Jump to content
Annons

T.C. Electronic C300 - värt att köpa?


base10

Recommended Posts

Funderat på en T.C. Electronic C300 kompressor.

Någon som har erfarenhet av denna, hur ska den kopplas till datorn och ljudkort osv osv..

Gör förövrigt trancemusik (elektronisk musik). Är den passande till ändamålet? Mvh Jesse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Drygt inlägg inkommande:

Typiskt beteende i den här kulturen - behovet finns innan kunskapen om vad behovet handlar om.. reklamens makt har gjort sitt.

Ja du kopplar en av ditt ljudkorts utgångar i kompressorns ingång, från kompressorns utgång tillbaka på en ingång på ljudkortet. Kompressor används i all musik, säkert i trance också. Finns som mjukvara om du vill lära dig hur en kompressor fungerar och låter innan du köper en.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Typiskt beteende i den här kulturen - behovet finns innan kunskapen om vad behovet handlar om.. reklamens makt har gjort sitt.

Jäpp och vi har alla gått på det. Bäst vi inför värlskommunism så så vi slipper sånt och staten kan återgå till att tänka åt oss och vara våra förmyndare.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Vad är det som gör T.C. Electronic C300 så intressant när du inte vet vad du är ute efter?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Drygt inlägg inkommande:

Typiskt beteende i den här kulturen - behovet finns innan kunskapen om vad behovet handlar om.. reklamens makt har gjort sitt.

Ja du kopplar en av ditt ljudkorts utgångar i kompressorns ingång, från kompressorns utgång tillbaka på en ingång på ljudkortet. Kompressor används i all musik, säkert i trance också. Finns som mjukvara om du vill lära dig hur en kompressor fungerar och låter innan du köper en.

Jag vet hur en kompressor fungerar, jag har producerat i 6 år nu. Har inte valt allt släppa något bara. Tycker att jag kan den produktiva biten fint 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som gör T.C. Electronic C300 så intressant när du inte vet vad du är ute efter?

Det som gör den intressant är att den finns till ett bra pris nära mig. Undrar bara om det är värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet hur en kompressor fungerar, jag har producerat i 6 år nu. Har inte valt allt släppa något bara. Tycker att jag kan den produktiva biten fint 😱

Jamen då borde du ju verkligen veta om du behöver en kompressor eller inte och om man använder kompressor i trance? Och varför den är intressant, förutom att den är billig och finns nära dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Somliga svarar på ett sätt som att "om du inte vet allt, så ge fan i att fråga". "Du borde verkligen först försöka lära dig vad en kompressor används till innan du frågar". "Och om du påstår att du vet exakt vad en kompressor är så vet vi att du ljuger". "Dessutom borde du förstå att allt som inte görs med program inne i datorn är dåligt". Du borde skämmas som frågar nåt om ljud här, sök på google, gå utbildningar... osv.

Drygt.

Och nu har även jag drygat mig lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar trådet lite

hur funkar en Kompresssor?

KUNDE INTE LÅTA BLI!!!

Somliga är tvåcylindriga, påminner i modellen om en HD-motor. (Då menar jag med HD inte hårddisk) man kopplar kompressorn via armerad slang till tex en pneumatisk borr som man knackar sönder trottoarer med. Helan och Halvan försökte ta sig in ett kassaskåp på detta vis i en film. De siktade fel med 50 meter och hamnade i en festvåningf i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen då borde du ju verkligen veta om du behöver en kompressor eller inte och om man använder kompressor i trance? Och varför den är intressant, förutom att den är billig och finns nära dig?

Vet ju inte om just den kompressorn passar, jag vet att trance innehåller kompressorer sluta idiotförklara mig förihelvette.

Link to comment
Dela på andra sajter

Somliga är tvåcylindriga, påminner i modellen om en HD-motor. (Då menar jag med HD inte hårddisk) man kopplar kompressorn via armerad slang till tex en pneumatisk borr som man knackar sönder trottoarer med. Helan och Halvan försökte ta sig in ett kassaskåp på detta vis i en film. De siktade fel med 50 meter och hamnade i en festvåningf i stället.

