Jump to content
Annons

Ni som kör logic på MBP hur flyter det på?


Fredrikn

Recommended Posts

Tja!

Jag går i tankarna om att köpa en av de nya mbp'sen som har släppts nu 2.0:an för att vara exakt..

"15 tum: 2,0 GHz

* 2.0GHz quad-core

Intel Core i7

* 4GB 1333MHz

* 500GB 5400-rpm1

* Intel HD Graphics 3000

* AMD Radeon HD 6490M with 256MB GDDR5

* Built-in battery (7 hours)2"

Tänkte höra med er som kör logic på mbp och fråga hur det flyter på..Vilken version och specs har ni? Laggfritt? problem som uppstår? Hur många kanaler arbetar ni med?

Arbetar själv med midi och har inte tänkt att spela in via nått externt med mick eller liknande ..Låtar som ja gör brukar oftast hamna runt 30-40 kanaler..

Skulle verkligen vara tacksam för lite feedback och tips eftersom ja velar lite just nu =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja!

Jag går i tankarna om att köpa en av de nya mbp'sen som har släppts nu 2.0:an för att vara exakt..

"15 tum: 2,0 GHz

* 2.0GHz quad-core

Intel Core i7

* 4GB 1333MHz

* 500GB 5400-rpm1

* Intel HD Graphics 3000

* AMD Radeon HD 6490M with 256MB GDDR5

* Built-in battery (7 hours)2"

Tänkte höra med er som kör logic på mbp och fråga hur det flyter på..Vilken version och specs har ni? Laggfritt? problem som uppstår? Hur många kanaler arbetar ni med?

Arbetar själv med midi och har inte tänkt att spela in via nått externt med mick eller liknande ..Låtar som ja gör brukar oftast hamna runt 30-40 kanaler..

Skulle verkligen vara tacksam för lite feedback och tips eftersom ja velar lite just nu =)

Har en macbook pro 5,4

dvs Intel Core 2 duo 2.53ghz med 4gig minne.

Brukar spela in ca 8-16 spår samtidigt beroende på vilken setup av trummor och miljö jag befinner mig i.

Det flyter fint och har då inga problem under inspelning.

Däremot vid uppspelning kan jag ha vissa problem när jag har fler spår under uppspelning låt oss säga

12 spår trummor

3 -5 spår gitarr

något vokalist spår

och kanske några kör.

någon midi synth

bas

och kanske något percussion.

så för att summera 20-25 tracks.

Problemet kan bli när jag kör rätt många pluggar/inserts att hårdisken och processorn blir överbelastade. särskillt hårdisken då jag endast har en 5400rpm'are.

Vet inte om det har att göra med att mitt OS X snowlepoard är rätt fulltjockat och datorn skulle behövas installeras om kanske.

Dock inga problem under inspelningen endast under uppspelning.

Blir lite tålamod när man mixar bara. Efter summering och det börjar bli dags för att bounce'a är det inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på MBP late 2007, 2,2 GHz Intel Core 2 Duo, byggt ut minnet till 4GB. Logic Pro 8.

Min data har aldrig vart tillräckligt bra för Logic. Köpte bärbar för att jag vill kunna spela in on location, typ flyglar i kyrkor och sånt. Plus att jag redan då förutsåg hur jag kommer att ha det idag: bor i lägenhet men så fort det handlar om något som involverar starka volymer så tar jag det ute i föräldrarnas villa, där står t.ex. trumsettet. Smidigt att bara ta med datan och plugga in i ljudkortet där ute, så står allt mickat och klart att köra. Men nåen kräm är det inte i denna bredbara dator! 🙂

Får ofta meddelandet "System overload" eller till och med "System overload or disk too slow". Hårddisken har en naturlig förklaring: jag har inte gjort en total ominstallation sedan jag köpte den... 🙂 (Har köpt ny intern hårddisk nu, så det blir i veckan). Det jobbiga är när man spelar in och får overload-meddelandet; i 98% av fallen så tas tagningen bort helt, även att man hunnit en bit. Körde kritisk inspelning för några veckor sedan till en egen EP, och inspelningen stoppade på nyss nämnda vis hela tiden, och då hade vi ca 40 spår (trackade på 3 av dem samtidigt) och inte en enda insert eller plugg igång någonstans. Och att ha igång Logics orgel samtidigt som man vill spela på något annat mjukvaruinstrument och därför vill ha låg latency och buffring, det går inte. Överhuvud taget med låg buffring så handlar det om kanske tre-fyra mjukvaruinstrument.

Men men, jag har nog för kass data helt enkelt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på MBP late 2007, 2,2 GHz Intel Core 2 Duo, byggt ut minnet till 4GB. Logic Pro 8.

Jag med. Har spelat in 24 spår samtidigt och mixat hela projekt i den.

Man får vara relativt snål med resurserna men det funkar.

