Jump to content
Annons

Edit


Soxic

Recommended Posts

Annons

Grejen tror jag är att det är svårt att fånga en trummis med pluggar, är du i ett band och spelar in med så brukar man vilja ha trummisens gung och spelstil och det är svårprogrammerat. Men jag förstår exakt vad du menar, som egen hemmapulare som iof har möjlighet att spela riktiga trummor så tjänar mina produktioner på programmerade trummor.

Men det är svårt att programmera trummor också, så ofta är det ganska lätt att känna igen EZ drummer loopsen och dess grundljud. Men som allt i musikproduktion så går allt och visst går det att få ett grymt ljud ur EZ drummer men man måste sätta in sig och lära sig mixa trummor och programmera.

Sen tycker jag att de är kul att spela in riktiga trummor. Så jag försöker hålla mig till det. Men i nästan alla produktioner som görs idag har ju ändå samplereplacade trummor så jag tror att prestigen i ett mickat trumset håller på att försvinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag mena med just EZ att många användare som gör demos bara lägger in en loop och mixar inget med det och jag tror många har den bilden i huvudet när man tänker programmerade trummor. Men annars höll jag med dig generellt sätt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tyvärr finns det ännu ingen trumplugg som låter som en dålig otajt trummis 😛

Sen det där med att "Undrar om det inte är en tidsfråga också innan proffsen börjar använda sig av instrumentpluggar till trummor." känns lite som att alla moderna produktioner har ju någon form av trumsampels i sig!

Även inom rock/jazz/etnisk/reggae (kanske inte så mycket jazz 😛 ) så används ju smaples och pluggar flitigt om inte helt så i alla fall i "harmoni" men akustiska trummor. Sen är jag en tragisk romantiker också till rullband och the real deal

tyvärr. kanske inte för att det låter bättre just men mest för att själva grejen att hitta en sound själv hjälp med mickar och pres är något som alltid är det roligaste för mig vid en inspelning 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju väldigt olika beroende på genre.

Ta all sånhära metalcore typ. Hela den genren har ju byggts upp med samplade trummor.

Det går helt enkelt inte få ut det ljudet som folk vill ha ur vanliga akustiska trummor!

Sen ibland är det nästan ett måste att trigga, tex om det är massa läckage i virveln.

När jag spelar in trummor så brukar jag oftast använda orginalljuden och blanda in samplingar (oftast virvel) just för att få lite mer punch och tydlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in olika rockband och låter trummisen spela på mitt Roland-eltrumset. Oftast är det lite gnäll från trummisen om känsla och så i början, men det försvinner rätt snabbt när de inser möjligheterna med editering och sound..

Skulle jag spela in riktigt trumset så skulle jag nog ändå triggat kick, virvel och pukor. Om det inte är jazz då 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det handlar om TID och HUR man vill att det ska låta. I en kreativ fas vill i alla fall jag få en så snabb bild som möjligt av hur slutresultatet kommer bli och då är setupen digitaltrummor + samplingar helt överlägset. Det går fort, det låter genast bra och man kan lätt korrigera dom fel man gör med några musklick. Hittar man det soundet man vill ha i nåt av alla samplingsbibiliotek där ute så finns det ju ingen anledning att ge sig på att göra om jobbet själv med att micka upp och leta soundet i några akustiska trummor. Sen ska man komma ihåg att rummen och utrustningen dom flesta "trumbiblioteksföretagen" haft tillgång till är i världsklass! Och det säger sig själv att det blir bra resultat av det.

Funkar det med samplingar, kör på det! Och den dagen man sitter i Nashville med världens bästa trummis i världens bästa rum med världens bästa utrustning då spelar man in live 😄. Så tänker jag

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog också inne på att "bara det låter bra" så struntar jag fullkomligt i om det är "äkta" eller inte.

Och som tidigare sagts, är det nog snarare en regel än undantag att man använder samplingar för att "förbättra" ljudet.

För min egen del är det en kul, intressant utmaning att spela in trummor och mixa de så bra som jag bara kan, utan inblandning av samplingar osv. Helt enkelt för att lära mig och bli bättre på mickplacering, mixning osv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör själv addictive och tycker det är underbart. Slippa jobba med femtielva mickar och lika många kanaler....omtagningar, stämning, sura trummisar, "otighthet", att ens behöva boka tid med någon som bara kan lördagkvällar, mixa skiten, mixa trummorna kan ta lika lång tid som en hel låt gör.

