Adish Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Hej. Behöver ha lite rÄd av er pÄ forumet, tips och trix för att krydda mitt egna skapande. Jag har suttit och analyserat nÄgra "proffsigare" lÄtar ute pÄ Youtube, typ cascada och Da buzz, Àr mycket jag kollat pÄ. Det Àr det jag vill försöka efterlikna (just nu) och jag sjÀlv kan inte komma igÄng och fÄ inspiration till att piffa till mina egna produktioner.. NÀr jag sitter och skapar, blir det oftast tamt ganska fort. Blir ofta "Hmm. nÀÀ, det Àr inte sÄ bra som jag trodde det skulle bli" eller ".. för trÄkigt.. igen".. Oftast fastnar jag dÄ jag kÀnner det blir trÄkigare och segare Àn den idén jag hade i huvudet frÄn första början. SÄ dÄ vill jag göra nÄgon ny lÄt, ny idé, och sÄ hÄller det pÄ.. (Detta gÀller all typ av popmusik eller dance.. All musik blir sÄ hÀr..) NÄgon som har nÄgot bra tips? För jag kÀnner att jag fastnat. NÀr proffsen gör sina lÄtar, kÀnns det sÄ enkelt? De river igÄng allt sÄ bra. Har det med övning bara att göra? Eller krÀvs lite kunskap? Diciplin?? Ja, vad tror ni? Har ni nÄgra idéer, vinklar eller svar, fram med det.! =)
yaleed Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Ăvning, ljudval, tonlĂ€ge, melodi, ackord med mera spelar in, allt pĂ„verkar allt. Mycket av energin sitter i hur man mixar det, det gĂ„r att mixa pĂ„ sĂ„ mĂ„nga sĂ€tt. Ăvning Ă€r helt klart en bra grej nĂ€r man vill fĂ„ till en prodd/mix. SĂ„ngljudet Ă€r vĂ€ldigt viktigt med i denna typen av musik, det behöver inte vara bra rent hifi men det mĂ„ste passa ljudvalen i prodden sĂ„ man fĂ„r rĂ€tt energi i tracket. Börja med att göra en kopia pĂ„ en prodd för att kolla hur pass nĂ€ra du kan komma, det Ă€r ganska lĂ€rorikt att lĂ€ra sig hur man fĂ„r till en viss ljudbild eller hur man fĂ„r just den energin ur sin prodd som man vill. Jag har hört mĂ„nga tama produktioner som blivit helt ok efter en vettig mix, det kanske Ă€r dĂ€r ditt problem ligger, man behöver inte alltid mixa medans man proddar, det kan man överlĂ„ta till nĂ„gon annan tills man tycker att man har klĂ€m pĂ„ det. Vet inte om detta hjĂ€lper direkt men du kanske blir lite klokare =)
Umemagnus Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 (redigerat) Hej.Behöver ha lite rĂ„d av er pĂ„ forumet, tips och trix för att krydda mitt egna skapande. Jag har suttit och analyserat nĂ„gra "proffsigare" lĂ„tar ute pĂ„ Youtube, typ cascada och Da buzz, Ă€r mycket jag kollat pĂ„. Det Ă€r det jag vill försöka efterlikna (just nu) och jag sjĂ€lv kan inte komma igĂ„ng och fĂ„ inspiration till att piffa till mina egna produktioner.. NĂ€r jag sitter och skapar, blir det oftast tamt ganska fort. Blir ofta "Hmm. nÀÀ, det Ă€r inte sĂ„ bra som jag trodde det skulle bli" eller ".. för trĂ„kigt.. igen".. Oftast fastnar jag dĂ„ jag kĂ€nner det blir trĂ„kigare och segare Ă€n den idĂ©n jag hade i huvudet frĂ„n första början. SĂ„ dĂ„ vill jag göra nĂ„gon ny lĂ„t, ny idĂ©, och sĂ„ hĂ„ller det pĂ„.. (Detta gĂ€ller all typ av popmusik eller dance.. All musik blir sĂ„ hĂ€r..) NĂ„gon som har nĂ„got bra tips? För jag kĂ€nner att jag fastnat. NĂ€r proffsen gör sina lĂ„tar, kĂ€nns det sĂ„ enkelt? De river igĂ„ng allt sĂ„ bra. Har det med övning bara att göra? Eller krĂ€vs lite kunskap? Diciplin?? Ja, vad tror