Jump to content
Annons

Favorit skala..


pxm

Recommended Posts

Jag gissar att skala potatisskämtet redan finns i tråden, så jag skiter i det.

Själv lirar jag moll och dur, och i ärlighetens namn så är jag inget vidare på penta. Det slår mig med jämna mellanrum att jag knappt förädlat min känsla och mina idéer sen jag lärde mig lägga stämmor på Thin Lizzy-vis. Det är ett tag sen. Jag söker nog mer tema eller balla intervall.

Nån detalj: Ibland kan man lira andra toner uppåt än neråt. Det finns väl nån musikteoretisk term för det. (e f# g# a -> a g f e).

Att lira fort ska f ö aldrig underskattas. Det är skithäftigt. Jag är avundsjuk på alla som kan;)

tjing

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spelade in en video om mitt sätt att använda skalor på, kanske kan vara kul för nån här 🙂 Ursäkta den lite fyrkantiga engelskan och ljussättningen. De här idéerna kan givetvis användas för att skapa vilken skala som helst, men jag använder en vanlig A-durskala som exempel i videon.

http://www.youtube.com/watch?v=XtIPbyyYk30

- edit -

Givetvis kan det ju ibland vara kul att bränna boxar fort som satan också... men det är en annan historia 😛

http://www.youtube.com/watch?v=LpoN_a3feMQ&feature=mfu_in_order&list=UL

Redigerat av John NT
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Över de här takterna Bluestolva (med 9-ackord istället för rockackord) använder/gnisslar jag mina favvoskalaor just nu.

Nämligen:

A,D, och E Bluesskala,

D Bebopmollskala och

C Taishikicho (japan)

(mp3:an är för stor för att ladda upp via låtavdelningen.)

http://dl.dropbox.co...letter4u%29.mp3

klicka här så kommer en spelare upp.^^

rolleyes.gif

John NT-jag gillar dina videos.

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att skala potatisskämtet redan finns i tråden, så jag skiter i det.

Själv lirar jag moll och dur, och i ärlighetens namn så är jag inget vidare på penta. Det slår mig med jämna mellanrum att jag knappt förädlat min känsla och mina idéer sen jag lärde mig lägga stämmor på Thin Lizzy-vis. Det är ett tag sen. Jag söker nog mer tema eller balla intervall.

Nån detalj: Ibland kan man lira andra toner uppåt än neråt. Det finns väl nån musikteoretisk term för det. (e f# g# a -> a g f e).

Att lira fort ska f ö aldrig underskattas. Det är skithäftigt. Jag är avundsjuk på alla som kan;)

tjing

stämmer -det finns skalor som är andra toner uppåt än neråt.

(litet knepigt tycker jag men det funkar ju.)

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bluesigt sätt att spela en mixolydisk skala.

Upp C D F Eb E G A Bb C

Ner C Bb A G F Eb E C

Det var en häftig skala

+1

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

stämmer -det finns skalor som är andra toner uppåt än neråt.

(litet knepigt tycker jag men det funkar ju.)

rolleyes.gif

i en indisk raga spelar man mycket så har jag fått lära mig, på uppvägen är det förbjudet att spela t.ex. tersen och på nedvägen kan det vara kvarten. på samma sätt som man har en "tonart" i västerländsk musik så har man istället en förutbestämd melodi som enda tonerna man får spela. lite lustigt spelsätt i början men har man väl fått kläm på det så är det ett väldigt nyttigt sätt att spela på. tänk om man hade en indiers disciplin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen intressant för jag är mycket intresserad av ragas .

lyssnar mycket på Sacinandana Swami och på

äldre inspelningar med John McLaughlin (som verkligen är en supergitarrist.)

Tycker att det låter så häftigt men jag har inte mycket koll på det.....

Bara Hindu och Hindustan och de tre tonlägena .

Ja du har rätt-de är fantastiska b t w.

här är saxat ur wikipedia

indiska tonskalor bygger på śruti, som betyder mikrointervall. 1 śruti är 1/22 del av en oktav.

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skriver låtar brukar ja klinka fram nått själv för att sedan upptäcka en skala lite random sådär, men ja har märkt att vissa skalor är mycket enklare att skriva låtar i för mig än andra..

Vissa skalor kan man enkelt nynna melodier till medan andra tar de stopp efter första melodin, har ni det likadant själv och hur löser ni detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skriver låtar brukar ja klinka fram nått själv för att sedan upptäcka en skala lite random sådär, men ja har märkt att vissa skalor är mycket enklare att skriva låtar i för mig än andra..

