Jump to content
Annons

Monokompabilitet — viktigt eller dynga?


Valle

Recommended Posts

Jag blev lite inspirerad av tråden Mixa/Producera i MONO?. Men jag vill hellre fokusera på mono-kompabilitet snarare än mono-produktion — och därför hoppas jag att den här tråden överlever sammanslagningsdöden.

Jag är just i färd med att påbörja mixningsarbetet i ett trevligt litet musikprojekt som jag driver tillsammans med ett gäng vassa musiker. Jag går nu alltså in i projektets mest spännande fas, med en hel drös källor som ska finna sin rätta plats i ljudbilden. Och just det här med att "placera ut" ljudkällorna är ett av de roligare momenten under mixningsarbetet — medan sådant som t.ex. skruva till "rätt" gitarrsound är värsta jävla tråk-måst-görat.

Pan-regeln är nog min favorit här ("djupet" tar jag sedan); jag älskar att bredda på rätt så rejält. Ni vet, Gitarr A hela vägen ut till vänster, Gitarr B hela vägen ut till höger, bas och baskagge "dead-center" i vanlig ordning; och alla ca 30 körspåren fördelat på "klockan" 7, 8, 9, 10, 11, 11.30, 1.30, 2, 3, 4 ,5... Well, nästan i alla fall.

Eftersom jag gärna, men inte uteslutande, mixar i lurar så är det här med nörd-bred ljudbild extra trevligt. Många anser att åtminstone en nackdel med mixning i lurar är den att man ibland leds till att smalna av ljudbilden, man upplever en panorering tydligare (eller starkare, beroende på vem som tycker) i lurar och därför pushar ljudkällan mer mot mitten. Men för mig är det lite av en kick — jag tycker det är asläckert med en ljudkällor som sveper från vänster till höger, eller som ping-pongar vänster-höger-vänster-höger... För många är sådant lite uttjatat och för ytterligare några rent utav skitstörigt. But I fucking love it! Givetvis håller jag mig måttligt med sådana effekter.

Däremot är det inte så ofta som jag klumpar ihop t.ex. körer till ett tjockt mono-paket och bombar in skiten i mitten. Det händer om jag t.ex. har mycket kör/sång på ett och samma ställe, körer som svarar fram och tillbaka etc, men annars är jag snål med sådant. Dessutom tycker jag det är svårt att få det rätt, och några gånger har det lett till vemodiga "kill-your-darlings"-moment.

Fast mitt arbetssätt leder ju ibland också, kanske inte helt oväntat, till dålig... Ladies and Gentlemen, all the way from the ancient 50s, the one aaaaand only:

MONOKOMPABILIFUCKINGTET!

Han lyssnar och njuter av ljudbilden som han med svett och möda lyckats trolla fram — alltmedan han sakta, sakta för sitt darrande pekfinger mot stereo/mono-switchen. Strax vilar hans finger på switchen i avvaktan på hjärnans impulskommando att trycka till. Längs tinningen rullar en distraherande svettdroppe som han dock hastigt torkar bort med den andra handens baksida. Och så trycker han in switchen... Klick!

KA-BOOM!!! Ut från monitorerna strömmar i sound-väg världens sämsta dynga! Gitarrerna har tappat styrka, vissa ljudkällor har försvunnit helt och det som dominerar är en vilsen sångröst uppbackad av en aggressiv trio bestående av bas, baskagge och virvel.

Mina "monomixar" låter alltid sådär, faktiskt. Tror jag i alla fall. Men jag fattar ändå inte varför jag bryr mig. Förmodligen för att jag, trots att jag egentligen inte vill, lyssnar till De Vise när de menar på att ja, men ooo ja, du måste se till att det låter bra i mono också, tänk på ett det finns de som endast lyssnar/sänder i mono... Are you fucking kidding me? De som endast... Snap the fuck out of it! Fast den mest långsökta anledningen jag hört till varför monokompabilitet bör beaktas är den att vi (slutlyssnaren) sällan befinner oss i en position där vi har oss själva och respektive högtalare i en s.k. triangelposition, och därför uppfattas ljudbilden "fel". HA! Jag skulle vilja närvara på det partyt där partyslängaren säger: "Seså... nu buntar vi ihop oss i en klump och sätter oss i mitten där, så sätter jag på lite musik... Alla har sprit och knark?"

