Jump to content
Annons

Saker att asbolut inte göra / använda vid inspelning


laxlaxlax

Recommended Posts

Annons
  • Svar 270
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)
En line:ad gitarr på en bra låt är något av det jobbigaste jag vet.

Nu har du gjort dig impopulär bland många här på forumet. 😮 Många här, inklusive mig, lajnar. Men det beror ju på om man gör det bra eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

ey laxen, glöm inte mina orchastra hits från korg 01/w 😳
Hittar inga samplingar!
Ska se om jag kan ordna nån, typ ettstrukna C så kan du transponera i nån sampler 😱

Jag har en sån. Ge mig en midifil så ska jag ladda upp den med endast orkesterhits.

Har just nu dålig fantasi vad man ska spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har tillgång till en Roland D-50 så är det absolut förbjudet att använda preseten "Staccato Heaven" ...... Fast ni ungdomar är antagligen för unga för att minnas det ljudet 😳

+1

-Och lägg där till oxå ljudet "Digital Native Dance" Tokfan David Lee Roth använde sig av det på en av hans soloplattor!

-Korg M1's trumljud lät ju bara vad Mutt Lang gör idag!

-DX7 "Rhodes" Ni vet amerikansk jazzballad!

-Rockman kylskåpsrack i walkmanformat

-Rocktron GAP 1 och deras förbannade hush. Vilket skit! Och folk lajnade detta?! Dårar! Lät som en full mygga i ett sugrör!

-Femkrona på bastrummskinnet. För att få "mer klipp i kaggen" En del körde tom med träklubba (inkl jag) Sen kom ju alla pads med plastbricka i att klistra på.

-Koka bassträngarna? Gör folk det än idag?

-Pinstripeskinn.

-Lågt stämda 8 tums träkaggar, "T-Dzzzz". Likaså Picollo. Att köra dom som huvudvirvel i ett trumset!

-Trummisar som sitter och spelar med på knäna när man sitter och ska mixa! DÖ!

-Gitarrister som inte hör att gitarren är sur eller kass mensur!

-Sångare som sitter och letar stämmor till låten medans någon annan gör det!

-Kvasisnack överlag! När folk sitter och snackar detaljer i en låt och dom inte hör att det låter skit redan från ruta nummer ett! Förekommer 99 av 100!

-Osv..... Kan såga vidare rejält! 😱

EDIT:

-Jo bassister som körde miljardsträngat under hakan. Huvudlös skitful bas. Och köra stereochorus!

-Och synth(midi)gitarrer. Dårarna på Roland försöke med detta i många år.

Judas Priest släppte skitplattan Turbo och Iron Maiden (som inte var fullt så dålig) Somewhere in time!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har du gjort dig impopulär bland många här på forumet. 😄 Många här, inklusive mig, lajnar. Men det beror ju på om man gör det bra eller inte.

Nu vet jag ju att det är väldigt praktiskt live. Men om det låter som på exemplet nedan tycker jag man borde lagt ner lite mer energi på en bra inspelning av gitarren

http://open.spotify.com/track/5B70Gt3MA44qGMrA2MoVGa

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
-Rockman kylskåpsrack i walkmanformat

-Rocktron GAP 1 och deras förbannade hush. Vilket skit! Och folk lajnade detta?! Dårar! Lät som en full mygga i ett sugrör!

😄 Och jag som senast i somras sålde mitt gamla rackhusch som stått i garderoben i åratal. 😳

Rockman, ja det var ju åratal sedan man såg en sådan. Kommer inte ens ihåg hur den lät. Lät den så illa?

-Och synth(midi)gitarrer. Dårarna på Roland försöke med detta i många år.

Judas Priest släppte skitplattan Turbo och Iron Maiden (som inte var fullt så dålig) Somewhere in time!

Äh fattar inte att så många hatade det där med midisynth till gitarr. Tyckte det funkade utmärkt på de två plattorna dessutom. Nej jag förstår inte de som gnäller om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte spottifan så kan inte lyssna. Men finns ju alltid skräckexempel.

Men det där soundet hade han på ett helt gäng låtar då, 911 t ex. Det var väl strax efter millenniumskiftet och han sålde bra många miljoner ex av de plattorna/singlarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte midi. Men spela ett c?

DAW, create midi-track, rita ut fyra takter, peta in en melodi/ackord i pianoroll, export midi-file, tada? 😄 Eller ja, har inte sett något DAW eller knappt i närheten av musikproduktion som varit fritt från MIDI så länge det varit ens i närheten av digitalrelaterat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får gärna vara mer specifik. Å andra sidan tror jag inte riktigt det finns nån som låter så generellt dåligt i samma nivå med de andra exemplen. Men jag ser fram emot att bli överbevisad!

Tänkte spontant på Zoom 505:

109075_1.jpg

Den har några ruskiga presets, har jag för mig.

HAHA YES!

Stolt ägare av en sådan, mina absolut första inspelningar gick genom en sån. Även sången fick sig en tur ibland. Fantastiskt!

