Jump to content
Annons

Limiter


Bluemoon

Recommended Posts

Hej!

Jag har mixat ett tag, men aldrig riktigt använt mig av en limiter.

Jag vet att limiter används främst vid mastering. Men hur vanligt är det egentligen vid mixning?

På enskilda instrument?

På bakgrund? (I det här fallet innan sång. Jag gör popmusik i FL studio)

Jag exporterar i vanliga fall mina bakgrunder från Fruity loops och importerar sedan bakgrunden till Sonar för att där lägga på sång.

I Sonar brukar jag lägga på en extra kompressor på hela bakgrunden (som jag inte har i FL) för att få ett fetare sound. Men jag är ändå inte riktigt

nöjd då jag vill att hela bakgrunden ska "Hoppa ut" mer.

Så tillbaka till min fråga, hur mycket arbetar man i vanliga fall med en limiter? Det känns inte som det endast är vid mastering-tillfället idag med tanke på den höga volym som blivit. Visst jag får upp volymen ordentligt när jag skickat min mix till "cutting room", men jag vill få det så "in your face" som det kan bli. Och jag vet att jag får prioritera bort dynamiken... det har jag hört många gånger i mitt liv nu;)

Så hur gör ni när ni mixar? Jag vill ha olika tips och trix.

//Sandra

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder limiter för att få basen att hålla en jämn nivå. Efter vanlig kompression då alltså. Brukar också använda den för att tämja virveln i OH-spår. Så att den bara trycker ner när virveln slår. Sång brukar också få sig en släng av limiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

grejen för mig är att det inte är hela mixen jag vill arbeta med en limiter på, utan på bakgrunden. Jag vill att bakgrunden ska bli mer framträdande. Jag håller på provar mig fram nu, det blir riktigt stor skillnad. Limitern jag använder nu heter "Fruity Limiter". Där finns ett gäng rattar som ligger under fliken "loudness" ett gäng under fliken "envelope" och ett gäng under fliken "noise gate". Om jag inte har nån extra loudness på, och stänger av envelope helt så tycker jag inte att limitern märks, däremot så kan jag nu höja volymen till 100% i fruity loops utan att det peakar till rött (från tidigare 85%). Ljuden liksom hoppar ut på ett annat sätt utan att pumpa. När jag import. in bakgrunden i Sonar så ser jag att det är kvar dynamik, men de envisaste peakarna är borta och hela filen ser mer fyllig ut. Vad gäller ljudet så är det enorm skillnad på denna filen och den tidigare. Känns som jag är något på spåret...

I den nya mixen har jag dessutom lagt på limiter på några av syntarna, vilket gav en ändå klarare ljudbild.

Varför jag kom in på limiter var när jag lekte lite i FL. Idag använder jag mig av FL 9. När man då skapar ett nytt projekt i 9:an så kommer det automatiskt en limiter på mastern. Så när jag jämförde mina projekt med det nya så märkte jag att det var något lurt med den nya mixen,,,, varför låter den så mycket klarare och bättre än mina tidigare verk. Då fann jag limitern...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar använda limiter (dvs. en kompressor med en ratio på mer än 16:1) på trummor och bas på alla låtar. När man gör elektronisk musik är det närmast ett måste, det låter ganska konstigt utan. (Däremot blir det max 4:1 när jag gruppkomprimerar trummor och bas.) Utöver det använder jag ibland limiter på pads och/eller staccato-orgel, beroende på vilket sound jag vill ha. På det stora hela är limiter dock ett masteringsredskap för mig, använder det sällan när jag mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det ingen anledning att skicka iväg mina låtar på mastering för att få upp volymen längre:) Så himla kul det här med limiter! En helt ny värld öppnas.

Har provat mig fram nu lite mer. I Fl lägger jag på limiter. Då kan jag höja originalvolymen till 100%. Sen när jag har bakgrunden i Sonar så kör jag en extra

kompressor som färgar ljudet och plockar fram hela mixen ännu mer. Själva sången lustigt nog behöver inte ändras något utan hörs skitbra ändå. Nu kan jag dessutom höja Sonars mastervolym till 0:an. Nu peakar inte mixen ett dugg (ligger på ca.-2dB). Jag kan med andra ord lägga på mer limiter i FL för att få upp volymen ytterligare. Det låter dessutom inte komprimerat eller något konstigt:) Och eftersom jag inte tvingar upp volymen via limitern eller sen i Sonar, utan istället höjer originalvolymem så borde ju mixarna med andra ord bibehålla en bättre kvalitè än när jag skickar iväg mina låga mixar för mastering, då måste ju volymen tvingas upp. ...och jag hade väldigt låga mixar... Visst har jag rätt i det? Borde ju ligga något i det.

Det bästa är ju att jag har kontrollen helt nu över mixen:D

Vet ju att exempelvis Swedish house mafia inte mastrar sina låtar, utan fixar allt i mixen.. så jag är ju inte ensam.

