiga vinnare, men kändes som årets Pernilla Wahlgren och Jan Johansen. (M.a.o. de rörde sig ganska stelt, men sjöng bra)

  • iPAL hade 7-8 sekunders gratis och tydlig produktplacering under Olsen Brothers låt. Olsen Brothers, var för övrigt mest schlager av alla låtar under kvällen.

  • Cameron Cartio? Påhittat språk? Skriven tillsammans med Dr. Bombays producent? Och den går vidare?????? Jag förstår mig inte på Sverige...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det bara jag som satte kaffet i vrångstrupen när Roma äntrade scenen med

orientaliska takter?

Säger som Sverker; får det gå till på det här viset?

Sanne Salomonsen bäst, men påminner inte låten lite väl mycket om ledmotivet till Fångarna på fortet häromåret???

Alexanders muche är helt otrolig... Rätt bra låt men en för mjäkig sångare...

Edit : Schyfferts indianhövding var bäst...

Redigerat av tomazopantera
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska f-n ta och skicka in ett bidrag till nästa år jag. Nu är jag förbannad!!!

Och jag ska sjunga på svenska och inget murridutt-språk och det ska vara en äkta schlager á la Kikki Danielsson. Saxofon ska det minsann vara med i låten oxå.

Hela låten skall andas svensk schlager och det ska osa dalahästar och Kalles kaviar och mammas köttbullar. Tonartsbyte på slutet ska jag oxå få med. En riktigt bra låt som skall representera Sverige.

Nu j-vlar anamma ska det bli andra bullar av. Så det så!

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med...vissa låtar var lixom inte melodifestival tyckte inte jag...den där låten som var påhittad text,är typ ett sånt bidrag som skulle komma från turkiet eller nått istället...passar inte in alls..

Tyckte det var allmänt kassa låtar på deltävling 2...synd att inte the wallstones var med på den andra omgången säger jag bara...dom gick det i alla fall att lyssna på...

Bättre att ha med låtar med lite bättre kvalitet...

Vad är det för bidrag i år egentligen...

Man undrar var musikskapandet är på väg...

En del låtar i demotråden är mycket bättre än vissa av bidragen i melodifestivalen.thats IT!

Redigerat av Midori
Link to comment
Dela på andra sajter

Kopierar mitt inlägg från VST-Forum:

Bäst var Olsen Brothers, som kom tvåa med denna låten i den danska finalen ( http://www.dr.dk/grandprix/ ). Tvåa var Bang a boomerang (trots kass sånginsats - men det kan vara förlåtet...).

Bäst av de tävlande låtarna var tveklöst Kempe/Nielsen.

Hur Sannes låt kunde gå till finalen övergår mitt förstånd. En sångerska med hennes erfarenhet borde haft vett att säga till låtskrivarna att höja ett par tonsteg - och så borde kompet dessutom ha varit rockigt i stället för plastpopigt. Låten tycker jag faktiskt var bland de sämsta...

Bards låt var en hygglig standardlåt som känns igen från några tusen andra likadana: både menlös och tjatig som 17...

Sämst var (som förra gången) programledarna, med sina dåliga och regisserade "skämt", idiot-"reportage" från stan - och "indianen"... Hopplöst dåligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst var Olsen Brothers, som kom tvåa med denna låten i den danska finalen ( http://www.dr.dk/grandprix/ ).

Varför blir jag inte förvånad? Den satte sig ju bra. Snart är det jag som flyttar till Danmark och vänjer av mig vid 32 bidrag och 4 delfinaler... 😳

Men jag undrar om det är Olsen Brothers som har nån deal med iPAL - eller om det var SVT som tyckte att den såg fin ut och behövde gratisreklam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte att alla bidrag var urtrista den här gången.

Slängde ändå iväg en röst på Bodies Without Organs för att stödja Radiohjälpen och synthmusiken.... Undrar varför en bra låtskrivare som Alexander Bard ställer upp på att spela en sån skräplåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste just i Aftonbladet att de skall avskaffa den "hemliga juryn" mitt under delfinalsförfarandet. Det stod också vilka som ingick i den hemliga "superduperproffstyckarjuryn". Är Ni beredda? Håll i Er för nu kommer Ni att bli imponerade:

Cia Axelsson, TV-producent

Joakim Vogel, programledare

Jonna Bergh Wahlström, chefredaktör

Josefin Sundström, programledare och låtskrivare

Janne Schaffer, gitarrist, producent och tungvrickare

Ja, vad ska man säga? Nu förstår jag i alla fall ett och annat. Det känns ju i alla fall väldigt bra att Janne är med så att man vet att det går rätt till. Josefins låtar har jag inte hört men mina två döttrar tycker att hon är fantastisk i sitt gympingprogram som sänds i Bolibompa. Jag tror Jonna suttit med ett par gånger i Fame Factory-juryn så hon känns väl ganska självskriven? Joakim Vogel verkar ju vara en trevlig prick, i alla fall i rutan och Cia är ju TV-producent. Någon måste ju bedöma låtarnas tv-mässighet också.

Tur att det var en så namnkunnig jury som var så hemlig så att man kunde avslöja alla de hemliga namnen!

Jag ser jättemycket fram mot Kee Marcello och Alanah Myles nu på lördag! Tänk hur det kan gå när vi nu inte har någon hemlig förståsigpå-jury längre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inga förhoppningar alls, eftersom det fortfarande är samma gamla vanliga låtskrivare... Intet nytt under solen...

Det hade haft större betydelse om de avskaffade förlagens monopol på att komma in. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Bosson ja. Han är tydligen stor (utomlands?) men jag har aldrig fattat om han haft en hit eller inte...

Jo, men den gamla svenska gruppen Bai-Bang var ju också stora utomlands. När man kollade upp det så visade det väl sig att de hade deltagit i Sopot-festivalen och därför hade krängt en del vax i Polen. "Stor utomlands" får alltid mig att bli lite misstänksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det troligaste är att de 1100 låtarna som passerade första "gallringen", enbart var låtar som kom från förlagens låtskrivare - eller rentav bara spel för gallerierna. 🙁  En privatperson som skickar in ett bidrag har helt enkelt inte tillstymmelsen till chans att komma med.

Min tjejkompis kom med bland dom 99 främsta men sen tog det stopp och hon är inte direkt känd 🙂

EDIT: felstavning

Nåt jag hörde av Christer Björkman igår:

När juryn ska plocka ut 32 bidrag av 1131 stycken - då är det hugget som stucket när de har 100 bidrag kvar.

Alla de 100 bidragen skulle passa otroligt bra i Melodifestivalen men på nåt sätt lyckas de bena ut 32 st olika bidrag till sist.

Så om din tjej var med under 100-strecket kan jag bara gratulera och önska "lycka till" för nästa år! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Upprepar vad jag har sagt tidigare: Det sämsta bidraget i den danska finalen var bättre än det bästa i de svenska deltävlingarna hittills...

I den danska finalen kom Olsen Brothers tvåa...

Vi får väl se om det kommer något som är mer minnesvärt i den tredje deltävlingen i kväll... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inga förhoppningar alls, eftersom det fortfarande är samma gamla vanliga låtskrivare... Intet nytt under solen...

Det hade haft större betydelse om de avskaffade förlagens monopol på att komma in. 😲

Kunde inte sagt det bättre själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...