Jag programmerar glatt, vill jag ha det lite otight är det bara att programmera så.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Optimala är ju att ha ett riktigt bra digitalt set. Då går det fan inte misslyckas.

Polarna i Renegade five spelade in kommande platta (trummorna) i in flames studio (vad nu den heter?)

Likt förbannat så är det Slate på skiten!

Lyssna på Nickelback

Inte en janne att det är bara riktiga trummor.

Fast visst har det spelats in med skitbra ljud på trummor.

Exempel

Och sen den här som alla jävla ljudteknikers testar sitt PA med... DIE BITCH DIE

Sen beror det ju på vad man vill ha för trummor. Tror inte Bo Kaspers vill ha Slatebastrumma 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså de stora grabbarna som mixar rock/hardcore kör ju oftast samples. Tänker på killar som CLA och wallace.

Lyssna t ex på careful med paramore - CLA har ju inte ens försökt dölja den dundertriggade virveln där. typ samma velocity på alla slag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså de stora grabbarna som mixar rock/hardcore kör ju oftast samples. Tänker på killar som CLA och wallace.

Lyssna t ex på careful med paramore - CLA har ju inte ens försökt dölja den dundertriggade virveln där. typ samma velocity på alla slag 🙂

Det hör ju till genren! alla "emo"-banden vill ju ha det virvelsoundet:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på Nickelback

Inte en janne att det är bara riktiga trummor.

Själv älskar jag det trumljudet!!

Tror dock inte folk kör så mycket slate som man tror.. S2.0 (och liknande) är ju sååååå mycket bättre.

Slates pukor är ju ett jävla skämt. Kan inte tänka mig att NÅGON någonsin har använt dem..

Link to comment
Dela på andra sajter

Desecratedproductions (oregistrerad)

Enklast är ju att ha ett riktigt trumset och en riktig trummis, sen triggers på det till superior. Spela in både det riktiga ljudet och dubba det med superior. Många större band som gör så.-

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste på Gearslutz att virveln i American Idiot är samplad också Green Day – American Idiot

Jaja, Chris lord alge samplar vilt. Fast han har en egen kollektion med samples som han spelat in genom åren - och han har faktiskt använt en del av slates samples med...

Inget han hymlar med

I en intervju om mixen på the black parade (chemical romance) berättar han också att det första han gjorde var att byta ut kick och snare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Feel free att lyssna på mina uppladdade låtar. Part III är SDX Metal Foundry - en dänga jazzmetal där jag bara lagt upp

halva låten då den blir lite väl lång (kommer i gång först efter en minut dock).

Sist in först ut är något äldre och där har jag lagt trummorna med AD. Måste säga att jag föredrar

Toontracks sound fr.o.m nu faktiskt.

Och ånyo: jag spelar alltid mina pluggar. Programmerar aldrig. Det är väldigt svårt

att programmera otight om man kör tung fusion, funk e.d Känns som att man ska kunna känna att

det ska ligga en ghost note med midi velocity 73 vid 13.02.212 i så fall. Så i mitt

fall är det enklare att lira in det.

Redigerat av JohnRick
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också att varför många fortfarande använder akustiska trummor än endast programmerat/samplat att helheten finns oftast inte där i samplade trummor.

Ett helt set som vibrerar och gör misljud ifrån sig medans det spelar är ju något som inte samplas än och sen beter ju sig en trumma olikt om du spelar i olika tempon

så det är fortfarande många faktorer ett riktigt trumset har som inte samplade trummor är vid än, men det ska bli kul att se vad som framtiden har att bjuda!

Fast jag är nog en av dom som väljer det ärliga ljudet av shity trymmor med shity pres och shity mickar framför det kliniska ljudet av Superior eller dyl.

Har jag nämnt att det är priceless kul också? 😄

Redigerat av TimB
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska inte vara några triggers alls på det där. Hade varit nådigt nöjd om jag fick till mina trummor att låta så utan nåt S2.0 eller Slate eller liknande. Dock är jag inget riktigt fan av virvelkaraktären, men den är ruggigt bra inspelad. Sen är det ju en del kvantisering, men det är ju en annan historia 🙂 Kaggen är ruggigt jämn och fin!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar på min AKG stormembranare.