Vissa skalor kan man enkelt nynna melodier till medan andra tar de stopp efter första melodin, har ni det likadant själv och hur löser ni detta?

Upplever samma sak-en del skalor funkar bara inte medans andra tar man till sig av sig självt.

vet inte vad det beror på..

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

I teorin så finns det minst 84 stycken.

Det låter lite mycket, har du lust att förklara?

Teoretiskt sett borde det finnas tolv, då varje ton kan agera grundton - men det är ju alla samma skala.

Fast när jag tänker efter lite så finns det ju faktiskt två stycken - en med b-tecken och en med #-tecken 🙂

Någon som vill svara på hur många heltonsskalor det finns?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter lite mycket, har du lust att förklara?

Teoretiskt sett borde det finnas tolv, då varje ton kan agera grundton - men det är ju alla samma skala.

Fast när jag tänker efter lite så finns det ju faktiskt två stycken - en med b-tecken och en med #-tecken 🙂

Någon som vill svara på hur många heltonsskalor det finns?

Kromatiskt betyder inte att du använder alla tolv noter, det är tolvtons skala du tänker på. Kromatiskt kan vara vilken skala som helst som innehåller halvsteg utanför dom vanliga skalorna. Och om vi delar upp dom kromatiska i 7 noter (diatoniska) så blir det totalt 84 olika versioner. Vissa av dessa blir så klart dur och moll. I avancerad modern musikteori räknar man på 14 dur skalor, 12 moll, 2 aug, 4 sus, 4 dim. Alla dessa kan spelas i dom 12 tonarterna. Resterande kombinationer är kromatiska. Det här är alltså överkurs och inte det man hittar i klassisk musikteori.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kromatiskt betyder inte att du använder alla tolv noter, det är tolvtons skala du tänker på. Kromatiskt kan vara vilken skala som helst som innehåller halvsteg utanför dom vanliga skalorna. Och om vi delar upp dom kromatiska i 7 noter (diatoniska) så blir det totalt 84 olika versioner. Vissa av dessa blir så klart dur och moll. I avancerad modern musikteori räknar man på 14 dur skalor, 12 moll, 2 aug, 4 sus, 4 dim. Alla dessa kan spelas i dom 12 tonarterna. Resterande kombinationer är kromatiska. Det här är alltså överkurs och inte det man hittar i klassisk musikteori.

Jag blev tvungen att läsa det tre ggr. innan jag fick något grepp om ordet kromatisk här....

Fränt-så har jag aldrig sett det förut-har alltid tänkt på tolvtonsskalan....

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Kromatiskt betyder inte att du använder alla tolv noter, det är tolvtons skala du tänker på. Kromatiskt kan vara vilken skala som helst som innehåller halvsteg utanför dom vanliga skalorna. Och om vi delar upp dom kromatiska i 7 noter (diatoniska) så blir det totalt 84 olika versioner. Vissa av dessa blir så klart dur och moll. I avancerad modern musikteori räknar man på 14 dur skalor, 12 moll, 2 aug, 4 sus, 4 dim. Alla dessa kan spelas i dom 12 tonarterna. Resterande kombinationer är kromatiska. Det här är alltså överkurs och inte det man hittar i klassisk musikteori.

"Kromatisk skala, en skala med 12 toner som alla ligger på ett halvt tonsteg från varandra. En kromatisk skala innehåller alla toner som behövs för att bygga upp durskalor, mollskalor och pentatoniska skalor."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kromatisk_skala

edit(förenklade lite): det var väl kromatiska skalor vi pratade om och inte kromatik i sig? (för det vet jag att det inte är tolv halva tonsteg på raken.) jag fallerar säkert på att detta är "överkurs" och jag säger inte att du har fel men det vore intressant om du vill förklara lite närmre.

Redigerat av nankerphelge
Link to comment
Dela på andra sajter

och kromatik (inte att förväxla med kromatisk skala.)

Kromatik betyder användning av stigande eller fallande halvtonsteg, oftast avses då sådana halvtonssteg som inte ingår i tonartens skala. Genom detta kan ett melodiavsitt dämpa sin tillhörighet till en speciell tonart, eller kan hjälpa att förflytta melodin till annan tonart.

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Så avskalat jag kan, skulle man kunna säga. Började med penta/blues och fortsatte lite smått in mot mer avancerade men sedan kom jag till insikt att det var helt ointressant för mig. Mindre är mer blev väl min filosofi... eller nåt sånt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...