ni? Har ni nĂ„gra idĂ©er, vinklar eller svar, fram med det.! =) En variant Ă€r att göra covers pĂ„ nĂ„gra lĂ„tar, fĂ„ dom sĂ„ likt som möjligt. Försöka att efterlikna dina favoritlĂ„tar (dock tĂ€nkt i studiesyfte)... NĂ€r du kan börja analysera och efterapa deras material kan du ju testa att göra eget, eller, anvĂ€nda dom komponenterna, i det egna materialet. Nu kan det ju bli sĂ„ att det lĂ„ter som bara ett dĂ„ligt plagiat, men, för att hitta "sitt" sĂ„ Ă€r det ju inte fel att lĂ€ra sig av andra. Sen tar du bara allt sĂ„nt som du gillar bĂ€st av alla och sĂ€tter ihop nĂ„got nytt. LĂ€ra sig att skilja pĂ„ att; lyssna med hjĂ€rnan och lyssna med hjĂ€rtat Om man lyssnar med hjĂ€rtat (vilket man kanske gör om man Ă€r pĂ„ en konsert, lyssnar pĂ„ nĂ„n skiva eller liknande...), dĂ„ Ă€r det mer kĂ€nslor (bra, dĂ„ligt, helt f**king underbart, krĂ€k-kĂ€nslor osv..) Om man lyssnar med hjĂ€rnan, sĂ„ fĂ„r man försöka styra bort kĂ€nslorna och försöka fĂ„ tag pĂ„ "fakta"... strukturer, tonarter, sĂ€ttningar, vad Ă€r lĂ€gsta, högsta tonen osv, ja, allt som har med lĂ„ten att göra. Ett sĂ„nt övningsexempel kan ju vara att tĂ€nka dig att förklara lĂ„ten (utan att nynna, sjunga) för nĂ„gon som aldrig har hört den. Hur började den? Intro? vad hĂ€nde sen? Var det bara nĂ€sflöjt hela första vĂ€ndan? eller dĂ€ngde panflöjts-sektionen in i refrĂ€ngen?... Ja, detta kanske blev en lite utfransning frĂ„n Ă€mnet, men, lyssna mycket, analysera. Sen hur lĂ„tar/melodier/strofer blir till, Ă€r ju vĂ€ldigt individuellt. HĂ€ndelser? KĂ€nslostĂ€mning? Tema? (f.ö. ett Ă€mne som kan bli ganska lĂ„ngt ocksĂ„). Trots att vi inte lirar samma typ av musik sĂ„ hoppas jag att detta kan ha hjĂ€lpt. Ă framför allt... Ha kul Ă„ gör musik för att du har lust, och skit i vad andra tycker đ EDIT; Tog sĂ„n stund att skriva sĂ„ Yaleed hann före đ Redigerat 3 november 2009 av Umemagnus
woollie Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Skriv klart en lÄt oavsett hur fÄnig den kÀnns. Det Àr som de tidigare inlÀggen sÀger en övnings sak. Att faktiskt bestÀmma sig för att "nu Àr det klart" Àr en vÀldigt bra övning. Kom ihÄg att det kan bli en hel del dÄliga/halv bra lÄtar innan man fÄr till en som man Àr nöjd med men de bra lÄtarna kommer komma oftare och oftare ju mer man skriver.
Piccazzo Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 SÄngen och sÄngmelodierna Àr oftast det som bygger spÀnningen i lÄtar och utan sÄng pÄ av en duktig sÄngerska/sÄngare Àr det betydligt svÄrare att höra vart man vill gÄ med lÄten. Om du lyssnar pÄ dina favorit hits i instrumental versioner Àr dom oftast inte sÄ mÀrkvÀrdiga.
spaceman Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 Jag har en grundregel, och det Àr att lÄten skall kunna framföras endast med en gitarr eller piano + sÄng och att det lÄter bra. Gör sig lÄten bra Àr arren nÀsta steg, mixen nÀsta steg osv. Felet mÄnga kan göra Àr att det blir för mÄnga pÄlÀgg, för hÄller lÄten med bara gitarr typ sÄ behövs det inte sÄ mycket pÄlÀgg. Det blir meckigare och mixa dessutom eftersom det blir sÄ mÄnga tracks. Om det gÀller vanliga popgrejer kan intro-vers-brygga-refrÀng-vers-brygga-refrÀng-stick-brygga-dubbelrefrÀng (med tonartshöjning i vissa fall)-outro vara bra att ha i bakhuvudet. Lycka till!