En kompressor, beroende på funktion även kallad limiter eller till exempel "maximizer", är inom ljudtekniken är ett ljudbearbetningsverktyg för att ljudnivåmässigt trycka ihop en ljudsignal. En kompressor har ett så kallat threshold-värde (tröskel), där användaren av kompressorn anger vilken dynamiknivå kompressorn ska arbeta på. Det ljud som går över denna thresholdnivå i volym bearbetar kompressorn

Kompressorn har i ett normalt fall flera parametrar som kan ställas in:

Threshold-nivån, vilken övre dynamiknivå kompressorn ska arbeta på.

Ratio, som säger hur hårt kompressorn ska pressa den signal som bearbetas. Ett ratiovärde på 10 och över brukar kallas limit, då den nästan trycker ned allt som går över thresholdnivån.

Attack, hur snabbt kompressorn ska börja arbeta då ljudet går över thresholdnivån.

Release, hur snabbt kompressorn ska släppa upp kompressionen då ljudet går under thresholdnivån.

Output/gain, hur mycket kompressorn ska förstärka utsignalen, efter att den blivit komprimerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drygt.

Sista metrarna för Björn Ferry måste ha känts dryga, men guld värda. Enda settet du drygar dig på är när du påtalar hur folk stafar gittar. 😱

Till topicen: Känns det rätt för stunden så köp för bövelen! Det är ju så kommersialismen funkar och inspirationen flödar. Inte testat just den men däremot en annan variant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp och vi har alla gått på det. Bäst vi inför värlskommunism så så vi slipper sånt och staten kan återgå till att tänka åt oss och vara våra förmyndare.

Är det inte så det är redan idag i vårat fina "demokratiska" samhälle?

TS.. om du tänker köpa en kompressor i nedre klassen som outboard gör du ett riktigt kap.. NERÅT i kvalitet. Det är helt enkelt inte värt det att köra signalen två gånger genom schaskiga omvandlare (antar att du inte sitter på speciellt bra grejer om du funderar på att köpa kompressor i denna klassen) och igenom en taskig kompressor när du kan göra samma jobb flera gånger bättre i datorn med hjälp av din DAW:s medföljande pluggar, dessutom förlustfritt.

Som redan sagt: Lär dig hur en kompressor funkar istället. När du känner dig begränsad av vad dina pluggar kan leverera är det dags att köpa outboards, och samtidigt se över omvandlingen.

Jag påstår inte att jag är någon dundermixare, men jag klarar mig fortfarande finfint med mjukvaran. Mitt nästa steg blir dock omvandlare + hårdvarucomp i prisklassen 30-40k, för att det ska kännas lönt.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Sista metrarna för Björn Ferry måste ha känts dryga, men guld värda. Enda settet du drygar dig på är när du påtalar hur folk stafar gittar. 😉

Till topicen: Känns det rätt för stunden så köp för bövelen! Det är ju så kommersialismen funkar och inspirationen flödar. Inte testat just den men däremot en annan variant.

Wööörd, kan göra under för kreativiteten att ha något fysiskt att peta på istället för att bara klicka runt med musen - och märker du att det inte är något för dig lär förlusten inte vara jättestor ifall du vill kränga iväg den igen om du får den för ett bra pris i första hand. Har du pengarna och är sugen kan det väl vara värt att prova!

Link to comment
Dela på andra sajter

Wööörd, kan göra under för kreativiteten att ha något fysiskt att peta på istället för att bara klicka runt med musen - och märker du att det inte är något för dig lär förlusten inte vara jättestor ifall du vill kränga iväg den igen om du får den för ett bra pris i första hand. Har du pengarna och är sugen kan det väl vara värt att prova!

Absolut, den faktorn kan vara värd mycket. Men det går ju faktiskt att styra mjukvara med MIDI-controllers också. Då har man sina fysiska rattar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, vilka BLEEP BLEEP folk kommer med på det här forumet, ser sig stå över andra eller?

Vilket sjukt BLEEP värdelöst forum, jag ser dryga BLEEP människor överallt när man själv försöker vara trevlig och ta en sådan liten plats som möjligt.

BLEEP skitforum, dra åt BLEEP vad less jag blir på människor.

Ljudnördar som idiotförklarar folk så fort man ställer en kort fråga eller inte kan allt innom ett ämne. Varför i BLEEP frågar man då tror ni?

