Jump to content
Annons

Vad gör en DJ?


tamb

Recommended Posts

Inser att det låter väldigt provokativt i somliga öron och kanske gubbigt i andra öron... men jag bara undrar.

Vad gör en DJ egentligen?

Har kompisar som håller på med det och de pratar om sina "spelningar" och hur svårt det kan vara och så. När man försöker fråga vad som krävs så får man höra typ: "Asså det är mycket svårare än att vara trubadur eller köra coverband, man måste kunna läsa av publiken och veta vad de vill höra.

Men gäller inte det alla musiker, även riktiga musiker som faktiskt gick på sina blockflöjtlektioner och faktiskt kan spela eller sjunga? Har jag missat något? Vad gör en DJ förutom att plocka upp några bra låtar och trycka på play?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

😕 coolt !!!!!

(vill inte vara oartig mot DJ:s men nu undrar jag också....)

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart kommer du få fälla upp ett paraflax för en shitstorm coming. Eller så var det tyidigare i alla fall, farligt känsligt ämne! 🙂

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

En DJ beatmatchar låtarna, lägger till egna samplingar i övergångar och i låtarna, lägger till lite scratching live och gör sitt eget jobb till en liten show i sig - så en DJ är inte bara någon som byter plattor, som det var förr i tiden - men inte 17 är det svårare än att vara musiker och spela live...

Att spela instrument och sjunga live innebär ju som sagt också att kunna läsa av publiken - men förutom det så måste man också behärska sitt instrument och komma ihåg hur alla låtarna ska spelas etc, så det är definitivt svårare även om man "bara" spelar covers...

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj, var ska man börja.

För det första så är det svårt att säga att det ena är svårare än det andra.

Försöker hitta en jämförelse mellan att vara dj och spela live under tiden jag skriver..

Det finns många olika dj's (Och javisst, det finns dom som näst intill bara väljer en låt och trycker på play. Men dom kommer ju oftast inte längren än ett coverband)

Kort så tar en dj en låt, och gör en eget stycke av den (en egen mix).

Detta genom att, lägga in andra delar från andra låtar, lägga in egne samples och effekter, scratcha och bygga upp låten annorlunda (göra dropps, andra refränger m.m).

Här är ett exempel på scratching, där dom med samples bygger en egen låt. (Detta är inte vad vi ser på de vanliga klubbarna, utan mer på event/hemma när dom repar/övar)

http://www.youtube.com/watch?v=DxgKCmGVnG0

Jag är inte DJ själv så någon får gärna rätta mig och tillägga saker men riktlinje är såhär:

Man mixar slutet av en låt in i klimax på en annan (första refrängen/bryggan/drop efter bryggan).

Detta genom att beatmatcha (matcha BPM till samma) och få dom låta bra tillsammans.

Det jag fick lära mig i början när jag var på väg in i dessa banor var att loopa sista 8takterna innan klimax och långsamt bygga upp låtarna tillsammans tills det är dax att byta.

Några exempel är: Att börja sno/byta bas spår, byta/lägga ihop ut trummorna, lägga in bitar av riffet.

Efter det så tar man bort delar (bas/riff/trummor/sång) av det spelande spåret och lägger till från det nya spåret.

Detta är då en övergång.

Liksom en artist så tränar man på dessa låtar innan spelning, men det är mycket improvisation på plats med, som är den svåra biten. Att få det låta bra helt enkelt, det kan vara allt från låtar man aldrig hört till någon gammal sommarplåga som man har hört för många gånger.

Som en artist så tycker jag att det kan vara lättare att spela live om man har band. Man vet vad och hur man ska spela. Det vet man inte alltid som DJ utan man improviserar fram nytt nästan hela tiden, vill dom höra mycket klassisk house, så får man mixa så det låter mycket klassisk house. Vill dom att det ska vara mycket Eurodance, så får man mixa så det låter och är mycket eurodance.

Som jag skrev innan så skulle jag försöka tänka ut en jämförelse, men det går nog fan inte. Man kan ju inte jämföra att det är svårare att spela solo än att köra/hålla takten på trumorna tex.

Är det svårare att filma än att måla?

Filmaren trycker ju bara på REC.. Eller?

Avslutar med en skön kille som mixar nå house live, kolla och lyssna och se om ni förstår vad han gör. (Nej han trycker inte bara på play 😉

Redigerat av Nystrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att bland de DJs som man stöter på i de allra flesta fall finns det två typer: dels DJn, dels låtväljaren.