sixties Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 lyssna hur de lÄtar du gillar Àr uppbyggda. tex. intro, vers x2, ref, vers, brygga, ref, solo, brygga ref. mÄnga lÄtar börjar tex med refrÀngen instrumentalt eller med sÄng för att den ska kÀnnas igen nÀr de kommer pÄ riktigt och en brygga som gÄr ner i tex. tempo eller intensitet gör ju att refrÀngen kÀnns kraftigare nÀr den kommer. jag brukar göra mycket lÄtar dÀr jag försöker efterlikna en artists stil (ljudbild, lÄtstruktur osv.) sÄ testa att "göra" Dabuzz nya lÄt. det kan vara bra att ha en "deadline" nÀr lÄten ska vara klar sÄ det inte bra blir massor av halvfÀrdiga lÄtar, dÀrför tycker jag studiofestivalerna Àr rÀtt bra, man fÄr ett tema och ett datum nÀr det ska vara klart.
Freddy Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 SÄngen och sÄngmelodierna Àr oftast det som bygger spÀnningen i lÄtar och utan sÄng pÄ av en duktig sÄngerska/sÄngare Àr det betydligt svÄrare att höra vart man vill gÄ med lÄten.Om du lyssnar pÄ dina favorit hits i instrumental versioner Àr dom oftast inte sÄ mÀrkvÀrdiga. Faktiskt en reflektion jag gjort med. Ofta Àr det vÀldigt fÄ instrument och enkla arr pÄ sjÀlva musiken. HÄller man ljudbilden mer öppen sÄ blir det Àven lÀttare att mixa sedan.
Valle Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 NĂ€r jag sitter och skapar, blir det oftast tamt ganska fort. Blir ofta "Hmm. nÀÀ, det Ă€r inte sĂ„ bra som jag trodde det skulle bli" eller".. för trĂ„kigt.. igen". Oftast fastnar jag dĂ„ jag kĂ€nner det blir trĂ„kigare och segare Ă€n den idĂ©n jag hade i huvudet frĂ„n första början. SĂ„ dĂ„ vill jag göra nĂ„gon ny lĂ„t, ny idĂ©, och sĂ„ hĂ„ller det pĂ„.. Jag ser tvĂ„ anledningar till varför du kĂ€nner som du gör: dels har du svĂ„rt för att bestĂ€mma dig för hur det ska lĂ„ta, dels nĂ€r du vĂ€l bestĂ€mt dig sĂ„ vet du inte vad du ska göra för att nĂ„ dit. Det första löser du lĂ€tt med strikt diciplin â typ, nu ska jag plagiera en Da buzz-lĂ„t rĂ€tt av! Det andra Ă€r nĂ„got klurigare eftersom det förutsĂ€tter att du inte bara vet hur man arrar en lĂ„t utan Ă€ven hur man anvĂ€nder instrument, pluggar etc. SĂ„, för att upprepa i princip vad som sagts: lyssna, stjĂ€l och öva! Och du kan aldrig tumma pĂ„ övandet! För i sĂ„ fall kan du lika bra skita i musiken och istĂ€llet börja samla pĂ„ frimĂ€rken (inte för att det skulle vara nĂ„got fel med det).
Adish Postat 4 november 2009 TrÄdstartare Postat 4 november 2009 Och du kan aldrig tumma pÄ övandet! För i sÄ fall kan du lika bra skita i musiken och istÀllet börja samla pÄ frimÀrken (inte för att det skulle vara nÄgot fel med det). Nej lÄter vettigt, det ligger faktiskt nÄgonting i det. Jag kÀnner att mÄnga har gett mig vÀldigt bra svar, antar att det finns en del dÀr ute som bÄde kan, och sedan sitter i samma bÄt som jag sjÀlv.
yaleed Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 Nej lÄter vettigt, det ligger faktiskt nÄgonting i det. Jag kÀnner att mÄnga har gett mig vÀldigt bra svar, antar att det finns en del dÀr ute som bÄde kan, och sedan sitter i samma bÄt som jag sjÀlv. Om du bor i sthlm eller i nÀrheten kan du komma förbi och lyssna pÄ lite mix stems sÄ fÄr du en bÀttre bild av hur vissa av ljuden i dessa lÄtar lÄter. Man hör ofta "fel" nÀr man hör allt i ett paket.