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

ELVIS-12.jpg

Alto Elvis 12 låter fruktansvärt illa... Jag saknar ord för hur illa dom låter...

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Åh JAG VET!!!!! När man lögger in prat i popballader!

Lyssna på början här: http://open.spotify.com/track/6gsFth2s4hP8zXHSqNcsuY

En annan grej som är fruktansvärt ful är att ha en text som på något vis innehåller "Natten Lång"

Ex: "Vi drar på en gång, stannar ute natten lång" från någon Jimmy Janson-låt. Vaddå Natten Lång? Sämst!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Åh JAG VET!!!!! När man lögger in prat i popballader!

Ja det där har ju existerat ändå sen Elvis, minst. Avskyr det med.

En annan grej som är fruktansvärt ful är att ha en text som på något vis innehåller "Natten Lång"

Ex: "Vi drar på en gång, stannar ute natten lång" från någon Jimmy Janson-låt. Vaddå Natten Lång? Sämst!

🙂 Ja men JJ är ju för småtjejer så då funkar väl såna töntiga texter. Men håller med dig, det är i ett flertal låtar genom åren man hört "hela natten lång". Ja första var ju redan på 80-talet som jag minns "Vi ska oa hela natten lång".

Link to comment
Dela på andra sajter

Låtar där några som har sex är samplade. Förstår inte riktigt grejen.

Trummixar där de olika delarna befinner sig på olika kontinenter tycker jag även är jobbigt. Gillar inte heller när hihaten är panorerad till höger, men det är ju ganska vanligt så det är väl mest en personlig preferens bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte spottifan så kan inte lyssna. Men finns ju alltid skräckexempel.

Vill du ha spotify så har jag en invite över.

För övrigt så skulle jag vilja lägga till finska power metalband som sjunger "bower" istället för "power".

Det gjorde dom för 10 år sedan i alla fall. Alla finska metalband....Alltid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

jag undrar om ni så detaljerat som möjligt skulle kunna berätta för mig vad som ni är allergiska mot i inspelningssammanhang. Och då menar jag mer än det direkt uppenbara - t.ex ett totalt digitaldistat track. Det kan vara både sätt att mixa, vissa instrument att använda eller sätt att spela in på.

Samlade förslag än så länge är:

Linead stålsträngad gitarr som strummar öppna ackord

General Midi-kören ( GM midi nr 53. - Choir Aahs )

Avståndsmickad sång i ett rum med dålig akustik

Överkomprimerad bas- och virvelkagge

Preset #61 från en Roland D-50 - Staccato Heaven

Akustisk gitarr där man för tydligt hör hur fingrarna flyttas på strängarna

Metronomläck från lurarna under ett lugnt parti

Seinfeldbas

Bandlös bas med reverb som spelar en melodifigur

Fasvänd ena kanalen så allt försvinner i mono

överanvänd pitch- o vibratokorrektion

Autotune som effekt

Puffljud och starka s-ljud på sången

Lead-gitarrpreset från multieffekten Zoom 505

Mobiltelefon som ringer och hörs i stärkaren: du-du-du du-du-du

Självklart är min baktanke att göra en låt med dessa och se hur dålig man kan göra den och om det är tillräckligt för att förstöra en välkomponerad låt. Häng gärna på om nån känner för det!

Peace! Lax

Något som totalt förstör en i övrigt bra produktion är pianon inspelat på någon keyboard, typ casio eller för den delen något halvbra stagepiano.

Hatar också superkomprimerade pianon och syntar.

Hörbar sidechain på baskaggen i metal och Hårdrock är också hemskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut värsta som finns är när en person, eller ett band, kommer in i studion och inte alls kan sin egen låt och sedan blir arg när man påpekar att det låter förjävligt. Detta Efter man kört alla klassiska producent meningar som; "Behöver du mer click track?" eller "Ger jag dig för lite piano i hörlurarna?".

En annan irriterande grej är folk som bygger upp sig själva så pass att man är riktigt taggad att spela in dom och sen blir man redigt besviken när man inser att dom inte kunde spela till att börja med...

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip kan jag hålla med om allt som listats i tidigare inlägg.

Samtidigt skulle jag personligen akta mig för att kategoriskt säga att "absolut inte göra/använda" vid inspelning. Det torde bero på vad de e man har för händerna för tillfället...

Något som låter oproffsigt och förskräckligt i en produktion kan visa sig vara det som räddar en annan. E iallafall min erfarenhet...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det känns som det är läge för en favorit i repris...

Det är KillwithSkill som ska ha credits för den här eftersom det var han som la upp den första gången. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är fruktansvärt att lyssna på någon som sjunger VÄLDIGT ojämt, asså för dynamiskt.

Sjukt jobbigt när man i ena sekunden inte hör vad han/hon sjunger om och sedan hör man inte musiken tack vare sången.

När dom andas för mkt i micken, som om dom sprang på nåt jävla löparband.

Finns bara en sak att göra åt detta, sälj micken, elda upp mixerbordet och köp ett rep 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...