Sen efter så många år vid mixerbordet så inser ju man att all musik, all mixning är unik och man måste hitta sitt sätt att få det ljud man eftersträvar.

Nu har jag tvingats ta till detta sett, och det verkar fungera. Får fortsätta träna/testa mig fram bara:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här kan man säga hur mycket som helst om, men vilken volym man har på de olika spåren i sin multikanalsmix har i princip ingen betydelse alls för hur högt slutmixen kommer att låta, det är balansen _mellan_ kanalerna som är det viktiga! Har man exempelvis för mycket bas på kanaler som inte behöver bas blir det svårt att öka volymen utan att det pumpar och distar.

Har man spelat in i 24 bitar kommer ljudkvalitén inte att försämras om man höjer ljudet på slutmixen i efterhand, så du vinner inte bättre ljudkvalité genom att öka volymen i Sonar. Det blir faktiskt i praktiken ingen skillnad, mer än att det sättet att arbeta kanske känns bättre (vilket i och för sig är bra nog).

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

"In your face" , mmm, jag tycker att för att få till det soundet så är det minst lika viktigt att få till mellanregistret.

Så limiter är nog inte det första jag sträcker mig efter, snarare EQn.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Undvik att köra limiter i mix. Limiter på limiter låter ofta inte kul. Bättre att behålla dynamik tills mastringen ska göras och då göra rätt.

Här håller jag inte med. Vet man vad man gör (som ju ofta är förutsättningen för att lyckats med mix) kan man applicera limiter i olika steg redan vid mix. T ex limiter på kick och snare, limiter på trummgrupp/- buss och slutligen limiter på mastern. De jobbar alla vid olika stadier eller steg i mixen och har därför olika inverkan på materialet.

Kramar man däremot helt dynamiken ur kick eller snare redan på kanalen hjälper inte ytterligare limiter till att få fram instrumentet igen.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätter på limitervägen....

Håller just nu på med en mix mer ingående i FL. Provar mig fram på enstaka ljud. Om man säger så här, den passar jättebra på vissa grejor, medan andra ljud lider av den. Provade blanda syntbasen som fick en limiter och vanliga basen (som inte ville ha limiter) och ljudet blev nu väldigt bra. Dessutom tycker jag att den hjälper till att få övergången från stereo till mono att mycket bättre. (när jag skiftar mellan stereo/mono) fortsättning följer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätter på limitervägen....

Håller just nu på med en mix mer ingående i FL. Provar mig fram på enstaka ljud. Om man säger så här, den passar jättebra på vissa grejor, medan andra ljud lider av den. Provade blanda syntbasen som fick en limiter och vanliga basen (som inte ville ha limiter) och ljudet blev nu väldigt bra. Dessutom tycker jag att den hjälper till att få övergången från stereo till mono att mycket bättre. (när jag skiftar mellan stereo/mono) fortsättning följer...

Jag tror att du borde läsa på om limitering och kompression. Det känns som att du bara slänger på limiters hit och dit utan att veta vad de egentligen gör. Chansen är nog stor att du skulle få bättre resultat med en rätt inställd kompressor istället för att limitera skiten ur allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du borde läsa på om limitering och kompression. Det känns som att du bara slänger på limiters hit och dit utan att veta vad de egentligen gör. Chansen är nog stor att du skulle få bättre resultat med en rätt inställd kompressor istället för att limitera skiten ur allt.

Du har en poäng.

Samtidigt så går det ju att lära sig genom att experimentera också. Kan vara rätt så kul. Om man inte har en deadline till helgen eller så. 🙂

Å andra sidan tycker jag det är lika lätt att överanvända kompressor som limiter.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Här håller jag inte med. Vet man vad man gör (som ju ofta är förutsättningen för att lyckats med mix) kan man applicera limiter i olika steg redan vid mix. T ex limiter på kick och snare, limiter på trummgrupp/- buss och slutligen limiter på mastern. De jobbar alla vid olika stadier eller steg i mixen och har därför olika inverkan på materialet.

Kramar man däremot helt dynamiken ur kick eller snare redan på kanalen hjälper inte ytterligare limiter till att få fram instrumentet igen.

Visst, det finns inga "fel", låter det rätt så är det rätt, men det kan iallafall vara bra att veta att man introducerar onödigt mycket artefakter om man klipper toppar i flera steg. Beror givetvis lite på vilken limiter man använder (och observera att jag talar om "brick wall limiters" nu och inte aggressiv komprimering med höga ratios) men oftast så låter det inge vidare med flera limiters efter varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, det finns inga "fel", låter det rätt så är det rätt, men det kan iallafall vara bra att veta att man introducerar onödigt mycket artefakter om man klipper toppar i flera steg. Beror givetvis lite på vilken limiter man använder (och observera att jag talar om "brick wall limiters" nu och inte aggressiv komprimering med höga ratios) men oftast så låter det inge vidare med flera limiters efter varandra.