Note:

Har du aldrig varit medlem på ett forum förut? Det skulle man kunna tro efter ett sånt här dramaqueen-utbrott, herregud ... den här tråden är ju ingenting mot hur det kan dra iväg ibland. 😉

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Såg denna först usla och sen bedagade o bortglömda tråd och blev nyfiken på om BASE10 köpte nån sån här kompressor?

Såg att ingen av de hånfulla experterna kommenterade faktumet att kompressorn är en multibands. Ganska ovanligt.

Den enda kommentaren typ, var att frågeställaren borde lära sig vad man har en kompressor till. Fast han redan visste det lika bra som nån annan.

Det lilla jag hittat om den är riktigt goda vitsord, här tex:

http://www.zzounds.com/item--TCEC300

Jag kan tänka mig att somliga tar för givet att allt som inte är skitdyrt är dåligt... Fast det kanske är hur bra grejer som helst. Att en kompressor jobbar i multiband tycker jag verkar skitsmart, oavsett vilken ljudkälla man vill komprimera.

Han.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag kan tänka mig att somliga tar för givet att allt som inte är skitdyrt är dåligt...

Ja och vem som tycker så fast han nyligen lade ut en pryl på försäljning som inte tillhör det skiktet, det är ganska uppenbart vem det är. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och vem som tycker så fast han nyligen lade ut en pryl på försäljning som inte tillhör det skiktet, det är ganska uppenbart vem det är. :rolleyes:

Ganska uppenbart? Ha!

Det var inte jag, jag har min kvar. Min gick sönder nästan direkt jag köpt den så jag hann inte testa så mycket. Skickade tillbaks den till E-Sound, som promenerade bort till Fitzpatrick som servar TC i Sverige. Det var i början på månaden. Ringde idag till E-sound som sa att den var hos Fitspatrick, ringde till dom där man trodde den var vidareskickad till TC i Danmark. De skulle höra av sig igen. Sa dom.

Lite undrar jag varför den som sålde en nyss på forumet sålde den? Kanske är han normal och enbart använder mjukisvara, eller tyckte han den lät skit? Får jag tillbaka min nån gång kommer den nog att låta bättre än förut, nu när min micscreen fått sparken ur min studio.

I alla fall... Jag tror att många såna här prylar som inte kostar nåt kan vara minst lika bra som sånt man använde till tex Pink Floyd-album förr. Och just det med multibandskompression är grymt bra på tex en basig röst som min. Med en vanlig enbandare pressar bastonerna undan den lilla topp jag har, även om det är en bra nog dyr kompressor. Det gör inte multibandaren.

Vad kul det var att Demonen trodde fel! laugh.gif

Edit: Det heter inte E-Sound, de stängde väl butiken på Götgatan för 30 år sen! E-Music heter de...laugh.gif

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja den största skillnaden är inte pryl X som kostar 10000:- och pryl Y som kostar 3000:-. Det är användarens kunskaper som gör den största skillnaden.

Och helt OT herr Nilsson så har jag efter mycket lång tid gått tillbaka till hårdvara, dvs riktig stärkare.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den största skillnaden är inte pryl X som kostar 10000:- och pryl Y som kostar 3000:-. Det är användarens kunskaper som gör den största skillnaden.

Och helt OT herr Nilsson så har jag efter mycket lång tid gått tillbaka till hårdvara, dvs riktig stärkare.

Har du spelat gitarr enbart med mjukvara? Det kan inte vara så kul i längden.

Vad blev det för stärkare nu då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske tänker på Soundside? Eller finns det en Götgatan hemma i Ljusne också, kanske? 🙂

Ja jävlar, det blev fel en gång till! Men fanns det inte sånganläggningar dansbanden hade för länge sen som hette E-Sound? (Tredje gången fel gillt)

Kommer du ihåg Rallarn som jobbade på Soundside, och var ljudtekniker åt Jerry Williams?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och helt OT herr Nilsson så har jag efter mycket lång tid gått tillbaka till hårdvara, dvs riktig stärkare.

Jag provspelade en Fender Superchamp nyss, den har både rör och modelling. Den lät ini h-e bra.

Ljud nr 12 är fint, bla a.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...