Troppus Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 Kolla pÄ en musikvideo (eller nÄt annat). Dra ner volymen (pÄ lÄten som spelas upp) och spela tillsammans med video eller gör en egen lÄt som passar ihop med videon. Fördelen med att spela tillsammans Àr att man lÀr sig hÄlla takten, nackdelen Àr att man mÄste lÀra sig att anpassa ackorden till melodin för att den ska hÄlla ihop pÄ ett snyggt sÀtt.
laxlaxlax Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 Och du kan aldrig tumma pÄ övandet! För i sÄ fall kan du lika bra skita i musiken och istÀllet Tsk. SkittrÄkigt. Jag har aldrig övat och tÀnker aldrig göra det. Varför inte bara sÀtta igÄng att ha roligt och spela in direkt?
cborg Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 (redigerat) Och du kan aldrig tumma pĂ„ övandet! För i sĂ„ fall kan du lika bra skita i musiken och istĂ€llet börja samla pĂ„ frimĂ€rken (inte för att det skulle vara nĂ„got fel med det). Tsk. SkittrĂ„kigt. Jag har aldrig övat och tĂ€nker aldrig göra det. Varför inte bara sĂ€tta igĂ„ng att ha roligt och spela in direkt? Jag hĂ„ller med bĂ„da!!!! Jag har lĂ„tar som har blivit asbra versioner nĂ€r jag spelat in medan jag övat!! Kan fasen inte göra om det. Men roligt var det! đ Redigerat 5 november 2009 av cborg
DieHard (oregistrerad) Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 Tsk. SkittrÄkigt. Jag har aldrig övat och tÀnker aldrig göra det. Nej det hörs helt klart och tydligt pÄ det du har lagt upp.
DieHard (oregistrerad) Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 MĂ„nga musiker lĂ„ter sĂ„ som de gör bra för att den spelar med driv eller hĂ€ng beroende pĂ„ lĂ„t och spelstil. Man spela inte alltid pĂ„ taktslaget. Ăven om de oftast sĂ€tter ettan och trean sĂ„ kan de vĂ€nta lite med tvĂ„an och/eller vara snabbare med den. Om man övar pĂ„ det sĂ„ Ă€r det bland det coolaste man kan göra tycker jag. Gör ett rakt trumspĂ„r och flytta virveln sĂ„ att den spelar lite innan eller efter metronomen pĂ„ trean tex sĂ„ förstĂ„r du vad jag menar. ett annat knep kan vara att backa av lite pĂ„ antalet instrument nĂ€r man vill presentera ett parti som gör att lĂ„ten ska fĂ„ mera driv. Sedan sĂ„ lĂ„ter man alla instrumenten komma tillbaks för att fĂ„ tyngden och trycket tillbaks. Dessutom sĂ„ kan tex en tung gitarr i fyra fjĂ€rdedels takt göra att det kĂ€nns som att trummorna driver mera om de spelar sextondelar. Ibland mĂ„ste man ju spara pĂ„ krutet i vissa partier för att kunna skjuta skarpt i nĂ€sta med iofs. +1
Valle Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 Tsk. SkittrĂ„kigt. Jag har aldrig övat och tĂ€nker aldrig göra det. Varför inte bara sĂ€tta igĂ„ng att ha roligt och spela in direkt? Jo, du har visst det övat. Och ju mer man övar (samt lyssnar och stjĂ€l) desto roligare kan man ha â eller omvĂ€nt, desto lĂ€ngre tid gĂ„r det mellan att ha trĂ„kigt â eftersom man har mer erfarenhet att utnyttja.
laxlaxlax Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 Nej det hörs helt klart och tydligt pĂ„ det du har lagt upp. Okej đ Valle: Det jag menar Ă€r att det verkar finnas en Ă€ldre generation som tycker att man ska slita hĂ„rt, man ska anstrĂ€nga sig, slĂ„ sin panna blodig, och komma ut pĂ„ andra sidan som nĂ„n upplyst tjomme och först dĂ„ kan man bli tagen pĂ„ allvar och bli betraktad som seriös. I dunt think so.