Den typiske låtväljaren spelar pop (typ Håkan Hellström, Mando Diao, och liknande) och spelar låt efter låt. Inga direkta övergångar (låtarna är inte arrade med sånt i åtanke) utan man spelar en låt, och när den börjar ta slut trycker man på play på den andra låten och flyttar över crossfadern så att utljudet övergår från låt A till låt B gradvis.

Sen finns det DJ:n också, som håller sig till samma tempo (ofta runt 128 BPM) och spelar lite mer elektroniska (dans)låtar. DJ:n skiljer sig från låtväljaren fram för allt på två sätt då den dels håller sig till samma tempo, vilket låtväljaren ofta inte gör, och sedan gör den ordentliga övergångar.

När jag själv spelar betyder det här i praktiken att man spelar en låt och medan den spelar väljer man ut vilken nästa låt ska bli och förbereder den genom att dels hitta startpunkt (om den automatiskt valda startpunkten inte är ettan) och dels genom att beatmatcha. Är man snabb går det där fort, i princip blir det ofta att man trycker på play när förra låten går in i refräng, hör att den nya låten är lite snabbare/långsammare, puttar rätt låten samtidigt som man justerar pitchen. Som DJ blir man arbetsskadad och går man ut och hör DJs som inte gör detta riktigt tajt så blir det svårt fokusera på musiken för det enda man tänker på är att man vill putta fram låten lite eller höja pitchen lite eller något sånt. Tyvärr hör man väldigt ofta DJs som inte alls vet hur man beatmatchar, och varje övergång ligger i baktakt och i olika tempon. Eftersom många låtar har intron på 1 minut just för att det ska passa i en övergång blir det lätt att det tappar lite fart när baktakten gör att låtbytet sker alldeles för fort. Då hamnar man i ett tråkigt intro i en halvminut och det dödar kanske inget dansgolv men är ruskigt tråkigt när det går från en refräng eller ett tungt drop till ett intro. Ofta lägger man märke till en dålig DJ mycket mer än en bra.

Scratchningen som har nämnts i tråden är ganska ovanlig. Dels är det få idag som kör vinyl, dels är det inte många som hanterar scratchning. Sen är det inte alltid så kul för dom på dansgolvet heller, plus att det i många genres inte är särskilt passande med den typen av effekter. Däremot är de mixers som är standard utrustade med effekter som, om man hanterar dom rätt, kan vara riktigt snygga. Tyvärr så är det även här så att många inte riktigt hanterar dom utan förstör mest.

Sen är det svårt (omöjligt) att "ta bort" spår från låtar. Man kan göra liveremixer och liknande men då är det oftast egna låtar eller remixer i så fall. Vi hade Style of Eye på vår klubb och han körde med tre spelare hela tiden, och körde då, som jag uppfattade det i alla fall, låtar på två av spelarna och sen effekter, dj tools och "lättare" spår på en tredje spelare. På Dans Dakar i helgen som var spelade Tiga och Boys Noize, och det var jävligt bra. Men då var det mest låt efter låt men underbart mixat och grymma låtar.

Man måste också skilja mellan lite olika typer av golv som man spelar på. Det kan vara mainstreamgolv där det bara handlar om att publiken ska få höra det den vill höra, vilket ofta är låtar "som man kan sjunga med till". Men man kan också spela på golv på klubbar dit folk går för att dom litar på klubbens val av musik. Man vet till exempel att det är en bra electropop-, dubstep-, electroklubb eller vad det nu kan vara och även om man inte känner igen mycket av det som spelas så tycker man det är bra. Samma gäller med DJs man vet är bra, man vet att dom spelar bra musik så därför struntar man i om man inte känner igen det som spelas. Man måste alltid känna av publiken så man vet vad som går hem, men i vissa fall är publiken ute efter det som man själv vill spela.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara inflika att jag också hade inställningen "en dj gör väl inte mer än att välja låt och trycka på play". Men efter att ha provat på och sett vad en duktig dj faktiskt gör så tycker jag faktiskt en dj är värd samma respekt som en coverbandsmusiker.