MBP 2011 lär vara betydligt mer kraftfull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en 2.8ghz C2d 8gm ram och 7200 varvare. Köpte min för snart ett år sedan och maxade en 15-tummare.

Logic 9.

Har aldrig känt att kapacitet har varit något problem. Kör projekt mellan 16 och 50 kanaler. oftast 60% mjukvarusyntar samt i regel 4 pluggar per kanal. Oftast ca 8-12 subgrupper för summering/fx.

Vet ej hur 2.8c2d står mot i7 processorn. I förra veckan kom ju nya MBP'n också så den är väl ännu vassare antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag med. Har spelat in 24 spår samtidigt och mixat hela projekt i den.

Man får vara relativt snål med resurserna men det funkar.

MBP 2011 lär vara betydligt mer kraftfull.

Ja då känns det som att det är nåt fuffens med just min data. Så har det känts länge, den ska ju orka mer än den har gjort har jag tyckt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då känns det som att det är nåt fuffens med just min data. Så har det känts länge, den ska ju orka mer än den har gjort har jag tyckt.

Ja, det måste det vara. Jag hade (och har kvar) också den modellen. "Rosetta" kallades den väl för har jag för mig. Körde utan problem 36 spår med effekter osv utan några problem. Kanske ditt ljudkort som knasar till det?! Eller helt enkelt hårddisken som börjar bli gammal. Jag bytte min förra året till en ny fräschen. Det gjorde susen samt ett viss oljud försvann. Tog en 500gb 7200 varvare... Men datorn i sig står sig ju fortfarande som en bra dator tycker jag. Problemet kan ju också vara att man kanske har skramlad på sig för mycket skräp i datorn som måste behandlas. Dags för fräsch installation kanske?

[EDIT]

inte Rosetta såklart utan "Santa Rosa" döptes den modellen till:

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/stats/macbook-pro-core-2-duo-2.2-15-santa-rosa-specs.html

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en macbook pro 5,4

dvs Intel Core 2 duo 2.53ghz med 4gig minne.

Brukar spela in ca 8-16 spår samtidigt beroende på vilken setup av trummor och miljö jag befinner mig i.

Det flyter fint och har då inga problem under inspelning.

Däremot vid uppspelning kan jag ha vissa problem när jag har fler spår under uppspelning låt oss säga

12 spår trummor

3 -5 spår gitarr

något vokalist spår

och kanske några kör.

någon midi synth

bas

och kanske något percussion.

så för att summera 20-25 tracks.

Problemet kan bli när jag kör rätt många pluggar/inserts att hårdisken och processorn blir överbelastade. särskillt hårdisken då jag endast har en 5400rpm'are.

Vet inte om det har att göra med att mitt OS X snowlepoard är rätt fulltjockat och datorn skulle behövas installeras om kanske.

Dock inga problem under inspelningen endast under uppspelning.

Blir lite tålamod när man mixar bara. Efter summering och det börjar bli dags för att bounce'a är det inga problem.

Har samma dator och instämmer helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

de är ju uppspelning som är de viktigaste 😛..Hur ser ditt workflow ut annars, arbetar du med bussar? sends/returns? trackfreeze? eller är detta att du bara lägger effekter på varje kanal?

Kör bussar och pluggar direkt på channel stripps.

Kör en del send returns. Men jag får aldrig trackfreeze under inspelning.

Dock kanske det beror på att när jag trackar själv som trummis brukar jag mute'a alla spår jag känner onödiga. kanske bara kör t.ex bas och rytm + vokalist ev klick.

så det sparar bra mycket resurser.

Link to comment
Dela på andra sajter

motivation? Är inte så hype på datorspecs 🤪 .. de är ju båda samma storlek, hur förbättrar rent praktiskt den snabbare versionen exempelvis mitt arbete i logic till skillnad från 5400?

"Motivation", jo tack! 😉 Motiveringen är att en snabbare rotationshastighet ger högre läshastighet och detta är givetvis korrekt förutsatt att alla andra parametrar är identiska men detta är ju sällan fallet då olika diskar skiljer sig åt. Detta innebär att en 5400 disk kan slå en 7200 disk så bäst är att kolla den faktiska prestandan och inte bara gå på rotationshastighet. Betydligt större skillnad är det att gå från 2,5" till 3,5" då hastigheten längst ut blir mycket högre än på en 2,5" disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

aha thnx! och rent praktiskt sett innebär detta att datorn kan läsa av alla filer på hårddisken snabbare, dvs mindre slöhet/lagg? =)

Och färre "disk to slow" och "system overload"...

