Jump to content
Annons

Hur mycket färgar din utrustning?


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Frågor som ofta frågas är hur bra är det här ljudkortet.

För att ge lite ljus i mörkret så bestämde jag mig för att testa detta.

Hur mycket bättre kommer det att låta med ny utrustning?

Ja avgör själv hur stor skillnad det kommer att bli om jag väljer ny utrustning.

Dvs, byta till ett bättre ljudkort, en ny grej för att styra min lyssning istället för min billiga mixer jag har idag.

För att förstå hur min egen utrustning låter så har jag tidigare gjort en test som inte var good enough enligt experter på detta forum.

Ja, vad gör man. Vi provar igen med klassisk musik med mycket dynamik.

Ett stycke Sibelius är uppsnittat i tio delar där varannan del är direkt ifrån original inspelningen och varannan har passerat ut från ett M-Audio 2496 ljudkorts DA till en Behringer UB802 mixer och tillbaka in i 2496ans AD.

Så hälften av klippen är inte berörda av mina audioprylar och hälften är körda genom riktiga budget prylar som torde ge en färgning av ljudet allt enligt experter på detta forum.

Allt enligt princpen där "x" representerar mutat spår och "-" representerar att spåret spelar.

x-x-x-x-

-x-x-x-x

Så ljudklippet du laddar hem är klippt och har 5 klipp originalljud och 5 klipp som passerat billiga prylar.

Som vanligt inte klippt i takt.

Jag kan direkt erkänna min egen oförmåga,jag hör ingen skillnad.

Inte ens om jag sitter och tittar på skärmen så jag vet var klippen kommer så kan jag uppleva en skillnad på ljudet.

Kommentera gärna.

Ladda hem ljudfilen här. Tryck på den stora symbolen med noten för att ladda hem, eller klicka på "Hämta".

http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....s^_cuts^_v1.wav

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag hörde ingen skillnad.

Men jag hör tydligt att min Mico preamp låter bättre än den billiga Art jag hade förut.

Men om jag skickar ljudet från Mico in i portan via spdif eller analogt via mickkablar och portans A/D omvandlare kan jag inte höra nån skillnad på, tror jag... Jag vill åtminstone inbilla mig att det låter bättre analogt, fast det väl borde vara tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jo det är säkert så att din nya preamp låter bättre än din gamla.

Men egentligen så vet man ju inte förrän man gjort en riktig A/B test.

Det är ju det som är det kluriga med ljud, man lurar sig själv hela tiden. 😄

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Nu lyssnar jag bara genom ett halvtaskigt ljudkort och billiga lurar. Men vid 0:23 upplever jag en klar förbättring i upplösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Det färgar inget. Har åxå gjort ett test för ett tag sen. Med extremt "billig" utrustning. Bas och gitarr mickad med SPB1 och en 500-kronors förstärkare genom en art preamp. Tycker att det låter fett som f-n!:

http://www.speedyshare.com/files/21867556/...estguraobas.wav

Allt låter lika grötigt så där går inte att utskilja nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul initiativ och en eloge för att du vågar erkänna att du inte hör någon skillnad. Även om det borde vara en skillnad när det gått genom ett bord så är det inte alls säkert att den är så stor att det är hörbart. Ska lyssna när jag kommer till en studio. Jag skulle inte bli förvånad om jag inte kan skilja dem åt.

Återigen, kul med tester som sätter lite perspektiv på vad som är viktigt och inte i signalkedjan.

… kan du inte göra ett test med en dyr hifi-myt-elkabel mot en vanlig… 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det blev märkligt tyst från trådskaparen när det konstaterades en skillnad.

Det är 10 olika klipp...

Jag vet inte vad du hittat eftersom jag måste kolla i projektet för att veta om det verkligen ligger ett klipp där du säger.

Tänk om det är ett klipp som passerat Behringer mixern som är en "klar förbättring i upplösningen"... det du Hägglund.

Men du kan ju har rätt förstås.

Jag återkommer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Tänk om det är ett klipp som passerat Behringer mixern som är en "klar förbättring i upplösningen"... det du Hägglund.

Jag återkommer.

Men så är det inte för om du skulle komma med det är det bluff.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Men så är det inte för om du skulle komma med det är det bluff.

