Jump to content
Annons

Limiter


Bluemoon

Recommended Posts

Om du har solat stråkarna, och har dom i mono och dom nästan försvinner så blir det troligtvis fasfel. Jag skulle isf ta ett annat stråkljud att börja med. Testa att ta bort alla effekter först och se om samma effekt uppstår. Det som blir fel är att när du gör stereospåret till mono så slår din DAW ihop höger/vänster till en och dår tar kanalerna troligtvis ut varann. Det du kan göra då är att du tar endast höger eller vänster kanal som ett monospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har solat stråkarna, och har dom i mono och dom nästan försvinner så blir det troligtvis fasfel. Jag skulle isf ta ett annat stråkljud att börja med. Testa att ta bort alla effekter först och se om samma effekt uppstår. Det som blir fel är att när du gör stereospåret till mono så slår din DAW ihop höger/vänster till en och dår tar kanalerna troligtvis ut varann. Det du kan göra då är att du tar endast höger eller vänster kanal som ett monospår.

Fast i regel har man ju ingen kontroll alls över _hur_ materialet omvandlas till mono i de sammanhang där det förekommer i mono, annars hade man ju kunnat göra särskilda mono-mixar. Det vanligaste mono-sammanhanget (gissar jag) är bilstereor som automatiskt slår om till mono om mottagningen blir dålig, eftersom mono är betydligt mindre känsligt för störningar.

Hade jag haft det där problemet (utsläckning i mono) hade jag gjort ett litet experiment: hur blir det om du lägger en stereobreddare på stereostråkarna? Låter det lika illa i mono då också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen om stråkarna, orkar inte med dom mer ändå. Usch o fy. Vad gäller limiter så tänker jag lägga ner AAALLLLTTT som har med limiter o göra. Det låter skit hur jag än gör just nu. Limitrar känns som en dränkt katt som skriker på hjälp. Måste säga att det här med mixning går mig på nerverna, för att överdriva en aning, eller nä, det är ingen överdrift. I vilket fall som helst, jag har en mix på min hemsida www.sandravanl.com som jag lade upp för ett par veckor sen. På den tiden hade jag ingen aning om vad en limiter var, så det är inget sånt på den, bara själva mastern som är gjord på cutting room. Om ni lyssnar i mono så kommer säkert många dö. Jag har verkligen gjort så gott jag kan med den skitmixen iaf. Nu måste jag sova innan jag somnar sittande. tack för idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast i regel har man ju ingen kontroll alls över _hur_ materialet omvandlas till mono i de sammanhang där det förekommer i mono, annars hade man ju kunnat göra särskilda mono-mixar. Det vanligaste mono-sammanhanget (gissar jag) är bilstereor som automatiskt slår om till mono om mottagningen blir dålig, eftersom mono är betydligt mindre känsligt för störningar.

Hade jag haft det där problemet (utsläckning i mono) hade jag gjort ett litet experiment: hur blir det om du lägger en stereobreddare på stereostråkarna? Låter det lika illa i mono då också?

Jag brukar testa å lite då å då å köra hela mixen i mono. blire utsläckningar ändrar jag där det blir det, även om det hittils aldrig hänt (iaf inte överdrivet mycket).

Om man därför vill ha ett spår i mono kan det va idé att ta ena kanalen bara.

Och sandra: Sov på saken. vänta en vecka. Man kan inte lära sig allt direkt. Om du bara tar det lugnt och inte har det bråttom kommer både limitrar och stråkar att lösa sig.

Redigerat av max92
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Fast kidsen spelar ju upp låtar i mono från mobiltelefoner så frågan är om inte monomixar är viktigare idag änd det någonsin varit 🙂

Om det är en viktig hook som försvinner i mono är det inte bra.

Nu tillhör jag gamla skolan som är uppväxt med monokompabilitet så för mig är det självklart att kolla i mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast kidsen spelar ju upp låtar i mono från mobiltelefoner så frågan är om inte monomixar är viktigare idag änd det någonsin varit 🙂

Om det är en viktig hook som försvinner i mono är det inte bra.

Nu tillhör jag gamla skolan som är uppväxt med monokompabilitet så för mig är det självklart att kolla i mono.

Blir det mono från mobiltelefoner? Det trodde jag faktiskt inte, men där ser man. (Använder aldrig den inbyggda högtalaren för att lyssna, så jag har aldrig tänkt på det.)

Kollar också monokompabiliteten på mina mixar, även om det känns lite grann som att kolla att tratten på trattgrammofonen inte har blivit dammig ;P Mina tidigare mixar slocknade helt i mono, men nuförtiden lirar de fint med 1.0 =)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tack för tipsen om stråkarna, orkar inte med dom mer ändå. Usch o fy. Vad gäller limiter så tänker jag lägga ner AAALLLLTTT som har med limiter o göra. Det låter skit hur jag än gör just nu. Limitrar känns som en dränkt katt som skriker på hjälp. Måste säga att det här med mixning går mig på nerverna, för att överdriva en aning, eller nä, det är ingen överdrift. I vilket fall som helst, jag har en mix på min hemsida www.sandravanl.com som jag lade upp för ett par veckor sen. På den tiden hade jag ingen aning om vad en limiter var, så det är inget sånt på den, bara själva mastern som är gjord på cutting room. Om ni lyssnar i mono så kommer säkert många dö. Jag har verkligen gjort så gott jag kan med den skitmixen iaf. Nu måste jag sova innan jag somnar sittande. tack för idag.

Kul att få höra vad du sysslat med.

Bra jobbat Sandra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar faktiskt, av ren lathet, köra limiter på större körpaket (bussar, då, inte enskilda röster/spår) och pressa samman dem uti bara helvete. Man sparar oerhört med tid och får ändå ett rimligen lika tillfredsställande resultat som med en kompressor.