Man kan förvisso också skapa ett eget login för musikskapande om man använder datorn till vanligt skrivbordsbruk, så slipper man ha en massa epostprogram och mobiltelefonsync och annat junk rullande samtidigt som man mixar.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det måste det vara. Jag hade (och har kvar) också den modellen. "Rosetta" kallades den väl för har jag för mig. Körde utan problem 36 spår med effekter osv utan några problem. Kanske ditt ljudkort som knasar till det?! Eller helt enkelt hårddisken som börjar bli gammal. Jag bytte min förra året till en ny fräschen. Det gjorde susen samt ett viss oljud försvann. Tog en 500gb 7200 varvare... Men datorn i sig står sig ju fortfarande som en bra dator tycker jag. Problemet kan ju också vara att man kanske har skramlad på sig för mycket skräp i datorn som måste behandlas. Dags för fräsch installation kanske?

[EDIT]

inte Rosetta såklart utan "Santa Rosa" döptes den modellen till:

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/stats/macbook-pro-core-2-duo-2.2-15-santa-rosa-specs.html

Aha, kul att veta vad min modell heter! 🙂

Jodå, en total ominstallation blir det nu i dagarna! Mycket skräp är det nog här och var, samt att jag nog haft för mycket på hårddisken ända sedan jag köpte datan, har sällan haft mer än 10% ledigt... :S

Link to comment
Dela på andra sajter

"Motivation", jo tack! 😉 Motiveringen är att en snabbare rotationshastighet ger högre läshastighet och detta är givetvis korrekt förutsatt att alla andra parametrar är identiska men detta är ju sällan fallet då olika diskar skiljer sig åt. Detta innebär att en 5400 disk kan slå en 7200 disk så bäst är att kolla den faktiska prestandan och inte bara gå på rotationshastighet. Betydligt större skillnad är det att gå från 2,5" till 3,5" då hastigheten längst ut blir mycket högre än på en 2,5" disk.

Precis. Det går både snabbare att läsa samt skriva. Att sedan slänga in en 3.5" i en macbookpro kan vara lite lurigt kanske =) hehe.

DET ÄR DEFINITIVT värd att sätta in 7200 disk! Särskilt om man ska hålla på med musik där musikprogrammet läser och skriver ljudfilerna till disk!

Sedan ska man ALDRIG köpa den billigaste disken så som Gilbert säger så kan en billig 7200 vara sämre en en dyr 5400... Beror lite på cache storleken osv. Håll dig till en disk över 1000:- så sitter du nog rätt.

BLANK eller MATT:

MATT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt. Min gamla Powermac 2x2.5 G5, tyvärr inte med, men den borde hamna på ca 2000. Sjukt vad det gått framåt. Men det visar oxå lite fel. Enligt listan så gör min burk 21530. Vilket är fel. Kan ju iofs vara i 32 bit. Men i 64 så kom jag upp över 25000

Schysst kliv från 2000 till 25000. Jag kommer aldrig behöva uppgradera! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

killwithskill

De låter bra att kunna köra med 1000 kanaler..Hur kör man via thunderbolt och vad innebär det? Så länge har ja förstått att de är ett uttag som ja va jävligt snabbt, men trodde de bara var till för typ koppla in extern skärm eller nått..

förklara gärna 😊

Redigerat av Fredrikn
Link to comment
Dela på andra sajter

Thundebolt är det nya med MiniDisplyPort-kontakten där du kan koppla in precis vad du vill i stort sett. Kanske t o m en kaffekokare 😉

Thunderbolt: http://www.apple.com/se/macbookpro/features.html#thunderbolt

Extern Hårddisk från LaCie: http://www.9to5mac.com/53800/first-thunderbolt-products-already-available-from-lacie-and-others?utm_source=feedburner&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A+9To5Mac-MacAllDay+%289+to+5+Mac+-+Apple+Intelligence%29

Och man kan koppla ihop allt i en kedja och t o m sist en extern skärm. Möjligheterna är enorma.

Kolla på den här filmen. http://www.engadget.com/2011/02/24/intel-thunderbolt-a-closer-look/

Fyra HD-filmer från en extern raid in till macbook pro'n och Final Cut som sedan tillbaka i samma signalkedja ut till en skärm. Bandbredden ligger nånstans mellan 700-800 MB/s

Link to comment
Dela på andra sajter

verkar nice..ur mitt perspektiv då om jag arbetar i logic, då ska jag alltså köpa en extern hårddisk som är thunderboltanpassad.. lägga musikprojekten jag arbetar med på den hårddisken (eller oxå installera hela logic på den?) för att kunna ta del av den höga hastigheten? 😕

kan man inte bara ta del av den höga hastigheten på direkten från vanliga hårddisken 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du bör installera Logic på systemdisken. Även alla samplingarna. Thunderboltdisken kan du ha alla låtarna och även samplingsbibliotek.

Och det som är lite mäktigt är att du kommer att ha 8 staplar i performancemeter. Då Logic stödjer Hyperthreading. Och upp till 16 cores...

Mao så köper du dig en killermaskin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...