Eller så är du helt enkelt inte så duktig som du tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Hade testet varit seriöst så hade du valt en proffsigare produktion eftersom det inte låter riktigt bra någonstans.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nu lyssnar jag bara genom ett halvtaskigt ljudkort och billiga lurar. Men vid 0:23 upplever jag en klar förbättring i upplösningen.

Nu har jag kollat.

Finns inget klipp vid 23 sekunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Hade testet varit seriöst så hade du valt en proffsigare produktion eftersom det inte låter riktigt bra någonstans.

Ganska trött på dina undanflykter nu Hägglund.

Jag har i en tidigare tråd bett dig om ett exempel på en produktion som jag kan klippa isär.

Och hur kan du med dina lite sämre hörlurar och sämre ljudkort avgöra kvalitén på produktionen men inte hitta klippen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Vilka undanflykter.... Att det sker än förändring av ljudet vid 23s.?

Jag är inte beroende av dina små test för att avgöra vad som låter bra eller dåligt.

Fixa fram en produktion som håller hög standard så får du se vad som händer genom din DA/AD omvandling och resan genom Behringerbordet.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Vilka undanflykter.... Att det sker än förändring av ljudet vid 23s.?

Jag är inte beroende av dina små test för att avgöra vad som låter bra eller dåligt.

Fixa fram en produktion som håller hög standard så får du se vad som händer genom din DA/AD omvandling och resan genom Behringerbordet.

Ge mig ett exempel på en bra produktion och jag gör om det igen.

Du skyller bara ifrån dig. Du har ju inte ens träffat ett klipp, möjligen ett klipp i produktionen men den är nog inte gjord på ett Berhinger bord...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Ge mig ett exempel på en bra produktion och jag gör om det igen.

Du skyller bara ifrån dig. Du har ju inte ens träffat ett klipp, möjligen ett klipp i produktionen men den är nog inte gjord på ett Berhinger bord...

Du har inte utrustning för att kunna göra ett relevant test.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Om du är nöjd och glad med budgetprylar och du inte upplever nån som helst skillnad så är väl det bara bra eftersom du då inte behöver göra några investeringar.

Du får ha precis vilka grejer du vill för mig. Det lägger inte jag nån värdering i.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Du har inte utrustning för att kunna göra ett relevant test.

Förlåt mig men Sibelius är direkt från CD och opåverkad av min utrustning, den har passerat förbi min taskiga utrsutning som m-audio 2496 och Behringer UB802. Alltså har jag en fil direkt från CD och en fil bakat via ljudkortt och mixer.

Alltså har jag relevant utrustning för denna test då avsikten med den är att visa hur mycket denna enkla utrustning påverkar ljudet.

Du får gärna köpa monsterkablar och elkablar för tusenlappar. Samma sak här för mig. Du har full frihet.

Jag vill bara ge lite ljus till folk på forumet om hur mycket eller i själva verket lite en Behringer mixer och ett billigt ljudkort påverkar ljudet.

Mao, budgetprylar funkar utmärkt hemma, man behöver inte oroa sig för att det skall låta illa, det tycker jag mitt test bevisar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Förlåt mig men Sibelius är direkt från CD och opåverkad av min utrustning, den har passerat förbi min taskiga utrsutning som m-audio 2496 och Behringer UB802. Alltså har jag en fil direkt från CD och en fil bakat via ljudkortt och mixer.

Alltså har jag relevant utrustning för denna test då avsikten med den är att visa hur mycket denna enkla utrustning påverkar ljudet.

Du får gärna köpa monsterkablar och elkablar för tusenlappar. Samma sak här för mig. Du har full frihet.

Jag vill bara ge lite ljus till folk på forumet om hur mycket eller i själva verket lite en Behringer mixer och ett billigt ljudkort påverkar ljudet.

Mao, budgetprylar funkar utmärkt hemma, man behöver inte oroa sig för att det skall låta illa, det tycker jag mitt test bevisar.

Vad har du för mail så ska jag skicka dig en låt du kan testa då?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Är det ok att lägga upp nån annans låt i ett test? Känns ju faktiskt fel att göra det.

Vi kan ta det på tu man hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...