Givetivs beroende på hur duktig han/hon är men jag tror defenitivt att det kan behövas lika mycket träning för att bli en duktig dj som coverbandsmusiker. 🙂

Ps. Detta säger jag efter att ha jobbat som coverbandsmusiker i 4 år och har nu provat på att börja dj'a. (Dvs, jag är inte så bra på dj'andet än 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev knas med att lägga till länken i slutet av förra inlägget här kommer den:

http://www.youtube.com/watch?v=3RlMMunxe8Q&feature=related

Jag skulle säga att det där är inte alls representativt för en vanlig DJ. Bedroom DJing gör att man kan ta mycket mer risker och planera på ett helt annat sätt. Han har dessutom fixat mycket med låtarna innan.

Kolla hellre här t.ex (från 2:00) när han använder effekter och även byter låtar:

Eller lyssna på mixtapes, som det här:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör en DJ när han eller hon justerar pitchen?

Pitchen finjusterar hastigheten på svarven och ställs in för att låten ska gå i rätt takt och/eller tonart.

Redigerat av Troppus
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det dom också som bara vill höra låtar i original

såvida låtarna inte är kassa i original för då kan dom vilja

att det är bättre att inte ha ett original även om det är

ett original som går som förlaga till det som naturligtvis

blir en kopia eller variant snarare till det som var original

även om det som blev variant hellre skulle kunna tyckas vara

original av den som inte gillade det ursprungliga originalet

utan bara accepterade kopian eller varianten och då som original

även om det inte var ett original utan bara en kopia eller en

variant, åtminstone enligt den som inte såg originalet som

ett original utan mer som en kopia eller en dålig variant

till sig själv.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Är det inte skillmad mellan Vad en dj gör och Hur?

Mycket prat hittills om hur, men mindre om vad. Min tro är att vad en bra dj gör är att få folk att festa och ha kul. Vill folk ha en viss sorts musik för att ha kul o fest ordnar han eller hon det. Hur beror på sorten av musik somfolk vill ha. En bra dj spelar inte dubstep på en vanlig firmafest, precis som man inte spelar abba på en dubstepklubb.

//g

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en liten videosnutt som jag spelade in på Monday Bar Black & White cruise för en vecka sedan.

En hårt arbetande DJ (Jordan Suckley)

http://www.youtube.com/watch?v=M4bShf7eBNw

Personligen skulle jag vilja säga att det finns iallafall

1. Sovrums-DJ (övar mest på det tekniska, ingen publik alls)

2. Firmafest-DJ (Blandar lite nytt och gammalt och olika stilar, publiken oftast ganska berusade och dansar till allt ) 😉

3. Klubb-DJ (lirar det hetaste i den genre, jobbar mycket med beatmatching blandar inte lika mycket som ovan. publiken vill dansa till en viss sorts musik)

4. Artist-DJ ( lirar många av sina egna låtar + andras såklart, publiken kommer för att se artisten och lyssna/dansa till musiken i första hand)

Inget av ovan är bättre eller sämre... men det viktigaste en DJ har är ju såklart en dansande publik och då gäller det ju att läsa av den också.

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Inser att det låter väldigt provokativt i somliga öron och kanske gubbigt i andra öron... men jag bara undrar.

Vad gör en DJ egentligen?

Har kompisar som håller på med det och de pratar om sina "spelningar" och hur svårt det kan vara och så. När man försöker fråga vad som krävs så får man höra typ: "Asså det är mycket svårare än att vara trubadur eller köra coverband, man måste kunna läsa av publiken och veta vad de vill höra.

Eftersom det är så lätt; varför inte pröva själv? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Är det inte skillmad mellan Vad en dj gör och Hur?

Mycket prat hittills om hur, men mindre om vad. Min tro är att vad en bra dj gör är att få folk att festa och ha kul. Vill folk ha en viss sorts musik för att ha kul o fest ordnar han eller hon det. Hur beror på sorten av musik somfolk vill ha. En bra dj spelar inte dubstep på en vanlig firmafest, precis som man inte spelar abba på en dubstepklubb.

//g

Sant, men det var väl snarare det tekniska trådskaparen undrade eftersom det var svårigheten i det han inte förstod. "Känna av golvet" och "spela sånt folk gillar" är ju dessutom betydligt svårare förklara än hur beatmatchning går till då det är lite mer diffust.

Men jag tycker sounden sammanfattade olika typer av DJs riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en liten videosnutt som jag spelade in på Monday Bar Black & White cruise för en vecka sedan.

