Jump to content
Annons

Pantzerwagen

Medlem
  • Antal inlägg

    24
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Kanon! precis vad jag ville höra!....och beträffande frekvensförändringarna vid volym så var det också det jag syftade på, att örat tex upplever basfrekvenser starkare vid högre volym, och att det därför inte kan vara nåt problem att höja i Daw om mixen låter bra på såväl hög som låg volym. Jag är en nogrann herre och lämnar helst inget åt slumpen och vill veta vad jag gör, så därför är inga frågor för triviala så länge det inte står glasklart för mig. Mitt problem var att jag helt fått om bakfoten att jag inte fick dra REGELN över 0...men nu vet jag att det är 0 dBFS som gäller. Men jag har fått svar på min fråga av er så nu ska Gainas, och sen kan jag sova gott ☺️ Tack dunder.. 😄 vet du..
  2. Var hittar jag förresten Link Channels?? Nej vänta jag tror jag hittade...
  3. Sådär gör jag också, lägger buscomp och limiter på mastern för att få en liten vision om hur det kan tänkas låta på ett typ ungefär, men när jag är klar åker dom bort (Om jag inte ska bonnmastra själv förstås 😆 ) Anyway tack för svaren ☺️
  4. Jovisst, i synnerhet Basfrekvenser ökar ju mer vid högre volym, men det gör dom ju även när jag drar på ratten till lyssningen, och jag har ju lyssnat på låten på högre volym och är nöjd även då, så effekten måste ju bli den samma om jag höjer volymen i programmet, eller har jag fått detta om bakfoten också? I det här fallet vill jag nog hoppa över compressor och limiter på Mastern då det ändå ska mastras på Facination Street, har inte hört många mastringstekniker som gillar limitrar som redan ligger på Masterbussen. 😕😳
  5. OK,det handlar helt enkelt om att det inte ska digitaldista, över 0dBFS,(självklart i min värld) MEN jag har alltid trott att det var just siffran 0 man inte fick gå över, men det har jag alltså fått om bakfoten. tror i så fall att jag bara drar på mastern och om inte det räcker drar på med en gainplug. Att jag mixat för lågt i kanalerna är sannerligen inget jag har som vana, men här har det blivit nån tankemiss. Tack, för den infon 😉
  6. Okej det var mer än jag visste faktiskt! trodde verkligen att man sabbade ljudet lite när man drog över nollan, men egentligen varför skulle det gå att höja över 0 annars. Har alltid sett det som en dogm att aldrig gå över 0 i digitalvärlden. Men faktum är att jag fortfarande har lite för mycket headroom även om jag drar mastern i bott, så jag behöver ändå ge mig på insertarna och subgrupperna.. iaf nåra db,.....vill ju optimera innan skräpet skickas på Mastring.
  7. Okej Tack!!, men om jag inte vill höja riktigt alla kanalerna utan bara en del av dom. Har en del gruppkanaler som redan ligger på 0 men är sedan skickade till subgrupper, och där har jag justerat volym. Det är alltså primärt subgrpper och en del vanliga inserts som jag vill höja. ....hmmm ja du förstår vart jag vill komma.. Bara att avmarkera dom på samma sätt då eller?.....låter lite korkad nu men jag vill inte göra bort mig. Tack på förhand.
  8. Fast höja Mastern över Nollan är väl ingen bra ide, eller?? Är inte dom digitala inspelningsprogrammen anpassade för bästa ljud vid noll?
  9. Hej, Detta är en lite pinsam fråga för mig, men jag vet baske mig inte hur jag ska göra! Har just gjort en slutmix av en låt, men jag har hur som helst lyckats skapa lite väl mycket headroom i Masterbussen. I normala fall om låten varit lite halvklar hade jag bara börjat om från 0 med alla reglarna satt högre trummor från början osv. Men nu är jag väldigt nöjd med den här mixen och vill verkligen inte gå tillbaka och ändra nåt, utan bara få upp alla kanaler samtidigt med samma volymförhållande till varandra i Masterbussen....Hur ska jag göra?? Vet att man i tex Logic bara kan markera alla spår och därefter höja alla samtidigt, men se detta går inte i Cubase...Hjälp please.
  10. Okej, har inte den De-essern, men jag börjar förstå hur den funkar nu, har testat den på en extremt ojämt inspelad ack gura, och genom att dra regeln en bit mot 0 så lyfter den fram dom lågt inspelade partierna på ett väldigt trevligt och naturligt sätt tycker jag, ☺️ Åter igen, Tack för svaren 😉
  11. Jo precis!, och det var just detta med minustecknet som gjorde att jag började skruva bort mig när jag började använda Gain Reduction Range funktionen. Det är ju tydligen så att funktionen är helt inaktiverad när reglaget står max till vänster (-40 db)
  12. Bra förklaring!, Gain reduction Range går dock att justera mellan -40db och upp till 0. Min hjärna är tyvärr trög 😕 och vill inte riktigt greppa hur detta funkar till fullo ännu, men ni har absolut gjort ljuset klarare!
  13. Precis!, det var det här jag inte heller riktigt hajade när jag läste på deras hemsida, men det känns bättre och lite klarare nu efter era svar. En parameter man kanske i huvudsak använder på bussar med flera spår eller Masterbussen för att inte få mer dynamiska eller tystare partier i en låt att låta överkomprimerade,....Har jag förstått det rätt? Det är alltså inte parametern "make up gain",volymkompensation för den komprimerade signalen jag är ute efter, utan Gain reduktion range, som syns på bilden Claes lagt upp i tråden. Tack för svaren och för att ni gör min nattsömn lite mera grubbelfri 😉 Direkt dunder!
  14. Hej! Sitter med kompressorn Stillwell Bombardier och skruvar och känner att jag inte riktigt vet vad jag håller på med. Kompressorn har ett särskilt reglage för Gain reduction Range, och jag förstår inte vad som menas. För mig så är gain reduction den gain som man reducerar genom att öka Threshold och Ratio. så varför en extra parameter för det? När jag drar på den parametern så låter det som att det är en limiter som bara klipper transienter vid en viss db, fast den effekten kan man ju få genom att bara välja en riktigt hög ratio som tex 20.00:1 eller?? Ja, jag vill egentligen bar begripa vad jag håller på med, den känns enklare så. Tack på förhand!
  15. Hehe! såklart icke spelat på Nord piano, bara sett o läst (kunde väl varit tydligare med det) men har en Nord electro 3 som jag gillar. Menade bara att då borde ju Nord piano ha bra mycket bättre pianoljud, med sin string resonance. (än electro 3 alltså) Och du sa ju att SV-1 var ungefär som en electro 3... Därför menade jag att Nord piano troligen är bättre på vad den gör. Sen att SV-1 inte heller verkar mångsidgare (trodde den hade körer och en massa andra ljud), eller går att byta ljud i, är nytt för mig. Blir nog inget SV-1 för mig heller då, men ska bli kul o prova ett när jag får möjlighet. Mvh/ Mattias
×
×
  • Skapa ny...