Umemagnus Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 Okej đ Valle: Det jag menar Ă€r att det verkar finnas en Ă€ldre generation som tycker att man ska slita hĂ„rt, man ska anstrĂ€nga sig, slĂ„ sin panna blodig, och komma ut pĂ„ andra sidan som nĂ„n upplyst tjomme och först dĂ„ kan man bli tagen pĂ„ allvar och bli betraktad som seriös. I dunt think so. Ă andra sidan finns det ocksĂ„ en hel hög mĂ€nniskor som laddar ner nĂ„got inspelningsprogram, sitter med sitt (alldeles nyiköpta/nerladdade/lĂ„nade) instrument och förvĂ€ntar sig att man ska göra underverk frĂ„n dag 1... eller, ja, kanske dag 2, nĂ€r man frĂ„gat runt och fĂ„tt berĂ€ttat för sig var rec-knappen sitter... Men, Ă„ andra sidan kan man ha otroligt kul med sin musik frĂ„n dag 1, men frĂ„gan Ă€r vad man stĂ€ller för mĂ„l med sin musik... Jag skulle inte kalla mig kock, bara för att jag kan steka mamma scans köttbullar, men dĂ€remot blir jag mĂ€tt...
Valle Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 (redigerat) Valle: Det jag menar Àr att det verkar finnas en Àldre generation som tycker att man ska slita hÄrt, man ska anstrÀnga sig, slÄ sin panna blodig, och komma ut pÄ andra sidan som nÄn upplyst tjomme och först dÄ kan man bli tagen pÄ allvar och bli betraktad som seriös. I dunt think so. NÀeh, jag sÀger ingenting om att inte bli tagen pÄ allvar, vara eller icke vara seriös etc. Men branschen kommer alltid att vilja ha De BÀsta eller Den som bÀst motsvarar branschens förvÀntningar. Med attityden "jag vill arbeta som proffsen men jag tÀnker fan i mig inte öva" kan jag inte tÀnka mig Àr ett tillvÀgagÄngssÀtt att föredra; inte ens om man vill kunna "Komponera som proffsen", vilket ju trÄdskaparen Àr inne pÄ. Redigerat 5 november 2009 av Valle
laxlaxlax Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 Men branschen kommer alltid att vilja ha De BĂ€sta eller Den som bĂ€st motsvarar branschens förvĂ€ntningar. Jaja, whatever. Jag menade att det finns olika sĂ€tt att ta sig dit. Ta din husgud som exempel - han abbatjommen. Jag tror inte en spĂ€nn pĂ„ att han satte sig ner och bara "mmmrrr, jag mĂ„ste öva öva öva * pannan i djupa veck* ". Hela hans vĂ€sen utstrĂ„lar ju kĂ€rlek till mixning och nyfikenhet och spelglĂ€dje. Ăh, strunt samma. Backa bandet. Jag Ă„tergĂ„r till att snacka med mig sjĂ€lv istĂ€llet.
Valle Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 Jaja, whatever. Jag menade att det finns olika sĂ€tt att ta sig dit. Ta din husgud som exempel - han abbatjommen. Jag tror inte en spĂ€nn pĂ„ att han satte sig ner och bara "mmmrrr, jag mĂ„ste öva öva öva * pannan i djupa veck* ". Hela hans vĂ€sen utstrĂ„lar ju kĂ€rlek till mixning och nyfikenhet och spelglĂ€dje. Jag sĂ€ger inte att du har fel, Lax3. Klart att det finns olika vĂ€gar att ta sig dit. Och "övning" innebĂ€r ju mycket mer Ă€n statiskt hjĂ€rntvĂ€ttande. Ăvning blir det ju Ă€ven nĂ€r man experimenterar, testar och förkastar. Och just Tretow (eftersom du nĂ€mnde honom) var ju en mĂ€stare pĂ„ det dĂ€r.
DieHard (oregistrerad) Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 Jaja, whatever. Jag menade att det finns olika sÀtt att ta sig dit. Och nÀmn nÄgon som tagit sig dit utan att ha övat,övat och övat. NÀmn bara en.