Men lyckligtvis låter nästan alla mina referenskällor (andras produktioner som jag jämför mitt blivande sound mot) också lika taskigt i monoläge. Så egentligen; om inte de stora producenterna bryr sig, varför ska en miserable liten skit i Oxie göra det. En idé vore kanske att De Vise en gång för alla tog sin monokompabilitet och stoppade den långt upp där solen aldrig lyser.

Jag vet inte. Vad tycker ni — är det så jävla viktigt med monokompabilitet?

Oj, nu ringer min mobil också. Fan, här händer det grejer. Häng kvar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan bara säga att jag håller med. Nån måtta får det vara. Jag vägrar att begränsa mina skapelser efter begränsningar i hur folk tar del av dem. Då får de antingen acceptera att det låter skit eller lyssna på det som det var tänkt att lyssnas på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle - gör som du själv tycker. Om det bara är du som skall lyssna på det. Skall du få en miljon kids att lyssna på grejorna så måste det vara lyssningsbart i mono i högtalaren i mobilen. Andra grupper av lyssnare har andra förutsättningar. Känn din marknad är det enkla svaret.

G.

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du få en miljon kids att lyssna på grejorna så måste det vara lyssningsbart i mono i högtalaren i mobilen. Andra grupper av lyssnare har andra förutsättningar. Känn din marknad är det enkla svaret.

Håller med dig.

Fast hur långt ska man vara beredd att anpassa sitt uttryck för att passa marknaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Några fall från vardagen då mono faktiskt är aktuellt:

Om man är helt döv på ena örat har man gärna mono då man lyssnar i lurar. (Annars missar man ju det som ligger i "fel" kanal.)

Diverse tv-kanaler har ljudet i mono.

Har man dålig radio-mottagning fungerar det ofta bättre med mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle - gör som du själv tycker. Om det bara är du som skall lyssna på det. Skall du få en miljon kids att lyssna på grejorna så måste det vara lyssningsbart i mono i högtalaren i mobilen. Andra grupper av lyssnare har andra förutsättningar. Känn din marknad är det enkla svaret.

Jo, fast ändå. Det där är ju vad jag som lekmans-producent ibland får höra från yrkesproducenterna, samtidigt som deras produktioner enligt min mening mycket väl kan låta skit i mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man jobba seriöst måste det man gör vara någorlunda monokombatibelt. 90% av lyssnarna har ju ingen aning om de lyssnar i mono eller stereo och tror mest att stereo fortfarande bara är en "cool grej". Hör de en låt på TV i mono som de tycker låter dåligt kommer de inte gilla den och de kommer definitivt inte fråga sig om det beror på anläggningen att den var mycket sämre än nästa låt som spelas upp. Sen att ett monosystem i allmänhet nästan aldrig låter lika bra som ett stereosystem och därför maskerar mycket är ju dock fördelaktigt, så att man i alla fall har lite spelutrymme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte. Vad tycker ni — är det så jävla viktigt med monokompabilitet?

haha 😄 hejdlöst roligt inlägg

och ett bra ämne!

reflektion: skit i monokompatibiliteten så länge du inte drabbas av fasfel som släcker ut å konstrar till ljudbilden helt

en monomix kommer alltid låta annorlunda (sämre) än i stereo - men allt som finns med i stereomixen bör också finnas med i monomixen

om du inte medvetet lekt med fasvändningar men då vet du ju att det kommer skita sig i mono så det gäller att välja vad man trixar med - dumt om leadsången försvinner tex

reflektion två: dina mixar låter alltid skit å ihåliga i mono - DESSUTOM gör andra inspelningar det också

får mig att börja fundera över om du kan ha ett problem i din lyssning?

vad använder du?

hur kopplar du över till mono?

i daw:en eller på en mixer?

och: mtv sänds i mono hemma i vårt kabelnät... go figure...