I det exempel jag försökte beskriva kan limitern (även brickwall-typ) ha olika funktioner i olika steg av mixningen.

Personligen arbetar jag ofta på det sättet, dock inte alltid.

Lägger ibland en limiter på en kick för att skapa ett klippt sound. Skulle jag lägga den limitern på mastern skulle det påverka hela mixen och ge den ett klippt sound.

Eller så lägger jag en limiter på en inspelad kick för att begränsa dynamiken. Ser då till att den arbetar så transparent jag vill ha den. Det gör att kickens dynamik inte påverkar limitern på mastern på samma sätt.

Har man kraftiga transienter på mastern brukar dom ofta komma från en eller flera närmickade ljudkällor. Om man ientifierar de ljudkällorna och lägger limiter även där kommer limitern på mastern arbeta mindre (dvs mer transparent) eller så kan man pressa lite till på mastern och få upp den genomsnittliga ljudnivån ytterligare.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menade var som alla nog är överens om, att olika typer av kompression bör användas för olika ändamål. Jag skulle tex. aldrig smälla på en limiter som enda kompression på en virvel då den snabba attacken bara skulle döda alla transienter och förvandla den till en såsig hög med skit. Däremot så kanske jag vill begränsa transienterna så att virveln inte peakar ut stenhårt ibland. Då kanske jag lägger en limiter eller clipper sist i kedjan, efter vanlig kompression. Poängen var bara att limiter inte är någon magic wand som gör allt fett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, jag använder inte en limiter på allt nu. Har lagt det på en grej i mixen, och sen en på själva mastern på bakgrunden. Jag hör ju mycke bättre nu när jag mixar, eftersom ljuden kommer fram. Och ja, jag använder mig av kompressor i vanliga fall. Är helt slut av allt provande fram och tillbaka idag. Har lite svårt att få det att låta bra i både mono och stereo just nu, men det är bra mycket bättre än i morse:)

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske borde starta en annan tråd för det här men... Jag har ett par stårkar i mixen som jag verkligen inte får till. Dom är i stereo, när jag slår på mono så försvinner dom i princip helt i mixen. Allt annat i mixen fungerar bra i både mono och stereo. Vad kan man göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske borde starta en annan tråd för det här men... Jag har ett par stårkar i mixen som jag verkligen inte får till. Dom är i stereo, när jag slår på mono så försvinner dom i princip helt i mixen. Allt annat i mixen fungerar bra i både mono och stereo. Vad kan man göra?

gissar att stråkarna har nån typ av chorus som gör att dom kan låta lite märkliga/fel i mono. Varför inte behålla dom i stereo? Om dom försvinner i mixen så slåss dom kanske på något frekvensband med något annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske borde starta en annan tråd för det här men... Jag har ett par stårkar i mixen som jag verkligen inte får till. Dom är i stereo, när jag slår på mono så försvinner dom i princip helt i mixen. Allt annat i mixen fungerar bra i både mono och stereo. Vad kan man göra?

Ligger någon stereo-expander på stråkarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske borde starta en annan tråd för det här men... Jag har ett par stårkar i mixen som jag verkligen inte får till. Dom är i stereo, när jag slår på mono så försvinner dom i princip helt i mixen. Allt annat i mixen fungerar bra i både mono och stereo. Vad kan man göra?

Jag hade resonerat som så att om allt annat i mixen lät bra i mono, och stråkarna inte gick att byta ut mot likvärdiga som fungerar i mono, så skulle jag helt fräckt ha struntat i att stråkarna inte fungerade i mono. Jämfört med hur många som hör din musik i stereo är det nog väldigt få som kommer att höra den i mono. Det är möjligtvis en del som kanske hör den på radio i mono på bilstereon, men vem tänker egentligen på hur en mix låter då...?

[personlig åsikt] Här köper folk dyra hemmabiosystem och 5.1 och 6.1 är på allas läppar, och så håller vi fortfarande på och ojar oss över monokompabiliteten. Det är väl inte 78-vars stenkakor vi håller på med...? [/personlig åsikt]

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, stråkarna är redan i stereo från början. Riktigt fylliga stereostråkar, jag har inte lagt på något förutom eq, komp. och lite reverb. När jag solar dom så försvinner väldigt mycket volym i mono, så jag tror inte det har med själva mixen (att de inte får plats) att göra, eftersom det är samma grej när dom spelar tonerna för sig själv. Men dom låter ju väldigt nice i stereo förstås. Ska klura lite hur jag ska göra. Det där med att det ska låta bra i mono har kanske o göra med att jag börjar bli mer och mer av en musiknörd, vad vet jag;P Men min första mix som jag gjort av just den här låten jag håller på med nu låter skit i mono, men det har väl att göra med att mixen låter lite som en överbreddad grötburk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...