Gillar att leka med mina bongos till programmerade trummor !!!!

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen tror jag är att det är svårt att fånga en trummis med pluggar, är du i ett band och spelar in med så brukar man vilja ha trummisens gung och spelstil och det är svårprogrammerat. Men jag förstår exakt vad du menar, som egen hemmapulare som iof har möjlighet att spela riktiga trummor så tjänar mina produktioner på programmerade trummor.

Men det är svårt att programmera trummor också, så ofta är det ganska lätt att känna igen EZ drummer loopsen och dess grundljud. Men som allt i musikproduktion så går allt och visst går det att få ett grymt ljud ur EZ drummer men man måste sätta in sig och lära sig mixa trummor och programmera.

Rätta mig gärna, men det här möjlighetsupplägget ser/hör man hela tiden.

De flesta tänker tydligen "antingen så måste jag spela in akustiska trummor, mickade i en perfekt miljö, eller så använder jag en instrumentplugg, duttar in mina midikommandon eller loopar och då låter det programmerat".

Varför rör sig inte fler mot den gyllene medelvägen att spela pluggen med digitala set? Då får du gjutna ljud, men med en trummis touch. Förvisso utan tidigare gnäll/gnissel från hårdvara, men med ett svinbra ljud i produktionen som ändå låter trovärdigt.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går ju inte jämföra riktiga trummor med programmerade, beroende på musikstil förståss.

Det är ju svänget man loosar helt och hållet via MIDItrummor.

Man kan iofs sitta och göra ett sväng, men det skulle ta längre tid än att boka studio, boka trummis och spela in trummor..

Det är ju främst överhäng och hihat som gör svänget, resten kan man ju trigga om det inte låter ok.

MEn jag tycker det låter alldeles för sterilt med miditrummor, även om jag alltid triggar både kick+virvel även i miditrummorna, så låter det superdupertight ju, finns inte tillstymmelse till att trummisen "missar" nån ms här o där.

Ett tips är att programmera allt, men spela in alla hihats själv... då får du svänget.

Har man inte tillgång till trummstudio eller trumminspelningar, kan du spela hihaten själv och sen spela in rummet med en vanlig studiomick, och lägga in på nytt track.. så får du lite mer liv i det också.

Däremot är ju typ SD2 den bästa plugg som gjorts i trummväg, jag använder den i alla mina demos..

Mvh

Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det inte är en tidsfråga också innan proffsen börjar använda sig av instrumentpluggar till trummor.

since a long time ago och dessförinnan trummaskiner å ljudmoduler

en riktigt bra programmering kan du näppeligen skilja från the real stuff i en produktion

Vilka är era åsikter kring detta?

du har väl egentligen sammanfattat det hela - gör det du vill för att uppnå det du vill

sen har du förstås möjligheten att kombinera på olika sätt

antingen genom trigg i efterhand där du förstärker eller ersätter vissa ljud eller där du spelar (och kanske mickar valda delar akustiskt) på digitala set

inget ersätter en riktigt bra trummis på ett riktigt bra mickat välljudande set tycker jag - OM man är ute efter soundet av akustiska trummor

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan aldrig få den rätta "glue" effekten utan riktigt överhäng. Så oavsett om du triggar bort kaggen å virveln till stor del så finns fortfarande det

riktiga överhänget och ger ett fint limm, dynamik och mellanregister till hela kittet. Man vill ju ofta inte ha dynamik i kaggen å vriveln i rock/metal musiken förutom i fills.

btw... Ingen seriös mixare använder bara slate triggers, man får blanda serrö!

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

En trummis är ju aldrig 100% tight, finns ingen i världen, samma sak med en gitarr, hur skulle en DUB låta då? fasfel liksom..

Det är ju i trummisen svänget ligger, att en trumma inte ska vara otight är väl en självklarhet? Vem vill ha en inspelning där trummorna är otighta? Men jag har som regel att aldrig klippa trummor, utan använder svintighta trummisar och eventuellt kör en beatdetector på det om det failar nånstans.

Men det går som sagt inte jämföra en plugg med riktig trummis, hur bra än pluggen må vara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...