Ibland använder jag, utan att skämmas, limiter på leadsång.

Visst, därmed bryter man mot den fina regeln att inte använda "limiter på limiter". Men å andra sidan, om inte M.B. Tretow bröt mot...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen om stråkarna, orkar inte med dom mer ändå. Usch o fy. Vad gäller limiter så tänker jag lägga ner AAALLLLTTT som har med limiter o göra. Det låter skit hur jag än gör just nu. Limitrar känns som en dränkt katt som skriker på hjälp. Måste säga att det här med mixning går mig på nerverna, för att överdriva en aning, eller nä, det är ingen överdrift. I vilket fall som helst, jag har en mix på min hemsida www.sandravanl.com som jag lade upp för ett par veckor sen. På den tiden hade jag ingen aning om vad en limiter var, så det är inget sånt på den, bara själva mastern som är gjord på cutting room. Om ni lyssnar i mono så kommer säkert många dö. Jag har verkligen gjort så gott jag kan med den skitmixen iaf. Nu måste jag sova innan jag somnar sittande. tack för idag.

Riktigt bra låt, och otroligt bra mix! Fast jag tror att du sjunger så pass bra att du egentligen inte behöver sådär mycket Autotune.

Vore spännande att höra fler låtar du gjort, du kan verkligen det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske borde starta en annan tråd för det här men... Jag har ett par stårkar i mixen som jag verkligen inte får till. Dom är i stereo, när jag slår på mono så försvinner dom i princip helt i mixen. Allt annat i mixen fungerar bra i både mono och stereo. Vad kan man göra?

En del patchar från exempelvis refx nexus är så processade redan från början att ingen monoinformation finns kvar. Detta även utan chorus och liknande. Antar att det är för att det ska få plats i mixen utan svårigheter, men det är en björntjänst ibland. Det du kan testa att göra är att fördröja antingen vänster eller höger kanal på stråkarna, med någon millisekund (5-25 typ) medans du lyssnar i mono. Försök hitta en sweetspot där det låter likadant i mono som stereo. Räkna dock med att du kommer få en lite annorlunda effekt i stereobilden av fördröjningen - ibland passar det, ibland inte.

Ett annat knep är att EQ:a vänster och höger kanal lite annorlunda, samt att inte panorera ut stråkarna maximalt, utan vara lite konservativ. T. ex. +2 dB vid 300 Hz på vänster kanal. och -2 dB vid 300 Hz på höger. Hitta olika frekvenser där detta låter bra.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog lite för ivrig vad gäller att få till saker och ting på en gång. Det får ta sin tid. Ska prova ditt knep "desvaenger", jag tror det är som du säger att det inte finns nån monoinfo kvar. Tack för den positiva responsen på mixen. Den får duga så länge, måste gå vidare till nästa låt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Sitter och mixar och behöver få en sak jag funderar på ang limiters bekräftad. Om jag lägger den sist på masterbussen och drar upp den just så att den ska till att arbeta på de högsta topparna, förändrar den ljudbilden något eller lämnas allt helt okomprimerat bara högre volym?

Tack

/therock

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte använda limiter vid mix?

Det är så tråkigt när folk ibland svarar som om saker vore en lag. Det beror väl helt på vad man vill åt för sound?

Jag skulle inte limitera individuella instrument i en jazz- eller singer/songwriter-mix kanske. Men är det rock...

Whatever it takes to make it sound exciting...

"Ingen limiter vid mix" - berätta det för Chris Lord Alge, alla audiofiler - så får vi se vad han svarar.

My chemical romance - the black parade

På den plattan körde han en L1:a på sången direkt i pro tools innan sången landade via hans Sony 3348 på SSL-bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte använda limiter vid mix?

Det har iaf inte jag sagt 😉 Använde en gammal tråd till min fråga, se nedan....

Sitter och mixar och behöver få en sak jag funderar på ang limiters bekräftad. Om jag lägger den sist på masterbussen och drar upp den just så att den ska till att arbeta på de högsta topparna, förändrar den ljudbilden något eller lämnas allt helt okomprimerat bara högre volym?

Tack

/therock

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och mixar och behöver få en sak jag funderar på ang limiters bekräftad. Om jag lägger den sist på masterbussen och drar upp den just så att den ska till att arbeta på de högsta topparna, förändrar den ljudbilden något eller lämnas allt helt okomprimerat bara högre volym?

Tack

/therock

Jag förstår inte riktigt. Jobbar din limiter eller ställer du den så att den inte jobbar?

Tumregel är att limiterpluggar är transparenta när de inte jobbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt. Jobbar din limiter eller ställer du den så att den inte jobbar?

Tumregel är att limiterpluggar är transparenta när de inte jobbar.

Nä den jobbar inte, mao så påverkar den inte ljudet om jag förstog dig rätt.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä den jobbar inte, mao så påverkar den inte ljudet om jag förstog dig rätt.

Ja, de var det korta enkla svaret. Här kommer det längre:

Många limiterpluggar har fler funktioner än just limitering. Det kan vara högpassfilter, trunkering, softlimiterfunktion (något mjukare knä vilket gör att limitern börjar jobba lite tidigare) och dither. Är någon av dessa aktiverade kan pluggen påverka materialet även om limitern är inställd för att inte jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, de var det korta enkla svaret. Här kommer det längre:

Många limiterpluggar har fler funktioner än just limitering. Det kan vara högpassfilter, trunkering, softlimiterfunktion (något mjukare knä vilket gör att limitern börjar jobba lite tidigare) och dither. Är någon av dessa aktiverade kan pluggen påverka materialet även om limitern är inställd för att inte jobba.

Ok, på min limiter finns bara en threshold och en peak meter så jag antar att vi kan köra på det korta svaret 🙂

Tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...