En hårt arbetande DJ (Jordan Suckley)

http://www.youtube.com/watch?v=M4bShf7eBNw

Personligen skulle jag vilja säga att det finns iallafall

1. Sovrums-DJ (övar mest på det tekniska, ingen publik alls)

2. Firmafest-DJ (Blandar lite nytt och gammalt och olika stilar, publiken oftast ganska berusade och dansar till allt ) 😉

3. Klubb-DJ (lirar det hetaste i den genre, jobbar mycket med beatmatching blandar inte lika mycket som ovan. publiken vill dansa till en viss sorts musik)

4. Artist-DJ ( lirar många av sina egna låtar + andras såklart, publiken kommer för att se artisten och lyssna/dansa till musiken i första hand)

Inget av ovan är bättre eller sämre... men det viktigaste en DJ har är ju såklart en dansande publik och då gäller det ju att läsa av den också.

//S

Vanligt fel som jag tycker sker är att DJ's ofta vill vara som nr. 3 eller 4 men inser inte att de spelar på golv där den publiken inte finns. DJ's som spelar för sig själv (och andra djs) före publiken är inget att ha enligt mitt sätt att se det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att bland de DJs som man stöter på i de allra flesta fall finns det två typer: dels DJn, dels låtväljaren.

Den typiske låtväljaren ...

Mycket bra och pedagogiskt förklarat, Killis. Jag lärde mig massor 🙂

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Firmafest-DJ (Blandar lite nytt och gammalt och olika stilar, publiken oftast ganska berusade och dansar till allt ) 😉

Jag kör ganska många sånna här spelningar och jag kan säga att det är mer än att bara blanda lite olika stilar. Det gäller att spela rätt låt i rätt läge för att få igång dansgolvet och självklart spela låtönskningar från gästerna. Givetvis kan det vara lättare när gästerna är berusade men det är inte helt lätt att välja låtar. Jag brukar få igång dansgolvet rätt bra med jag har också bommat emellanåt och tömt ett fullt dansgolv med fel låt. Då är det dock bara att ladda om batterierna och starta på ny kula igen:)

Utöver detta så är det också en fördel att kunna mixa låtarna bra vilket inte är lätt med gammal musik då tempot ofta svajar och det inte finns några riktiga intron som funkar bra att mixa. Dock så tycker jag att det är viktigare att spela rätt låt än att göra en grym mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanligt fel som jag tycker sker är att DJ's ofta vill vara som nr. 3 eller 4 men inser inte att de spelar på golv där den publiken inte finns. DJ's som spelar för sig själv (och andra djs) före publiken är inget att ha enligt mitt sätt att se det.

Håller med här. Unga kids som kör sina första spelningar brukar vara hopplöst enkelspåriga.

Jag har jobbat som alternativ 3 i flera år, en riktig sellout... 😉 Tricket är att känna sig trygg i sig själv, spela rätt låtar och sätta bra mixar. Spela för andra och inte sig själv, dvs inte leka sönder låtar med effekter o dylikt.

Man behöver kunna hålla flera bollar i luften och aldrig bli stressad, med vana kan man maskera dom flesta misstagen 🙂

Man är lite av en lekledare, kanske styra ljuset om ingen annan gör det osv... Man ansvarar för att folk dansar helt enkelt.

Många börjar göra egen musik med tiden, det går hand i hand. Basic mixning och arrangering har man redan nosat på som dj. Kanske lättare mastring på mixtapen osv... Alternativt så börjar man med musik och blir dj.

Det är inte svårt att vara dj men det är heller inget man lär sig över en natt. Det är vanan som gör den stora skillnaden. En bra dj handlar helt impulsivt och mixar alltid tight.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör en DJ förutom att plocka upp några bra låtar och trycka på play?

Egentligen inte så mycket mer. 🙂

Man kan förstås vara olika bra på att hitta de bra låtarna och att trycka på play vid rätt tidpunkt, men i princip har du koll på vad det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen inte så mycket mer. 🙂

Man kan förstås vara olika bra på att hitta de bra låtarna och att trycka på play vid rätt tidpunkt, men i princip har du koll på vad det handlar om.

Läs tråden så ser du att det inte stämmer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs tråden så ser du att det inte stämmer...

Stämmer fint! hade en fest en gång, alla runt 40-50 bast + ett glin(10 eller 20 kanske eller max 30). Vi hade skitkul allihopa så länge jag bytte låtar, när glinet skulle dj:a blev det en massa konstiga ljud i rummet å alla gick hem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...