Jump to content
Annons

Spelmusik och spel som du inte kan släppa.


Pesek

Recommended Posts

När jag satt på Amiga 1200 fanns det ett spel från TEAM 17(de som gjort worms) som gjorde att jag satt inlåst dag och natt tills det blev klart. Grejen med detta var att det var ett sjukt skönt plattformsspel och ännu bättre var musiken. Killen bakom musiken är en av mina absolut största idoler. Kan inte släppa än idag hur fantastiska låtar detta spel innehåller.

Vilket?

SUPERFROG!

Här är ett exempel:

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
sadomachine (oregistrerad)

AAahhhh, Superfrog!!!

Helt lysande spel med kanonmusik.

När jag satt på Amiga 1200 fanns det ett spel från TEAM 17(de som gjort worms) som gjorde att jag satt inlåst dag och natt tills det blev klart. Grejen med detta var att det var ett sjukt skönt plattformsspel och ännu bättre var musiken. Killen bakom musiken är en av mina absolut största idoler. Kan inte släppa än idag hur fantastiska låtar detta spel innehåller.

Vilket?

SUPERFROG!

Här är ett exempel:

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken till Baldur's Gate 1 & 2 lyssnar jag fortfarande på utan att spela spelen.

Just spelmusik kan ju vara riktigt genial och verkligen lyfta saker och ting. Gamla Metroid och Zelda har sjukt bra musik men det som verkligen fastnat i huvudet hos mig är första Settlers, jag satt och lirade det enormt mycket på Amigan hemma.

Här är en video med gameplay också:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det är alldeles för många!

Knightmare på MSX... oförglömligt bra spel med härligt tema på två kalaner.

http://www.youtube.com/watch?v=qFbCz538ng0

Bästa rymdshootern någonsin: Nemesis på MSX - asbra musik.

Och IK+ på Amiga 500, också lysande tema.

Temat till Bitmap Brothers-spelet Gods var riktigt fett också.. knycktes av Anarchy för deras 3Ddemo2.

Och här den fetare versionen till 3Ddemo2

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Little Big Adventure 2.. Ett av de bästa spelen som någonsin gjorts! Det är skapat av samma snubbe som senare gjorde Beyond Good & Evil om nån spelat det. Spelade LBA2 otroligt mycket som barn och har spelat det på senare tid och det är fortfarande lika bra! Får rysningar av musiken. Detta är fan en del av mig!

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Little Big Adventure 2.. Ett av de bästa spelen som någonsin gjorts! Det är skapat av samma snubbe som senare gjorde Beyond Good & Evil om nån spelat det. Spelade LBA2 otroligt mycket som barn och har spelat det på senare tid och det är fortfarande lika bra! Får rysningar av musiken. Detta är fan en del av mig!

Ahh! Tänkte att det spelet har nog ingen annan spelet. Förstår PRECIS vad du menar. Melodin i Introt till ettan är bannemig grundpelaren i mitt musikskapande. Har fortfarande inte lyckats fatta vad det är för ackordväxlingar.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste hålla med om Mega Man.

Saxar några fina bitar från någon lista över de 30 bästa låtarna till snes:

Från secrets of mana:

Från Chrono Trigger:

Från Secrets of Mana (Det här är ju techno)

Från Donkey Kong 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar musiken till det lite halvt okända spelet Mount & Blade och musiken till Oblivion IV: The Elder Scrolls! 😄

Ursäkta min förmåga att rätta folk när det egentligen inte spelar så stor roll men ja... The Elder Scrolls IV: Oblivion heter det 😛

Jag röstar för samtliga super mario-spel. Fanns en låt i menyn till super mario 64 som jag tyckte var underbar. När man ska välja sin profil eller vad man säger 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Undrar vad de hade för sequenser när de arrangerade musiken till nintendospelen.. eller om det är rent matematiskt uträknat i nåt programmeringsprogram? Synkoperna är så grymt tajt och på exakt rätt ställen så det svänger uta bara tusan i många låtar.

Kan du länka till något exempel?

Jag tänker att synkoper handlar mycket om arrangemang också. Kan man sina förskjutna markeringar räcker ofta sextonelsupplösning.

Eller så kanske möjligheten fanns att skriva i trioler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du länka till något exempel?

Jag tänker att synkoper handlar mycket om arrangemang också. Kan man sina förskjutna markeringar räcker ofta sextonelsupplösning.

Eller så kanske möjligheten fanns att skriva i trioler.

Det var Castlevania II ovan - fick känslan av att trumman låg rakt men basen låg lite, lite efter. Som jag brukar försöka arrangera och tänka när jag skriver något svängigt - men det brukar aldrig bli svängigt när jag försöker arrangera i sequensers, för då kommer slagen samtidigt. Förstår du?

Eller så kanske det bara är lite snabbare attack på virvelbruset.

Hej förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag brukar försöka arrangera och tänka när jag skriver något svängigt - men det brukar aldrig bli svängigt när jag försöker arrangera i sequensers, för då kommer slagen samtidigt. Förstår du?

Eller så kanske det bara är lite snabbare attack på virvelbruset.

Hej förresten!

Ja då hjälper det inte med sextondelsgrid. Men vissa ljud har snabbare attack (precis som i exemplet med virvelbruset).

Sedan kanske det finns/fanns möjlighet att fördröja ett eller flera midispår. Då kan ju t ex basen fördröjas gentemot trummorna.

I moderna musikprogram finns ofta någon typ av groove-funktioner. Jag uppskattar verkligen Regroove i Reason/Record. Hitta ett groove och applicera det på det/dem spår du vill ha sväng på. Välj steglöst i vilken utsträckning groove ska appliceras och sätt positiv eller negativ fördröjning, plus humanization (dvs slumpmässig avvikelse från groove-templaten). Där kan man tappa många viktiga produktionstimmar!

Hej förresten! 😄

Och sorry för OT allihop!

PS. Lyssnar på I wish med Stevie Wonder medan jag skriver. Det groovet (keyboard och bas) vill jag använda någon gång... DS:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd! Ducktales till NES hade flera bra låtar, men månbanan var min favorit:

En personlig favorit här med.

Varför har ingen nämnt Castlevania - Vampire killer?

Chip n Dale - Level J

Double Dragon 2 - Roar of the Twin Dragons

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...