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Någorlunda är ju subjektivt förstås. Jag antar att skunk menar att ens mixar ska vara i klass med de mixar som hörs i samma sammanhang som ens egna kan dyka upp i.

Dvs. är det på egna hemstereoanläggningen eller på klubbar med bra ljudsystem så spelar det ju ingen roll. Är det mono radio eller TV i mono så är det en annan fema. Det är förvånansvärt mycket TV som är mono inte minst i USA. Var förövrigt inte så länge sedan MTV var mono om det nu inte fortfarande är det. Vet inte så noga då det var väldigt länge sedan jag lyssnade på den kanalen.

Edit: såg att demonen han före angående MTV. Glömde att säga att även om varenda jävel i sverige idag tycks ha ett hemabiosystem även om nu inte jag har det så lysnnar merparten av TV-tittare i världen på betydligt enklare aparater.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

reflektion två: dina mixar låter alltid skit å ihåliga i mono - DESSUTOM gör andra inspelningar det också

får mig att börja fundera över om du kan ha ett problem i din lyssning?

vad använder du?

hur kopplar du över till mono?

i daw:en eller på en mixer?

Ja, andra inspelningar låter "skit", men givetvis inte alla. Jag märker dock ett övervägande överseende med sämre monokompabilitet bland rock och hårdrock — nin bag, alltså.

Hmmm... tror du verkligen att det kan vara min utrustning? När jag testar jag MK (jag orkade inte skriva monokompabilitet igen) så gör jag det säväl i DAW:en som på förstärkaren som driver mitt monitorsystem. Jag är ganska säker på att allt är korrekt "draget"... (Kan även snabbt skjuta in att mina stereo-mixar låter så som jag förväntar mig på såväl mitt eget som andras system — snyggt 😲)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte också vara så att du ligger både dina egna mixar och dom du refererar till för nära. Då låter alltid mono som värsta skiten.

Kanske är det istället så att dina mixar är absolut utmärkta och fungerar lika bra som dina favoriters även i Mono.

Intressant... Tar det till mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur någorlunda är "någorlunda monokombatibelt"?

Tja, eftersom fullständigt monokompatibel är det samma som spikmono bör man väl inte försöka gå hela vägen. Men "i största möjliga mån" kan jag väl ge dig som svar på frågan. En stor del i mixandets konst är ju att det ska låta så bra som möjligt för så många lyssnare som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bilradio blir mono ibland när sändningen inte funkar...

Jag gillar när det låter bra även i mono, eller åtminstone så att viktiga element i låten inte försvinner helt.

Eller att man tex bara hör reverbet på sången men ingen sång....

Att låta bra i mono är gott. Men inte en lag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, du kommer att få problem längs vägen

Många kabel-tv operatörer sänder mono, butiker kör mono, PA-anälggning är mono o.s.v. Det är faktiskt ganska många tillfällen då monokompatibilitet är viktigt. Sedan har ju knappast lyssnaren alltid perfekt stereouppsättnig, utan det beror ju på vart du står i förhållande till högtalare, om de riktas emot varandra inåt rummet osv osv

Man kan ju göra två mixar, men det är svårt för dig att styra vilken som spelas var.

Själv brukar jag kompromissa: Det viktigaste ser jag till att få monokompatibliet medan "effketer" och liknande får stryka på foten.

That´s just mu

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Ok, MTV och taskig bilstereo är mono, mne hur ofta spelas din musik på Mtv eller riksradio?

Inte tänker du väl på hur din musik ska funka på stenkaka?

Stereolyssning är väl ändå det minsta man kan kräva av folk som ska lyssna och kritisera din musik......

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...