Polder Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 Sikta mot stjÀrnorna och hamnar i trÀnorna. Sikta igen och hamna en gren lÀngre upp. HÄll pÄ sÄ dÀr i sÀg 5-10 Är sÄ Àr du snart uppe i galaxen! Men viktigaste av allt. KÀnn pÄ vad du hÄller pÄ med, kÀnns det bra sÄ Àr det bra. KÀnns det inte bra och man fÄr inte till nÄgot vidare bra heller pÄ just nÄgot projekt. CLOSE -> NEW
eudaimonism Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Ett tips som brukar funka för mig (som ocksÄ Àr en vÀldigt rastlös person) Àr att sitta med en sak tills man blir nöjd med den. Det leder ofta till att jag successivt byter ut alla element i en del medan jag jobbar pÄ den. Men tillslut sÄ kommer jag ha ett parti som jag helt enkelt Àr nöjd med. SÄ klart gör jag iofs ocksÄ musik dÀr jag försöker integrera sÄ mycket olika instrument och ljud som möjligt, inte pop. Men det kan Àven vara ett bra sÀtt för konventionellare musik. Jag tror helt enkelt att man inte bör klÀnga kvar i massor av skit man gjort för att nÄgon liten pinal med det Àr bra. Har ofta sparat gamla filer innan jag gjort stora förÀndringar men jag gÄr aldrig tillbaka. Ibland kanske helt enkelt Àr fel dagar och dÄ kanske man bör skita i allt. Jag brukar ocksÄ inte vara sÄ rÀdd för att Àndra pÄ grundidén jag haft med en lÄt, det kanske inte passar alla. För övrigt tror jag inte att man behöver vara expert pÄ nÄgot instrument för att göra bra musik. AlltsÄ behöver man inte öva. Men det skadar aldrig. Sen blir musik ofta kall eller steril om man inte har roligt med musik som medium. SÄ om övning inte Àr nÄgot man vill göra med musiken varför inte skita i det?
Valle Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 SÄ om övning inte Àr nÄgot man vill göra med musiken varför inte skita i det? Förkastligt! Att öva Àr detsamma som att utvecklas. Det finns inte en enda begÄvad kid dÀr ute som inte fattar det. SÄ jag undrar egentligen vad det Àr du försöker förmedla...
Stoneyoung Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Jag hade gjort sÄ hÀr. Ta fram ett bra ljud som du gillar och tryck pÄ rec. Sen sitter du och leker att du spelar en hel lÄt. Börjar lite lÀtt eller mitt i refrÀngen sen hÄller du pÄ sÄ i typ 5min. Under den tiden har du sÀkert prickat in nÄtt du tyckte var coolt, och har du tur har du kanske prickat in 2 eller 3 saker i samma tema. Jag brukar göra sÄ iaf och det resulterar i att jag fÄr en vers, en ref som jag delar i 2 delar sÄ jag fÄr ett outro ocksÄ. Problemet jag hade förr var att jag satte mig och gjorde en refrÀng sen rattade jag och mecka loops osv för att fÄ det att lÄta bra, men sen nÀr det var dax att försÀtta sÄ stod det still. Jag trÀnar aldrig förutom nÀr jag trycker pÄ rec.
aROCKER Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Ă andra sidan finns det ocksĂ„ en hel hög mĂ€nniskor som laddar ner nĂ„got inspelningsprogram, sitter med sitt (alldeles nyiköpta/nerladdade/lĂ„nade) instrument och förvĂ€ntar sig att man ska göra underverk frĂ„n dag 1... eller, ja, kanske dag 2, nĂ€r man frĂ„gat runt och fĂ„tt berĂ€ttat för sig var rec-knappen sitter... Men, Ă„ andra sidan kan man ha otroligt kul med sin musik frĂ„n dag 1, men frĂ„gan Ă€r vad man stĂ€ller för mĂ„l med sin musik... Jag skulle inte kalla mig kock, bara för att jag kan steka mamma scans köttbullar, men dĂ€remot blir jag mĂ€tt... Lysande! Var denna bra eller!? Jag skulle inte kalla mig kock, bara för att jag kan steka mamma scans köttbullar, men dĂ€remot blir jag mĂ€tt... đ
Lindeberg Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Okej đ Valle: Det jag menar Ă€r att det verkar finnas en Ă€ldre generation som tycker att man ska slita hĂ„rt, man ska anstrĂ€nga sig, slĂ„ sin panna blodig, och komma ut pĂ„ andra sidan som nĂ„n upplyst tjomme och först dĂ„ kan man bli tagen pĂ„ allvar och bli betraktad som seriös. I dunt think so. Jag hĂ„ller med Valle om att för att göra dance pop sĂ„ som den lĂ„ter pĂ„ radion, och det var vĂ€l sĂ„ han skrev han som undrade frĂ„n början, sĂ„ mĂ„ste man öva och jobba stenhĂ„rt. För att göra laxlaxlax-musik "rĂ€cker" det med att vara Ă€ckligt begĂ„vad och ganska modig. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.